[TI] Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baileys

Re: Hengsten Keuring 3jaar en oudere hengsten NST

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:20

Cayusejuhh schreef:

* DIT IS ALGEMEEN* ik zie vaak dat jongere mensen een dekhengst willen en het mijne er niet van weten hoe het werk.

Voor mij is het vrij duidelijk dat Nadine dit IN HET ALGEMEEN bedoelt, Turbotinker.
Dus lezen wat er staat en niet wat je denkt dat er staat.

En natuurlijk staat het mensen vrij advies te geven, hè... En 't is nog goed bedoeld ook.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:15

turbotinker schreef:
ik vind het niet juist van je om dat te zeggen cayeusje...
Ik heb al helemaal uit laten zoeken hoe het voor mij gaat worden als connor dekhengst wordt.
je moet niet denken dat ik er zomaar ik denk te lopen omdat ik toevallig een hengst heb.
en ook niet dat ik een pennymeisje ben die zo per sé een dekhengst wil hebben.
ik heb mensen die al jaren emt tinkerdekhengsten werken die alles presies voor me uitpluizen en die me helpen.
het is veel geld ja,maar daar kies IK toch voor?
ik vind het een beetje raar om te zeggen dat ik niet aan een dekhengst meot beginnen omdat ik jong ben
ik krijg goede begeleiding...
verder trek ik me terug uit dit topic,ik heb geen zin om verder bevooroodeeld te worden door mensen die denken dat ze weten hoe ik in elkaar zit.

Dit geeft toch al een hoop te kennen

Mischien kan je het juist positief zien en juist als een bescherming voor je zelf!
ZElfs IK!! kan niet een hengst begeleiden tijdens het dekken hoor!
Dat doet me man.. simpel weg .. weet jij wat voor kracht er achter een hengst van 165 zit die zn kwakje kwijt wil?? en hoe vaak rich al geen trap heeft ontvangen per ongeluk?? ik heb geen kracht om zon paard te houden en goed op de merrie te begeleiden.. en zn penis in de merrie te loodsen.

ik zei al.. en wat Baileys al zei.. IN HET ALGEMEEN En doelde zeker hiet jou persoonlijk op aan te vallen.
Maar als je aangesproken voelt/. kan ik er niks aan doen.
Dan getuigd het denk ik wel naar een kern van waarheid in me post

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:46

Citaat:
ZElfs IK!! kan niet een hengst begeleiden tijdens het dekken hoor!
Dat doet me man.. simpel weg ..

Goh...ik dek al langer met connor,dus dit is oud nieuws.ik heb een vader die hem vasthoud en dat gaat prima.
ik ga ervannuit dat het klopt wat je zegt dat eht in het algemeen bedoelt was.
Toch had ik gevraagt om prijzen,en niet of ik wel of neit een dekhengst moet hebben.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:33

Ik moet zeggen dat ik er ook wel eens over droom hoor: zo'n hengst...maar ik kan Tinkerbell nog niet eens tegenhouden!!!

Of je zou een hengst als Zippo moeten hebben!!! Man, wat een kalm karakter! Bleef mooi wachten tot Koen zei dat hij mocht (aan LOS touw!)! Stond echt PAF! Zoiets had ik echt nog nooit eerder gezien!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:39

Maar Zippo heeft het dan ook al 1000 x gedaan.. net als Swieber... Handig hoor zo'n melkerij

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 05:41

Nadine, Amen

Het is goed mogelijk om je hengst goed op te voeden tijdens het dekken, Chuck weet ook heel goed dat hij rustig aan moet doen als hij gaat dekken, maar hij is ook enorm opgewonden en je moet dus heel sterk in je schoenen staan om dan de baas te zijn.
Als je net begint met dekken zijn de hengsten wat onzekerder en voorzichtiger, naarmate de hengst ouder word en vaker dekt word hij een stuk zekerder van zijn zaak en heb je toch regelmatig je handen vol aan zo'n brulboei
Ik dek wel zelf met mijn hengst, maar ik ben best een stoer wijf, hahhahaaaaaa

tamaletty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:00

Ik kom er ook zeker heen, want wil mijn kruising tinker dit jaar ECHT laten dekken door een mooie tinker man
Zal vast een hele moeilijke beslissing worden.

Groetjes Tamara

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:14

tamaletty schreef:
Ik kom er ook zeker heen, want wil mijn kruising tinker dit jaar ECHT laten dekken door een mooie tinker man
Zal vast een hele moeilijke beslissing worden.

Groetjes Tamara

dan kan je beter naar de show gaan ipv de keuring dat zijn de hengsten in SPE voor aankomend jaar.. en wie weet wordt er net al afgelopen jaar niks goedgekeurd*( daar gaan we NIET vasn uit natuurlijk)*

ihihih ja sas jij bent een stoer wijf hoor
Maar offie is echt een man zonder voorspel. en houd van ruige sex
hij kan het binnen halve minuut. uit de stal.. ruikt de merrie springt wel VOOR ZICHTIG er op.. en dan vlug weer terug.. knipper met je ogen en meneer is klaar.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:56

Chuck doet na een dekking altijd net of hij een halve marathon heeft gelopen , heeft Offie dat ook

Maar goed, nog even een opmerking over het hengstengebeuren, dit is niet om iemand aan te vallen maar gewoon info,

De eerste paar jaar gaat als je hengst goedgekeurd word alleen maar geld kosten, ten eerste de keuringskosten, dan worden de nieuwe hengsten minder snel gekozen voor een dekking omdat de merriehouders toch eerst graag wat nakomelingen zien, om te zien wat de hengst dus zoal doorgeeft aan de veulens.
Dat houd in dat je zeker het eerste jaar maar enkele of zelfs geen dekkingen hebt, Scoop als voorbeeld is verkocht omdat hij geen dekkingen had in het eerste jaar van zijn dekcarriere, en dat is toch echt een prachtdier,
maar je hengst moet toch in topconditie zijn voor het geval dat er toch merriehouders komen kijken bij hem.
Dan praat ik nog niet over de tijd die erin gaat zitten
Het Nadeel wat je hebt is dat jouw hengst vrij luxe gebouwd is en merriehouders toch vaak voor een wat zwaardere hengst kiezen.
Ook ik heb een meganadeel met mijn hengst, ze vinden hem te wit, waardoor de merriehouders een paar jaar de kat uit de boom gekeken hebben wat hij vererft, inmiddels dekt hij nu vier jaar, en dit jaar heeft hij voor het eerst behoorlijk wat dekkingen gehad omdat hij bewezen heeft dat hij dat vele wit niet doorgeeft en de mensen toch ook zijn bouw en superkarakter heel belangrijk vinden.
Wat ik hiermee bedoel is dat je het niet van het geld moet laten afhangen want het gaat echt wel even duren voordat je er wat van terugziet, je moet het doen omdat je het leuk vind om te fokken en verder te bouwen aan een mooi stamboek.
Verder vind ik dat je een heel mooie hengst hebt en wens ik je veel succes, mocht je vragen hebben mag je me ook altijd pben hoor.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:06

Citaat:
mocht je vragen hebben mag je me ook altijd pben hoor.

kijk en dat vind ik nou zo leuk aan de hengstenhouders die ik tot nu toe om advies heb gevraagd en/of heb ontmoet,ze staan klaar voor je om je vragen te beantwoorden en je van advies te dienen,ik vraag me weleens af of dat bij alle stamboeken zo gaat maar ik heb zo'n vermoeden van niet.......

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:25

Desillies, wat is jouw reden eigenlijk dat je wacht tot 2007, dan is Tommie 5 jaar toch? Misschien leren anderen nog van jouw keuze? You never know...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:21

snowdon schreef:
Desillies, wat is jouw reden eigenlijk dat je wacht tot 2007, dan is Tommie 5 jaar toch? Misschien leren anderen nog van jouw keuze? You never know...

nee Tommie is dan 6 jaar (maart 2001 geboren) ,ik heb lang getwijfeld maar nu heb ik vrede met mijn besluit.

ten eerste; Tommie is mijn inziens heel laat rijp,ondanks het feit dat ie in Nederland is geboren uit geregistreerde ouders heeft ie toch wel wat tekorten opgedaan.
volgend jaar is ie meer man denk ik,nu is het nog zo'n kwajongen...

ten tweede; laatst heb ik Tommies manen afgeknipt tot korter dan Fjordmodel,dit omdat hij zich over een breedte van 15 cm kaal (of tenminste kort) had geschuurd en dat zag er niet uit,dit ziet er ook niet erg mooi uit maar nu groeit het tenminste weer gelijk aan (dat hoop ik tenminste) MAAR
stel je voor,daar kom ik op de keuring,allemaal prachtige concurrenten met manen,het allereerste wat je bij Tommie ziet is het gemis aan manen en ik ben toch bang dat me dat aangerekend word,tenminste Tommie
volgend jaar hangt het tenminste weer en da's beter vind ik.
nu zal iedereen wel roepen daar kijken ze doorheen maar toch....

ten derde; de kosten van de keuring en alles eromheen zijn niet gering en mijn tekorten zijn momenteel maximaal dus ook dat is al een tegenwerkende factor.

conclusie,Tommie word er als het goed is alleen maar mooier van een jaar te wachten,ik kan sparen en intussen zien hoe zijn twee nakomelingen eruit zien,wie weet zijn ze zo lelijk als de nacht

er worden trouwens komend jaar veel hengsten aangeboden volgens mij (o.a een halfbroer van Tommie) dus ik ga kijken vergelijken en dingen leren tijdens de komende keuring

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:24

Dank je! Een verstandige keuze denk ik

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:20

JKa sas!! ok even de genante taal uit slan hier.. Offie kreunt altijd boven op de merrie en dan is ie klaar en moeeeeeeeeee
blijft eerst een hangen zo.. en snuffelt de merrie en dan glijd die eraf en zucht steunt. wahahahha
Ouwe l*l

Maar over die kleur. Wij hebben hier wel eens mensen gtehad.. nee die vlekken komen niet over een met mijn merrie en ik wil bijne het zelfde veulen er uit fokken.
IK zo.. euh.. dat is geen graadmeter hoor!! er kan van alles uit komen
Met bont fokken = gokken!
Nee dat was niet waar zeiden ze what ever

ER valt geen peil op te trekken qua kleur
Ik merk idd dat mensen meer voor de barokke hengsten gaan. Heb dit jaar ook erg veel dekkingen gehad. Vanadf het begin van dat we bezig zijn 1999 hebben we elk jaar een aantal dekkeingen gehad
SOmmige hengsten van het stamboek hebben geen dekkingen verricht in sommige jaren.

DUrf eerlijk te zeggen dat wij altijd best redelijk dekkingen hebben.
En wij moeten het alleen van de klanten hebben en hebben geen eigen meries

nja.. kortom.. ik heb mensen in het algemeen gewaarschuwd .. en ze zoeken het maar uit
IK ben blij dat IK het naar mijn mening goed doe en opbouwend kritiek is altijd bevoordelijk! ik vind he ook altijd fijn als mensen me waarschuwen of iets uit leggen

Naja. ik ga lekker buishangen!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:52

HannekeS schreef:
Tinker hengsten zijn echt laat 'rijp'. Dus bij twijfel: WACHT.
Onze juryleden vinden het echt niet leuk om een hengst naar huis te sturen. En al helemaal niet omdat hij nog té jong oogt en zich ook zo gedraagt.

De mijne is nu 2,5 en ik wil volgend jaar wel graag naar de keuring, niet specifiek naar de hengstenkeuring. Bovenstaande heb ik even gequote omdat ik dit zeker herken. Soms kan ie zo stoer en volwassen zijn en op andere momenten is het nog zo'n baby .

Een vraagje aan de hengstenhouders........
Ongeveer 1x per 2 weken maak ik een wandelingetje met m'n pubertje en hij is ook superlief, luistert goed, hanteerbaar enz. enz. Maar owee als we langs andere paarden komen (of het nu in de wei, aan de hand of onder de man is), hij hoeft ze maar te ruiken en hij verandert in een brulboei ( deze tekst las ik hier eerder en is zo toepasselijk). Hij gilt dan z'n longen uit z'n lijf, wordt 10 cm groter en gaat me een partij showen om gek van te worden. Het is echt wel gaaf om je paard zo te zien, maar zo vermoeiend als je aan 't wandelen bent. Hij luistert nog wel naar mij, gaat ook achteruit op commando en loopt nog wel mee, maar dan is 't echt een stuiterbal. Is dit nu typisch pubergedrag? Want als ik zo naar een keuring moet, dan ben ik na 1/2 uur versleten denk ik .
Oefenen heeft ook weinig zin, want er staan in het weiland naast ons (buren) al zo'n 2,5 maand een merrie en ruin op de wei (paar uur per dag, met 3 meter tussenruimte) en als die buiten staan blijft ie langs het hek heen en weer showen en rennen. Die andere, Tuesday, is net zo oud en reageert daar helemaal niet op.
Ben benieuwd..............naar jullie mening.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:57

Ja het is EN de leeftjid van uit proberen en puber. Zn hormonen gieren door zn lijf ( net als de pubertijd)
Probeer echt consuquent te zijn. nee = nee =klap.
Zo werkt het bij ons .. hengsten mogen best een klap krijgen als ze zo ijn
maar goed = goed = klopje op hals. geef ze NOOIT snoepjes.!
daar worden ze alleen maar drammerig van. en vervelend
Ik neem altijd een zweep mee als ik wandel.. gaat die dus zo doen. tik tegen de borst aan..

verder veel bezig zijn om zn gedacht bij jou te houden. Dus praten en zo. etc
ZO lang hij de mogelijheid heb om daar op te reageren. lijd hem af.
Het is en fase waar hij door heen moet. en hengsten vn die leeftjid .. je zal ze zo wat iets doen

Keuring is BTW voor hengsten alleen voor zijnde dekhengst. je heb geen ander keuringen namelijk bij het stamboek
alleen 1 en 2 jarige keuring heb je.. die niet voor zijnde dekhengst zijn

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:02

ik deed overigens met Cayuse toen die dik 2.5 wa.. longeren.
2 keer per week en opbouwend naar 3 keer.
Met pessoa teugel beetje spier op bouw trainen. voor de keuring
maar ook .. nu zijn ze nog onderdanig soms. en nu valt z wat in de hand te hebben qua trainen
als ze ouder worden dan heb je daar meer moeite mee. en het is niet slecht voor zn als ze nu al wat gaan doen
Maar met rijden moet je echt wachten dik een jaar.
IK doe hengsten altijd breken. Met net 3 jaar er op.. stap draf en galop leren. daarna niks meer doen en op pakken als ze bijna 4 zijn

Dan zit het er allemaal in en zijn ze makkelijker te handhaven
HEt is echt niet erg om er al iets mee te doen.. vooral bij hengsten niet
ALs het nu een ruin of merrie was .. ala.. suc ^6

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:05

Bedankt, ik durf van mezelf echt te zeggen dat ik consequent ben. En inderdaad nee is nee en als het nodig is een tik. Ik geef NOOIT eten uit de hand en ik moet ook niemand zien die het wel doet. Hij heeft mij ooit als bijna jaarling geprobeert te bijten en daarna nooit meer. Wil ik ook graag zo houden. Als ik wandel, heeft ie een bitje in en heb ik inderdaad een zweep biij. Daar reageert hij goed op. Gewoon voor em heen en weer zwiepen en hij gaat weer op z'n plaats.
De mensen (hengstenkenners) die hier wel eens komen vinden ze ook goed opgevoed. Pfff...je doet je best, maar soms is een beetje feedback wel fijn.
Ik ging twijffelen of het wel helemaal normaal is omdat die andere het echt helemaal niet heeft. Dat is echt zo'n slome. Echt een wereld van verschil, terwijl het maar 1,5 maand scheelt in leeftijd. Verder is het een schat van een paard met natuurlijk op gepaste momenten wel z'n streken, maar goudeerlijk. Moet volgend jaar wel gaan beslissen of ik em hengst wil houden of niet. In ieder geval wil ik er niet mee gaan dekken. Maar 't karakter is zo goudeerlijk en op z'n tijd lekker pittig. Vind het een moeilijke keuze. Bedankt voor je reactie.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:08

Wandel dus af en toe met em. Soms met de dubbele longeerlijn (als een soort aangespannen). Soms met een longeersingel erop. Ben echt wel 1x per 2 weken goed met em bezig, anders gaat ie ondeugd uithalen. Hij wil graag voor me werken. En erop.........volgend voorjaar is de planning. Wel heeft ie begin van deze maand voor de 1e keer een zadel opgehad. T is verder een supermak paard als je consequent bent (anders neemt ie een loopje met je), alleen die andere paarden........

Hehe....da's fijn om met iemand te praten die weet wat ik bedoel. Bedankt!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:21

Offsprings is dus ookzon dooie l*l
en Cayuse was een dondersten. heel ander temperament
Die kan snel over de zeik gaan als ie iets voelt een zweep ofzo op zn kont. en bokken
OFfie loopt geen stap harder van de zweep.

Verder een zadel is geen bezwaar .. deed ik hier ook al snel. gewoon spelenderwijs je paard mak maken.
Je belemmert er niks mee. En ze leren er een hoop van.
Al dat geneuzel van niet goed voor groei OID.. bullpoep. want er kan niks belemmert worden VIND IK>

Ik rijd aljaren paarden in * in verleden * en heb het altijd zo aan gepakt en vind het erg fijn zo ..
Zo lang jij er een goed gevoel bij hem.. lekker door gaan dan

En ja.. hengsten MOET je aan kunnen pakken. als je soft ben. begin er an maar niet aan want je moet op kunnen treden. geef een hengst nooit 1 vinger.. ze pakken je hele hand. Ook al zijn ze dooie pikken

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:07

Baggio is absoluut geen sul meer, maar niet gevaarlijk. hij is tot op heden goed in de hand te houden en verder niet gemeen. Maar hij probeert je wel uit, geef hem een kans en die grijpt hij

toen hij 2,5 was vertoonde hij ook dergelijk pubergedrag. Ik zeg altijd, als je daar consequent en goed doorheen komt, leg je de basis voor de rest van zijn leven! Dus Boya, ik denk dat je het prima doet!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:12

Leonoor schreef:
toen hij 2,5 was vertoonde hij ook dergelijk pubergedrag. Ik zeg altijd, als je daar consequent en goed doorheen komt, leg je de basis voor de rest van zijn leven! Dus Boya, ik denk dat je het prima doet!

Bedankt, had zelf ook wel het idee dat het pubergedrag was, maar omdat die andere het helemaal niet doet, dacht ik.......ik vraag het de kenners. Misschien moeten Tuesdays hormonen nog wakker worden . Als ie daar dan nog even mee wacht, dan is Boya misschien al weer wat 'volwassener'.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 05:59

Ik ga met voorgaande opmerkingen mee, consequent zijn is zo belangrijk voor een hengst, Chakotay is ook een echte sul, maarrr als er andere hengsten bij zijn zoals op de show is het een grote showmaster en een brulboei, woord kwam bij mij vandaan hihi,
en wat Nadien zegt, soms moet je gewoon hard Zijn, en hebben ze gewoon een flinke tik nodig.
jij bent gewoon de baas.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 07:30

Tinkermuts schreef:
Ik ga met voorgaande opmerkingen mee, consequent zijn is zo belangrijk voor een hengst, Chakotay is ook een echte sul, maarrr als er andere hengsten bij zijn zoals op de show is het een grote showmaster en een brulboei, woord kwam bij mij vandaan hihi,
en wat Nadien zegt, soms moet je gewoon hard Zijn, en hebben ze gewoon een flinke tik nodig.
jij bent gewoon de baas.

hihihih idd.. mijn bijrijdster van offie die kent hem als reuze baby eerste klas..
"wil jij de hengstenshow rijden"? ja hoor zei ze.. en ze kwam daar..
HELLLUP!! hij is mega sterk .. ahaahahhahha ze herkende hem niet meer.
Brullen als een zeeleeuw en heel ander paard.

Naja.

gaat nu maar eeste een senseo drinken ben nog niet te aarde vandaag eerst wakker worden

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:29

tjah wat ik van chakotay vind is egt sssssoooooowww mooi en tof en hij is lief en zit onwijs lekker