[TI] Een Tinker aanschaffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Een Tinker aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:59

prijzig veulen met een dure naam

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:33

O joh, ik keek helemaal niet naar naam en prijs, alleen naar zijn lekkere smoeltje en teddybeervachtje

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:14

poehee *zucht * had ik maar een heel groot stuk weiland .......bij m`n huis ............

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:12

Nou, we gaan dus inderdaad zondag kijken in Uden, en daarna even door naar Best, waar een particulier een merrie van een jaar of 8 te koop heeft.
Volgend weekend proberen een afspraak te maken bij Veggelin van Claerbergen en bij iemand in Groningen die misschien een leuke 3 1/2 jarige merrie te koop heeft (als die persoon tijd heeft).

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:46

snowdon schreef:
Kom op zeg, dat lijkt tegenwoordig overal wel te gebeuren. Als je gewoon goed uitkijkt en nadenkt en je paard gewoon laat keuren, zit het wel goed hoor.

Ik vind het allemaal wat overdreven. Tuurlijk zijn er slechte ervaringen met bepaalde stallen, maar ook bij die stallen zijn heel veel tevreden mensen. En ook de ontevreden mensen hebben in meerdere gevallen er wel een heel leuk paardje aan overgehouden.

Om hier even op terug te komen; zo heb ik mijn tink bij www.stoeterijgadedijk.nl vandaan. Ondanks dat er bepaalde verhalen over deze stal de ronde doen ben ik er 2 jaar geleden toch wezen kijken en guess what; uitgerekend hier stond het paardje waar ik naar op zoek was
Ondanks dat ik me niks liet aanpraten, goed oplette en het paard zelf door een dierenarts liet keuren, bleken er na aankoop toch diverse dingen niet te kloppen (zoals b.v. de stokmaat). Ik ga hier verder niet uitwijden over deze stal (er is al genoeg over gezegd hier op Bokt ), maar ik denk niet dat ik, als ik ooit nog eens een andere tink aan zou schaffen, weer bij Gadedijk zou gaan kijken (zeg nooit nooit natuurlijk...).
Kortom, ik hoor dus bij de categorie mensen in de laatste zin van de quote

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:54

Ik behoor ook tot de laatste zin van m'n eigen quote hoor Alleen zou ik wel weer teruggaan naar die handelaar voor een 2e keer, maar dan beter op de hoogte van vanalles

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:12

En zo is 't heel fijn dat je van her en der toch tips krijgt, ook per PB.
Dank oe wel!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:02

Ik moet morgen nog even opzoeken hoe de tanden van paarden tussen de 7 en 12 (ofzo) jaar eruit zien, de merrie in Best heeft geen papieren en ze weten niet de precieze leeftijd. De vraagprijs is 3000 euro. Ze wordt omschreven als "Super mooie en zeer brave tinker merrie.
Ze is betuigd en bereden." Ik vraag me af hoeveel meer een tinkie waard is met papieren dan zonder papieren? Stokmaat = 1.48, ze zeggen dat ze denken dat ze 7-8 jr is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:12

Papieren zeggen mij heel weinig... Met een mooie Tinker haalt de nieuwe eigenaar namelijk zelf wel 'papieren' binnen op een keuring.

Bij andere paardenrassen hebben 'mooie papieren' iets meer om het lijf: een goede afstamming waardoor je weet wat je zo'n beetje zou kunnen verwachten op basis van de prestaties van de voorouders.

Bij Tinkers is daar helemaal geen sprake van.

'Met papieren' bij een Tink betekent: hij/ zij is ter keuring geweest en Tinkertypisch genoeg bevonden. Wrs met een 3e of 2e premie (premie staat iig bij het NST genoemd in het paspoort!). Want als dit paard een 1e premie (=ster) had gehaald, was dat zeker genoemd!!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:13

NB: ik vind het errug veel geld voor een Tinkermerrie van die leeftijd, zonder speciale prestaties (zoals ik nu lees) en met een behoorlijk gemiddelde stokmaat...

Ik dacht overigens dat jij op zoek was naar een paardje met 'meer maat'?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:15

Ja, vanaf 1.48m

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:11

ze hebben waar ik floor vandaan heb ,ook mooie tinkers staan hoor ,anders meot je eens bellen het nummer staat op hun site vermeld www.destoeterij.nl
die jhonny is heel erg mooi !! (heb h`m vorige week gezien,echt een kanjer hoor)

(die bruin/witte tinker waar hij op staat is nu van ons )

maare suc6 met welke je ook koopt !!! en laat het ons weten he !!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:30

Dank voor de tip, Chas. Mooi meisje, die Floor van jou!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:38

We zijn gisteren in Uden geweest, bij de Tinkerboerderij. Ik wilde graag April, Lady Guinevere en Jayne van dichtbij zien.
Leuke locatie, leuke vriendelijke mensen, leuke knollies. De Tinks die klaarstonden om gezadeld te worden stonden met zijn allen heel schattig in de slaapmodus. Achterbeen op rust, ogen op rust April is best nog in de groei en verandert steeds van fors naar puberfiguurtje Lady Guinevere is een leuke merrie om te zien, was druk bezig met eten, haar veulen Valiant keek even de kat uit de boom, maar kwam toen toch kennis maken. Grote zwarte drachtige Jayne had van die fantastische appeltjes door haar zwart heen. Lieve mooie merrie. Helaas kreeg ik geen click gevoel bij deze 3 meiden. Ik kreeg het wel bij Zinna, een 9 jarige merrie die pas 2 dagen op de Tinkerboerderij stond. Ze moest zich nog thuis gaan voelen, en straalde nog een "help waar ben ik"-gevoel uit. Robin gaat proberen om haar zelf te houden.
Daarna zijn we naar Best gereden. Daar stond Mira. Ik keek naar haar, en zij keek naar mij. Terwijl ik dit schrijf, krijg ik tranen in mijn ogen en vlinders in mijn buik.
Mira wil aandacht, knuffels, gezelligheid (dat gevoel krijg ik bij haar).
We hebben eerst in haar mond gekeken, puzzeltjuh had ons wat tips gegeven, bedankt Miran! Ik schat haar 9 of 10 jaar, ze had dezelfde ondertanden als Zinna bij de Tinkerboerderij. De eigenaar had me geschreven dat hij dacht dat ze 7 of 8 was
Ze liep steeds achter me aan, ik kon bijna geen foto's maken, ze kwam steeds te dichtbij en op een gegeven moment is mijn vriendin maar foto's gaan maken terwijl ik net buiten beeld (okee, een keer ook in beeld ) bleef.
De eigenaar heeft haar 3 jaar, in het eerste jaar dat hij haar had heeft ze voor de kar gestaan, de laatste 2 jaar niet meer. Ze wordt verkocht omdat de verzorgster inmiddels een kindje heeft (en dus minder tijd?). Ze heeft daar 1x een veulen gehad, een bont hengstje.
Deze week krijg ik van de boeren waar Koot staat te horen of Mira welkom is. Is ze dat (en ik geef mezelf 80-90% kans) dan mag ze van mij komen. Een vriendin van mij is veearts en is bereid een klinische keuring te doen. Mijn verstand zegt haar te laten keuren, en dat gaat ook gebeuren, maar mijn gevoel zegt "ook al is ze 30 jaar en heeft ze 3 benen kom maar gauw, Mira".

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:55

Wat leuk zeg...heb je geen foto's van Mira?
Ben zo benieuwd..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:03

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:48

Nogmaals gefeliciteerd met je vondst en verliefdheid he!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:09

Laten we hopen dat de verliefdheid gauw overgaat in geld uitgeven

Delinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:39

Wow, zo van de voorkant gezien heeft ze wel erg veel weg van mijn tink
Wat een leukerd joh, ik hoop voor je dat ze positief door de keuring komt en binnenkort bij jouw op stal staat

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:31

Vond haar op foto al mooi op filpje ziet ze er ook heel erg leuk uit! (ook een tink waar ik meteen verliefd op zou worden
Ik duim hard voor je hoor!!! Ze is echt erg leuk!!! (en ik ben benieuwd naar foto's, veel foto's!!!)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:57

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:21

Loisje, kijk eens bij detukkertinkers.nl
daar hebben wij deze zomer een kanjer van een tinker gekocht. Ze hebben haar ook ingereden en dat is echt Super Netjes gebeurd.
We hebben haar 3 weken op proef gehad.

Probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te komen. een goede grote tinker kost toch echt minimaal ongeveer 3000 euro, kleinere maten kunnen wat goedkoper zijn. Elke maand worden nog steeds matige tinkers in engeland en ierland opgekocht, hengsten ruw geruind en dan samen met merries in een container gestouwd (met nog hengstemanieren!), naar Antwerpen verscheept en per opbod verkocht. Je snapt wel dat deze tinkers vaak een tik voor het leven hebben. Deze tinkers komen dus bij de inferieure handelaren. wij hebben in Duitsland zo'n adres bezocht op onze zoektocht (wisten wij veel...we hadden gewoon een tip gekregen) en het was dramatisch... dieren die net een week! daar waren en nog helemaal murw van de stress, gele snottebellen uit de ogen en neus ("verkoudheidje") en duidelijke hoef- en bijtafdrukken over het gehele lichaam werden daar aangeboden als Zeer verkeersmak enz.
We waren wel nieuwsgierig en zijn 3 week later weer even wezen kijken. Nou toen was hij niet meer murw maar gewoon een angsthaas die nog niet eens een rondje over de hoefslag voor elkaar kreeg.

Overigens, als je in Nederland een paard bij een handelaar koopt, ben je wel wat beter beschermd door de wet. Als hij een paard verkoopt dat bijv. geschikt moet zijn voor een beginner, dan moet dat ook echt zo zijn. die garantie heb je bij een particuliere verkoper niet. Gebruiksdoel of bijzonderheden moet je overigens wel in het koopcontract vastleggen! Voorbeeld-model koopcontract vind je bijvoorbeeld op interpolis.nl

Met een proefperiode heb je echt garantie. Neem geen genoegen met een omruilgarantie, daar heb je in de praktijk niks aan. Als hij terugmoet, ben je afhankelijk van wat de handelaar op dat moment nog heeft staan en dat valt meestal tegen want anders had je dat paard wel meteen gekocht...

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:39

Afbeelding

Ben jij dit zelf Fjordkootje?

Deze foto vond ik bij je link van foto's.

Mira vind ik een mooie merrie en voor mijn gevoel na het zien van het filmpje een hele lieve merrie, maar wel erg voorwaarts denk ik.

Wat wil je er zelf precies mee doen? (Of heb ik iets gemist?)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:54

Erg voorwaarts komt ze niet over, meer gewoon braaf. We vooral samen rijden, ik op Koot, mijn vriend op Mira, of andersom. Hoezo?
Als je 't niet erg vindt, ik zet mijn goddelijke lichaam liever niet zo groot op bokt.....

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:49

fjordkootje schreef:
Als je 't niet erg vindt, ik zet mijn goddelijke lichaam liever niet zo groot op bokt.....

Oeps, sorry dan, is niet verkeerd bedoelt, maar nu weet ik wie je bent.

Samen rijden is gezellig en zeker met je vriend, ik zou willen dat ik z'on vriend had, die samen ging rijden, hij heeft nog nooit op 1 van mijn paardjes gezeten.

Veel succes ermee in ieder geval en proficiat met jullie nieuwe aanwinst!