[TI] Coloured Cob

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 10:22

Mioux schreef:
ik was nog wel benieuwd naar bewegend beeld van die soort paardjes :D

HEb wel een filmpje van mijn Welsh cob hengst :)

https://www.youtube.com/watch?v=cO9he7r ... ture=share

Ik vind trouwens al die benamingen voor die tinkers ook verwarrend : tinker, cob, gypsy cob, traditional cob, stepping cob, coloured cob........pffff.
Maar er zitten wel zeker leuke dieren tussen.

cp112

Re: Coloured Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:40

Geen handig filmpje. Maar Facebook wil geen filmpjes meer delen dus moest even mijn beeldscherm filmen aangezien het origineel op mijn oude telefoon staan :o

Zal later even zoeken naar de goede en die van de keuring.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:13

darwin schreef:
Mioux schreef:
ik was nog wel benieuwd naar bewegend beeld van die soort paardjes :D

HEb wel een filmpje van mijn Welsh cob hengst :)

https://www.youtube.com/watch?v=cO9he7r ... ture=share

Ik vind trouwens al die benamingen voor die tinkers ook verwarrend : tinker, cob, gypsy cob, traditional cob, stepping cob, coloured cob........pffff.

Blijft een mooie hengst <3 Mooie bewegingen ook !!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:29

helaas een onduidelijke foto , maar hier een Tinkerhengstveulen met een niet echt edel hoofd , maar een aangeboren "STEP" ( net als het veulen van Chantal hierboven ), dus is het niet altijd op een niet natuurlijke manier aangeleerd ...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VandeMol op 27-08-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:31

ik zie geen foto lepel :)

Maar weet hoe ze de manieren aanleren, helaas ook al eens bij een tenesse walker gezien en niet prettig. Als je de natuurlijke step erin ziet vind ik die persoonlijk ook vele malen mooier als het overdreven gedoe die nep oogt

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:35

nu wel als het goed is , ging even niet wat goed .

Nee zoals bij de TWH is echt niet fijn idd....
hier nog een STEP
Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:14

lepel: ik zeg ook niet dat er tegenwoordig geen cobs met step van nature zijn ;) (heb er zelf immers 2 van dit jaar in de wei lopen :+ )
alleen dat degene die je nu vaak voorbij ziet komen (meestal voor de kar dan), geen zuivere cobs meer zijn en dat het zo overdreven gaat dat je gewoon ziet dat het geforceerd wordt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:28

Ik denk dat er nog veel meer cobs/tinkers zijn die die step wel kunnen vertonen en er van nature in zit, maar er is ook wat meer temperament voor nodig om die vaker te voorschijn te halen. Keuringen zijn momentopnames en daar kunnen paarden die prachtig kunnen 'steppen' (:+) totaal verloren er bij lopen soms (en alles er tussenin).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:30

darwin schreef:

tinker is iets van hier, oorspronkelijk een scheldwoord van ginds waarmee men hier het ras is gaan benoemen en het klinkt ook zo lekker nederlands en bekt makkelijk

cob alleen is imo geen ras, maar type, welsh cob, irish cob, normandische cob enz

irish cob dekt eigenlijk de lading ook niet volledig en duidt op deze paarden die van Ierland zouden komen, echter zijn er ook heeeeeel veeeel in Engeland te vinden
naar mijn bescheiding mening is er toch nog een wezenlijk verschil als je de "oudere" types Irish Cobs bekijkt en degene uit Engeland. Dan zijn de Ierse paarden meestal grover, robuuster, iets lomper, iets groter hoofd, grotere stokmaten, zwaar beenwerk maar iets minder behang,
die uit Engeland zijn wat kleiner, verfijnder, wat lichter beenwerk, voller behang

gypsy cobs: duidt aan dat het paarden van zigeuneroorsprong zijn
vaak gebruikt voor de paarden uit Engeland dan weer
en op die manier zie ik persoonlijk ook een beetje verschil dus als je een paard een irish cob of een gypsy cob noemt, omdat het type toch wat anders is, maar dat is geheel eigen mening en waarneming en niet per definitie een vaststaand feit ;)

gypsy vanner is dan weer een Amerikaanse uitvinding en is ook iets wat in het tinkerstamboek "gebruikt" wordt in de indeling in types zit er verschil tussen cobs en vanners.

gypsy horse is dan weer het compromis tussen bovenstaande om zowel cobs als vanners aan te duiden

coloureds of coloured cobs kent zn oorsprong in het feit dat het vaak de enige soort bonte paarden waren, maar dekt dan weer de lading niet helemaal gezien er ook effenkleurige zijn
en het dus kennelijk ook een term is die voor bepaalde soort kruisingen wordt gebruikt

stepping cob was vroeger slechts een benaming om aan te geven dat het dier in kwestie (dus een irish cob, gypsy cob zijnde) een goede step toonde in de beweging, geen rasbenaming dus, maar een extra kwaliteitslabel
tegenwoordig worden dus vaak de overdreven exemplaren stepping cobs genoemd, oomdat ze dit uitzonderlijk tonen in de beweging, maar het is dus nog steeds geen benaming van het ras op zich

traditional cob is meer een woord om aan te geven dat er traditioneel gefokt is, met behoud van bloedlijnen en dus geen veredeling enz
het ICS NL heeft deze benaming laten vastleggen en gebruikt deze om een extra benaming toe te kennen aan veulens die geboren worden uit de combinatie van gekeurde ouderdieren. het is een ondersectie van het hoofdboek 1:
"HB1 A Traditional Cob afstammelingen van een geprimeerde hengst die is goedgekeurd of toegelaten tot de fokkerij van Irish Cobs en een in het Irish Cob stamboek geregistreerde moeder die een Premie heeft behaald op een premiekeuring"

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:32

snowdon schreef:
Ik denk dat er nog veel meer cobs/tinkers zijn die die step wel kunnen vertonen en er van nature in zit, maar er is ook wat meer temperament voor nodig om die vaker te voorschijn te halen. Keuringen zijn momentopnames en daar kunnen paarden die prachtig kunnen 'steppen' (:+) totaal verloren er bij lopen soms (en alles er tussenin).

dat is ook zeker zo :j alleen ligt het vaak ook aan het voorbrengen, een koelbloedig exemplaar gaat heus niet uit zichzelf even knallend door de ring als zijn voorbrenger half slapend een rondje loopt, paard achter zich aanslepend

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:45

Dat zijn toch Traditional Irish Cobs en geen Traditional Cobs? Vond die benaming te kort doen... want een welsh cob of normandische cob kan ook traditioneel gefokt zijn :+

En voorbrengen doet een hoop, maar ook niet alles :) Maar mee eens hoor :j

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:51

snowdon schreef:
Dat zijn toch Traditional Irish Cobs en geen Traditional Cobs? Vond die benaming te kort doen... want een welsh cob of normandische cob kan ook traditioneel gefokt zijn :+

""Traditional Cob" is een geregistreerd handelsmerk van ICS Nederland"

;)

en ja, ook ik vind die naam tekortschieten

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:29

Laatst bijgewerkt door balance op 28-08-15 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie; rest in link

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 20:30

en commentaar van iemand: "Traditional x Welsh Cob is the best outcross IMO, when done properly to a real heavy trad like this mare the result can be breathtaking. I prefer this kind of cross breeding to all those breeders breeding pure bred rubbish producing rubbish "

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:06

Ik ben dan ook wel benieuwd naar de hoofdjes eigenlijk :) Jammer dat je die niet goed kan zien.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:31

haha, ja kan alleen maar foto's tonen die ze mij ook tonen he haha ;)
ik sta er echt van te kijken dat de nakomelingen zo zwaar nog zijn en toch wel heel erg goed op zuivere tinkers lijken :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 07:37

In mijn facebook tijdlijn komt voorbij...

'"Champion Coloured Horse ... Deerinwater Firefly of Gypsy Royal Stud"
met oa deze foto
Afbeelding

Dus ik op zoek naar afstamming... Dit is dus weer een volle Tinker:
http://www.gypsyroyal.co.nz/
(pagina mares, dan onderaan)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:53

ik vind het echt opvallend hoor, kan er maar niet bij dat de nakomelingen uit kruisingen als deze best vaak echt behoorlijk zwaar zijn en behoorlijk veel sok hebben :wow:

Als je dan bv dit ziet, kruising tussen Irish Cob (hengst) x PRE (merrie)
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56629F8B

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56838323

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=568437C1

valt er toch echt uit tussen de zuivere tinkers:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5672A871

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 09:55

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:58

Die bevind zich zo te zien in Nieuw-Zeeland, de Coloured horse van Caily.
Waarschijnlijk een Cob die een rubriek bonte paarden heeft gewonnen. Zulke rubrieken kent Duitsland bijvoorbeeld ook, Nederlands shetlandstamboek heeft ook een bonte keuring, etc. Dus zal geen rasaanduiding zijn op die wijze.

Die frenia plaatst als zijnde minder rastypisch, overigens ook echt prachtige kruising zo, zie je in NL ook meer dan genoeg als volle tinker. Veelal met Friezen-invloeden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 22:41

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 09:57

wow die is echt helemaal anders :+

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:01

Of te wel , ook met deze kruising op openingspost is het gokken
.....

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:32

Ik spot dit topic nu maar pas! Ik heb een tinker x welsh cob gekocht bij cappelstud. De moeder was een tinker (Tiara), vader welsh cob (Tardebigge Easter Phoenix). En daar kwam mijn Pastis uit (officieel heet ze Cheyenne). Ik heb ze in april gekocht, ze is intussen 4 jaar oud. Ik heb ook nog een 11 jarige tinker. Qua bouw en vooral qua hoofd zijn ze echt helemaal verschillend! Ik ben helemaal fan van haar, voor mij is ze qua bouw en karakter een ideaal paard. In de verre toekomst wil waarschijnlijk wel een veulen van haar maar dan zou ik eerder voor een welsh cob hengst gaan.

Afbeelding

Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/AyGR2N.jpg

http://boktimg.nl/img/m/r1BDhs.jpg
Laatst bijgewerkt door balance op 26-10-15 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie; rest in link

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 23:07

Oh die is leuk!! Dit is wel wat ik bedoel ja!