[TI] Hengst voor tinker merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Hengst voor tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:18

Jep, helemaal mee eens. Meer behang is nog 'makkelijker' dan zwaarder beenwerk.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:22

Shenco is niet licht in zyn beenwerk hoor, veel verzwaren zal het niet maar zijn benen zijn zeker niet 'spillig' zijn benen hebben eerder lengte waardoor ze smaller lijken.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:23

Afbeelding
Foto van 2 weken geleden

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:25

snowdon schreef:
Jep, helemaal mee eens. Meer behang is nog 'makkelijker' dan zwaarder beenwerk.

Klopt, er zijn maar een handjevol hengsten die zichtbaar en constant (in de nafok dus) meer behang geven. Met verzwaren in de benen kan ik er zo eigenlijk geen noemen buiten de echte vanners om.

Noedel van mij bijvoorbeeld, zelf zwaar, fokt ook grotendeels zwaar door (iig met goede cobs). Maar icm een grai merrie gaf hij toch een veel lichter veulen (wel iets zwaarder dan de merrie maar niet veel). En uit mijn eigen cib merrie met licht beenwerk tot 2x toe een veulen met licht beenwerk. Eigenlijk kopietjes van de moeder. De moeder had in beide gevallen de overhand wat dat betreft en daarom is het nu juist zo lastig.

Als je oo jill een lichte cob zet en er komt een veulen met licht beenwerk uit is het niet te zeggen of dat bij vader of moeder weg komt. Dat is het voordeel van een zware cob erop. Komen er nog 'spillepootjes' uit dan weet je iig dat dat vanaf moederskant waarschijnlijk goed doorgegeven wordt.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:25

Afbeelding

Foto van deaglan totaal ander type maar kijk even naar zn benen. Shenco zyn been werk is niet 'licht' maar gewoon netjes middenmoodje

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:26

Shenco heeft zijn beenwerk goed in verhouding tot zijn lichaam staan maar is geen echt zware cob imo

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:26

Echt zwaar beenwerk zie je amper. Ik noem ff een moes, dat zie je tegenwoordig niet veel meer.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:28

Nee geen zware cob, ik zeg al; middemootje :) niet zwaar niet heel licht. Ik vind ze qua looks erg leuk by elkaar passen, hij vult de wensen van de merriehouder mooi aan en de nakomelingen spreekt hen aan, je plukt ze er ook wel uit, allemaal middemootjes met enkele uitzonderingen

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:48

Alle masha veulens

Afbeelding
Molly uit 2015

Afbeelding
Lizzy uit 2014

Afbeelding
Vasco uit 2013

Afbeelding
Lèvì uit 2012

Afbeelding
Zosha die een enorme achterstand had maar langzaamaan een mooie zwaan wordt uit 2011

Moet toch zeggen dat t beenwerk van masha wel by allemaal ietsje verzwaard is

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:50

Alle tara veulens
Beenwerk is beetje gelijk aan beide ouders

Afbeelding
Ilay uit 2014

Afbeelding
Mambo uit 2013

Afbeelding
Shico uit 2012

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:58

Afbeelding

Milo van rebecca, erg zwaar veulen helaas overleden, dit was echt n bonkie geworden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Morris uit een grote brede merrie met spillenbenen, beenwerk is iets zwaarder geworden

Afbeelding
Diablo kruising fries, duidelijk te de cob invloeden te zien! Ook veel fries maar hij is dus wat compacter en zwaarder geworden

Afbeelding

Skye, erg mooi wat luxer cobje!

Afbeelding
Blian

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 02:32

Shenco heeft gewoon prima beenwerk, middenzwaar, net als de rest van zijn lijf. Als je kijkt naar zijn nafok, ouders en broers en zussen langs beide kanten kan ik ook niet anders zeggen dan dat zij nagenoeg allemaal in dezelfde categorie vallen; middenzwaar beenwerk, passend bij het geheel.

En dan krijg je dus van Chantal zegt, en ook Alexandra en ik al eerder hebben genoemd, grote kans dat Jill (een gedeelte van) haar lichtere beenwerk doorgeeft en je wederom een spillepoot met coblijf krijgt.

Er zijn drie opties waarvan jullie er eerst een moeten kiezen voordat jullie verder kijken
- binnen het type blijven en gaan voor een kwalitatief zeer goede grai die met een goed gebouwde grai als Jill zeker te fokken is, met een juiste partner
- willen verzwaren en dus gaan voor een hengst die opvallend zwaar beenwerk doorgeeft en/of heeft
- gaan voor de hengst die voor jullie de X-factor heeft en gewoon afwachten wat eruit komt, immers is het veulen om te houden? En dan lees ik tussen de regels door dat Shenco wel een hele goede kans maakt

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 06:10

Bedankt voor je input Aniek.

Caily, inderdaad 3 opties, maar bij alle 3 het risico dat jill de 'verkeerde' genen door geeft in combinatie met die hengst.

En 'hengst met x-factor' dat hebben we zeker laten varen; dan zou het voor mij Noedel, Collin of Bandit zijn geweest. En die 3 zijn, in mijn ogen, gewoon geen combinatie met jill.

Nogmaals; fokken blijft gokken. Met een zware cob, of een echt lichte grai hengst, zouden er zomaar rare verhoudingen uit kunnen komen, simpelweg omdat het tinkerras een 'mengelmoesje' blijft, en de voorouders van jill haar moeder onbekend zijn.

Als Jill haar hele afstamming bekend was zou dit al makkelijker zijn, dan zouden de risico's te bekijken zijn.

Is het dan niet logischer om (zeker bij een eerste veulen ) een hengst te pakken als shenco, die grotendeels 'overeenkomt' met Jill zelf, maar toch net wat meer behang heeft. Zo minimaliseren we toch de kans op verrassingen?

En het veulen houden is niet iets wat vast staat; voor mij hangt dit af van een vast contract, en er kan altijd iets gebeuren waardoor het niet meer mogelijk is.

Voor mij is dat regel 1: als je een veulen fokt moet het altijd verkoopbaar blijven. (Dwz. Geen rare verhoudingen dus)
Mocht het blijven, dan maakt het voor mij niks uit wat er uit komt: al is het pimpelpaars, zolang er een klik is is het voor mij genoeg.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 06:33

Ik zou collin best durven gokken bij deze merrie!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 06:48

Maar Collin is verkocht.....

TS succes met de keuze!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:06

Hihi, met een mooie grai hengst heb je juist de minste kans op een dier met rare verhoudingen waarschijnlijk :'). Maargoed, jullie moeten het zelf weten uiteindelijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:43

Shenco is een zoon van collin en beide vallen in dezelfde categorie als het gaat om zwaarte. Collin geeft doorgaans geen bijzonder zwaar beenwerk maar wel echte cobs. Voor zwaar beenwerk kan je beter silver cash kiezen bij de gorterstraat.

Bandit en noedel, ik ken bandit niet goed genoeg maar nog geen enkele nakomeling gezien met spillepootjes, maar geen idee wat voor merries hij dekt. Wel mooi zware afstamming.

Noedel heeft chantal zelf toegelicht.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:58

Ik denk niet dat je zo zeer van 'verkeerde genen' spreekt als je een hengst kiest die dicht bij het type staat. Ik zou ook eerder een Grai-hengst kiezen, maar een licht Cob is een goede tweede optie. Fokken blijft gokken inderdaad.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:50

Ik kan ieders mening wel volgen :j

maar blijf er toch bij dat je beenwerk weldegelijk kan verzwaren :j
oké, je krijgt natuurlijk àltijd iets ertussen in, uit de combi licht beenwerk x zwaar beenwerk ga je geen nóg zwaarder beenwerk halen, maar ook geen nog lichter.

je hebt nu een merrie die wat licht in het beenwerk is tov haar body, dus als je meer in verhouding wil gaan fokken én dan met optie zwaarder beenwerk (ipv lichtere body), moet je op zoek naar een hengst die eigenlijk de tegenpool is van je merrie wat dat betreft: zwaarder beenwerk in verhouding tot lichtere body. En dan bedoel ik geen lichte cob met zware benen ;) maar een hengst die in verhouding tot z'n benen geen nog zwaardere body heeft.
Dus geen type Moes, Otis, Bullseye... om er even een paar te noemen.
Vaak ga je dan wel eerder richting kleinere maatjes, enkele voorbeelden:

Ook wel aan de maat Longacre Bro
http://www.irishcob.ch/image/presentati ... bro_02.jpg

Frontfoto's tonen wat duidelijker wat ik bedoel, Fortune's Pride
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5610A703

Kan niet zo snel een betere foto vinden, dus op deze foto nog jong, Valentino's Dandy van de Dorushoeve
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56193018

Marley
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5613B931
en
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=560FE489

The Guardian aka Toby
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=565338EB
en
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=5613BB37

Die laatste is bv een hengst die eigenlijk echt het tegengestelde is van je merrie,
zelfs in die mate dat als je snel kijkt, hij ook niet helemaal in verhouding lijkt, maar dan beenwerk zwaar tov lichaam:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=565C5D9B

Noedel is een mooie hengst, maar qua lijf te zwaar mijns inziens in combi met jouw merrie.

Ik heb zelf een merrie met lichter beenwerk
Afbeelding

http://i88.photobucket.com/albums/k193/ ... border.jpg

Maar kan eigenlijk geen enkel veulen van haar noemen dat slechts even licht beenwerk heeft als de moeder, ze hebben niet allemaal mega zwaar beenwerk, maar het staat zeker beter in verhouding.

Oké, ik weet dat mijn post weinig tot niets bijdraagt aan je hengstkeuze, omdat de meeste die ik hier vermeld ofwel buitenlands zijn ofwel reeds geruind ;)
Maar ik wou alleen even wat voorbeelden aanhalen ;) en ook aangeven dat zwaarder beenwerk fokken helemaal niet onmogelijk of aartsmoeilijk is. Als niemand ooit probeert te verzwaren, maar altijd alleen maar op safe speelt, dan zal er ook nooit verzwaard worden...

Natuurlijk is het afwachten wat je merrie fokt, maar dat hou je in combinatie met élke hengst. Als je een hengst kiest die heel nauw bij haar aansluit, zal je ook niet duidelijk zien wat haar mogelijkheden zijn.

NB Ikzelf heb wel gekozen voor Moes, Lexx en zou ook voor Otis gekozen hebben ;)
Dus echt voor de hele zware cobs. In het geval van mijn merrie is dat niet verkeerd uitgedraaid ;)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:31

Ik kan je zo geen hengst aanraden, daar ben ik niet meer in thuis momenteel.
Maar ik wou even een voorbeeld laten zien van een merrie met smalle benen en een hengst met zware benen.

Ginger en Maestro hebben 7 veulens samen en 1 heeft de bouw van ginger en de rest is allemaal zwaarder. Wel allemaal prima in verhouding.

Kan zo gauw geen goede foto vinden van maestro.

Afbeelding

Midden is Ginger de moeder.
Links merrie veulen van dit jaar en rechts haar zoon van 6.

Afbeelding

En dan nog een veulen van Maestro van een merrie die ook hele smalle benen heeft (vergelijkbaar met die van Ginger)
Ook van hem heb ik geen hele goede foto, maar je kunt het wel zien denk.

Afbeelding

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 12:20

Een koel karakter, mooi behang en een bredere bouw, het lampje brandde meteen. Sir Charley Bin van de Tukker is een hengst die voldoet aan al je eisen!

Uncle Sam zal ook niet misstaan, een wat slankere Tinkerhengst maar toch een mooie bouw en tof karakter.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:06

Winfield is heel cool in het koppie , en heeft een zalig karater en geeft dat ook door aan zijn veulens. ze hebben allemaal prachtig behang en mooie manen.
mijn eigen merrie is ook heel licht in beenwerk en in combinatie met winfield is dat verbeterd in de veulens
ze lopen mooie eerste premie's en is tot heden nog geen sprake van licht beenwerk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
merrie veulen 1maand oud
Afbeelding
merrie veulen als jaarling en tweeter dag kamioen
Afbeelding
Afbeelding

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:45

Wauw.. komen mooie hengsten voorbij! :)