[TI] Tinker-experts: i think i'm in love

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:45

Sharmila schreef:
En dwars.....ze kunnen zoooooooo dwars zijn. Bepaalde dingen vindt hij gewoon niks en dan wordt ie kwaad. Hij loopt dan gewoon weg of bulldozert je omver. Zeker nu hij ouder wordt hecht hij meer waarde aan zijn dagelijkse riedeltje. Ik noem hem weleens die autist omdat als je dit doorbreekt hij gewoon pissed is vaak.

En ze zijn eenkennig. Ik dacht altijd dat dat kwam omdat die ouwe van mij geïmporteerd is. Maar ik heb het nu ook weer met die kleine. Komt er een nieuw iemand om hem van de wei te halen gaat hij lopen drammen en bulldozeren. Bij mij loopt hij keurig als een mak lammetje mee. Die oude van mij uit zich dat juist meer door zich af te sluiten. Die doet netjes wat er gevraagd wordt, maar niks geen......hoe verwoord ik het. Gevoel, passie, sociaal gedrag. Gaat er een ander op zijn rug zitten doet hij geen stap verkeerd hoor. Maar hij lijkt net een manegepaard. Gaat ie van die kleine irritante dingetjes doen. Iedere keer zijn kop naar beneden gooien zodat je ineens uit het zadel getrokken wordt. Of heeeeeel hard lopen, niet neerwaars willen lopen, hangen. Soms merkte ik wel aan hem dat hij een klik had met iemand. En dan deed ie alles voor diegene. Dus dat dan ook wel weer. Maar ja die mensen zijn op 1 hand te tellen.

Zó herkenbaar :D <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:08

Ik heb maar 'n halve Tink (want kruising Tink x Fries), maar behalve z'n gangen (zijn gelukkig wat rianter dan van de gemiddelde Tinker) en zijn bouw (wat luxer en Frieziger), die hij van Friese paps Remco S. heeft, kan ik wel zeggen dat ik bij de karakteromschrijvingen toch wel erg veel "getink" (moeders kant) er uit kan halen.
Daar moet je wel tegen kunnen, want het is me soms van een horkerigheid, dat ik wel eens tot tien moet tellen... gelukkig onder het zadel niet, dan is hij wel erg ijverig, maar niet doordrammerig, gelukkig.

Bij een vreemde onder het zadel (wat slechts zelden in zijn leven is voorgevallen), schat hij de zaak gewoon in.
Iemand die niet meteen het heft in handen neemt en niet kordaat voorwaarts rijdt, die krijgt dan ook helemaal NIKS gedaan, hij gaat gewoon in een hoek van de bak stilstaan en gaat niet meer voor of achteruit: blok beton.
Dat is ook een kwestie van in z'n waarde laten, want hoewel tolerant is hij niet zo makkelijk naar "vreemden" of liever gezegd "anderen" toe, die neemt hij meteen de maat.
Daar heb ik zelf in zijn jongere jaren genoeg mee te stellen gehad. Hij is ook zijn hele leven al hier bij mij.
In het veld, buiten, is hij super-voetvast, ik vertrouw hem 100% op moeilijk begaanbaar terrein, hijgaat hij werkelijk overal in/over/door als je dat aangeeft.
Ook als-ie er nooit eerder is geweest.
Dat maakt hem echter nog geen "makkie".

Bij eigenlijk alles moet je steeds rekening houden met "HEM", doe je dat niet, dan gaat 't mis, wordt hij dwarsig en onttrekt hij zich aan de situatie. Dus: in z'n eigenwaarde laten.

Grof optreden in het zadel reageert hij totaal niet op, grof gedrag op de grond mept-ie gewoon terug, of rukt zich desnoods met geweld los uit de situatie.

Zijn tactiek is gewoon zijn blokkige kracht tegen je in te zetten en geloof me: van zo'n kanon win je het dan echt niet.

Ja, hij is ook erg eenkennig (behalve als het op eten aankomt) en bazig.
Het is altijd hij eerst, daarna mag zijn merrievriendin eens in de buurt van wat dan ook komen.

Behandel je hem eerlijk doch rechtvaardig, dan doet hij met je mee, maar ga niet alles overleggen met hem, want dan trek je aan het kortste eind. Je moet hem een beetje "overhalen" eigenlijk.

Onzekerheden worden ogenblikkelijk door hem d.m.v. zelf de zaak overnemen.

Als hem iets niet bevalt moet je heel handig zijn om hem niet kwaad/onwillig te maken.Hij wenst met gepast/passen respect behandeld te worden, hetgeen ik dan ook doe: ik heb gezond veel respect voor hem, met zijn fysieke kracht en karakter, hetgeen iets anders is als angst er voor hebben. ik probeer het voor me i te zetten en voor ons te laten werken in plaats van hem de kans te geven het tegen mij te gebruiken.
Dat gaat goed.

Wij zijn altijd op 'avontuur" samen.
Ik vind het prachtig om mee te maken, hoe , ook na al die jaren, ik iedere keer weer bewust zijn grenzen moet aftasten, respecteren, corrigeren, en van leren.

Wil ik alles te haastig of kort door de bocht, zet meneer Jaopie daar wel even de rem op.

Ik hoef dan ook niet te gaan rijden als ik weinig tijd heb...als ik een beetje op de automatische piloot wil gaan zitten bij hem, kom ik hem wel tegen. Alsof hij dat dan beledigend vindt.

Hoe bot en grofstoffelijk hij ook uit de hoek kan komen, hoe gevoelig hij innerlijk is.

Dat heet ruwe bolster blanke pit, geloof ik...?.

jorretje

Re: Tinker-experts: i think i'm in love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:36

Leuk geschreven Sharmila, herken er veel van!