[TI] klaar voor de hengsten keuring of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: klaar voor de hengsten keuring of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 00:51

Ik ben het helemaal met frenia eens, zou het zo zelf geschreven kunnen hebben.

Wat ik je voor nu aanraad; schrijf hem uit. Niet omdat hij het niet waard is, maar omdat er naar mijn idee meer in zit dan hij nu is. Ik zie een goed gebouwd paard, maar wat achterblijvend in bespiering en manen. Als je zegt dat manen komt door bijters, zet hem dan apart, knoop de manen op, spuit er afwasmiddel in, bedenk wat zodat de manen kunnen groeien (manen bijten kan trouwens duiden dat er wat mis is met de gezondheid; wormen oid, zeker weten dat er geen "sluipende" besmetting is?). Ga lekker met hem aan het trainen en kom dan volgend jaar met een hengst die goed in zijn spieren en in het behang zit, en daarmee in verhouding is qua gewicht. Ik kan uit ervaring zeggen dat het dan zo 8 - 10 punten verschil kan maken.

Verder denk ik dat een gedeelte van deze mensen niet eens weet hoe er gekeurd wordt onder de Tinkers, en in bijzonder bij dit stamboek. Het is echt totáal niet te vergelijken met een Fries of stippel zoals op de vorige pagina. Ook hoeft niet iedere hengst de kwaliteit te hebben zoals Noedel die heeft, want daar noem je er ook wel een...

Dus TS, beter een jaartje wachten en dan perfect kunnen presenteren dan nu te snel willen en het nét niet halen terwijl hij het wel in zich heeft, of het misschien nét wel halen terwijl hij veel beter kan, is het niet?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:35

Ik vind Noedel een standaardvoorbeeld hoe het zou moeten zijn. Wat is er meerwaarde aan een hengst goedkeuren die niet volledig voldoet aan de eisen? Welke minpunten ga je dan accepteren en welke niet om te beslissen of hij GGK wordt?
Een ramsneus is niet zo mooi, maar niet zo'n ramp als eentje met een zwakke rug.
Mijn standpunt als fokker zou zijn: alleen het beste op mijn merrie, en dat mag desnoods wat kosten.

Dat zijn moeder zelf stermerrie is wil niet altijd garanderen dat hij het ook goed gaat doen op de keuring. Mijn hengst heeft zowel in vaderslijn als in moederslijn bewezen merries zitten die ook in de sport aardig hun ding hebben gedaan. Via de vader, moeder en vm zijn er een stuk of 4 die op aardig niveau lopen en 1 ervan 1m50 internationaal op mss 10 paarden in totaal (meer kan ik er niet terugvinden). 2 andere zijn nog te jong (2012 en 2013) en met de mijne ben ik nog bezig.
De moeder van mijn hengst komt uit een zeer bekende merrielijn ook, met alleen maar toppaarden op het hoogste niveau in de springsport.
En toch is hij niet voldoende om naar de HK te gaan. Vind ik dat erg? Nee, eigenlijk niet. Er wordt niet mee gefokt en ik ga binnenkort over tot chemische castratie.

Zoiets moet je als eigenaar ook aan jezelf durven toegeven, dat je paard gewoon niet voldoet voor dat doel. Dat is écht geen schande hoor.

Ik hoop alleen uit de grond van mijn hart, als hij niet GGK wordt, dat je er dan ook gewoon niet meer mee gaat fokken. En zeker niet als er een bemerking komt van de DA op de RX als die gemaakt worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:48

Caily schreef:
Verder denk ik dat een gedeelte van deze mensen niet eens weet hoe er gekeurd wordt onder de Tinkers, en in bijzonder bij dit stamboek. Het is echt totáal niet te vergelijken met een Fries of stippel zoals op de vorige pagina. Ook hoeft niet iedere hengst de kwaliteit te hebben zoals Noedel die heeft, want daar noem je er ook wel een...

Niet om banketstaaf te doen maar als hengstenhouder wil je toch niet voor de fun en de eer een goedgekeurde dekhengst, je wilt toch iets kunnen toevoegen aan de bestaande hengstenstapel?
Dat er in een bepaald stamboek soepel wordt gekeurd lijkt me geen reden om hengsten aan te bieden die het niet zijn. Juist dan is het eigenlijk reden om alleen de creme de la creme aan te bieden en zo het niveau van het stamboek op te krikken.

maschke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:33

Wat is dat toch met die banketstaaf???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:35

Das de censuur voor l*llig in dit geval.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:39

maschke schreef:
Wat is dat toch met die banketstaaf???

_O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:08

Ts, schrijf hem uit en ga volgend jaar proberen, nu heeft het gewoon geen nut en daarbij, als hij dit jaar er meteen uitgeknikkerd word dan zal je volgend jaar misschien al met een achterstand beginnen. Zorg dat je hem top voor elkaar hebt, je heb een jaar de tijd, zoals hij er nu uitziet haal je de poort nog niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:21

TS, ook belangrijk: zoals je hem nu aanbiedt, zo gaat hij ook bij de mensen in het geheugen blijven hangen. Dat vind ik persoonlijk erg belangrijk naar de toekomst toe, zeker als je er toch serieuzer mee wil gaan fokken. Het is veel leuker voor jezelf (en eigenaren die kiezen voor jouw hengst) dat mensen hem linken aan een positief beeld dan aan een paard wat even uit een weide is geplukt, op de trailer gedropt en daar afgezet.
Je zou nog schrikken hoeveel mensen gaan afhaken als je de naam van je hengst zegt en ze hebben hem zo gezien op de keuring. Dan wordt dat "ohja, die met die afgevreten manen en slap lijf" ipv "die mooie hengst die het jammer genoeg net niet werd". Wil je je hengst als dekhengst presenteren, dan hoort hij altijd piekfijn proper gepresenteerd te worden, het is immers je reclame voor de toekomst!

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:59

Het meeste is inmiddels denk ik wel gezegd, maar ook ik ben het eens met bovengenoemde reacties. Een hengst van 8 jaar is in de bloei van zijn leven, volledig uitgegroeid en uitgezwaard. Op de foto's die je plaatst zie ik een arm bespierde hals. Heel anders dan de mooie zware hengstennekken die zo kenmerkend zijn voor ons ras. Misschien kan je nog een jaartje wachten en effectief trainen, maar eigenlijk denk ik dat hij zelfs dan nog niet in aanmerking komt voor goedkeuring. Misschien kun je foto's vergelijken op de stamboeksites van goedgekeurde hengsten. Dan zul je hopelijk zelf zien dat jouw hengst net iets teveel mist aan uitstraling en ontwikkeling. Succes met je keuze!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:11

Liefde maakt blind gaat ook hier op.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:46

Urielle schreef:
Caily schreef:

Niet om banketstaaf te doen maar als hengstenhouder wil je toch niet voor de fun en de eer een goedgekeurde dekhengst

Wat dacht je van het geld? Met een dekhengst kun je rijk worden van de dekkingen, wist je dat niet? :+ ;) :=
Mijn overleden hengst was de vader van Noedel, waarvan hier meerdere foto's staan, en ja, ik ben er schathemelrijk van geworden ;) :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:47

Een ggk hengst houd je voor de "eer" (uit trots) vrees ik en niet omdat je er rijk van wordt. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:50

Tenzij je er een hebt bij het KWPN ofzo vrees ik dat er meestal geld bij moet :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:52

KWPN is ook weer duurder om ggk te krijgen denk ik, dus ik vrees dat het uiteindelijk wel op hetzelfde neer komt. Tenzij je echt gelijk van Uyterd op grote schaal bezig bent maar als particulier ... Nah..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:55

Ook bij het KWPN moet er soms flink wat geld bij hoor :D Tenzij je echt een goede of modehengst hebt.
(Of Edward of Happie erop zet).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:57

Serieus? En die dekgelden liggen al zo hoog :=
Er zijn toch geen hengsten daar die maar een dekking krijgen neem ik aan? :+
(heb er eentje op het oog die de verrichtingen nog moet lopen en ik hoop steeds maar dat het dekgeld aan de lage kant blijft :+ )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:01

ja maar die 70 dagen testen enzo kunnen ook niet goedkoop zijn, onderzoeken, bij het kwpn geregistreerd zijn..
Ik weet dat bv het NRPS al erg veel kost dus kan me voorstellen dat KWPN ook niet gratis is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:07

Nee het KWPN is hartstikke duur daarin, maar ik neem aan dat het geld er toch zeker na de eerste 2 a 3 jaar wel uit is weer bij de minder populaire hengsten, en al heb je dan later maar 6 dekkingen a 1000 Euro bijvoorbeeld, dan is dat toch al leuker dan de bedragen en aantallen bij de pony's.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:40

Urielle, ik ken wel wat hengsten die bij het KWPN goedgekeurd zijn maar gewoon amper dekkingen krijgen. Dan is het eigenlijk niet rendabel om ze voor de fokkerij hengst te laten en het hele traject nog te laten lopen.
Neem bijvoorbeeld Velazquez, ook KWPN goedgekeurd maar heeft amper gedekt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:11

Urielle schreef:
Tenzij je er een hebt bij het KWPN ofzo vrees ik dat er meestal geld bij moet :D

Ja heel veel!

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 21:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:26

Zelfs met die foto's spreekt hij me nog steeds niet tot de verbeelding, sorry.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:36

Boek gewoon een fotograaf, die zal het paard ten eerste zo voordelig mogelijk (dus de juiste hoek en juiste hoogte en noem maar op) op de foto zetten. Misschien dat dat al een groot verschil maakt ;) Maar vanaf jouw foto's kan ik echt geen vaderdier zien :o

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:28

Op die foto's ziet hij er al een stuk beter uit !
Nog niet "klaar voor de keuring" maar ook niet heel slecht ;)

Mocht je deze zaterdag een lage premie krijgen zou ik hem echt op het gemak een jaartje of 2 door trainen en dan pas weer gaan. ;) Zodat hij de volgende keer veel beter in z'n spieren zit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:16

was de keuring gisteren? ben benieuwd naar de uitslag :)