PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:46

Dat snap ik, maar daarop in gaand dan, waarom hengsten hier wel vermelden?

Maargoed, mijn punt was waarom hengsten wel testen, en fokmerries niet. Duidelijk is mij nu dat dat lang niet altijd het geval is, en dat is mooi te horen. Ik wacht met testen van mijn merrie totdat veulen geboren is, dan kan ik ze beiden testen, tesamen met kleurentest van veulen.

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:47

Ilona laat bijvoorbeeld Eowyn ook gewoon testen :j

Aniekepiek

Berichten: 2370
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Berlicum

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:04

mogelijk dat we rebecca, levi, maerynn en fleur later doen

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:08

Mijn merrie Chanel is ook nn net als de vader van haar veulen Tolkien van Weremere *\o/*
Het veulen komt dus pssm vrij ter wereld.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:34

Wat fijn al die goede resultaten, hoe willen de stamboeken dat het resultaat wordt doorgegeven? Een kopie van de uitslag met de post of het resultaat mee naar de keuring?

maschke
Berichten: 236
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: Tongeren

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:03

Hier worden King en K6 ook getest.. dus ook de merrie!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:37

Wij zijn begonnen met testen van onze Kashmir. Zojuist de uitslag ontvangen, PSSM1 VRIJ!

WenK

Berichten: 10525
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:55

Ook ik heb vandaag de tests van mijn merries verstuurd.... Mijn volwassen merrie is trouwens voor haar 1e bewust gefokte veulen ook op de röntgenfoto geweest. Puur omdat ik inderdaad graag wil weten waarmee ik fok. Ik stel eisen aan een hengst, dan mag mijn eigen basismateriaal ook van voldoende kwaliteit zijn.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:59

Guess is ook PSSM vrij. Beide ouders van hem waren geen dragers. :)
Nu de anderen nog testen.

Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:58

Chimello, zijn de ouders ook getest?

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:36

Uiteraard ;)

Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:36

Zijn ze allemaal tegelijk getest?
Of de ouders al eerder? Want in dat geval had je in principe niet hoeven testen om de uitslag te weten :) Bespaart een hoop geld!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:48

Ouders beide zijn vorige maand ergens getest door de fokker :)

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:42

Toch wel sterk dat er zo'n prijsverschil zit naargelang bij welk labo je laat testen :oo

Bij Van Haeringen 65 euro excl BTW
Terwijl het bij Animal Genetics in USA maar 40 dollar ofte nog geen 30 euro alles incl moet kosten :wow: +:)+
Dat is meer dan helft minder!

En op de koop toe gaat het ook nog razendsnel bij Animal Genetics, terwijl Van Haeringen je lekker een tweetal weken laat wachten.

Bij Animal Genetics hadden we incl verzending naar Amerika een week nadien het resultaat al +:)+

*\o/* Onze hengst Fortune's Pride is vrij van PSSM1 *\o/*

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:23

Goh domme vraag misschien.

Ik had hier nog nooit van gehoord, heeft het ook zin om mijn Troy (ruin , 9 jaar ) te laten testen?

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:31

Ik ben benieuwd in hoeverre het genetisch defect inderdaad 'ziekte'/symptomen veroorzaakt bij paarden en dan natuurlijk vooral bij tinkers, ik kan er geen cijfers over vinden.

Heeft er iemand links naar (academische) studies naar PSSM?
Ik kan er maar 1 vinden. Deze is gebaseerd op quarters die symptomen vertonen en voornamelijk uit dezelfde bloedlijn komen, uitgevoerd door de patenthouder van de genetische test.

In dit onderzoek vond men bij (slechts) ongeveer de helft van de paarden met PSSM (gevonden in spierbiopt) het afwijkende allel gevonden.
Ook werden er in de controle groep 2 paarden positief getest, deze paarden vertoonden geen symptomen en er was niets te vinden was in het spierbiopt.
Lijkt mij dat de link tussen een positiever genetische test en het vertonen van symptomen dus niet 100% is. (geven de onderzoekers zelf ook aan, bij hun advies over het wel of niet alten testen).

Aniekepiek

Berichten: 2370
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Berlicum

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:52

zo denk ik er ook over. ik vraag me na menig gesprekken af wat voor zichtbaar effect het op ons ras heeft..

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:07

Ik lees ook dat diverse Quarters die er wel problemen mee hadden, het met aangepast voer prima doen.
1 eigenaar was zo tevreden over het effect van het voer dat ze het ook aan de PSSM vrij geteste paarden geeft en die zien er beter uit dan ooit.

Voer is sowieso een lastig iets bij de Cobs, hoe vaak zien we er niet die te dik zijn, waarvan blijkt dat het schuren van manen en staart geen exceem is maar gewoon een verkeerd dieet?
Te veel suikers en een bepaalde gevoeligheid daarvoor, geeft IR, exceem en talloze andere klachten.

Zijn er echt cijfers, hoeveel paarden die positief getest zijn, zijn ook echt ziek geworden?
Hoeveel zijn dit er op de gehele populatie?

Ik las pas dat de EU geld vrij maakt voor onderzoek naar erfelijke aandoeningen bij paarden. Zit PSSM daar ook bij?

Ik wil het niet afdoen als onzin, begrijp me niet verkeerd.
Maar ik denk nog steeds dat bijvoorbeeld artrose een grotere impact heeft dan PSSM en ik vind het onbegrijpelijk dat stamboeken wel PSSM laten testen, maar geen röntgen. En dan niet alleen bij de jonge hengsten, maar ook nog eens als ze ouder zijn.
En waarom niet ook de mogelijkheid geven een merrie een PROK certificaat te laten halen zoals bij het KWPN?
Tuurlijk is röntgenen duurder dan een PSSM test, maar voor allebei geldt dat de gevolgen ook duur zijn.
Dierenartskosten, medicatie, speciaal voer en uiteindelijk kost het je misschien het leven van het paard zelf.

Accepteren de stamboeken de testen die de eigenaren zelf laten doen of moet de test via een stamboek of dierenarts?

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:57

NSVT accepteert röntgenonderzoek van elke PROK arts. Dus ook bijvoorbeeld E-Digit.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: PSSM bij Irish cobs / Tinkers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:04

Ik bedoelde de PSSM test. Mag je gewoon zelf haar trekken en opsturen of doet het stamboek dat?

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:25

Haren moeten getrokken worden door iemand van het stamboek, of een erkende DA :) (NSvT)

Op de site van het NSvT is inmiddels een gehele pagina gewijd aan PSSM.

Overigens vind ik het een beetje een vreemde aandraging van argumenten; artrose/röntgen worden niet getest, dus PSSM is "overdreven". Dat is wat ik tussen de regels door lijk te lezen. Naar mijn inzien zou er idd meer getest moeten worden dan PSSM, maar je moet ergens beginnen? Het een sluit het ander toch niet uit?

julian

Berichten: 852
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:08

Jorretje Deze zin snap ik niet helemaal:

In dit onderzoek vond men bij (slechts) ongeveer de helft van de paarden met PSSM (gevonden in spierbiopt) het afwijkende allel gevonden.
Ook werden er in de controle groep 2 paarden positief getest, deze paarden vertoonden geen symptomen en er was niets te vinden was in het spierbiopt.
Lijkt mij dat de link tussen een positiever genetische test en het vertonen van symptomen dus niet 100% is. (geven de onderzoekers zelf ook aan, bij hun advies over het wel of niet alten testen).

Kan het zo zijn dat een paard positief getest word op pssm 1 met haren trekken , en als je dan een spierbiopt laat nemen, negatief voor PSSM is? Is dat wat ze bedoelen?

Inderdaad ben ik hier ook heel benieuwd naar,
Ik ben benieuwd in hoeverre het genetisch defect inderdaad 'ziekte'/symptomen veroorzaakt bij paarden en dan natuurlijk vooral bij tinkers,

Als het zo is als wat Jorretje zegt, is wat nu gaande is erg voorbarig en een kwalijke zaak.

Naar mijn mening had er eerst eens meer onderzoek naar plaats moeten vinden.

Resi_lover

Berichten: 2260
Geregistreerd: 24-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:34

LBLGypsyCobs schreef:
Ik bedoelde de PSSM test. Mag je gewoon zelf haar trekken en opsturen of doet het stamboek dat?


Bij ICS-NL moeten de haren worden afgenomen door een dierenarts, paspoortconsulent of andere official van het stamboek.
Via de website van ICS-NL is de online Cobstukken te bekijken, waarin ook over PSSM wordt gesproken :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:14

Caily schreef:
Haren moeten getrokken worden door iemand van het stamboek, of een erkende DA :) (NSvT)

Op de site van het NSvT is inmiddels een gehele pagina gewijd aan PSSM.

Overigens vind ik het een beetje een vreemde aandraging van argumenten; artrose/röntgen worden niet getest, dus PSSM is "overdreven". Dat is wat ik tussen de regels door lijk te lezen. Naar mijn inzien zou er idd meer getest moeten worden dan PSSM, maar je moet ergens beginnen? Het een sluit het ander toch niet uit?


Jij leest dingen tussen de regels die er niet staan. Als ik iets overdreven vind zet ik dat gewoon in de regels en niet er tussen ;)
Of een PSSM test overdreven is kan ik namelijk niet beoordelen, ik kan te weinig feiten en cijfers vinden.

De mensen die hier hun uitslagen neergezet hebben van hun geteste paarden, zijn die testen allemaal via stamboek of dierenarts gegaan?

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:58

julian schreef:
Jorretje

Kan het zo zijn dat een paard positief getest word op pssm 1 met haren trekken , en als je dan een spierbiopt laat nemen, negatief voor PSSM is? Is dat wat ze bedoelen?

Inderdaad ben ik hier ook heel benieuwd naar,
Ik ben benieuwd in hoeverre het genetisch defect inderdaad 'ziekte'/symptomen veroorzaakt bij paarden en dan natuurlijk vooral bij tinkers,

Als het zo is als wat Jorretje zegt, is wat nu gaande is erg voorbarig en een kwalijke zaak.

Naar mijn mening had er eerst eens meer onderzoek naar plaats moeten vinden.


Inderdaad :j

Dieren met de afwijking op het allel hoeven ook niet 'ziek' te zijn heb ik inmiddels gelezen:

"In cases where the test is positive
but horses are symptom-free,
horses may have had lots of exercise
throughout their life, been on
the right diet, large sparse pastures
or they may have luckily had the
right combination of other genes
to prevent the disease from being
expressed."

bron:
advies voor dierenartsen vanuit onderzoeker / patenthouder

Ze noemen de mogelijkheid van andere genen, training en voeding die zorgen voor het al dan niet ontstaan van symptomen.
Er wordt aangeraden de test als diagnostisch hulpmiddel te gebruiken om bij dieren die symptomen vertonen te kijken of het PSSM is, zodat het meer ingrijpende spierbiopt niet hoeft te worden gebruikt.