[TI] Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liamssfork

Re: Ontzettend vieze staart, wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:57

Ik vind het lastige ook altijd dat het zo hoog zit.. Als ik de staart in de emmer hang komt het mestgedeelte er nog bovenuit. Dit zit zo dicht op de wortel dat ik dit sws niet in een sopje durf te doen. Ook hebben wij geen warm water uit de slang alleen uit de gewone kraan dus laat het amper los. Vorige keer 1,5 uur gestaan en toen was het er nog niet allemaal uit. Volgende dag was het weer idem :(

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:59

Ik herken het maar al te goed!

Zeker nu mijn merrie platte mest heeft is het al helemaal feest :n Natuurlijk moeten we eerst de oorzaak aanpakken van die mest, maar daar zijn we al enkele dagen mee bezig, met helaas tot nu toe weinig resultaat (ze heeft waarschijnlijk een darminfectie :( ) Normaal gezien was ik haar staart af en toe en dan vlecht ik hem ook idd in. Soms in 1 of meerdere vlechten. Meerdere vlechten heeft hier wel iets beter resultaat heb ik de indruk..

Ik was met vanalles.. Van Isobetadine Shampoo tot Cowboy Magic Shine in Yellow Out. Maakt eigenlijk niet veel uit wat je er in gooit, als het echt zo vies is als nu, moet je toch zeker 3 à 4x wassen. Emmer aan zadel hangen is slim idee! Ik heb namelijk die kracht niet om een emmer zo lang omhoog te houden. Ik volg hier!

Ik twijfel nu heel hard om haar staart eens onder handen te nemen. Die hangt dus helemaal vol. Maar ik heb zoiets van dat het verloren moeite gaat zijn, ivm ze nog altijd platte mest heeft..

Liamssfork; ik heb dus nét hetzelfde :( Paarden staan wel aan huis, maar komt ook geen warm water uit de slang. En Tinky mest dus ook vooral haar staartwortel onder. Haar billen en intieme delen zijn nu ook dus helemaal vies..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:02

Liamssfork hier heb ik ook geen warm water, ik moet water uit een waterkoker mengen. 2 a 3 keer koken en dan een beetje koud erbij.

Maar het fijne van de emmer even ophangen (aan het ringetje waar je de staartriem doet) is dat ik dan maar 1 keer water hoef te koken en daarna gewoon 15 minuten wachten. Het weekt dan vanzelf los, even afspoelen en klaar. :j
Dat is dus het fijne eraan, het gaat erg makkelijk.

jackytje wel even checken of je paard het wel oké vind he, ik bedoel die van mij kun je ook met een plastic zeil inpakken, die is echt bomproef. :=
Maar het is zeker de moeite waard om aan te leren, scheelt een hoop moeite en gedoe.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:04

Nou is net of ik over Bonnie lees met jou verhaal Jackytje!
En herken het gevoel dat je het wel wil schoonmaken maar dan het een beetje dweilen met de kraan open is..
Wij hebben op stal ook geen stromend warm water, maar wel een waterkoker. Die gebruik ik altijd voor het Biotex-sopje. Maar uitspoelen moet wel met koud water. En tja, dat ga ik in de winter ook niet meer doen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:07

Mwah een klein beetje koud water overleven ze wel. Eventueel een oude handdoek mee om droog te wrijven. Als je daarna rustig gaat rijden is het droog voor je uit gaat stappen.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:16

Ja is erg vervelend dat het zo hoog zit! Maar ga zeker eens proberen met de emmer aan het zadel hangen (hopen dat hij het zo hoog haalt zonder de staartwortel te raken) en vervolgens invlechten. Ga dr van het weekend mee beginnen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 23:27

Ik ben benieuwd Liamssfork! Ik haal van het weekend m'n vlecht eruit. Dan even doorkammen e.d. en dan weer opnieuw vlechten.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:14

Ik vind die tip van die emmer ook interessant.

Mijne heeft ook een zeer dikke staart te dik om in 1vlecht te doen en op volle dikte krijg je er amper een rekker 2x rond.. zo dik dus. Wat ik nu doe is het invlechten vanaf boven maar iedere keer met een kleine vlecht eindigen telkens invlechten over de vorige vlecht geen dus dat de vorige vlecht zogezegd terug je staartwortel is enzo telkens doorgaan. Meestal eindig ik met 5/6 vlechten zo die er heel lang inblijven zitten.

Nu moet zijn staart terug gekamd worden en gevlochten nog voor dan zeker een maand maar ga eerst eens proberen 'm lichtjes te wassen. Dat idee van staartzak vind ik trouwens ook interessant enkel krijg je een dikke staart wel in een gewone staartzak gedropt of kan je ook per vlecht het appart in een zak doen ? :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:37

Ik moet zeggen dat het puntje van de staartwortel er bij mij wel inhangt hoor, Biotex kan niet zo'n kwaad imo. Ik hoop dat je paard het goed vind!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:02

Als je soda gebruikt kun je gewoon de hele staartwortel erin hangen hoor :) soda wordt ook bij mensen gebruikt om te ontsmetten, het is gewoon zout. Zal hooguit prikken als het paard wondjes heeft, maar verder kan het geen kwaad, en het weekt alle vuil los :) wel uitspoelen natuurlijk, want het droogt de huid uit als het indroogt.

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:23

Ik vlecht de staart van bovenaf, dus bovenin invlechten en dan gewoon door tot helemaal beneden.
En dan heb ik een dikke panty doormidden geknipt (vanuit het kruis naar boven doorgeknipt), dan heb je 1 "been" met een opening aan de bovenzijde. Eenzelfde opening knip je aan de andere bovenkant. Dan doe ik de panty om de staart en staartwortel heen, dus zo hoog mogelijk. De twee uiteinden haal ik door de vlecht heen en die knoop ik aan elkaar vast. Dit werkt heel prettig, panty kan makkelijk in de was (je hebt een reserve ;) , namelijk het andere "been") en het is goedkoop.
Zelf haalde ik de vlecht eruit met rijden maar ik ken iemand die hem gewoon laat zitten.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:25

irischcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:47

De staart van mijn Tinker zit onder de modder omdat ze 24/7 buiten loopt. Nu lees ik hier over staartzakken, zijn deze waterdicht dan? Ik zat erover na te denken er 1 te halen maar de meeste zijn zo smal dat haar staart er niet eens in past en als ze niet waterdicht zijn wordt ie naar mijn idee loodzwaar als het nat wordt door de regen?

Verder maak ik de staart van mijn tinkie altijd schoon met biotex ( groene ) en doe ik er daarna conditioner in. Hier word de staart glad en klitvrij van! Daarna invlechten en elke dag loshalen en een beetje uitpluizen, daarna weer invlechten!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 20:16

De vlecht lijkt toch te helpen. Minder mest die blijft hangen en billen en benen die makkelijk schoon te krijgen zijn.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:26

Ik heb hier een tinker met hetzelfde probleem. Ik doe altijd na het rijden als ik z'n benen afspuit ook de binnenkant van z'n staart even meenemen en dan krijg ik in ieder geval niet al die vieze aangekoekte mest in z'n staart. Als ik z'n staart was doe ik dit vaak met driehoekszeep en hang 'm dan in een emmer die ik op een krukje zet. Ik lees hier iets over een emmer aan je zadel hangen? Ik kan me hier weinig bij voorstellen..

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:50

Pfoeh heb net ff naar de staart van de mijne gekeken om een beetje na te denken hoe ik het het beste aan kan pakken.. Nou je wil niet weten hoe smerig.. Weet niet hoe ik dat er ooit uit ga krijgen. Het zit ook gewoon helemaal tot aan boven de staart wortel en dat ga ik echt niet in een emmer met zeep stoppen. Kan misschien, maar doe het gewoon liever niet! Hallo 2,5 uur met hand(schoentjes :') ) mest pulken met koudwater

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 19:25

Hier gaat het nog steeds goed!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:28

Ik kan sinds de vlecht de staart iedere keer mooi uitborstelen :)
Zo fijn!!

Hoef m voorlopig nog niet te wassen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:30

Mijn merrie had hier ook steeds last van.
Ik doe nu enkele vlechten in de staart vanaf de staartwortel, geen last meer van :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:58

Beste middel is naar het strand en zwemmen!

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 23:46

Ja maar helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid. En in de winter doe je dat ook niet.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:51

Weet niet of het al gezegd is, maar wasverzachter in de staart doet wonderen!
Mijn paard heeft enorm dik haar en ik was met babyshampo en daarna wasverzachter.
Laten drogen en ik kam er zo doorheen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 16:07

Biotex werkt bij mijn paard ook vaak als een soort van anti-klit.

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 01:54

staartwortel invlechten, de plukjes die je van de zijkant pakt zover mogelijk onder de staartwortel weg pakken..

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 08:46

Priscilla__ schreef:
Ik heb hier een tinker met hetzelfde probleem. Ik doe altijd na het rijden als ik z'n benen afspuit ook de binnenkant van z'n staart even meenemen en dan krijg ik in ieder geval niet al die vieze aangekoekte mest in z'n staart. Als ik z'n staart was doe ik dit vaak met driehoekszeep en hang 'm dan in een emmer die ik op een krukje zet. Ik lees hier iets over een emmer aan je zadel hangen? Ik kan me hier weinig bij voorstellen..

Iemand die toe kan lichten hoe ze een volle emmer aan hun zadel hangen :+?