[TI] Een tinker kan NIKS !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flowerstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:36

toen ik mijn eerste tinker kocht dat is nu al zes jaar geleden .
had ik ook weleens negatieve opmerkingen . bijvoorbeeld wat ik moest met een koepaard. en dat hij in de in de chocolade was gevallen want ze had een zwart hoofdje en een zwarte vlek bij het zadel maar die zag je niet als het zadel / tuig er op lag . en nog wel meer van die flauwe opmerkingen .
maar ook een veel positieve op merkringen vooral van de wat ouderen mensen.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:28

Sinds we onze tink hebben, komt er ook steevast een oud mannetje inclusief wandelstok en jack russel die even oud lijkt als zijn baasje, onze tink aaien en wat gras geven. Hij plukt dan (met veel moeite) wat grassprieten aan de buitenkant van de stroomdraad en geeft dat.
Heeft hij vooraf wel netjes gevraagd toen hij me zag.
Af en toe brengt hij ook een sneetje oud brood mee, maar daar zijn de shetjes dan mee weg ;-)
Vind het stiekem wel leuk voor de man, want hij lijkt er naar uit te kijken om te komen.
Als het hard regent zien we hem niet, soms paar dagen niet bij regenweer.
Maar zodra het droog is, is ie er weer.
Lief paardje zegt hij dan. :-)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:08

Ewona schreef:
Sinds we onze tink hebben, komt er ook steevast een oud mannetje inclusief wandelstok en jack russel die even oud lijkt als zijn baasje, onze tink aaien en wat gras geven. Hij plukt dan (met veel moeite) wat grassprieten aan de buitenkant van de stroomdraad en geeft dat.
Af en toe brengt hij ook een sneetje oud brood mee, maar daar zijn de shetjes dan mee weg ;-)
Vind het stiekem wel leuk voor de man, want hij lijkt er naar uit te kijken om te komen.

*vind ik leuk*

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 21:11

Ewona schreef:

Kijk dat vind ik nou leuk

Jane2

Re: Een tinker kan NIKS !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:09

Dat noem ik nou eens een man met paardenkennis, hahaaa. Heerlijk toch.

Wat ze ook allemaal zeggen, lol met je knol staat nog altijd boven aan. Of ze nou groot of klein zijn, wit of zwart, warm of koudbloed.

Maar wat ben ik blij met mijn tinker. (al had ik liever een schone tinker, hahaa)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:41

Tja al dat wit is soms niet "ahum wit".
Maar ach, zolang ze leuk paard kunnen zijn, daar gaat toch niets boven.
*heeft net weer half uurtje sokken kammen erop zitten* _O-
Vandaag is dus het tweede deel van onze verslaving aangekomen en heeft Pride een vriendje :D
Zijn sokken zagen er helaas niet uit.
Morgenochtend zal dat een heel ander zicht geven als ze de weide op gaan, sokjes gekamd en manen ingevlochten. :)

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:45

Urielle schreef:
Ik denk dat Tinkers wel fijne allround paarden zijn voor de recreant maar ik zie er idd echt geen sportpaard in (hogere sport). Zijn er überhaupt eigenlijk wel Tinkers die op hoger niveau lopen (in dressuur, springen, SGW,..)?

Er zijn wel degelijk tinkers die hoog in de sport mee draaien :j
Ik zelf ben net gestart in de dressuur klasse Z1.
Afgelopen zomer ben ik met mn tinker in de dressuur klasse M2 , achtste geworden met de Zuid Hollandse Kampioenschappen, daarmee hadden we ons geselecteerd voor de Hippiade, die we 6 september j.l gereden hebben ;) en daar loopt toch het neusje van de zalm :)
Dus dat tinkers niets kunnen is al achterhaald. ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En springen doet hij ook met gemak :j
Afbeelding
Zo zijn tinkers wel heel veelzijdig en breed inzetbaar, :D

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 23:52

Ovh ik ken het maar al te goed!!
Nu heb ik ook nog een tink die helemaal donkerbruin is met zeare manen staart en sokken.
Meestal schelden ze haar uit voor kruising fries.. En afgelopen weekend op wedstrijd dacht de jury dat ze een belg was.... Hmmmmm
en inderdaad kan ze wel galloperen?? Kan jou paard wel springen? En ook afgelopen weekend op wedstrijd.. Huh hoe krijg je een tinker zo glad in het haar!!... Uhm het is ook gewoon een paard hoor!! Haha maar ik lach er altijd heel hard om en hou er inderdaad was het tegendeel te bewijzen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:10

@Starjo, gefeliciteerd met deze mooie prestatie :) Mooi beeld zo samen!
Ik had het alleen wel echt over de hogere sport en daar valt M/Z nog niet onder :)
Maar hopelijk kun jij in 2015/2016 posten dat je ondertussen subtop rijdt?

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:36

Mensen die min beginnen toe doen over een tinker krijgen van mij geen blik, kom op zeg..
Word soms gewoon min aangekeken omdat het maar 'een tinker ' is >;)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:17

t ziet er echt goed uit Starjo! Hoop met mijn tinker ook een heel eind die richting op de komen...niet zo profi zoals jij het aanpakt..maar wel door wekelijks les, veel oefening en steeds een stapje verder te gaan, zowel om mezelf als mijn merrie naar een hoger niveau te brengen..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:29

Wauw Starjo! Ik wilde juist zeggen dat tinkers overal een beetje van kunnen, maar nergens echt in uitblinken. Sommigen blinken dus wel uit ;)

Maar serieus, een tinker kan juist bijna alles! Lang niet altijd op hoog niveau, maar het leuke is juist dat ze zo veelzijdig zijn. Springen, dressuren, buitenritten... En dan heb ik het alleen nog maar over die van mij. Er zijn er ook zat die TREC, western, endurance enz. enz. enz. doen. Kijk maar eens in het "tinkers in de sport -uitslagen" topic.

Als manegemeisje vroeger had ik echt helemaal niks met tinkers. Ik dacht ook dat ze saai en sloom waren. De waarheid is, dat een manegetinker ook snel saai en sloom wordt. Het zijn intelligente paarden die je moet blijven uitdagen, anders gaan ze zich vervelen en lopen ze de kantjes er vanaf. De tinkers die ik kende van de manege, hadden weinig plezier in het dagelijks rondjes door de bak sjokken.

Pas nu ik een eigen tinker heb, besef ik hoe leuk ze zijn. Als ik ooit een 2e paard zou kopen, werd het weer een tinker.

Ik krijg trouwens altijd leuke reacties van mensen (maar dat komt ook door de vlechten in de manen haha).

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 14:42

arinazazoe11 schreef:
Isabel_k schreef:
:roll: Ik word altijd een beetje moe van dit soort topic's. Denk je echt dat mensen je nu gaan vertellen dat ze lelijk zijn en niks kunnen? Mwah denk het niet :') Als jij je tinker ( of draver of whatever ) maar leuk vind is het goed toch? En als mensen blijven zeiken : trek je je er niks van aan en ga het tegendeel bewijzen :j

ik ben het mij jou eens!

dit kan rot overkomen, maar plaats dan dit topic niet.

Ik hou absoluut niet van tinkers, totaal niet mijn typ :) maar wat maakt het uit wat ik nou vind, het is jou paard en je houd ervan. neem nou mijn pony, zij is 20 jaar en niet de mooiste meer. (ingedeukt flankje, holle rug etc.) maar ik hou van haar en daar gaat het om. Dus het maakt echt niks uit toch wat andere mensen van jou tinker vinden! dus trek je alsjeblieft niks aan van al die mensen die zeggen dat tinkers niks kunnen, ga het tegendeel bewijzen!

Blijkbaar snappen jullie niet waarom ik dit topic heb geopend. Leek mij leuk om verhalen van mensen te lezen wat ze al allemaal met hun tinker hebben bereikt, om meer het tegendeel te lezen over tinkers. En als je het topic niet leuk vindt, dan lees je het toch niet :) Dat is het fijne eraan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:42

@cashje: hahaha, ik had altijd "gewone zwarte Friezen", en Bonte Jaopie is mijn eerste niet-zwarte niet-Fries (zijn moeder is Tinker, zijn vader een dressuurmatig op wedstrijden uitgebrachte Fries), en HIJ wordt nu juist vaak uitgemaakt voor "die Tinker" (ik lad dat jouw echte Tinker wel eens wordt uitgemaakt voor Fries). Da's wel komisch.

Overigens schreef ook ik dat Tinkers over het algemeen voor "alles een beetje" inzetbaar zijn.
Daarmee bedoelde ik echter absoluut niet te zeggen dat ze nergens in (zoals een specialiteit qua sportichting) kunnen uitblinken: ook ik ken genoeg Tinkers die beregoed zijn in juist springen, maar zullen zich natuurlijk dan weer niet kunnen meten met een Okidoki of De Sjiem, sommigen (zoals @Gilbey in een eerdere post aangaf) juist in TREC (hetgeen een onwijs leuke en uitdagende allround bezigheid is, die ik het gemiddelde hoog in bloed staande dribbel-dressuurpaard nog niet zo gauw niet zo koelbloedig zie doen), maar ook echt wel Tinkers die heel serieus in de dressuur mee kunnen komen, ik denk aan een Tinker Tom. Maar zal dan ook weer nooit in de buurt van aan Valegro of Salinero kunnen komen.
Het verschilt natuurlijk wel per paard waar ze wat meer of minder toe geneigd zijn, ik bedoel: een Tinker zul je niet op de officiele renbaan zien, en voorlopig ook niet op de Olympische Spelen.
Friezen zijn al wel een eind verder geaccepteerd in diverse disciplines, maar dat heette vroeger in dat kader ook "niks".
Uiteraard hangt de bouw hier ten nauwste mee samen...dat gegeven brengt de nodige beperkingen met zich mee.

Maar NIKS KUNNEN is natuurlijk een nogal conservatief vooroordeel. Bovendien is het niet waar. Ieder paard/pony kan IETS, behalve alleen zich voortbewegen.
Je moet van Tinkers echter niet het onmogelijke verwachten, gezien hun van nature biomechanische beperkingen. Maar dat moet je eigenlijk van geen enkel paard.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:47

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:47

Bij ons op de manege staat ook een tinker, een heel energiek paard!!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:53

@DianneM: super leuk en aansprekend artikel!! Moest ook erg lachen..herkenbaar is het zeker....

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:58

paulinebes schreef:
ik krijg vaak op straat vooral positieve reacties: wat een prachtig (koe :D ) paard, mooie sokken, etc. Volgens mij zijn mensen er ook minder snel bang voor; waarom weet ik niet, misschien omdat ze aaibaar tonen ofzo. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen veelal uit de paardenwereld die vinden dat een tinker niet geschikt is om mee te rijden en zeker geen dressuur of springen en eigenlijk een beetje hun neus ervoor ophalen. Ik vind ze ook erg veelzijdig en dressuur er met mijn merrie lustig op los en ze doet t nog goed ook. Ook regelmatig buitenritten (alleen of met andere paarden) en springen hoort er bij (aangespannen zou ik ook wel willen, maar heb ik de spullen en kennis niet voor). Doet ze ook allemaal prima. Maar ik denk dat het ook een beetje wennen is. Je ziet dit soort paardenrassen steeds meer opkomen, juist door de veelzijdigheid en omdat je er veel kanten mee op kunt. Het neusje ervoor ophalen zal daardoor misschien wel wat minder worden.

Ik noemde ze heeel vroeger ook zo, koepaarden. Toen wist ik niet eens dat er verschillende rassen waren (jong dus _O-)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:09

Geen problemen mee hoor!! Dol op koeien... :j Ik zal het je nog sterker vertellen...mijn merrie ook..Als ik met haar buiten een ritje maak en zij ziet koeien, dan begint ze te hinniken...hoe schattig is dat? <3
Moet ik wel bijzeggen dat de koetjes wat verderweg moeten staan..anders trapt ze er (Godzijdank..) niet in.. (anders zou zij de eerste tinker met een brilletje worden...)
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 01-11-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:11

terpentijn schreef:
@cashje: hahaha, ik had altijd "gewone zwarte Friezen", en Bonte Jaopie is mijn eerste niet-zwarte niet-Fries (zijn moeder is Tinker, zijn vader een dressuurmatig op wedstrijden uitgebrachte Fries), en HIJ wordt nu juist vaak uitgemaakt voor "die Tinker" (ik lad dat jouw echte Tinker wel eens wordt uitgemaakt voor Fries). Da's wel komisch.

Overigens schreef ook ik dat Tinkers over het algemeen voor "alles een beetje" inzetbaar zijn.
Daarmee bedoelde ik echter absoluut niet te zeggen dat ze nergens in (zoals een specialiteit qua sportichting) kunnen uitblinken: ook ik ken genoeg Tinkers die beregoed zijn in juist springen, maar zullen zich natuurlijk dan weer niet kunnen meten met een Okidoki of De Sjiem, sommigen (zoals @Gilbey in een eerdere post aangaf) juist in TREC (hetgeen een onwijs leuke en uitdagende allround bezigheid is, die ik het gemiddelde hoog in bloed staande dribbel-dressuurpaard nog niet zo gauw niet zo koelbloedig zie doen), maar ook echt wel Tinkers die heel serieus in de dressuur mee kunnen komen, ik denk aan een Tinker Tom. Maar zal dan ook weer nooit in de buurt van aan Valegro of Salinero kunnen komen.
Het verschilt natuurlijk wel per paard waar ze wat meer of minder toe geneigd zijn, ik bedoel: een Tinker zul je niet op de officiele renbaan zien, en voorlopig ook niet op de Olympische Spelen.
Friezen zijn al wel een eind verder geaccepteerd in diverse disciplines, maar dat heette vroeger in dat kader ook "niks".
Uiteraard hangt de bouw hier ten nauwste mee samen...dat gegeven brengt de nodige beperkingen met zich mee.

Maar NIKS KUNNEN is natuurlijk een nogal conservatief vooroordeel. Bovendien is het niet waar. Ieder paard/pony kan IETS, behalve alleen zich voortbewegen.
Je moet van Tinkers echter niet het onmogelijke verwachten, gezien hun van nature biomechanische beperkingen. Maar dat moet je eigenlijk van geen enkel paard.

Mee eens :)

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:15

En wat dachten jullie van het financiele plaatje. Een paard loopt niet voor niets op de olympische spelen.

Ik ben blij dat ik niet zo veel geld heb, want ik ben super blij met mijn tinker. Als we een jaartje verder zijn kan ik veilig een buitenrit maken, beetje dressuren, en veel knuffelen, wassen en wassen, hahaaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:35

Mijn dochtertje ( 11 ) heeft nu drie jaar een Tinker, een gouden Tinker mag ik wel zeggen. Tuurlijk ze blinkt niet uit in dressuur, springen doet ze niet, liever de balk eraf schoppen en er dan overheen stappen, waarom zou je je inspannen. Maarrrrr mijn dochtertje kan er wel mee op het strand, in de bossen en op straat rijden. Zo enorm koel als dat ze is, zo braaf en zo rekening houdend met de ruiter op haar rug. Nooit commentaar gehad op het feit dat ze een Tinker is, wel dat men haar mooi vond en vreselijk lief, maar dat zal er ook mee te maken hebben dat er zo'n klein meisje op zit. Het allerbelangrijkste vind ik dat ze te vertrouwen is ( met in het achterhoofd dat ze altijd een vluchtdier zal zijn ) en dat mijn dochtertje er zo ontzettend veel plezier mee heeft. Het zal er ook mee te maken hebben dat ze absoluut geen wedstrijdambities heeft.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:14

paulinebes schreef:
Geen problemen mee hoor!! Dol op koeien... :j Ik zal het je nog sterker vertellen...mijn merrie ook..Als ik met haar buiten een ritje maak en zij ziet koeien, dan begint ze te hinniken...hoe schattig is dat? <3
Moet ik wel bijzeggen dat de koetjes wat verderweg moeten staan..anders trapt ze er (Godzijdank..) niet in.. (anders zou zij de eerste tinker met een brilletje worden...)

Dat doet de mijne ook _O-

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:18

Mijn tinker is inmiddels klasse 3 endurance startgerechtigd. Volgend jaar starten we onze eerste klasse 3. Daarnaast l dressuur en b springen. Dat laatste omdat ik niet hoger durf. Ze kan voor de kar en heeft een aantal trec wedstrijden goed uitgelopen en waren we 3e.
Ultra veelzijdig dus! Ben dan ook supertrots op mijn haarbal.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:26

Ik heb een tinker gehad die was best wel sloom. Het eenigste wat ze leuk vond was buiten rijden. De bak was echt drama en echt niet leuk meer dus ging ik haar daar maar niet mee pesten.

Maargoed zoals bokt regelmatig laat zien zijn er ook fanatieke tinkers in de sport :)