Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ewona schreef:Sinds we onze tink hebben, komt er ook steevast een oud mannetje inclusief wandelstok en jack russel die even oud lijkt als zijn baasje, onze tink aaien en wat gras geven. Hij plukt dan (met veel moeite) wat grassprieten aan de buitenkant van de stroomdraad en geeft dat.
Heeft hij vooraf wel netjes gevraagd toen hij me zag.
Af en toe brengt hij ook een sneetje oud brood mee, maar daar zijn de shetjes dan mee weg
Vind het stiekem wel leuk voor de man, want hij lijkt er naar uit te kijken om te komen.
Als het hard regent zien we hem niet, soms paar dagen niet bij regenweer.
Maar zodra het droog is, is ie er weer.
Lief paardje zegt hij dan.
Ewona schreef:Sinds we onze tink hebben, komt er ook steevast een oud mannetje inclusief wandelstok en jack russel die even oud lijkt als zijn baasje, onze tink aaien en wat gras geven. Hij plukt dan (met veel moeite) wat grassprieten aan de buitenkant van de stroomdraad en geeft dat.
Heeft hij vooraf wel netjes gevraagd toen hij me zag.
Af en toe brengt hij ook een sneetje oud brood mee, maar daar zijn de shetjes dan mee weg
Vind het stiekem wel leuk voor de man, want hij lijkt er naar uit te kijken om te komen.
Als het hard regent zien we hem niet, soms paar dagen niet bij regenweer.
Maar zodra het droog is, is ie er weer.
Lief paardje zegt hij dan.
Urielle schreef:Ik denk dat Tinkers wel fijne allround paarden zijn voor de recreant maar ik zie er idd echt geen sportpaard in (hogere sport). Zijn er überhaupt eigenlijk wel Tinkers die op hoger niveau lopen (in dressuur, springen, SGW,..)?
en daar loopt toch het neusje van de zalm

Mooi beeld zo samen!

arinazazoe11 schreef:Isabel_k schreef:Ik word altijd een beetje moe van dit soort topic's. Denk je echt dat mensen je nu gaan vertellen dat ze lelijk zijn en niks kunnen? Mwah denk het niet
Als jij je tinker ( of draver of whatever ) maar leuk vind is het goed toch? En als mensen blijven zeiken : trek je je er niks van aan en ga het tegendeel bewijzen
ik ben het mij jou eens!
dit kan rot overkomen, maar plaats dan dit topic niet.
Ik hou absoluut niet van tinkers, totaal niet mijn typmaar wat maakt het uit wat ik nou vind, het is jou paard en je houd ervan. neem nou mijn pony, zij is 20 jaar en niet de mooiste meer. (ingedeukt flankje, holle rug etc.) maar ik hou van haar en daar gaat het om. Dus het maakt echt niks uit toch wat andere mensen van jou tinker vinden! dus trek je alsjeblieft niks aan van al die mensen die zeggen dat tinkers niks kunnen, ga het tegendeel bewijzen!
Dat is het fijne eraan. paulinebes schreef:ik krijg vaak op straat vooral positieve reacties: wat een prachtig (koe) paard, mooie sokken, etc. Volgens mij zijn mensen er ook minder snel bang voor; waarom weet ik niet, misschien omdat ze aaibaar tonen ofzo. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg mensen veelal uit de paardenwereld die vinden dat een tinker niet geschikt is om mee te rijden en zeker geen dressuur of springen en eigenlijk een beetje hun neus ervoor ophalen. Ik vind ze ook erg veelzijdig en dressuur er met mijn merrie lustig op los en ze doet t nog goed ook. Ook regelmatig buitenritten (alleen of met andere paarden) en springen hoort er bij (aangespannen zou ik ook wel willen, maar heb ik de spullen en kennis niet voor). Doet ze ook allemaal prima. Maar ik denk dat het ook een beetje wennen is. Je ziet dit soort paardenrassen steeds meer opkomen, juist door de veelzijdigheid en omdat je er veel kanten mee op kunt. Het neusje ervoor ophalen zal daardoor misschien wel wat minder worden.
)
Ik zal het je nog sterker vertellen...mijn merrie ook..Als ik met haar buiten een ritje maak en zij ziet koeien, dan begint ze te hinniken...hoe schattig is dat?
terpentijn schreef:@cashje: hahaha, ik had altijd "gewone zwarte Friezen", en Bonte Jaopie is mijn eerste niet-zwarte niet-Fries (zijn moeder is Tinker, zijn vader een dressuurmatig op wedstrijden uitgebrachte Fries), en HIJ wordt nu juist vaak uitgemaakt voor "die Tinker" (ik lad dat jouw echte Tinker wel eens wordt uitgemaakt voor Fries). Da's wel komisch.
Overigens schreef ook ik dat Tinkers over het algemeen voor "alles een beetje" inzetbaar zijn.
Daarmee bedoelde ik echter absoluut niet te zeggen dat ze nergens in (zoals een specialiteit qua sportichting) kunnen uitblinken: ook ik ken genoeg Tinkers die beregoed zijn in juist springen, maar zullen zich natuurlijk dan weer niet kunnen meten met een Okidoki of De Sjiem, sommigen (zoals @Gilbey in een eerdere post aangaf) juist in TREC (hetgeen een onwijs leuke en uitdagende allround bezigheid is, die ik het gemiddelde hoog in bloed staande dribbel-dressuurpaard nog niet zo gauw niet zo koelbloedig zie doen), maar ook echt wel Tinkers die heel serieus in de dressuur mee kunnen komen, ik denk aan een Tinker Tom. Maar zal dan ook weer nooit in de buurt van aan Valegro of Salinero kunnen komen.
Het verschilt natuurlijk wel per paard waar ze wat meer of minder toe geneigd zijn, ik bedoel: een Tinker zul je niet op de officiele renbaan zien, en voorlopig ook niet op de Olympische Spelen.
Friezen zijn al wel een eind verder geaccepteerd in diverse disciplines, maar dat heette vroeger in dat kader ook "niks".
Uiteraard hangt de bouw hier ten nauwste mee samen...dat gegeven brengt de nodige beperkingen met zich mee.
Maar NIKS KUNNEN is natuurlijk een nogal conservatief vooroordeel. Bovendien is het niet waar. Ieder paard/pony kan IETS, behalve alleen zich voortbewegen.
Je moet van Tinkers echter niet het onmogelijke verwachten, gezien hun van nature biomechanische beperkingen. Maar dat moet je eigenlijk van geen enkel paard.
paulinebes schreef:Geen problemen mee hoor!! Dol op koeien...Ik zal het je nog sterker vertellen...mijn merrie ook..Als ik met haar buiten een ritje maak en zij ziet koeien, dan begint ze te hinniken...hoe schattig is dat?
![]()
Moet ik wel bijzeggen dat de koetjes wat verderweg moeten staan..anders trapt ze er (Godzijdank..) niet in.. (anders zou zij de eerste tinker met een brilletje worden...)