Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Al de rest kan niet meer wegens het feit dat er dan te veel gewicht op de achterhand komt (verzamelen etc) Hij heeft een basis van vrijheidsdressuur en doet dit wel graag
Ik ga er nog eens op moeten verder bouwen want is al even geleden. Als we in de wei zijn knuffelen en strelen we al onze paarden. Maar ze weten ook, nee is nee. Dat paard kijkt ook toe terwijl we met al de andere bezig zijn, en ze komt ook af. De wil is er dus, maar de angst is te groot om door te zetten. DeMolenhoek schreef:Met de ruin wordt af en toe gemendAl de rest kan niet meer wegens het feit dat er dan te veel gewicht op de achterhand komt (verzamelen etc) Hij heeft een basis van vrijheidsdressuur en doet dit wel graag
Ik ga er nog eens op moeten verder bouwen want is al even geleden. Als we in de wei zijn knuffelen en strelen we al onze paarden. Maar ze weten ook, nee is nee. Dat paard kijkt ook toe terwijl we met al de andere bezig zijn, en ze komt ook af. De wil is er dus, maar de angst is te groot om door te zetten.
Caira schreef:bij een extreem angstig paard?mwah zou ik niet voor kiezen

betadine schreef:Als je het echt wilt proberen met dit paard dan zou ik ook gaan voor tijdelijk terug op stal.
Rijden en erna belonen, daarna stukje grazen aan een touw. Ze die rust dat ze eist zou ik niet gunnen, want van zichzelf komt ze niet. Haar heel veel prikkels geven dat ze haar angst mischien eventjes op "off" kan zetten. Niet meer wijken van haar zijde. Een beloning geven van op haar rug. Het klinkt mischien hard, maar zo zou ik het doen. Ik denk niet dat je haar met een eeuwige vakantie een dienst bewijst.

An_J schreef:Overigens zou ik er op dat moment voor kiezen om met de merrie te gaan loswerken en niet zozeer om erop te gaan zitten. Je zoekt *contact*, je wilt *communiceren*.. en meeste van dit soort paarden kunnen zich prima afsluiten terwijl ze onder het zadel zijn.
betadine schreef:Paard stond een jaar op handelstal. Lijkt me dus dat ze dit ondertussen wel kent. Als dat de enige manier is om in haar buurt te kunnen komen en op haar rug te kunnen zitten.
Na veel buitenkomen met ruiter, veel prikkels leert het paard uiteindelijk dat het geen pijn doet en dat het niet zo eng is. Het rijden vind ze blijkbaar niet zo eng als ts er al op heeft kunnen rijden en ze enkel merkte dat ze onder het werk uit probeerde te komen. Na een periode op stal zou ik dan een heel klein stukje weide inrichten. Blijven rijden 4-5x per week en steeds het stukje wat groter maken zodat ze vrijheid niet gaat associeren met meppen en verstoppertje spelen als er een mens komt.

Leonoor schreef:An_J schreef:Overigens zou ik er op dat moment voor kiezen om met de merrie te gaan loswerken en niet zozeer om erop te gaan zitten. Je zoekt *contact*, je wilt *communiceren*.. en meeste van dit soort paarden kunnen zich prima afsluiten terwijl ze onder het zadel zijn.
Jeps, waarbij ze braaf hun rondje sloffen. Maar als je er echt mee wilt sporten en de ring in mee wil gaan, moeten ze toch openstaan voor communicatie.
Of alleen voor de 'sport'? troi schreef:Ik snap dat het voor dit paard heel veilig is om in de kudde te zijn maar als je haar wilt leren dat mensen ook een vorm van veiligheid bieden/zijn gaat dat heel lastig zijn als je haar de kans geeft om zich te verschuilen achter de andere paarden...
Ik heb een aantal keren het temmen van paarden uit het wild gevolgd en daar is ook de eerste stap afzondering van andere paarden en ze te leren dat ze ook uit een mens hun gevoel van veiligheid kunnen halen. Dit is een erg moeilijke les (ook voor de mens want je voelt zeker mee als ze in het begin zo bang zijn) maar wel de basis van alles (en op deze wijze, als je het goed aanpakt, leren ze snel dus het hoeft geen maanden te duren). Als ze daarin een basis hebben gaan ze weer in de kudde en kun je verder gaan..
tis niet de bedoeling dat ze afgezonderd blijven)tamary schreef:Met zo'n erge paniek zou ik niet op een paar draadjes durven vertrouwen om haar apart te houden van de groep. En eenmaal geen respect meer voor de omheining ben je nog verder van huis. Als je haar apart wil zetten zal dat een echt solide ruimte moeten zijn. En dat helpt nog niks met de angstagressie, plus dat het voor jouw ook moeilijk wordt om weg te komen als het echt fout gaat.
Maar gezien het doel waar je haar voor gekocht hebt en het niet meer als vanouds je hele familie bij je paarden kunnen betrekken denk ik dat je toch moet beslissen of je dit hele traject wel in wil gaan. Ik zelf zou haar terug sturen, niet zo zeer om de angst, maar wel om het agressieve reageren wat ze doet als iemand over haar grenzen gaat.
dat is ook deels (maar dan op stal) wat ik met Deaglàn gedaan heb, zijn vriendinnetje staan kriebelen en geen aandacht aan hem schenken, na verloop van tijd per ongeluk aanraken enz
gewoon de wei in kuieren en doen alsof je geen interesse in haar hebt en absoluut niks van dr wil 
oja, dat was wel geen tinker die mijn vinger een cm korter heeft gemaakt
)