[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

An_J

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:03

Stilstaan en bevriezen is ook reactie. Er gebeurd altijd iets in dat koppie.
Het is voor menig mens niet zichtbaar, maar het is wel degelijk reactie.
En ook daar kan je ze uithalen.. alleen niet op de gemiddelde "hallo, hier ben ik" manier

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:03

Allereerst je bent nooit ervaren genoeg om nog te leren! Dus top dat je ook als ervaren iemand dit soort topics opent

Ik heb veel met handelspaarden gewerkt en altijd geleerd dat de angsthazen het moeilijkst zijn, geef ze de tijd, laat ze naar jou toekomen, zoek ze vooral niet op.
Het stukje van An_j is voor mij dan ook heel herkenbaar.

Dus denk rust, voel je goed alleen dan ga je de wei in, heb je stress of voel je je niet goed ga niet.

Kun je nog wel wat met de ruin? Of is hij echt te slecht om er nog iets mee te doen? Anders is VD met hem nog wel een idee, iets waar hij plezier in heeft en uiteraard dit in de wei doen zodat zij op een afstandje kan toekijken. Al zijn het maar rek en strek oefeningen.

Probeer veel leuke dingen te doen met de andere 3, dingen waar ze vrolijk van worden.

Ik denk dat je over 3 maanden een ander paard in de wei hebt staan omdat je haar nu rust gunt!
Erg jammer dat je ver weg woont, ik had graag willen komen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:14

Met de ruin wordt af en toe gemend :) Al de rest kan niet meer wegens het feit dat er dan te veel gewicht op de achterhand komt (verzamelen etc) Hij heeft een basis van vrijheidsdressuur en doet dit wel graag :D Ik ga er nog eens op moeten verder bouwen want is al even geleden. Als we in de wei zijn knuffelen en strelen we al onze paarden. Maar ze weten ook, nee is nee. Dat paard kijkt ook toe terwijl we met al de andere bezig zijn, en ze komt ook af. De wil is er dus, maar de angst is te groot om door te zetten.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:18

DeMolenhoek schreef:
Met de ruin wordt af en toe gemend :) Al de rest kan niet meer wegens het feit dat er dan te veel gewicht op de achterhand komt (verzamelen etc) Hij heeft een basis van vrijheidsdressuur en doet dit wel graag :D Ik ga er nog eens op moeten verder bouwen want is al even geleden. Als we in de wei zijn knuffelen en strelen we al onze paarden. Maar ze weten ook, nee is nee. Dat paard kijkt ook toe terwijl we met al de andere bezig zijn, en ze komt ook af. De wil is er dus, maar de angst is te groot om door te zetten.

Ze staat nu een maand bij je in de wei en durft nog niet......geef haar nog minimaal 3 maanden. Als ze nu al wil komen is het begin al goed, heb geduld.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:46

Caira schreef:
bij een extreem angstig paard?mwah zou ik niet voor kiezen

(als reactie op het voorstel clickertraining...
Ik denk dat je weinig ervaring hebt hiermee, caira.

Als een trainingsoort bij uitstek geschikt is voor extreem angstige en getraumatiseerde paarden, dan is het wel training op basis van positief reinforcement, omdat daar geen enkele vorm van dwang bij komt kijken en het paard leert dat het een keuze heeft. Iets wat in een verleden van een getraumatiseerd paard zelden het geval is geweest.

Ik heb er enorm goede resultaten mee gezien, incl complete omslag bij paarden (en zelf hier meegemaakt met een merrie die zichzelf ook opsloot, dusdanig dat ze onbereikbaar werd, bij het minste geringste wat ze als druk ervoer en kon exploderen als ze eruit kwam waardoor ze voorgaande eigenaars aanviel)
Voorwaarde in een dergelijk geval is echter dan zeer kundige begeleiding van een doorgewinterde trainer op dit gebied met ervaring met traumapaarden (en dus geen meisje wat vd met de pony doet en zich aanbiedt als trainer)

Wil je er meer over weten, pb dan maar even. (nee, ik geef geen les, maar kan wellicht helpen met meer info en namen)

Het is echter minder geschikt om zelf met onvoldoende kennis daarmee aan de slag te gaan. Je moet wel weten wat je doet.

Bij een dergelijke merrie denk ik dus idd ook aan een trauma of een kortsluiting in het koppie, om welke reden dan ook (ziek, tumor, ??) Aan dat laatste is helaas niets te doen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:46

Als je het paard een kans wilt geven, zul je geduld moeten hebben. Ik denk dat het dus nu aan jou is of je nog drie maanden wilt wachten en wilt kijken of de angst langzaam minder zal worden, of dat je nu zegt, ik breng haar weg. De handelstal wilt haar nu nog terug nemen, dus als je al twijfelt, zou ik het nu doen.

Ik denk inderdaad ook dat als jij in de weide met de andere paarden bezig zou zijn, ze langzaam vertrouwd gaat raken. Wij hebben ook zo'n paard gehad, en langzaam werd ze nieuwsgieriger en werd de angst minder. Ga haar niet pushen, dus niet jezelf opdringen aan het paard, maar houd haar tempo aan. En neem kleine stapjes, als je haar kan aanraken, niet gelijk knuffelen, maar kriebelen, en dit langzaam uitbouwen. Neem daar de tijd voor. Geduld is enorm belangrijk bij zulke paarden.

Ik ben overigens wel heel erg benieuwd naar het paard.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:15

Hoeveel tijd spendeer je per dag bij de wei?

Na alle posts gelezen te hebben denk ik dat het misschien helpt als je veel bij haar in de buurt bent. Op welke afstand begint ze bang te worden? Al als ze je ziet? Ik zou zelf proberen zo veel mogelijk tijd bij/in de we door te brengen zodat ze aan jouw aanwezigheid gewend raakt. Eerst op grote afstand en dit steeds verder in korten. Wees dan niet met haar bezig maar doe iets in de buurt van de wei zoals een boek lezen of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:26

Minimum een uur, regelmatig 2 tot 3 uur :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:30

Als je het echt wilt proberen met dit paard dan zou ik ook gaan voor tijdelijk terug op stal.
Rijden en erna belonen, daarna stukje grazen aan een touw. Ze die rust dat ze eist zou ik niet gunnen, want van zichzelf komt ze niet. Haar heel veel prikkels geven dat ze haar angst mischien eventjes op "off" kan zetten. Niet meer wijken van haar zijde. Een beloning geven van op haar rug. Het klinkt mischien hard, maar zo zou ik het doen. Ik denk niet dat je haar met een eeuwige vakantie een dienst bewijst.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:40

betadine, mij lijkt dat niet geheel correct.

In dat geval ga je een angstig paard zijn grootste angst uit laten komen. Vergeet niet dat ie nu (met het weinige contact) al gevaarlijk is.

Die zal echt niet bijkomen van een overload aan prikkels hou je of een nog verder getraumatiseerd paard over. (Enige 'geluk' die je kan hebben is dat je m 'breekt' waardoor ie minder gevaarlijk wordt, maar daar ben je niet op uit lijkt mij)

Of TS verongelukt... .

lijkt mij geen keuze

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:42

Maar Betadine, als het paard door angst gevaarlijk word, is het dan wel veilig om het dier op stal te zetten en daarbij in de buurt te komen? Als Demolenhoek dan de stal instapt en het paard begint te trappen, is dit een gevaarlijke situatie. Dat is natuurlijk alleen maar speculeren, ik weet niet hoe het paard echt is op stal. Ik vraag het me hard op af :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:50

Paard stond een jaar op handelstal. Lijkt me dus dat ze dit ondertussen wel kent. Als dat de enige manier is om in haar buurt te kunnen komen en op haar rug te kunnen zitten.
Na veel buitenkomen met ruiter, veel prikkels leert het paard uiteindelijk dat het geen pijn doet en dat het niet zo eng is. Het rijden vind ze blijkbaar niet zo eng als ts er al op heeft kunnen rijden en ze enkel merkte dat ze onder het werk uit probeerde te komen. Na een periode op stal zou ik dan een heel klein stukje weide inrichten. Blijven rijden 4-5x per week en steeds het stukje wat groter maken zodat ze vrijheid niet gaat associeren met meppen en verstoppertje spelen als er een mens komt.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:57

Dat zij het wel kent wil ik best geloven. Maar ergens is dat niet goed geweest anders zou de merrie toch nu al vertrouwen hebben in de mens ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:05

Ik had ook een zeer angstig paardje,alleen deze trapte niet.Je kon niet in haar buurt komen,dus haar vangen ging niet.Het duurde 3mnd. voor ze zich sóms liet pakken.Als je haar dan had was het goed,dan liep ze ook zo met je mee.Borstelen was een ramp,ze was overal bang voor.De pony is toen naar iemand gegaan en dat meisje rijd er nu wedstrijden mee.Met heel veel geduld en tijd komt het weer goed.
Succes TS.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:13

betadine schreef:
Als je het echt wilt proberen met dit paard dan zou ik ook gaan voor tijdelijk terug op stal.
Rijden en erna belonen, daarna stukje grazen aan een touw. Ze die rust dat ze eist zou ik niet gunnen, want van zichzelf komt ze niet. Haar heel veel prikkels geven dat ze haar angst mischien eventjes op "off" kan zetten. Niet meer wijken van haar zijde. Een beloning geven van op haar rug. Het klinkt mischien hard, maar zo zou ik het doen. Ik denk niet dat je haar met een eeuwige vakantie een dienst bewijst.

Ergens zit hier wel een kern van waarheid in.
Het dier "ontlopen" omdat ze dit aangeeft zal haar sterken om dit gedrag voort te zetten en kunnen goeie prikkels/beloningen zich nooit manifesteren in haar hoofd.
Bijv. een paard wat zich niet laat laden (angst) confronteer je ook (met goeie begeleiding) om er toch op te gaan....uiteindelijk zal de angst doorbroken worden.
Maar ik ben wel van mening dat TS en haar vader dit beter aan anderen over kunnen laten...de angst zit er bij hun al goed in....dit zal het dier voelen...en daarmee geen goede basis om mee te beginnen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:26

Djuno ik ben met jullie eens dat er iets moet gebeuren. En nee, ontwijken heeft geen zin (doet TS ook niet). Maar in communicatie heb je meerdere nuances toch?

De merrie is angstig en gaat van de freeze naar de fight.
Dan moet je m.i. eerst zorgen dat je een beetje aan ECHT oprechte vertrouwen wint, voor je jezelf en haar in een positie gaat zetten waarin je onzeker bent over de uitkomst.

Overigens zou ik er op dat moment voor kiezen om met de merrie te gaan loswerken en niet zozeer om erop te gaan zitten. Je zoekt *contact*, je wilt *communiceren*.. en meeste van dit soort paarden kunnen zich prima afsluiten terwijl ze onder het zadel zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:32

An_J schreef:
Overigens zou ik er op dat moment voor kiezen om met de merrie te gaan loswerken en niet zozeer om erop te gaan zitten. Je zoekt *contact*, je wilt *communiceren*.. en meeste van dit soort paarden kunnen zich prima afsluiten terwijl ze onder het zadel zijn.

Jeps, waarbij ze braaf hun rondje sloffen. Maar als je er echt mee wilt sporten en de ring in mee wil gaan, moeten ze toch openstaan voor communicatie.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:40

betadine schreef:
Paard stond een jaar op handelstal. Lijkt me dus dat ze dit ondertussen wel kent. Als dat de enige manier is om in haar buurt te kunnen komen en op haar rug te kunnen zitten.
Na veel buitenkomen met ruiter, veel prikkels leert het paard uiteindelijk dat het geen pijn doet en dat het niet zo eng is. Het rijden vind ze blijkbaar niet zo eng als ts er al op heeft kunnen rijden en ze enkel merkte dat ze onder het werk uit probeerde te komen. Na een periode op stal zou ik dan een heel klein stukje weide inrichten. Blijven rijden 4-5x per week en steeds het stukje wat groter maken zodat ze vrijheid niet gaat associeren met meppen en verstoppertje spelen als er een mens komt.

Zoals je het zo uitlegt begrijp ik het helemaal, vind ik dit ook een goed punt. Persoonlijk zou ik alleen niet gaan rijden, maar inderdaad gaan loswerken, vertrouwen krijgen. Een paard dat veel door de handen komt, zal minder angst hebben dan een paard dat nog nooit( lees: amper) met mensen werkt.
Ik denk ook dat het verstandig zou zijn om de gedragsdeskundige langs te laten komen. Wellicht heeft zij er een andere kijk op.
Maar zoals ik al zei, blijf in kleine stapjes werken, je wilt het niet té snel doen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:49

Leonoor schreef:
An_J schreef:

Jeps, waarbij ze braaf hun rondje sloffen. Maar als je er echt mee wilt sporten en de ring in mee wil gaan, moeten ze toch openstaan voor communicatie.

Altijd toch ? ;-) Of alleen voor de 'sport'?

Kijk, ik ben geen tinker-fan zoals de meeste van jullie.. maar wat mij wel duidelijk is, is dat dit type paard zich prima kan afsluiten en keurig mooi weer kan spelen. Dat is de overlevingsmodus van veel tinkers met een moeilijke achtergrond. Ze kunnen zo mooi 'goed weer' spelen dat de meeste baasjes niet eens doorhebben dat er 0 communicatie is.

Als je dan dus een tinker hebt die agressief wordt bij het niet verder kunnen vluchten in 'het afsluiten' agressief wordt ... nou dan heb je m.i. er eentje te pakken die flink wat te voorduren heeft gehad.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:52

An_J schreef:
Altijd toch ? ;-) Of alleen voor de 'sport'?

In principe natuurlijk altijd, maar als je zelf niet bepaalde wensen/eisen hebt in het rijden en je vindt een 3-4x per week een rondje 'sloffen' in de bak prima, ben je minder snel geneigd om het 'afgesloten' gedrag te veranderen.

ansje325

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:34

als eerste wil ik zeggen dat dit paardje heel veel geluk heeft gehad dat ze bij jou terecht is gekomen!

en ten tweede wil ik je alleen maar goede raad geven: pas op met wat je doet! Wij hebben ook ooit zo'n 'project' gehad en het blijft een probleem. Angst is iets lelijks! Vergeet niet (en dit klinkt misschien hard) maar een paard is er voor jouw plezier en niet andersom. Ze hoeft je maar 1 x flink te raken en het is uit met de pret.

Heel veel succes!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:01

troi schreef:
Ik snap dat het voor dit paard heel veilig is om in de kudde te zijn maar als je haar wilt leren dat mensen ook een vorm van veiligheid bieden/zijn gaat dat heel lastig zijn als je haar de kans geeft om zich te verschuilen achter de andere paarden...
Ik heb een aantal keren het temmen van paarden uit het wild gevolgd en daar is ook de eerste stap afzondering van andere paarden en ze te leren dat ze ook uit een mens hun gevoel van veiligheid kunnen halen. Dit is een erg moeilijke les (ook voor de mens want je voelt zeker mee als ze in het begin zo bang zijn) maar wel de basis van alles (en op deze wijze, als je het goed aanpakt, leren ze snel dus het hoeft geen maanden te duren). Als ze daarin een basis hebben gaan ze weer in de kudde en kun je verder gaan..

net wat ik dus ook bedoel :j
ik zou Deaglàn nog steeds niet kunnen aanraken als ik hem niet in een stal had opgesloten, weliswaar samen met een eigen gefokt leeftijdsgenootje
en ook met Bellyna heb ik hetzelfde gedaan, al kende Bellyna al meer dan Deaglàn. Dat is erg hard de eerste week :(:)
en weet je vanaf wanneer ik Deaglàn ook los op de wei echt kon aanraken en halster omdoen: juist, toen zijn leeftijdsgenootje verkocht was, en hij plots alleen mij nog had (en dan later ook weer bij de andere paarden natuurlijk ;) tis niet de bedoeling dat ze afgezonderd blijven)

tamary schreef:
Met zo'n erge paniek zou ik niet op een paar draadjes durven vertrouwen om haar apart te houden van de groep. En eenmaal geen respect meer voor de omheining ben je nog verder van huis. Als je haar apart wil zetten zal dat een echt solide ruimte moeten zijn. En dat helpt nog niks met de angstagressie, plus dat het voor jouw ook moeilijk wordt om weg te komen als het echt fout gaat.

Maar gezien het doel waar je haar voor gekocht hebt en het niet meer als vanouds je hele familie bij je paarden kunnen betrekken denk ik dat je toch moet beslissen of je dit hele traject wel in wil gaan. Ik zelf zou haar terug sturen, niet zo zeer om de angst, maar wel om het agressieve reageren wat ze doet als iemand over haar grenzen gaat.

idd het agressieve baart me ook zorgen ivm kinderen/honden, maar dat kan ik niet inschatten zo
vandaar dat ik ook opperde dat haar wegbrengen bij iemand anders ook een optie kan zijn als je het zelf niet ziet zitten
ben het verder wel met je eens dat ze in se aan jou/jullie moet wennen en niet aan anderen.

wat betreft stal/weide ben ik het met tamary eens. op zich gaat het ook prima op een klein weitje apart, maar als ze dan panikeert ofzo, kan ze zich veel makkelijker bezeren dan in een stal met solide muren die dicht kan.

je geeft aan dat ze dan emotieloos/apathisch lijkt te worden, is dat ook na bv een week of 2 ook nog zo? heb je dat al geprobeerd?
Tinkerbell wordt ook apathisch als ze elders op stal of op een grote vrachtwagen moet, maar dat gaat weer over
ik zeg ook niet dat je dit gedrag dan moet gaan uitbuiten en er dan van moet gaan profiteren en meteen weer veel te snel gaan.
beginnen bij de basis en opnieuw en opnieuw
even niks van haar vragen, behalve dat ze zich openstelt

verder ben ik wel van mening dat je agressief gedrag moet bestraffen. heel heel veel belonen voor kleine positieve dingen, maar ook kort en krachtig straffen voor ongewenst gedrag (en dan vooral als het gevaarlijk is).

wat An_J zegt vind ik ook erg nuttig :j dat is ook deels (maar dan op stal) wat ik met Deaglàn gedaan heb, zijn vriendinnetje staan kriebelen en geen aandacht aan hem schenken, na verloop van tijd per ongeluk aanraken enz
dat is ook wat nog steeds na al die jaren bij Tinkerbell werkt als ze een bui heeft dat ze zich niet wil laten pakken :+ gewoon de wei in kuieren en doen alsof je geen interesse in haar hebt en absoluut niks van dr wil :+

ik denk dat het op stal staan bij de handelstal niet nuttig is geweest of niet heeft bijgedragen aan het verminderen van de angst omdat ze daar wellicht ook niet aan het vertrouwen gewerkt hebben, enkel het paard gevoerd en gereden
zoals gezegd is het best typisch dat zo'n paard braaf is onder het zadel
alleen zo'n paard op stal zetten is natuurlijk de oplossing niet, het op stal zetten of in een kleinere weide (al dan niet met maatje) is een middel om een doel te bereiken, het is niet het doel op zich.

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:17

Toen ik Koby net had was ze erg mensenschuw, kon ik haar ook niet goed pakken uit de weide. Ze heeft dan enkele maanden in een kudde gestaan met zo'n 6-7 andere paarden en toen was het hek helemaal van de dam. Als ik nog maar in de weide kwam en ze zag een halster kon ik er gewoon niet bij komen.
Ze is dan naar huis gekomen en heb haar op een kleine paddock gezet met de eerste dagen het halster aan.
Iedere dag enkele keren naar haar toe met wat oud brood of worteltjes. In het begin nam ze die niet aan maar na enkele dagen begon haar nieuwsgierigheid toch wat naar boven te komen enja ze stond helemaal alleen dus dat beetje gezelschap dat ze van mij kreeg begon ze nadien wel fijn te vinden.

Ze was wel niet gevaarlijk, maar wel schuw/angstig naar mensen toe.
Om dat er helemaal uit te krijgen heeft toch lange tijd geduurd (denk na een jaar of 2-3 dat ze soms nog niet te pakken was, zeker bij dominante mannen liet ze zich niet pakken).

Ik zou precies toch ook eens proberen om haar alleen te zetten op een klein stuk. Daarom hoef je de eerste dagen nog niet bij haar de weide in als je het niet vertrouwd maar misschien dat je haar wel nieuwsgierig kan maken van achter de draad met een zakje brood of wortels of een emmertje eten. Zet het gewoon aan de andere kant van de draad en blijf dan zelf wat aan die andere kant zitten.
Dan hoef je zelf je leven niet te riskeren en kan je toch rustig in haar geburen zitten.
Vaak doen ze in het begin wel wat luidruchtig als ze van de andere gescheiden worden, als ik hier de paarden van weide verzet zitten ze ook enorm hard naar elkaar te roepen en te crossen in de weide ed.

En anders misschien ook de hulp in schakelen van iemand anders die meer ervaring heeft met zo'n paarden.
Maar ik zou haar nog niet opgeven, geef haar nog even de tijd om verder te ontplooien.
Want als ze aggresief is vanuit die angst, dan schuilt er binnenin toch een vriendelijker karakter vermoed ik. Natuurlijk als ze echt vals is dan zou ze bij mij ook de deur uit gaan want echt valse karakters die krijg je gewoon niet goed en dan riskeer je inderdaad je leven (vroeger had ik misschien ook gezegd van die toch ook een kans te geven de valse paarden maar nadat ik zelf ben aangevallen door een vals paard en een stuk vinger kwijt ben heb ik mijn mening daarvan herzien :) oja, dat was wel geen tinker die mijn vinger een cm korter heeft gemaakt ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:06

Jeetje wat een situatie, heb alles even door gelezen en snap dat je je paard niet laat inslapen of terug wil brengen naar de handelstal.
Maar een maand is ook nog redelijk kort dat je haar hebt, zou het zeker nog meer tijd gunnen en als je paard echt angst heeft, wat ik al eerder voorbij heb zien komen ben ik het zelf ook mee eens.
Probeer haar lekker te laten staan, ga regelmatig de wei in zonder iets van je paarden te willen, dus aan de draden prutsen, of soms gewoon in de wei gaan zitten en haar negeren.
Mijn ervaring is dat ze uiteindelijk toenadering zoeken, ook al kan dit heel lang nog duren. Maar ik zou niet opgeven, wie weet kan je haar nog een heel mooi leven geven, de tijd zal het leren.
Succes en ik hoop dat je ons op de hoogte houd en alles goed komt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:10

Wat fijn dat ze al op jullie af komt; dat is groot nieuws!!!

Ik snap wel dat je haar niet helemaal apart wilt zetten; op stal zou ik persoonlijk ook zeker niet doen. Al was het maar omdat paarden in paniek gekke dingen kunnen doen.

Misschien kun je een tussenoplossing vinden? Dus dat je haar bijvoorbeeld samen met één lief ander paard apart zet?

Nog iets wat ik vergeten was te melden: met oefenen van het halster omdoen kun je ook kiezen om één goed passend halster om te laten. Voor het halster omdoen oefenen kun je dat een touw vastmaken aan het 'vaste' halster... en voor de oefening gebruik je dan een groter halster dat nog om het andere heen kan (ik gebruik daar zelf een touwhalster voor die zijn ook wat lichter) uiteraard doe je het grotere halster te allen tijde weer af na de oefening.