Nuage schreef:Oke dan zijn we het gewoon nergens over eens, qua dit onderwerp dan, vrees ik
Dat vrees ik ook
Ag ja gelukkig weten wij uit ervaring beter. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
steffyentom schreef:Ik denk dat je mij na het lopen bij een personal trainer etc. weinig over fitheid hoeft te vertellen ik zeg ook nergens dat een ruiter niet fit moet zijn. Zeg alleen dat jou mening over iedereen boven een bepaald gewicht niet fit zou zijn een beetje kortzichtige gedachten is.
Daarnaast wil sporten en diëten niet zeggen dat je afvaltMaar je kunt in zijn geheel fitter worden.
Daarnaast is niet alles uit de oudheid goed maar als zo'n grote groep dieren van een ieler postuur er niet onder geleden heeft kun je toch concluderen dat het niet dermate slecht voor ze geweest is.
En ieder paard heeft in zijn carrière wel eens last of pijn. Doordat wij ze dingen leren gaan ze hun spieren op een andere manier gebruiken en kunnen ze net als wij spierpijn hebben. Dan moeten we zoals ik eerder zij er geheel niet op gaan zitten. Als je paarden welzijn daaronder verstaat.
De reden dat ik de slanke ruiter erbij haal is omdat jij die ziet als fit dus zodoende die even aanhaal. Welke een paard dus net zo goed en waarschijnlijk veel vaker gezien het veelal gebruik van slecht tuig zal pijnigen.
Denk dat er voor het paardenwelzijn in Nederland nog een flinke kruistocht gemaakt kan worden maar er op dit gebied toch wat overtrokken gereageerd wordt.

Jij gaat er echter vanuit dat slanke ruiters waarschijnlijk veel vaker gezien het veelal gebruik van slecht tuig zal pijnigen. Oh, ik wist niet dat dit aan alleen de slanke ruiter voorbehouden was, een zware ruiter doet dit evengoed hoor.Mindim schreef:Nuage schreef:Hier heb je 90 kg op een tinker. Wat nou niet fit? Er zijn nou eenmaal mensen die 90 kg wegen. En wat is er vreemd aan een paard zoeken dat bij je past?
En hoeveel vrouwen (veelal toch degenen die paardrijden) van 90 kilo ken jij die fit zijn? En dat zijn toch veelal de ruiters van tinkers. Maar goed ik wil geen 90 kilo op mijn paard, fit of niet.
Mag aannemen dat een masseur, osteopathie en dierenarts hun vak toch verstaan en eventuele beschadigingen wel merkt en die zouden er dan na 9 jaar rijden van mijn paard wel moeten zitten inmiddels 

shilady schreef:tja maar aan de andere kant is het niet zo grappig als de verzorgster dit uiteindelijk op bokt tegenkomt....
steffyentom schreef:Dat paarden geen last hebben van een zwaardere ruiterMag aannemen dat een masseur, osteopathie en dierenarts hun vak toch verstaan en eventuele beschadigingen wel merkt en die zouden er dan na 9 jaar rijden van mijn paard wel moeten zitten inmiddels
Als je zo begaan bent met sport weet je ook dat iemand zwaar en fit kan zijn. Vreemd dat je dat niet wilt snappen.
Ik zeg niet dat het alleen slanke ruiters zijn maar zo scheer jij de zwaardere over 1 kam
Mias helemaal mee eens ik loop ook hard en noem mezelf toch echt fit ondanks mijn gewicht
Daarbij snap ik de relatie van fit zijn en gewicht dat schade aan zou richten bij je paard nog steeds niet helemaal maar goed
Mias schreef:Wat versta je onder fit? Hoe kun je bepalen of jij fitter bent dan ik?
Ik heb met mijn 90 kilo in oktober mee gedaan met een hardloop wedstrijd, 4 mijl van groningen. Dat is iets meer dan 6 km, daar heb ik 40 minuten over gedaan.
Kan dus wel zeggen dat ik fit ben, ondanks dat ik 90 kilo mee draag

steffyentom schreef:Haha allerlei dokters een veearts komt als het goed is minstens 1x per jaar voor een check en de ostheo of masseur 1x per jaar of half jaar voor het losmasseren van je paard net als wat sporters doen
Maar ik ga lekker slapen dromen over hoe fit ik ben of onee ik ben zwaar dus ik kan niet fit zijn;) wat leven we toch in een vreemde wereld waar cijfers de werkelijkheid lijken te overmeesteren.
Mindim schreef:Mias schreef:Wat versta je onder fit? Hoe kun je bepalen of jij fitter bent dan ik?
Ik heb met mijn 90 kilo in oktober mee gedaan met een hardloop wedstrijd, 4 mijl van groningen. Dat is iets meer dan 6 km, daar heb ik 40 minuten over gedaan.
Kan dus wel zeggen dat ik fit ben, ondanks dat ik 90 kilo mee draag
Dan is jouw definitie van fit anders dan die van mij.
Of het voor haar niet fijn was? Geen idee, ze had altijd enorm veel zin om te werken
En de enigste die op haar mocht rijden was ik, al de rest pleurde ze eraf
Nu, regelmatig stond ze een keer een week stil etc. Heb haar nooit blessure's weten hebben en ze had een mooi getrainde rug. Helaas is ze overleden aan kanker op 4.5 jarige leeftijd...
Ik heb liever iemand met mijn bouw op mijn paard, die spijtig genoeg grote schouders en heupen heeft, maar met die 13 kilo eraf niet veel kilo's meer kan afvallen omdat er bijna geen te vinden zijn (zegt de dokter zelfs
), dan iemand die ooit maatje 36 had en 55 kilo, die nu 40 kilo extra mee sleurt aan alleen maar vet
Ik zou het dus doen
heeft de zadelmaker gecontroleerd
Nuage schreef:Nou zo te lezen kan bijna de helft van de tinkereigenaren z'n paard wel wegdoen. Wat een onzin zeg. Mijn man weegt ook 90 kg en is 1,83 en hij is echt niet flink op welke manier dan ook. Die rijdt prima op onze Tinker en op alle manegepaarden.
Mindim schreef:Nuage schreef:Hier heb je 90 kg op een tinker. Wat nou niet fit? Er zijn nou eenmaal mensen die 90 kg wegen. En wat is er vreemd aan een paard zoeken dat bij je past?
En hoeveel vrouwen (veelal toch degenen die paardrijden) van 90 kilo ken jij die fit zijn? En dat zijn toch veelal de ruiters van tinkers. Maar goed ik wil geen 90 kilo op mijn paard, fit of niet.
Mindim schreef:Ik zeg nergens dat ik een slanke ruiter fit vindt, ik zeg dat ik vrouwen van 90 kilo niet fit vindt, dat is heel iets anders
Mias schreef:Maar wat versta je dan welonder een fit persoon? Is een prsoon die maar 60 kilo weegt maar nog geen 100 meter kan lopen en nog geen 10 km per half uur kan fietsen fitter dan iemand die dat wel kan?
Mijn defenictie aan een fit persoon word gekoppeld aan zijn of haar conditie.
Neem nou als voorbeeld mij en mijn vriend.
Ik ben 1.69 en weeg 79 kilo. Mijn vriend is 1.80 en weegt 60 kilo.
Ik kan 8 kilometer hardlomen binnen 45 minuten, ik fiets 22 kilometer in 1 uur. Als ik 1 van beide heb gedaan ben ik nig redelijk op adem. Als mijn vriend 1 kilometer hardloop is hij al buiten adem, kan hij al niet meer. Als hij op mijn thempo fietst is hij binnen 10 minuten buiten adem.
Is in jou ogen mijn vriend dan zo veel fitter dan mij, puur en alleen omdat hij zo veel ligter is qua gewicht dan dat ik ben? Hij is zo licht omdat hij alleen een snelle stofwisseling heeft.
Daar ben ik eens benieuwd naar.