[TI] verorgster van 90 kg.. graag advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:42

Nuage schreef:
Oke dan zijn we het gewoon nergens over eens, qua dit onderwerp dan, vrees ik :)

Dat vrees ik ook :+ Ag ja gelukkig weten wij uit ervaring beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:48

steffyentom schreef:
Ik denk dat je mij na het lopen bij een personal trainer etc. weinig over fitheid hoeft te vertellen ik zeg ook nergens dat een ruiter niet fit moet zijn. Zeg alleen dat jou mening over iedereen boven een bepaald gewicht niet fit zou zijn een beetje kortzichtige gedachten is.
Daarnaast wil sporten en diëten niet zeggen dat je afvalt ;) Maar je kunt in zijn geheel fitter worden.

Daarnaast is niet alles uit de oudheid goed maar als zo'n grote groep dieren van een ieler postuur er niet onder geleden heeft kun je toch concluderen dat het niet dermate slecht voor ze geweest is.
En ieder paard heeft in zijn carrière wel eens last of pijn. Doordat wij ze dingen leren gaan ze hun spieren op een andere manier gebruiken en kunnen ze net als wij spierpijn hebben. Dan moeten we zoals ik eerder zij er geheel niet op gaan zitten. Als je paarden welzijn daaronder verstaat.
De reden dat ik de slanke ruiter erbij haal is omdat jij die ziet als fit dus zodoende die even aanhaal. Welke een paard dus net zo goed en waarschijnlijk veel vaker gezien het veelal gebruik van slecht tuig zal pijnigen.

Denk dat er voor het paardenwelzijn in Nederland nog een flinke kruistocht gemaakt kan worden maar er op dit gebied toch wat overtrokken gereageerd wordt.

Je hoeft mij niets te vertellen over sporten en dergelijke, daar weet ik alles van ;)

Ik zeg nergens dat ik een slanke ruiter fit vindt, ik zeg dat ik vrouwen van 90 kilo niet fit vindt, dat is heel iets anders ;) Jij gaat er echter vanuit dat slanke ruiters waarschijnlijk veel vaker gezien het veelal gebruik van slecht tuig zal pijnigen. Oh, ik wist niet dat dit aan alleen de slanke ruiter voorbehouden was, een zware ruiter doet dit evengoed hoor.

En wat weet jij uit ervaring beter?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:50

Mindim schreef:
Nuage schreef:
Hier heb je 90 kg op een tinker. Wat nou niet fit? Er zijn nou eenmaal mensen die 90 kg wegen. En wat is er vreemd aan een paard zoeken dat bij je past?

En hoeveel vrouwen (veelal toch degenen die paardrijden) van 90 kilo ken jij die fit zijn? En dat zijn toch veelal de ruiters van tinkers. Maar goed ik wil geen 90 kilo op mijn paard, fit of niet.

Wat versta je onder fit? Hoe kun je bepalen of jij fitter bent dan ik?
Ik heb met mijn 90 kilo in oktober mee gedaan met een hardloop wedstrijd, 4 mijl van groningen. Dat is iets meer dan 6 km, daar heb ik 40 minuten over gedaan.
Kan dus wel zeggen dat ik fit ben, ondanks dat ik 90 kilo mee draag

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:52

Dat paarden geen last hebben van een zwaardere ruiter ;) Mag aannemen dat een masseur, osteopathie en dierenarts hun vak toch verstaan en eventuele beschadigingen wel merkt en die zouden er dan na 9 jaar rijden van mijn paard wel moeten zitten inmiddels :)
Als je zo begaan bent met sport weet je ook dat iemand zwaar en fit kan zijn. Vreemd dat je dat niet wilt snappen.
Ik zeg niet dat het alleen slanke ruiters zijn maar zo scheer jij de zwaardere over 1 kam ;)

Mias helemaal mee eens ik loop ook hard en noem mezelf toch echt fit ondanks mijn gewicht :)
Daarbij snap ik de relatie van fit zijn en gewicht dat schade aan zou richten bij je paard nog steeds niet helemaal maar goed ;)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 02:53

shilady schreef:
tja maar aan de andere kant is het niet zo grappig als de verzorgster dit uiteindelijk op bokt tegenkomt....

Ik zou dit echt niet grappig vinden om terug te lezen later hoor. Maar goed, dat kan aan mij liggen. Ik vind het sowieso niet netjes om dit op bokt te plaatsen.. Dat ze niet met haar kont in een 17" past...

Goed, ontopic, bekijk eerst idd eens haar rijstijl, dan pas kan je oordelen of het wel of niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:00

steffyentom schreef:
Dat paarden geen last hebben van een zwaardere ruiter ;) Mag aannemen dat een masseur, osteopathie en dierenarts hun vak toch verstaan en eventuele beschadigingen wel merkt en die zouden er dan na 9 jaar rijden van mijn paard wel moeten zitten inmiddels :)
Als je zo begaan bent met sport weet je ook dat iemand zwaar en fit kan zijn. Vreemd dat je dat niet wilt snappen.
Ik zeg niet dat het alleen slanke ruiters zijn maar zo scheer jij de zwaardere over 1 kam ;)

Mias helemaal mee eens ik loop ook hard en noem mezelf toch echt fit ondanks mijn gewicht :)
Daarbij snap ik de relatie van fit zijn en gewicht dat schade aan zou richten bij je paard nog steeds niet helemaal maar goed ;)

Jij trekt mijn woorden uit het verband. Ik weet prima dat een bmi naar overgewicht kan wijzen bij mensen die intensief sporten. Veelal komt dit voor bij mannen. Bij de gemiddelde vrouw, gebeurt dit niet. Dan moet je dusdanig veel spieren aanmaken en bij een vrouw is dat gewoon moeilijk.
Ik scheer niet alle zware ruiters over 1 kam, vrouwen van 90 kilo zijn imo niet fit. Ligt wel enigszins aan de lengte van iemand, maar 90 kilo is voor de gemiddelde vrouw gewoon overgewicht.

Verder is het toch eigenlijk niet normaal dat je er allerlei 'dokters' bij moet halen, wil je paard normaal blijven functioneren?

Verder heb ik al eerder aan gegeven dat 90 kilo, 90 kilo is voor het paard, fit of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:01

Mias schreef:
Ik heb met mijn 90 kilo in oktober mee gedaan met een hardloop wedstrijd, 4 mijl van groningen. Dat is iets meer dan 6 km, daar heb ik 40 minuten over gedaan.

Dan is jouw definitie van fit anders dan die van mij.

Stephannie7

Re: verorgster van 90 kg.. graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:12

Haha allerlei dokters een veearts komt als het goed is minstens 1x per jaar voor een check en de ostheo of masseur 1x per jaar of half jaar voor het losmasseren van je paard net als wat sporters doen ;)

Maar ik ga lekker slapen dromen over hoe fit ik ben of onee ik ben zwaar dus ik kan niet fit zijn;) wat leven we toch in een vreemde wereld waar cijfers de werkelijkheid lijken te overmeesteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:24

steffyentom schreef:
Haha allerlei dokters een veearts komt als het goed is minstens 1x per jaar voor een check en de ostheo of masseur 1x per jaar of half jaar voor het losmasseren van je paard net als wat sporters doen ;)

Maar ik ga lekker slapen dromen over hoe fit ik ben of onee ik ben zwaar dus ik kan niet fit zijn;) wat leven we toch in een vreemde wereld waar cijfers de werkelijkheid lijken te overmeesteren.

Ach ja, een ieder zegt wat het beste in zijn straatje past of dat nou goed is of niet, helaas geven cijfers vaak wel feiten aan.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:30

Niet als ze niet in de juiste relatie staan tot elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:37

steffyentom schreef:
Niet als ze niet in de juiste relatie staan tot elkaar.

Volgens jou staan ze niet in de juiste relatie? Hoe jij het wilt hoor, als jij je daar goed bij voelt ;) Ben benieuwd wat jij dan wel de juiste relatie vind.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:52

jeemig mensen laten we het even gezellig houden....

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 04:47

@ Mindim: ben benieuwd wat jij dan wel met fit bedoelt? Vind dat steffyentom gelijk heeft, je kan als je 90 kilo weegt ook fit zijn.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:24

Mindim schreef:
Mias schreef:

Dan is jouw definitie van fit anders dan die van mij.

Maar wat versta je dan welonder een fit persoon? Is een prsoon die maar 60 kilo weegt maar nog geen 100 meter kan lopen en nog geen 10 km per half uur kan fietsen fitter dan iemand die dat wel kan?
Mijn defenictie aan een fit persoon word gekoppeld aan zijn of haar conditie.

Neem nou als voorbeeld mij en mijn vriend.
Ik ben 1.69 en weeg 79 kilo. Mijn vriend is 1.80 en weegt 60 kilo.
Ik kan 8 kilometer hardlomen binnen 45 minuten, ik fiets 22 kilometer in 1 uur. Als ik 1 van beide heb gedaan ben ik nig redelijk op adem. Als mijn vriend 1 kilometer hardloop is hij al buiten adem, kan hij al niet meer. Als hij op mijn thempo fietst is hij binnen 10 minuten buiten adem.
Is in jou ogen mijn vriend dan zo veel fitter dan mij, puur en alleen omdat hij zo veel ligter is qua gewicht dan dat ik ben? Hij is zo licht omdat hij alleen een snelle stofwisseling heeft.

Daar ben ik eens benieuwd naar.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:29

Ik hou het gezellig hoor :) is gewoon een discussie met ieder een mening verder no hard feelings ;)

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:29

Mias daar ben ik ook benieuwd naar :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:37

We kunnen nu wel gaan zitten doen alsof Mindim haar verstand verloren is, en iedereen met 90 kilo een volstrekt gezond gewicht heeft en naar hartelust op ieder paard kan stappen... maar is dat nou een reëel beeld?
Er vanuit gaande dat de gemiddelde vrouw 1:75 lang (de meeste zijn echter niet zo lang), en ze 90 kilo wegen... dan hebben ze toch wel degelijk een ernstig overgewicht.

Overgewicht is een complex probleem, en de gehele wereld kampt daarmee... zelfs onze huisdieren zijn te dik.
Ik onderschat niet hoe moeilijk het is om dat te bevechten,.. in tegendeel.
Daar wil ik dan ook absoluut niets vervelends over zeggen.

Neem echter wel je verantwoordelijkheid en ga gewoon niet op een paard zitten totdat je gewicht weer iets gezonder proporties aanneemt.
Dat er in de oorlog van 1743 wel 3 mannen met een harnas en een statenbijbel op 1 paard zaten vind ik geen sterk argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:40

Ik heb een jaar lang 2 keer per week op mijn eigen tinker gereden en woog 95 kilo. Die was 1.45 en cob, maar een heel lichte cob :) Of het voor haar niet fijn was? Geen idee, ze had altijd enorm veel zin om te werken :P En de enigste die op haar mocht rijden was ik, al de rest pleurde ze eraf :) Nu, regelmatig stond ze een keer een week stil etc. Heb haar nooit blessure's weten hebben en ze had een mooi getrainde rug. Helaas is ze overleden aan kanker op 4.5 jarige leeftijd...

Foto:

http://www.freewebs.com/wolfy007/Kira/bokt5.jpg

Wat ik met deze foto wil duidelijk maken is dat mijn zadel duidelijk te klein is voor mij. Een groter zadel kon al niet i.v.m haar rug. Nu, thuis reed ik met een western zadel. Niet 1, 2, 3 foto's van, waar ik wel perfect inpaste en die niet te lang was voor haar rug. Je ziet ook dat ik eigenlijk wat te groot was en ook te zwaar.

Noem het egoïstisch, doe wat je wilt, was mijn eigen keuze.

Dus neem nu dat jou verzorgster ongeveer mijn bouw heeft, en deze op jou tinker kruipt die toch een goede 13 centimeter groter is, en aangezien hij een vanner is vermoed ik ook breeder? Dan zou ik hier geen punt van maken. Ik heb een E cup, doet ook veel. Ik ben tevens afgevallen, weeg nu 83 kilo. Maar mijn bouw is hetzelfde :) Ik heb liever iemand met mijn bouw op mijn paard, die spijtig genoeg grote schouders en heupen heeft, maar met die 13 kilo eraf niet veel kilo's meer kan afvallen omdat er bijna geen te vinden zijn (zegt de dokter zelfs ;) ), dan iemand die ooit maatje 36 had en 55 kilo, die nu 40 kilo extra mee sleurt aan alleen maar vet :) Ik zou het dus doen :)

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:54

Ik ga me er verder niet mee bemoeien, ben zelf ook te zwaar... maar zou zeggen, kijk eens onder in m'n profiel. Woog daar zo rond de 90 kilo, met 1,80 lang. Zit daar op m'n tinker van 1,55 en ben er echt vrij zeker van dat dat prima kan!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 10:57

Heb een periode ook 90+ gewogen (eerlijk is eerlijk, ik was wel zwanger) en reed toen ook gewoon. Ook op mijn graimerrie van 1.45 die ik toen had. En op mijn hengst van 1.65 die ik nog steeds heb. Beiden hebben daar nooit problemen mee gehad.

Het gaat niet om het gewicht, maar om de wijze van rijden. Iemand die 50 kilo weegt maar geen fatsoenlijke zit heeft, kan meer schade aanrichten dan iemand van 100 kilo die goed zit en dito rijdt.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:01

Het is maar net hoe je paard gebouwd is en hoe je zelf rijd.. plus een goed zadel etc..

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:01

Tja dan moet ik ook mijn tinkertjes maar weg doen, ben met mijn 1.68 en 84 kilo ook te zwaar :o
Heb trouwens een 17.5 inch zadel waar ik prima in pas :j heeft de zadelmaker gecontroleerd :j

Ben trouwens wel fit, verzet bergen werk per dag, fiets iedere dag een flink stuk en wandel sávonds
nog een eind samen met manlief....

Zou dolgraag slank willen zijn maar ben het mijn hele leven nog niet geweest, ook niet met nog meer lijnen
en meer sporten, heb een trage stofwisseling of zoals de dokter zegt als er hongersnood komt heb jij
tenminste een goede kans om te overleven :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:05

Ik zou er geen problemen mee hebben als ze goed met het paard mee gaat en het paard niet belemmerd. Dan heeft het paard er minder problemen mee als iemand die minder weegt en het paard tegen zit. Zolang beide een goed passend zadel hebben zal het paard er ook minder last van hebben.
Ben heel benieuwd hoe het morgen gaat!

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:37

Nuage schreef:
Nou zo te lezen kan bijna de helft van de tinkereigenaren z'n paard wel wegdoen. Wat een onzin zeg. Mijn man weegt ook 90 kg en is 1,83 en hij is echt niet flink op welke manier dan ook. Die rijdt prima op onze Tinker en op alle manegepaarden.

er zijn mensen die zwaarder zijn op een tinker rijden

Mindim schreef:
Nuage schreef:
Hier heb je 90 kg op een tinker. Wat nou niet fit? Er zijn nou eenmaal mensen die 90 kg wegen. En wat is er vreemd aan een paard zoeken dat bij je past?

En hoeveel vrouwen (veelal toch degenen die paardrijden) van 90 kilo ken jij die fit zijn? En dat zijn toch veelal de ruiters van tinkers. Maar goed ik wil geen 90 kilo op mijn paard, fit of niet.

Mindim schreef:
Ik zeg nergens dat ik een slanke ruiter fit vindt, ik zeg dat ik vrouwen van 90 kilo niet fit vindt, dat is heel iets anders ;)

ik weeg zelf rond de 87 kilo en ben 1.73m en ik rijd op een tinker van 1.42m. ik ben wel degelijk fit en heb best zwaar werk, waar veel conditie wordt gevraagd. toch blijf ik op de 85 kilo zitten. ik kan gerust zeggen dat ik een conditie heb.

aan TS,

ik zou gewoon kijken hoe ze rijd en of ze in je zadel past. te lang vind ik eerder een probleem dan wat zwaarder. ook zeg je dat ze moet fietsen en als ze gaat rijden valt ze waarschijnlijk ook af. daarnaast kan je haar laten afwisselen met longeren e.d. zodat het voor haar en het paard leuk blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:51

Mias schreef:
Maar wat versta je dan welonder een fit persoon? Is een prsoon die maar 60 kilo weegt maar nog geen 100 meter kan lopen en nog geen 10 km per half uur kan fietsen fitter dan iemand die dat wel kan?
Mijn defenictie aan een fit persoon word gekoppeld aan zijn of haar conditie.

Neem nou als voorbeeld mij en mijn vriend.
Ik ben 1.69 en weeg 79 kilo. Mijn vriend is 1.80 en weegt 60 kilo.
Ik kan 8 kilometer hardlomen binnen 45 minuten, ik fiets 22 kilometer in 1 uur. Als ik 1 van beide heb gedaan ben ik nig redelijk op adem. Als mijn vriend 1 kilometer hardloop is hij al buiten adem, kan hij al niet meer. Als hij op mijn thempo fietst is hij binnen 10 minuten buiten adem.
Is in jou ogen mijn vriend dan zo veel fitter dan mij, puur en alleen omdat hij zo veel ligter is qua gewicht dan dat ik ben? Hij is zo licht omdat hij alleen een snelle stofwisseling heeft.

Daar ben ik eens benieuwd naar.

Ik vind wanneer iemand overgewicht heeft en dan bedoel ik niet 5 kilo, iemand niet fit. Aan de andere kant hoeft een dun iemand niet perse wel fit te zijn, dat zeg ik ook nergens. Net als een dun persoon niet perse strak in het pak hoeft te zitten.
Ik vind overgewicht een teken van ongezondheid en dat noem ik dus niet fit.
Een man van 90 kilo van 1.88 kan juist prima fit zijn, dat klopt. Maar ik vind 90 kilo te zwaar om op bepaalde paarden te gaan zitten.