[TI] tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:28

betekenis van GGT waarde is niet puur en alleen alcohol ...tuurlijk zou dat EEN oorzaak kunnen zijn , maar er zijn meerdere oorzaken die een verhoogde GGT geven

LDH is niet ppur en allen vrtaald spierschade ,,,,LDH zegt iets over spieren - lever - erytrocyten en nieren
bij verhoging van de LDH kun je denken aan beschadigde lever/ontsteking - belemmerde galafvoer - beschadiging weefsel of beschadiging rode bloedcellen of aan hemolyse = kapot gaan van rode bloedcellen ...

dus bij een vrhoogde LDH moet je ook naar andere waardes kijken en samen met die tot een conclusief komen

puur zeggen LDH is spieren is toch echt te kort door de bocht

leverbiopt blijf ik nog even wat twijfels over houden en moet ik nog even een daagje over nadenken ....risico's als darmperforatie en buikvliesontsteking enz. vind ik geen peanuts ;)

en dan blijf je met de moegelijkheid zitten ( wat de arts van de kliniek mij ook al vertelde ) dat de mogelijkheid bestaat dat je net precies een gezond stukje weefsel pakt ....en dat is een hele goede mogelijkheid

paar maanden geleden is er bij mijn pup een nierbiopt gedaan en dat i nog wel gedaan via een buikoperatie ....nier zag er behoorijk slecht uit en er zijn 3 verschillende biopten uit genomen...rara fietsbel ...uitslag ...niets!!!
terwijl een maand of 3 later de nier er toch wel maar wel mooi uit moest omdat ie helemaal aan gort was?????

en hoe het kan weten we niet ...maar al is er iets procentueel nog zo klein mogelijk geacht , bij ons gebeuren zulke dingen vaak ....dus vandaar dat ik nog even moet nadenken over een biopt

Ariebren

Re: tinker Blaze weer leverproblemen + de shet ook HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:36

Vond het wel typisch van mijn veterinaire studente dat de eerste reactie op LDH een eiwit probleem in de spieren is.
Dan nogmaals mijn echt goed gemeende advies.
Ga normaal goed hooi voeren met een brok en daarnaast geen extraatjes geven zoals snoepjes, peentjes, brood, appeltjes, enz.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 00:49

CK of CPK is wel puur spierschade of als de skelet spieren te zwaar belast worden ...

eosinofiele granulocyten zijn witte bloedcellen die parasieten en schimmels bestrijden maar die waarde is bij blaze niet verhoogd en bij billy was het bloed niet goed genoeg voor een aantal waardes ...bloedcellen waren te oud of zoiets

extra's krijgen ze hier zeden ....snoep nooit ...1 x in de week eenappel delen en soms als ik grondwerk ging doen of zoiets een wortel in kleine stukjes als beloning ..that's all
af en toe een marstall lijnzaadkoek , maar ook die nu even ivm met de lever niet

momenteel graszaadhooi om de lever even helemaal te ontzien ...wil strakswel een aantal kilo weidehooi of zoiets weer gaan bij voeren , maar je begrijpt , durf niet meer zo , want straks weer schimmels!!!!!!!

verders in de ochtend geweekte grasbrok van marstall en in de avond geweekte ongesuikerde bietenpulp ( schijnt ook weer de ammoniak uit het lichaam te trekken, dus ontlast de lever) ....billy krijgt 100 gram droge vorm en blaze 250 gram droge vorm

blaze krijgt equilife 4F4 vitaminen en mineralen supplement ...dit is een supplement zonder extra toevoegingen, zoals suikers en andere ongewenste troep ...verders zijn de vitaminen en mineralen aangepast aan hooigift , zodat je geen overbodige/dubbel teveel vitaminen geeft

billy krijgt gluco balance poeder voor de insuline resistentie ...daar zitten ook vitaminen en mineralen in ( helpt goed tegen zijn bolle gasbuikje waar hij regelmatig na het grazen last van heeft ) denk niet dat hier een extra vitaminen supplement bij moet , want dan word het weer dubbelop

en verders krijgen de mannen elk 15 ml trias omega olie op een dag

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 01:07

ariebren je goed bedoelde advies van hooi snap ik ...en daar gaat in de toekomst heus wel iets mee gedaan worden

alleen ik snap niet waarom je zo op de biks blijft hameren?
ik voer toch al een volledig vitaminen en mineralen supplement
( daar zit geen graan , dus geen zetmeel in - geen melasse - geen kunstmatige/genetisch gemanipulleerde ingredienten - geen dierlijke stoffen - geen selenium , want dat zit voldoende in hooi en overdosering is gevaarlijk - geen onnodige vitaminen, want de meeste vitaminen worden door het paard zelf aangemaakt of zitten voldoende in het hooi - geen overbodige mineralen want de meeste zitten in het hooi en de liksteen)

dit supplement is vooral gemaakt voor als je hooi voert waarvan je denkt dat daar niet voldoende aanwezige vitaminen en mineralen zitten

dus waarom dan nog brok bijvoeren???
wat is die toegevoegde waarde??

via het hooi en het supplement krijgen ze nu toch alles binnen wat ze nodig hebben

ik sta echt wel open voor positief commentaar ...maar naar mijns inziens is het voederschema op deze manier toch echt wel op orde???????
Laatst bijgewerkt door zuzu op 20-02-12 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 01:09

Dus als ik het zo lees.
Ik zet het op een rijtje.
Graszaad hooi, Engels Raai wat gemest is met groeiversnellers ??
Grasbrok. Totaal geen toegevoegde waarde, een plak hooi is beter.
Bietenpulp. Trekt de calcium fosfor verhouding heel erg scheef, moet met mais gekompenseerd worden.
Equililife, zonde van je geld. Vitabientjes en mineralen zitten ook in een goede brok.
Gluco Balnce poeder. Voor de IR? IR is weer een rage van de laatste tijd, geloof er niet in.
Trias Omega. Ook zo'n holistisch produkt wat de wetenschap nog steeds niet erkend.
Een scheutje mais of zonnebloem olie van de supermarkt is het zelfde, en pas nodig als de paarden hard moeten werken. Is olie dus vet, en vet is de beste energie leverancier.
Maar de gal uit de lever moet dan wel aan het werk.

Dus ga nu terug naar de basis.
Hooi met een brokje, please.

Ja ik ben heel simpel in het voeren.
En na al die jaren heb ik, menig paarden houder, manege, pension stal geen problemen.
Kwaliteit voeren, liefst minimaal 3 keer per dag.

Alleen afgelopen jaar is er wel een hooi productie probleem geweest.
Hoor nu al prijzen van 300 euro per 1000kg in grote balen.
Kleine 20kg baaltjes van 8 euro.
Maar je moet wat, met 2 paardjes zou je al met een half baaltje hooi per dag goed zitten.
Zelfs minder, de shet mag niet teveel hebben.
En stop met al die suplementen en bij voertjes.
De voer fabrikanten zoeken het wel uit wat goed is.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 20-02-12 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 01:10

TUNNELVISIE ...nee hoor ben je gek
is dan echt in jouw wereld 7,5 kg hooi met een half schepje biks de oplossing voor alle problemen in de wereld
god, wat een mooie en makkelijke wereld zou het dan zijn ;)

ik dacht dat je pas zei dat een discussie was , ik zeg wa , jij zegt wat en een ander zegt wat en samen word dat een conclusie ...ik hoor alleen jou wat zeggen :D

verspilde energie ...ik ga lekker slapen ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 01:18

Gelukkig woon je niet zo ver bij mij vandaan.
Kom eens langs en we praten erover.
Weltrust

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:48

ik zou willen dat een IR paard zo makkelijk te voeren was als jij stelt ariebren :D

En nee....die van mij is nooit te dik geweest,heeft nooit op een vette wei gelopen of krachtvoer gehad en al helemaal geen kuil of voordroog.
Zelfs nu...een iets teveel aan normaal hooi geeft al problemen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 10:52

mijn tinker heeft wel vroeger of verschillende krachtvoeders gestaan , maar kreeg dan steeds weer jeuk in de sokken ....sinds ik gestopt ben met krachtvoer geen jeuk meer ;)
zie alleen rasp in de sokken als de lever niet lekker werkt en momenteel dus weer rasp...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:33

zuzu schreef:
verders in de ochtend geweekte grasbrok van marstall en in de avond geweekte ongesuikerde bietenpulp ( schijnt ook weer de ammoniak uit het lichaam te trekken, dus ontlast de lever) ....billy krijgt 100 gram droge vorm en blaze 250 gram droge vorm
blaze krijgt equilife 4F4 vitaminen en mineralen supplement ...dit is een supplement zonder extra toevoegingen, zoals suikers en andere ongewenste troep ...verders zijn de vitaminen en mineralen aangepast aan hooigift , zodat je geen overbodige/dubbel teveel vitaminen geeft
billy krijgt gluco balance poeder voor de insuline resistentie ...daar zitten ook vitaminen en mineralen in ( helpt goed tegen zijn bolle gasbuikje waar hij regelmatig na het grazen last van heeft ) denk niet dat hier een extra vitaminen supplement bij moet , want dan word het weer dubbelop
en verders krijgen de mannen elk 15 ml trias omega olie op een dag

Dat is vrijwel hetzelfde als mijn 3 volwassen paarden krijgen, behalve dat ze bemest hooi krijgen, we staan bij een koeienboer, dus het gras is flink overbemest, helaas. Ook geef ik alleen Wiesencobs en Trias Omega olie, geen bietenpulp, GB is momenteel niet nodig, en F4F moet even op salaris wachten ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:55

Ariebren schreef:
Bietenpulp. Trekt de calcium fosfor verhouding heel erg scheef, moet met mais gekompenseerd worden.

Zemelen kunnen beter de calcium/fosfor verhouding rechttrekken dan mais, zie tabelletje
Afbeelding

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:11

ik zoek alleen nog naar de juiste hoeveelheid wiesencobs

hoeveel zou jij aan raden te geven?

ik ben eerder altijd met alles bang dat ik te veel geef als te weing ;)

zemelen weet ik ....mais is niet goed , maar dacht ik reageer er maar niet meer op , want dat heeft toch geen zin , hij weet toch alles beter

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:17

ben wel eens gestopt met de gluco balance maar dan krijgt billy gelijk weer helemaal zo'n bolle gasbuik
en volgens mij is hij er ook op afgevallen
in de tijd dat leon hem de laatste keer zag woog hij denk rond de 200/225 kilo en nu rond de 175 kg ...ca 1 jaar later
bolle buik is denk zijn bouw, die had hij al toen ik hem bij leon ophaalde
zijn ribben zijn best goed voelbaar, zit een klein laagje vet op ...zijn schoft en ruggegraat zijn zeer duidelijk voelbaar en de manenkam is mooi dun en soepel
alleen oogt hij dik door die bolle buik ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:22

zuzu schreef:
ik zoek alleen nog naar de juiste hoeveelheid wiesencobs
hoeveel zou jij aan raden te geven?
ik ben eerder altijd met alles bang dat ik te veel geef als te weing ;)
zemelen weet ik ....mais is niet goed , maar dacht ik reageer er maar niet meer op , want dat heeft toch geen zin , hij weet toch alles beter

Ik geef niet veel hoor, is puur voor mezelf, dat IK het idee heb dat ze toch een voeremmertje met inhoud krijgen.
Ze krijgen 's avonds 1/2 voerschep, die zet ik in water, doe de stallen, en daarna krijgen ze hun emmertje met de Wiesencobpap. Ik durf het niet droog te geven ivm mijn slokdarmverstoppingsfobie ;)
Met de vrieskou gaf ik het dubbele, dus 1 schep per paard.

Afvallen met GB is juist de bedoeling. Mijn Fjord kan geen bemest gras meer hebben, maar mag gedurende het weideseizoen om hem happy te houden 1 a 2 uurtjes het gras op, MET graaskorf om. Wordt de manenkam weer hard, dan begin ik weer met GB.

Dikke buik... bij de Tinkers zitten er een 25-30 meter darmen in een lijf, als die lekker gevuld met hooi zijn, dan moet dat wel zichtbaar zijn, getuige het buikje.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:28

ik week het op dezelfde manier voor en geef het ook om'iets' extra's te geven en omdat het hooi eenzijdig qua grassen is , toch wat gevarieerde grassoorten aan het dieet toe te voegen , met weinig suikers en eiwitten en andere toevoegingen
billy krijgt denk een kwart schep en blaze zal inderdaad ook op een halve schep ongeveer zitten ...dacht rond de 300 gram
zou de bietenpulp qua hoeveelheid te veel zijn? of kan dat wel zo?

ga zo trouwens een pakket opsturen naar den hoek , dus ben benieuwd

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:33

Hoeveel pulp geef je?
Stuur je ook mest naar Den Hoek?

F4F geef je Blaze 1 kartonnetje en Billy 1/2?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 17:40

billy 100 gram droge pulp en blaze 250 gram droge pulp en dan een berg water erbij

blaze krijgt voor zijn gewicht (500 kg) 190 gram F4F ..berekent op paardnatuurlijk.nl
billy durfde ik het niet te geven , omdat er in de GB ook van alles zit zag ik op de pot enwas bang dat ikdanging overdoseren met sommige vit./mineralen
of kan ik het billy ook gerust bij geven

shoot , mijnlaptop is aan het overlijden ..toetsenbord pakt steeds de helft van de letters niet ...tik nu heel langzaam en hard :D

ja, mest , alle voer en dngetjes , grazaadhooi en oud hooi ( schimmel?)...takjes conifeer

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:54

KootMiraDrum schreef:
Ariebren schreef:

Zemelen kunnen beter de calcium/fosfor verhouding rechttrekken dan mais, zie tabelletje
Afbeelding

Ik had het over mais, de gele korrel, en niet snijmais.
Ca / P van mais is 0,3 / 2,9

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:56

Hallo Zuzu, ook ik heb met mijn tinker lever problemen. En ook enkel en alleen de GGT die de pan uitschieten. Ik geef ook gewoon weidehooi en een schepje structuurmuesli van equiral per dag. Onze andere 2 tinkers hebben nergens last van, alleen Djana vermagert en voelt zich futloos, ze ligt ook veel. Ik heb wel fasinex gegeven en a.s. donderdag komt de DA voor de 4e keer bloedprikken. Ben ook van hooiboer veranderd en is dus weer even afwachten. Ook heeft ze prednisolon gekregen maar deze kuur is nu afgelopen. Mochten de waardes niet gezakt zijn gaan we naar de kliniek voor een leverbiopt en een echo, maar daar gaan we even niet van uit ;(

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:18

Ariebren schreef:
Ik had het over mais, de gele korrel, en niet snijmais.
Ca / P van mais is 0,3 / 2,9

Dan nog is de verhouding te laag om recht te trekken.
Pulp 7,5 - 0,8
tegen
Zemelen 1,5 - 12,1

trekt het m.i. beter recht dan
7,5 - 0,8 tegen 0,3 - 2,9

Toch?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:25

Helemaal mee eens.

Maar waarom zelf voertjes gaan samenstellen, moeilijke berekeningen doen, afgaan op een tabel, terwijl jaarlijks er een marge in zit van meer dan 10% ??
Elke voer fabrikant regelt het voor je.
Van elke batch brok, enz die aangemaakt wordt, worden de voeding, eiwit, suiker, enz, mineralen en vitamines geanalyseerd.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:39

Het is toch algemeen bekend dat je de Ca/P van pulp rechttrekt met zemelen? Dat is geen moeilijke berekening maar overal te vinden. En zemelen koop je kant en klaar, je gaat niet zelf zitten pellen toch? :+

Ik weet nog goed dat ik ooit, jaaaaaaaaaaaaaaren geleden, een niet goedkope biks kocht, die naar chocolade rook, later bleek dat er in die biksoort ook echt afval uit een mensensnoepvariant in de biks verwerkt werd. Daar zat je niet echt op te wachten, als je paardenvoer denkt te kopen.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:43

ik heb sinds vrijdag een eigen pony en die heet ook Blaze,
maarja HEEL veel sterkte en hopelijk komt het weer helemaal goed!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:50

Ariebren schreef:
Ik had het al eerder aangegeven.
(En schiet mij niet dood.)

Ga nu eens een normaal goed hooi geven, drie maal daags.
Schepje goede brok erbij voor de aanvulling van vitamientjes en mineralen.

En stop met die holistische experts.
Een keer een lever biotopsie laten doen, duur grapje, en dan aan de hand van die uitslag een behandeling krijgen van een echte dierenarts.
Beschimmeld hooi voeren met gisten, die alcohol maken ?
JKK is een stapel gif, en ook weinig JKK in de jeugd, geeft lever beschadigingen die op oudere leeftijd dodelijk kunnen worden.
Coniferen, ik snap nog steeds niet dat mensen dat in de buurt van paarden hebben.
[url]Landbouw gif, zijn groeiversnellers en kanker verwekkend.[/url]
De lever vangt die landbouw giffen op en ???
Leverbot is momenteel een zeldzame kwaal bij runderen en schapen.
De echte veeboeren houden dat goed bij. Dus paarden lopen op dat gebied heel weing risico.

En soms krijg ik wel eens het idee dat mensen te veel denken dat een dier een kwaaltje heeft.
Dat noemen we spiegelen.
Ik voel me rot, het dier voelt zich ook slecht.

(En schiet mij niet dood, mede Bokkers)

Wat een onzin, echt niet elk landbouwgif is een groeiversneller. Over 1 kam scheren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:26

KootMiraDrum schreef:
Het is toch algemeen bekend dat je de Ca/P van pulp rechttrekt met zemelen? Dat is geen moeilijke berekening maar overal te vinden. En zemelen koop je kant en klaar, je gaat niet zelf zitten pellen toch? :+

Ik weet nog goed dat ik ooit, jaaaaaaaaaaaaaaren geleden, een niet goedkope biks kocht, die naar chocolade rook, later bleek dat er in die biksoort ook echt afval uit een mensensnoepvariant in de biks verwerkt werd. Daar zat je niet echt op te wachten, als je paardenvoer denkt te kopen.

Maar die tijd is voorbij.
Knoeien met voer aanmaken kost de fabrikant zijn kop.