[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:23

kinsealy schreef:
@Frenia volgens mij zegt niemand hier dat je nooit helemaal niks met een paard moet doen :? maar gaat de discussie over de leeftijd waarop je daarmee moet beginnnen ;-)
Ik zeg helemaal niet dat een paard niet gebruikt mag worden, ik zeg alleen dat ik zelf niet de behoefte heb om op elk van onze paarden te klimmen, dat is mijn ding niet een principe kwestie ;-)

nee, dat weet ik wel, ik betrek het er alleen maar bij, omdat juist het feit dat er tegenwoordig flink wat strekkingen zijn die dat aanprijzen of die omwille van gemak/kosten niks met veulens doen en dan in de opfok gooien tot ze 3 jaar zijn, ervoor zorgt dat kopers meer zekerheid willen volgens mij

ik heb verder ook niet de behoefte om elke dag op al mijn paarden te kruipen, is alweer een aantal maanden geleden eigenlijk door tijdsgebrek, maar ik vind dat ook helemaal niet erg

even voor de duidelijkheid: ik ben ook heel erg tegen het te vroeg doorrijden van jonge paarden tot een bepaald niveau!
maar ik vind het bij de meeste 3jarige niet verkeerd om al een begin te maken met beleren
ik moet zeggen dat inspannen bij mijn paarden ook niet voor de leeftijd van 3 jaar zou gebeuren

en bij jongere paarden geldt dat "less is more", dus niet mee overdrijven, zelfs niet elke week 1x nieuwe dingen doen
als ik bv Deaglan bekijk, die mocht best wel eens een uitdaging nu dit jaar, als 2jarige
eigenlijk was de bedoeling om hem zachtjes aan de longe te leren kennen, maar dat was nog een brug te ver voor hem
aan het bit wennen en leren draven en galloperen aan het bit waren voor hem al voldoende afleiding en inspanning in eerste instantie
hij is verder 2x mee geweest naar een rassenpresentatie en heeft 1x in de longeercirkel gelopen, zonder longe weliswaar, maar hij reageerde toen prima op stem alleen, dus vond de longe verder geen toegevoegde waarde :+
en dat alles verspreid over een volledig jaar, maar ik vond het wel waardevolle ervaringen voor hem

volgend jaar wordt hij als 3.5jarige, na het dekseizoen, rustig aan beleerd
we zien wel waarvoor hij klaar is en waarvoor niet tegen die tijd
in eerste instantie gaan er maanden over vooraleer er ook maar een ruiter in de buurt komt :+
denk dat ik, naargelang de tijd die ik heb, ergens eind het voorjaar/begin zomer start met een keertje per week longeren, zadel wennen enz
en dan in het najaar een stapje verder met ruiter en ruiterhulpen, dat is dan wel bij voorkeur alle dagen, maar maar een kwartiertje per keer
ik merk namelijk zelf wel een verschil, zadel, longe enz leren ze spelenderwijs en het blijft leuk doordat het niet te vaak na elkaar gebeurt, maar met ruiter wennen pikken ze beter op als het alle dagen eventjes wordt gedaan, anders hebben ze iedere keer weer stress zeg maar omdat het nieuw is en blijft.
en dan in de winter weer stil tot ergens april/mei/juni
en let's be honest: ook dan zal hij als 4jarige niet de benen uit z'n lijf moeten werken :+ maar een buitenritje af en toe (en dan bedoel ik dus ook zeker niet wekelijks, ik heb ook nog 3 andere paarden waar ik graag eens mee rijd)
het scheelt natuurlijk dat ik geen ambities in de sport heb (tot spijt van mn moeder :+ ) en dat hij dus ook geen bepaald niveau moet halen tegen een bepaald tijdstip, de fijne knopjes worden door de jaren heen bijgeschaafd

hermes: mensenkinderen zijn op die leeftijd ook niet vrij in hun keuzes hoor :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:24

Daarom gebruik ik de term 'licht aangereden'. Dat betekent stap, draf (soms galop, als het wordt aangeboden door paard in kwestie), links, rechts en ho.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:18

Vraag bij een professioneel paarden bedrijf die zich bezig houd met paarden zadelmak maken wat het inhoud. Dan krijg je bij zadelmak te horen dat een paard de beginselen kent zoals jij ze opnoemt.

En dan zit er voor mij persoonlijk het verschil in ga je op die zadel makke dagelijks aan de gang.Of eens per week.
Een uur of 10 minuten?

Dat is wat ik eerder bedoelde met zadelmak is een breed begrip.

Poosje81

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:25

Ja, bij mij is het om de dag voor een week of 3-4 hooguit 15-20 minuten als ze ruim 3.5 zijn en dan terug het land op tot ze minimaal 4 zijn.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:29

ik zie/hoor dat ook veel om me heen.
ik heb er dan 2 te koop staan waarvan een 3jarige die onbeleerd is en iedereen wil al dat zij onder het zadel is.
nou ik doe dat dus nog niet.
ze heeft echt nog een veulen uitstraling(leeftijd is 3x officieel nagecheckt)en ook mentala is ze er niet aan toe.
momenteel word ze echt een stuk groter,je ziet haar veranderen.

daarnaast hebben we nog een 6 jarige te koop staan en die was ook onbeleerd toen hij bij ons kwam.
nu is hij gedeeltijk beleerd maar kan vanwege eigen gezondheidsredenen niet verder met beleren.
maar iedereen wil ook perse dat hij volledig beleerd is.
op zich kan ik dat nog wel begrijpen gezien zijn 6 jarige leeftijd maar op zich vind ik dit ook wel een mooie leeftijd.
hij is uitgegroeid en mentaal is hij er ook klaar voor.

oja ik weet wel zeker dat mensen steeds minder geduld hebben.
en alles moet vlug vlug.
als ik reacties krijg op de 6 jarige dan willen ze er ook gelijk al alles mee doen terwijl het duidlijk is dat hij niet volledig beleerd is.
dat gaat dan dus ook niet door.

ik zie dit trouwens niet alleen bij tinkers maar ook bij de andere paarden en pony's.
met 2,5 moeten ze al helemaal ingereden zijn.
nou zijn die over het algemeen wel eerder uitgegroeid dan de tinkers maar toch blijf ik ook die leeftijd erg jong vinden

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:46

Dat is mooi Leonoor.
Ik kan me niet voorstellen dat dat schade geeft.

Je ziet helaas ook mensen dan ineens dagelijks aan het werk gaan.
In mijn omgeving vaak de jongere meiden die hem als veulen hebben gekocht en voor hun gevoel al zo lang hebben gewacht.

Daarom ben ik niet tegen het zadelmak maken met de 3.
Maar ik kan wel tegen de manier waarop zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:48

Heb altijd genoeg te rijden (en niet eens van mezelf :+), dus haasten hoef ik ook niet. Ook niet voor de sport, het liefst sla ik de B/L over en begin in de M1. Maar dan moet paardlief toch sowieso minimaal 5 zijn. Dus dan heb je sowieso alle tijd te wachten.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:12

Over het feit dat er met 2 jaar betuigd word, kan men ook gewoon het paard in kwestie bekijken,
het mennen waar ik het over heb is 4-6 weken de basis en dan 1 x in de week een uurtje de marathonwagen over het asfalt trekken daar krijgt een paard niets van, ja sterkere spieren, is dat kwalijk
voor een paard, ik vind van niet. Ja Jelle is 1 x thuis op hol geslagen met de koets, kwam niet door dat hij
overbelast was maar doordat er op die plek iets is waar hij bang voor is, we oefenen daar nu aan de hand en hij word op die plek al rustiger.... :D Verder blijft hij nu lekker in de wei en paddock staan en gaan we
in het voorjaar weer verder! Dus denk niet dat Jelle blijvend geestelijke schade ondervind van zijn nu al betuigd zijn :Y)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:21

letje van mij wordt in mei 2012 , 3
nou dan krijgt ze eens een bitje in, gaat ze eens aan de longerlijn , om te leren wat stap draf en ho op de stem is
dan eens voorzichtig een keer erop zitten enzo
en eens een klein rondje op rijden

in de winter staat hier nagenoeg alles stil dus dan krijgt ze weer rust om dan in 2013 weer eens op te pakken en voor wat grotere rondjes mee naar buiten te gaan.
mijn paarden worden meestal 1 a 2 x in de week gereden
dus tja echt zwaar werk hoeven ze niet te doen, t is voornamelijk t bos in en wilgje (8) en frie ( 6 )
lopen 1x per week 45 min een kinderlesje

ik ben dus ook tegen het vol in de krul trekken en je paard op 4 jarige leeftijd al in de z hebben ofzo
of een parcours van 1.40 m te laten springen op regelmatige basis

en ik ben heel eerlijk , mij kriebelt het ook om op letje te kruipen
maar ik wacht nog geduldig een paar maandjes

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:23

Het gaat niet alleen om de frequentie waarop iets gedaan wordt, maar OOK de manier waarop het gedaan wordt. Er zijn genoeg mensen die hun paard 1 of 2 keer in de week rijden en het paard alsnog in de krul trekken in die 1 of 2 keer dat ze rijden (en hetzelfde geldt voor bijgezet longeren of lange lijnen of wat dan ook ;) ) of op een andere manier het paard dingen laten doen waar ze niet aan toe zijn (voorzover ze daar uberhaupt ooit aan toe zijn natuurlijk)

En je kan jezelf ook afvragen of de maatstaf of hij/zij er blijvend geestelijke schade aan ondervind een goede maatstaf is. Een tijdelijk geestelijk of lichamelijk probleem is ook niet in samenspraak met het welzijn van het dier in mijn ogen :)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:44

@hengstveulen; Ik betwijfel of het gezond is voor een paard van 2 om elke week een uur lang belast over asfalt te lopen. Dat lijkt me voor de pezen en gewrichten op die leeftijd ook niet erg goed, zeker niet een uur achterelkaar. De botten zijn op die leeftijd nog helemaal niet af, ook niet van de benen en heupen en alles wat daarmee in verbinding staat;

Afbeelding

Een paard moet alles kunnen verwerken in zijn of haar hoofd en twee is ERG JONG. Blijvende geestelijk schade? Ik weet niet of je dat kunt meten, je weet nooit wat er in een paardenhoofd omgaat.
Maar draai het eens om...
Wat is het voordeel van zo vroeg met een paard aan de slag gaan, wat is het voordeel voor jou als eigenaar? Waarom niet wat langer wachten?
Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je hem vroeger en sneller voor meer cash kunt verkopen... (hoewel de haren mij als koper recht overeind zouden gaan staan van een paard wat op zijn 3e én betuigd én onder het zadel is......)

Sanya is nu 1,5 en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat ik haar over een half jaar al voor een wagen zou zetten :n Geestelijk is het een pittige en sterke dame, maar volwassen en klaar voor "werk"? Nee, nog lang niet. Kinderarbeid zou ik het dan noemen :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:26

Het 'in de krul rijden' is natuurlijk heel wat anders dan je paard leren je hand te volgen. Maak hier wel even duidelijk onderscheid in.

Noedel loopt netjes nageeflijk ja. Dat houd niet in dat hij 'in de krul' getrokken wordt. Maar dat hij netjes de hand volgt, en ontspannen over zijn rug loopt ipv van hoofd in de lucht, sterrenkijken en dus rug wegdrukt.

In galop is hij overigens nog niet nageeflijk. Puur omdat hij hier de balans niet voor heeft dus vragen we dit ook nog niet van hem. In de galop moet hij eerst meer balans krijgen en meer op eigen benen gaan lopen zodat de galop sterker wordt. Dan komt hij vanzelf nageeflijk.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:47

Foto's zijn ten alle tijden momentopname's, dus die zijn niet echt van toepassing lijkt mij.
Als men 'in de krul trekken' schrijft is dat denk ik een licht overdreven wijze van omschrijven, wat je niet te letterlijk moet nemen, van wat je toch wel laat zien met deze foto's.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:03

Ik ga met Leon mee, bij het zadelmak maken enz
zie ik een lang teugeltje, beetje "simpel" sturen enz
Hier zitten toch de teugels aardig op maat
foto 2 kan je dat goed zien, aangezien teugel op spanning staat, geen boogje, en hij ergens niet mee eens is, of flink aan het kauwen op het bitje

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:10

Er zit heel veel verschil tussen 'met contact' rijden en in de "nageving" dwingen. Ik laat ze, als ze jong zijn, zelf mijn hand opzoeken en dan bij voorkeur nog zo lang-laag mogelijk. Heeft mijn voorkeur boven het sterrenkijken.
http://i880.photobucket.com/albums/ac4/ ... yrthe4.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:11

Inderdaad, paard hierboven loopt niet super correct. Hij plooit niet in vanaf de eerste wervel. Dit zie je aan het feit dat het stuk tussen zijn oren niet het hoogste is. Hij kruipt ook achter de teugel, dus hier is het echt de bedoeling om naar voor te rijden.

Verder, mijn 4.5 jaarse drachtige merrie heeft al enkele keren een zadel op gehad en ik heb er al eens over geleund. Thats it. Na haar bevalling gaan we kijken hoe ze het doet en dan beginnen met de basis erop te zetten in de zomer. In de winter heeft ze dan weer rust. Daarna gaan we wel serieus aan het werk, maar tegen dan is ze ook al 6.

Edit: Net nieuwe reactie geplaats voor mij, het wijst uiteraard op de foto's van die platenbonte tinker.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:14

Leonoor schreef:
Er zit heel veel verschil tussen 'met contact' rijden en in de "nageving" dwingen. Ik laat ze, als ze jong zijn, zelf mijn hand opzoeken en dan bij voorkeur nog zo lang-laag mogelijk. Heeft mijn voorkeur boven het sterrenkijken.

dat vind ik een fijner beeld om te zien, laat ze maar lekker gaan stofzuigen daar beneden met lengte
houd niet van opgericht en bij elkaar op zulke leefdtijden

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:30

@Kinsealy, denk jij dat we in volle galop of draf over het asfalt racen? Hij loopt met een lichte marathonwagen met 2 volwassen mensen er op in stap een rondje want harder durf ik nog niet :Y)
De belasting is dus hetzelfde als dat ik een stuk met hem ga fietsen of wandelen, bovendien heb ik mijn
paarden altijd op een verharde uitloop staan waarover mijn paarden zelfs galoperen, uiteraard op eigen
initiatief! Zo zwaar hoeft hij dus niet te trekken en hij is harde ondergrond gewend, ik praat nu over de winter, in de zomer lopen mijn paarden dag en nacht in de wei.

Verkoop van Jelle komt helemaal niet te sprake, ik heb hem voor mijn eigen plezier laten betuigen want ja
ik heb mijn paardjes voor mijn eigen plezier, hij is bovendien betuigd door een zeer kundig iemand een
echte paardenman en niet een man met paarden zoals er tegenwoordig zoveel van zijn...

Ik denk dat we allemaal het beste met onze paarden voor hebben en misschien is het wel het gewoon
het beste om iedereen voor zichzelf uit te laten maken hoe men dat invult en hoe men zich daar het
beste bij voelt :j
Iedereen heeft toch een andere mening en met elkaar veroordelen schiet je niets op!

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:37

@hengstveulen, wat is dat dan? een echte paardenman? Is dat iemand die al heel lang paarden heeft en jaar in jaar uit al op dezelfde manier met paarden om gaat? Of is dat iemand die op natuurlijke wijze om gaat met paarden? of is dat iemand die aan natural horsemanship doet? Daar ben ik dan wel benieuwd naar namelijk :) Want volgens mij is een echte paardenman met verstand niet iemand die ermee akkoord gaat een 2 jarig paard in het tuig te beleren.

En was het maar waar dat iedereen het beste met zijn eigen paard voor heeft. Als dat zo zou zijn, dan zou dit hele topic uberhaupt overbodig zijn. Wat zou het heerlijk zijn als dat waar zou zijn, dat iedereen het beste met zijn paard voor heeft, maar uit dit topic blijkt wel dat dat zeker niet het geval is helaas (gelukkig zijn er ook genoeg mensen die wel het beste met hun paard voorhebben :) , ook dit blijkt uit dit topic).

En de zin "iedereen heeft toch een andere mening en met elkaar veroordelen schiet niemand iets op" is echt een dooddoener in een topic wat bedoeld is om met elkaar te discussiëren en mensen tot nadenken te zetten. Als je dat vindt, dan is het misschien beter om je mening voor je te houden want dan weet je zeker dat er niemand op zal reageren :)

Waar ik nog wel even naar benieuwd ben, wat is voor jou het voordeel om een jong paard zo jong in het tuig te beleren als je hem toch niet wil verkopen? Waarom zou je hem dan niet nog een tijdje lekker in het land zetten?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:39

Leonoor schreef:
Ja, bij mij is het om de dag voor een week of 3-4 hooguit 15-20 minuten als ze ruim 3.5 zijn en dan terug het land op tot ze minimaal 4 zijn.

KIJK hier zijn de echte paarden mensen en niet de mensen met een paard!
Ik hou hier van!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:39

Domme.... weer dubbelpost!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:22

Leonoor schreef:

Ik merk dat mijn jonge paardje het al moeilijk genoeg vond zelf balans te vinden :j Ik heb tot nu toe de keren dat ik 'reed' niets gevraagd betreft stelling, ze loopt dan zelf ontspannen, gebruikt haar rug het beste en liep snel zo stabiel als een huis!
Nou moet ik zeggen dat ik vooral zonder zadel heb rond gestapt.. nou, dat is uberbalans vinden! maar ideaal bleek! _/-\o_

Zo loopt ze als ze zelf op eigen benen loopt:
Afbeelding

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:11

@Hermes, een echte paardenman of vrouw is voor mij iemand die op een natuurlijke wijze
met het paard omgaat in alle rust en vertrouwen iets vraagt van het dier, niet schreeuwt en
onnodig slaat, hij heeft in overleg met mij besloten dat Jelle zo ver ontwikkelt was dat hij betuigd
kon worden, technisch gesproken word Jelle in januari al 3. Jelle heeft zegge en schrijve 4 weken nodig gehad om goed in het tuig te lopen en heeft naderhand met mij en mijn menleraar die dezelfde is als diegene
die hem beleerd heeft nog enige tochtjes gemaakt, nu staat hij alweer 2 weken stil, we praten dan over
begin oktober tot eind november waarin hij daadwerkelijk wat gedaan heeft, komend voorjaar gaat hij weer naar deze man toe om de basis weer op te pakken, tussendoor oefen ik met hem aan de hand en dergelijke.

De reden waarom ik hem betuigen heb is dat ik komende zomer voor mijn eigen plezier en ontspanning
samen met Jelle tochtjes in de omgeving wil maken(lees, op een mooie zomeravond met manlief en kids de
pinken bezoeken of de mais controleren)zo vaak zal dat mede door drukke werkzaamheden dus niet voorkomen....Waarom ik dan geen ander paard daarvoor genomen heb? Mijn beide dames zijn drachtig of
hebben een veulen aan de voet, Sofie word niet gereden omdat ze zelf aangeeft dit niet prettig te vinden,
en voor de koets lijkt me in Sofies geval niet verstandig,ik luister heus wel naar mijn dieren,
Guiness onder het zadel gaat prima maar voor de koets niet dus bleef Jelle over, aangezien ik de
laatste zomer niemand vinden kon waar ik Jelle aan wou toe vertrouwen ofschoon er genoeg om hem geweest zijn en ik nu de mogelijkheid heb om Jelle met vriendje/vriendinnetje uit het zicht van Guiness
te kunnen houden blijft hij lekker bij mij...

Wie zegt dat een paard het lekker vind om altijd alleen maar in het land te staan?

Jullie vinden de manier hoe jullie met de paarden omgaan het beste, maar de sport ruiter vind de zijne weer
beter en wie maakt dan uit welke manier het beste is? Ik gruw van mensen die Rollkur en de meeste scherpe
bitten gebruiken, onze 6 jarige sportmerrie leert ook eerst op haar eigen benen te lopen en de achterhand
er onder te zetten voordat ze aan de teugel "leert" lopen, mijn dochter rijd haar momenteel veel zonder
zadel, het gewone lol met je knol verhaal...

Dus in het kort de reden waarom ik Jelle nu al betuigd heb, ik vind de belasting die hij heeft ondergaan niet
te zwaar voor hem zowel geestelijk als lichamelijk niet, ik vind het not done om al op hem te gaan zitten
zoals ik al eerder zei gebeurt dat pas in 2013 dan is hij ruim 3,5 jaar oud.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:24

Het gaat mij er niet om dat ik mijn gelijk wil halen en ik zal ook niet beweren dat ik de enige ben die goed voor mijn paarden zorg, of sterker nog, dat mijn manier van omgaan met onze paarden de beste manier is.

Het gaat mij er om dat het plezier van de ruiter/menner/eigenaar ondergeschikt moet zijn aan het welzijn van het paard (zowel geestelijk als lichamelijk) en als je een paard gaat beleren die onder de 4 jaar is (en dan vind ik 4 jaar eigenlijk nog te jong) dan ben je niet bezig in het belang van het paard, of je er nou 1x in de week op gaat zitten of mee gaat mennen of je doet dit 4x in de week, te jong is te jong en je bent dan alleen bezig met je eigen belang/plezier ten koste van het paard :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:29

Leonoor schreef:

Dit beeld ben ik inmiddels met Noedel ook. Had geen recentere foto's. Op de geposte foto's loopt hij inderdaad nog wat 'hoger'.

Dat is dus ook wat ik bedoel met leren de hand te volgen. Inmiddels doet hij dat dus prima en ook halsstrekken en lekker stofzuigeren doet hij nu maar wel netjes in de aanleuning.

Noedel staat nu 1.5 maand oid stil. En ik merk gewoon aan hem dat hij wat wil doen. Een beetje uitdaging. Hij verveelt zich gewoon en staat met een heel koppel merries en veulens. Dus je paard maar een beetje in het land laten staan is in mijn ogen niet altijd het juiste.

Citaat:
en als je een paard gaat beleren die onder de 4 jaar is (en dan vind ik 4 jaar eigenlijk nog te jong) dan ben je niet bezig in het belang van het paard, of je er nou 1x in de week op gaat zitten of mee gaat mennen of je doet dit 4x in de week, te jong is te jong en je bent dan alleen bezig met je eigen belang/plezier ten koste van het paard

En hier ben ik het dus echt niet mee eens. Wie heeft dit verzonnen? Aangetoond? Is dit een feit? Nee, jou mening. Net als dat het een anders mening kan wezen het wél eerder te doen. En dit is in jou ogen alleen maar foutfoutfout en dan denk je niet aan je paard.

Daar kan ik dus niet tegen. Kijk, Liza was ook 4.5. Die was er gewoon nog niet aan toe. Ik kijk per paard, als individu. Liza vind rijden nog steeds gewoon geen hol aan. Dus doen we dit ook niet in de bak, ook al zou ik dit nog zo graag willen. Ik doe haar er geen plezier mee. Zij staat veel liever te niksen in het land. Prima, dan mag ze dat.

Noedel staat zich dus duidelijk te vervelen. Die moet wat te doen hebben. Dus pas IK mij daarop aan.

Mella is 9. En hebben we nu een keer of 5/6 opgezeten sinds begin oktober, die moet alles weer van begin af aan leren. En zij moest gewoon echt even wennen en je moet haar zeker niet overvragen. Dan gaat ze er keihard tegenin. Weer iets dus waar IK mij op aanpas, aan mijn paard.