kinsealy schreef:@Frenia volgens mij zegt niemand hier dat je nooit helemaal niks met een paard moet doenmaar gaat de discussie over de leeftijd waarop je daarmee moet beginnnen
Ik zeg helemaal niet dat een paard niet gebruikt mag worden, ik zeg alleen dat ik zelf niet de behoefte heb om op elk van onze paarden te klimmen, dat is mijn ding niet een principe kwestie
nee, dat weet ik wel, ik betrek het er alleen maar bij, omdat juist het feit dat er tegenwoordig flink wat strekkingen zijn die dat aanprijzen of die omwille van gemak/kosten niks met veulens doen en dan in de opfok gooien tot ze 3 jaar zijn, ervoor zorgt dat kopers meer zekerheid willen volgens mij
ik heb verder ook niet de behoefte om elke dag op al mijn paarden te kruipen, is alweer een aantal maanden geleden eigenlijk door tijdsgebrek, maar ik vind dat ook helemaal niet erg
even voor de duidelijkheid: ik ben ook heel erg tegen het te vroeg doorrijden van jonge paarden tot een bepaald niveau!
maar ik vind het bij de meeste 3jarige niet verkeerd om al een begin te maken met beleren
ik moet zeggen dat inspannen bij mijn paarden ook niet voor de leeftijd van 3 jaar zou gebeuren
en bij jongere paarden geldt dat "less is more", dus niet mee overdrijven, zelfs niet elke week 1x nieuwe dingen doen
als ik bv Deaglan bekijk, die mocht best wel eens een uitdaging nu dit jaar, als 2jarige
eigenlijk was de bedoeling om hem zachtjes aan de longe te leren kennen, maar dat was nog een brug te ver voor hem
aan het bit wennen en leren draven en galloperen aan het bit waren voor hem al voldoende afleiding en inspanning in eerste instantie
hij is verder 2x mee geweest naar een rassenpresentatie en heeft 1x in de longeercirkel gelopen, zonder longe weliswaar, maar hij reageerde toen prima op stem alleen, dus vond de longe verder geen toegevoegde waarde

en dat alles verspreid over een volledig jaar, maar ik vond het wel waardevolle ervaringen voor hem
volgend jaar wordt hij als 3.5jarige, na het dekseizoen, rustig aan beleerd
we zien wel waarvoor hij klaar is en waarvoor niet tegen die tijd
in eerste instantie gaan er maanden over vooraleer er ook maar een ruiter in de buurt komt

denk dat ik, naargelang de tijd die ik heb, ergens eind het voorjaar/begin zomer start met een keertje per week longeren, zadel wennen enz
en dan in het najaar een stapje verder met ruiter en ruiterhulpen, dat is dan wel bij voorkeur alle dagen, maar maar een kwartiertje per keer
ik merk namelijk zelf wel een verschil, zadel, longe enz leren ze spelenderwijs en het blijft leuk doordat het niet te vaak na elkaar gebeurt, maar met ruiter wennen pikken ze beter op als het alle dagen eventjes wordt gedaan, anders hebben ze iedere keer weer stress zeg maar omdat het nieuw is en blijft.
en dan in de winter weer stil tot ergens april/mei/juni
en let's be honest: ook dan zal hij als 4jarige niet de benen uit z'n lijf moeten werken

het scheelt natuurlijk dat ik geen ambities in de sport heb (tot spijt van mn moeder

hermes: mensenkinderen zijn op die leeftijd ook niet vrij in hun keuzes hoor