[TI] Hengstenkeuring NSvT 29 oktober

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:50

Teuntje111 schreef:
Red je het om om 6:30 op station Alphen te zijn? Wil om 7 uur laden en rijden :-) is maar een paar uurtjes he, misschien vindt P het ook leuk om mee te gaan..

Eerste trein komt om 6.36 uur aan, maar voor 7 hengsten ga ik er nog even hard over nadenken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:12

Denk maar goed na :-) ik rij er zowiezo heen en heb nog altijd minimaal twee plekjes op mn achterbank, misschien 3 *D
Laatst bijgewerkt door DianneM op 23-10-11 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 00:13

Wel een beetje weinig hengsten ja -O- .....

Heb wel programma op de mail nu :j Maar kon geen veterinair lijstje vinden maar dat zal wel weer aan mij liggen. Maar weet het nu :) Ben blij dat we een stalletje hebben. Toch weer anderhalf uur wachten sowieso van DA tot keuring dus maar lekker op stal.

DianneM

Re: Hengstenkeuring NSvT 29 oktober

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:14

Heb ze ook liever hyper op stal als hyper in of aan de trailer :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 00:16

Ja precies. Noedel gaat zo zweten op de trailer. Blijft wel rustig staan hoor, daar niet van. Maar als je hem een uur laat staan word hij het wel zat en gaat hij met 1 voorbeen stampen en doen. En het word zo benauwd in die trailer (moet zeiltje dicht anders blijft hij dus niet rustig :=)

T'is ff wat geld voor de stal maargoed, het kan soms net dat verschil maken. Als je paard compleet afgemat de trailer afkomt is het ook zo wat :=
Gelukkig doet Noedel over het algemeen niet zo moeilijk :')

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:19

Stallen zijn wel super daar :j Staan ze ook echt lekker rustig en vol in het stro.

Als het goed is staat in het programmaboekje ook de tijden voor de veterinair Cp, alleen iets hoger dan de keuringstijden.

En dat er weinig aanmeldingen zijn, dat vinden wij ook jammer. Maar dat is wel een beetje de tendens die je momenteel ziet. Hopelijk trekt dat de komende jaren juist weer aan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 00:21

ja dekkerij is natuurlijk sowieso minder.
Vind het jammer dat Noedel de enige stamboekhengst is. Is het eigenlijk net zoiets als met gewone keuringen dat er ook een kampioen dan uit komt of niet? Weet eigenlijk helemaal niet hoe het allemaal werkt :') Haha, wordt een hele belevenis.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:22

Nee er wordt geen kampioen uitgeroepen. Het is goedgekeurd of niet.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:24

Boyan is normaal gesproken ook niet moeilijk, maar je zal net zien dat je je paard niet meer terug herkent op zo'n dag. Ben daarom aan een kant wel blij dat het maar een klein groepje paarden is, dan is het niet zo overweldigend..

Er heeft trouwens wel eens ooit iemand zijn merrie aan mijn trailer vastgebonden om vervolgens naar het stamboeksecretariaat te gaan. Had Boyan bij voor de JHK en die trailer had geen achterzeiltje. Was gelukkig goedgegaan, maar dat zal nu niet echt tof meer zijn denk ik..

Boyan zal nooit meer stamboekhengst kunnen worden, zijn vader leeft als ruin in Amerika en is als hengst niet goedgekeurd.

Een hengstenkeuring is een behoorlijke investering, kan me voorstellen dat in deze tijd mensen daarom niet komen met hun hengst. Ook kan men een keuze maken uit maar liefst 4 stamboeken om zijn hengst goedgekeurd te krijgen.. Heb er zelf ook een behoorlijke poos voor gespaard om alles bij elkaar te krijgen. Het is de ultieme droom van Angelique geweest en ook van mij, dus ja, ik heb het er gewoon voor over. In het voorjaar gaat hij ook naar het ICS-NL, en daar blijft het verder bij..
Laatst bijgewerkt door DianneM op 23-10-11 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 00:24

Dat dacht ik al :) Nouja, ben benieuwd!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:27

Dat is wel een actie zeg, je merrie vastknopen aan de trailer waar een hengst in staat :D

Een klein groepje hengsten heeft zeker voordelen. Maar het ouderwetse hele dag in de kou staan kleumen met z'n allen mis ik ook wel een beetje. Maar ja, zoals gezegd, hopelijk in de toekomst weer.

Chantal, er zijn redenen om geen kampioen uit te roepen. De hengst is goed of niet goed genoeg voor de dekdienst. Maar dit is wellicht niet het juiste topic om daar diep op in te gaan.

Anyway, ik ben benieuwd wat het gaat brengen zaterdag en ik duim voor de deelnemers :j Ik ren wat rond op het terrein, dus je kan me altijd tackelen als je wat wilt weten of even hulp nodig hebt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 00:28

Snap het hoor waarom er geen kampioen is. Vind het ook zeker goed! Dan krijg je geen onderling van die is toch wat beter dan die oid. Goed is goed, klaar. Aan de merriehouder om daar onderling meer op in te gaan of naar te kijken :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:31

cp112 schreef:
Snap het hoor waarom er geen kampioen is. Vind het ook zeker goed! Dan krijg je geen onderling van die is toch wat beter dan die oid. Goed is goed, klaar. Aan de merriehouder om daar onderling meer op in te gaan of naar te kijken :j

Heb je inderdaad helemaal goed!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:32

Ze hebben mij ooit een keer verteld dat je ervanuit mag gaan dat je hengst eerstepremie waardig is als hij goedgekeurd wordt..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 00:33

Jep :j
Vind het daarom jammer dat bij de andere stamboeken wel met een 2e of zelfs 3e premie goedgekeurd wordt. Maar dat is een andere discussie die niet prutsmuts gevoerd moet worden :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:36

Teuntje111 schreef:
Ze hebben mij ooit een keer verteld dat je ervanuit mag gaan dat je hengst eerstepremie waardig is als hij goedgekeurd wordt..

Klopt inderdaad :j

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:41

Meer hoef je mijns inziens niet te weten :-) de punten krijg je zowiezo wel te zien.

Dat hele dag koukleumen weet ik nog goed ja, ben er een aantal keer bij geweest, twee daarvan vastgevroren aan mn camera en een jaar waarin ik wegdreef van de regen. Maar toen waren ze ook nog in januari/februari.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:14

Ik zat toevallig gisteren weer te bladeren door de foto's van de HK in januari 2006, dat mooie licht, die kou, brrrrr. Heerlijk.
Klein groepje is alleen maar goed, er zijn al te veel ggk dekhengsten, maar de combi weinig hengsten en om 5.30 uur de deur uit ga ik gewoon nog even over nadenken.

RozenhofAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:08

wow, nu programma binnen is komen de kriebels.....

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:10

6 hengsten maar? Dat is inderdaad niet veel! Toch ben ik van de partij hoor. Kleine fanclub gaat ook mee :P

Het is inderdaad nog een droom van zowel Dian als voor mij om Boyan voor de keuring te doen. Boy is de enige hengst nog geweest waarvan ik direct zei dat die Anouk moest dekken (ggk of niet!). Toen ik hoorde dat hij naar Frankrijk zou gaan heb ik ook geen moment na hoeven te denken om hem nog dat jaar Anouk te laten dekken. Toen Boyan eenmaal geboren was wou ik graag dat hij nog hengst zou blijven en misschien nog de lijn van Boy (en ook Anouk) door zou zetten. Ik ben denk ik dan volgende week net zo zenuwachtig als jou Dian :')

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:51

Nou wordt idd wel erg vroeg rijden dan :O Maar ook wel weer een beetje op tijd thuis, en voor het donker , is toch ook wel weer fijn ;)
Klein clubje , maar wel gezellig :j
Ik ben wel benieuwd naar Boyan irl , vind hem erg leuk geworden <3 Volgens mij waren wij ook samen op de JHK in 2008, toch ??

Wij zijn ook benieuwd wat Bing gaat doen :) Hij is volgens mij de eerste hengst die met zijn 5 de terug komt ;) Heb ik dan toch ff die primeur _O-

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:55

Ja klopt. Als ik mij goed herinner, was Bing toen de enige met een eerste premie :-) Boyan was op dat moment herstellende van een luizenplaag in mn kudde omdat we een paardje in de groep erbij hadden gekregen die het meegenomen had. Hij was toen nogal schraal maar wilde toch graag gaan ter lering en vermaak.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:22

Het is jammer dat het aanbieden van een hengst voor de dekdienst zo hard terug loopt.
Ik vraag mij af of al die hengstjes, die afgelopen jaren geboren zijn, nog hengst zijn ??
Of hebben de eigenaren er geen belang meer bij om de 1 en 2 jarige hengsten te showen ?
En voor de drie jarige en oudere hengstjes, voor de dekdienst, is de recessie de hoofdoorzaak ??

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:31

Eoin (1e premie en reserver dagkampioen in Dalen en nu 2.5 jaar oud) is geen hengst meer. De buren hebben 'm begin dit jaar laten castreren omdat hij iets teveel praatjes begon te krijgen. En wij hebben de buren altijd op het hart gedrukt dat zodra hij te sterk zou worden voor Alina (ons buurmeisje van nu 15), ze hem dan moesten castreren. Ondanks dat het een erg mooi paardje is maar ze moesten hem niet koste wat het kost hengst houden als ze toch niet van plan waren om 'm als dekhengst te gaan aanbieden.

Ondanks zijn 1e premie was het nog maar de vraag of hij het ooit echt tot dekhengst zou redden en dan nog: wat moet een 16/17 jarige met een ggk dekhengst? En waarvan de ouders ook geen verstand van paarden laat staan hengsten heeft? :n

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:46

Flettie, je noemt ook nog een andere belangrijke reden.
Niet iedereen kan een volwassen hengst aanhouden.