[TI] tinkers die weer beginnen te jeuken in sokken in de herfst??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:14

draaakje schreef:
gluten is een eiwit en zit in alle granen, (tarwe, rogge, gerst, spelt, maïs, haver, kamut en teff)
(en producten die hiervan gemaakt zijn)

Leuk bedacht maar niet volledig....ja gluten zitten alle graan soorten. Maar mensen met gluten intollerantie kunnen wel granen eten die laag in de gliadines zitten.

Gluten wordt onderverdeeld in twee groepen eiwitten, de gludintenines en de gliadines. Alleen de gliadinefractie van het gluten kan aanleiding geven tot coeliakie (gluten-intolerantie). Granen met weinig tot geen van deze gliadines (rijst, maïs) kunnen wel gegeten worden door mensen met coeliak. Haver (lees niet alle haver producten) en teff zijn zowieso eetbaar voor mensen met allergie.

Kijk hier voor meer info http://www.glutenvrij.nl/page/Glutenvri ... rije-dieet

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:33

maare los van mijn beterweterigheid :+ (ben zelf een gluutjesallergieer..vandaar ;) ) dan heb k nog wel een mooi voorbeeld:

Merrie staat op de wei (ong 1,5 uur per dag bij veel fructaan op klein weitje afgezet, en 3 uur bij kaal en weinig fructaan gehalte) word gevoerd met subli granenmix en heeft hele hoop hooi tot beschikking (goed structuurrijk hooi!) = geen mijt/ rasp. Wel jeuk maar niet constand en weinig jeuk in verhouding.

Zelfde merrie: staat overdag op paddock (geen gras dus) krijgt alleen maar marstal (ben vergeten hoe die heet, maar die zonder suiker) en pavo natures best. Genoeg hooi van iets mindere kwalliteit als hier voor, maar niet slecht = wel jeuk / rasp en weer beetje wondjes (mok achtig)

.....ik snap het niet echt. Zou hooi deze invloed hebben? Hebben dit soort paarden gewoon persee creme de la creme nodig?? In beide gevallen zelfde trainings schema (vrij veel arbeid!) En per zoveel tijd gewassen met betadine en/ sebacil en heel netjes ontwormd. Ohja en er is ook 1 maal dectomax gespoten. Nog steeds jeuk en ze werd er ziek van. Ik vind het raar dat ze uberhaupt jeuk heeft. Al het mogelijke word gedaan zou je zeggen...

jantineS

Re: tinkers die weer beginnen te jeuken in sokken in de herfst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:40

Verschil is ook in 2e situatie dat ze stro kan eten. Bedenk ik me net. En dat er geen controle is op snede van het hooi. In eerste situatie kreeg ze 2e snede in lente zomer en 1e snede in herfst winter...

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:28

fructaangehalte ligt naar wat ik weet aan de lengte van de stengel, hoe kort het af is gemaaid en wanneer er gemaaid is.. bijvoorbeeld net na een vorst/droogte periode waarna heerlijk het zonnetje schijnt... dan barst de fructaan uit. En aan het soort gras. Maar voor zover ik weet is fructaan ook oplosbaar in water. Theoretisch zou je het hooi dan moeten kunnen weken en het fructaangehalte kunnen verlagen door het uit te spoelen. Moet erbij zeggen - ik heb het nog nooit geprobeerd.
In stro zit ook fructaan, het gehalte weet ik zo niet, zal eens kijken of ik het kan vinden.
Misschien interessant
http://www.uwdierenarts.nl/cust/dapbode ... .php?i=134

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:41

jantineS schreef:
.....ik snap het niet echt. Zou hooi deze invloed hebben? Hebben dit soort paarden gewoon persee creme de la creme nodig??

Juist niet, we hebben een sober ras, en we voeren ze juist veel te rijk, zo is ook het hooi meestal te rijk, bemest land enzo.

Ik week al maanden hooi, ivm stofallergie van mijn oudste dame, koude thee is het water wat je ervan overhoudt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:04

er staat alleen maar dat gluten in alle granen zit, dat klopt toch.
ik verbind het niet aan gluten intolerantie.

voor de volledigheid zou je het hooi kunnen laten doormeten.
omdat je het in de eerste situatie over goed structuurrijk hooi hebt en laten over hooi van iets mindere kwaliteit.
1ste snede zit vaak ook veel meer in, wellicht dat dat het verschil maakt?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:22

Hier ook een tinker met jeuk door mijten. Las veel goede resultaten van stronghold, dus dat eens proberen. Is een stuk makkelijker dan wassen en aangezien ze dat niet leuk vindt is dit misschien beter. Heb haar gewassen toen ze bij mij kwam en knapte ervan op maar helaas nu weer. Krijgt arm hooi, onbemest en voer van spillers (lijkt op marstall) Ben heel benieuwd. Kreeg net een mail dat het verstuurd is met de TNT

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:45

Goed hooi, creme de la creme bedoel ik mee sober hooi! Stof vrij, stengelig en al die dingen meer ; ) dat vind ik super hooi hahaha

@draakje ik keur het toch ook niet af. Zeg alleen dat t onvolledig is.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:58

@dianalamboo dat onbemeste kan er juist voor zorgen dat er méér fructaan in het hooi komt (kan..)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:08

_daf_ schreef:
@dianalamboo dat onbemeste kan er juist voor zorgen dat er méér fructaan in het hooi komt (kan..)

Wat is waar, onbemest gras of gemest gras ??
Ook het googelen hierop geeft alleen maar tegenstrijdige antwoorden.

Maar voorlopig zijn de Nederlandse weides voorzien van hoofdzakelijk Engels Raai gras.
Krijgen als bemesting vaak te veel stiksof als mest, kunstmest, varkens, of koeien mest.
Dus dat wordt ADHD gras genoemd. :7
Gras van natuur gebieden wordt niet bemest, mag ook niet, en pas eind juni geoogst voor hooi of voordroog.
Ik veronderstel dat natuurgebied gras uit meerdere soorten gras bestaat.

En het grote uiterlijke verschil tussen een nette bemeste weide en natuurgebied is de hoeveelheid onkruid die in natuur hooi zit.
Het innerlijke verschil tussen die twee soorten weides is ook nog het spuiten tegen onkruid.
Een nette weide wordt gespoten met MCPP en MCPA, dat zijn groeiversnellers gebaseerd op een hormoon.
Hierdoor gaat het onkruid dood.
Natuurgebied is onbespoten land.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:22

Het hooi wat wij hebben is inderdaad uit natuurgebied; vogeltjesland. Wordt na de langste dag gemaaid en niet bemest. Groeit zoals het groeit

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:40

Helaas door de koude winter en slechte zomer kan ik dit jaar niet aan vogeltjesland :) hooi komen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:43

Wij waren erg blij dat de boer het had. Staan daar niet meer in pension maar willen graag dit hooi. Voor aankomende zomer de bestelling doorgegeven en hopelijk gaat het weer lukken. Ander hooi/ kuil toch meer jeuk, mok, overgewicht enz

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:57

_daf_ schreef:

Er is mij ook wel eens verteld dat een natuurwei nog gevaarlijker kan zijn dan een bemeste paardenwei.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:05

Maar omdat eind juni gras al op natuurgebieden al bijna een halve meter hoog is, is de verhouding fructaan toppen en de verdere lengte van het gras heel groot ten opzichte van gras van een kleine 30 cm.
Simpel gezegd, 50 cm gras, 1 cm fructaan, of 30 cm gras met 1 cm fructaan.
En fructaan onstaat in het gras als het 's nachts koud is.
Fructaan is een soort van antivries voor gras en ook spruitjes en alle andere winter groentes.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:23

Hoe het precies allemaal zit weet ik niet. Het gaat goed met dit hooi, zo goed dat we op een andere pensionstal staan en toch daar nog hooi halen voor de paarden. De boer is een biologische boer en zoekt alles uit en denkt mee. Zijn er erg blij mee