[TI] Welke hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:05

Ik weet dat niemand het wil horen. Maar hoofd en sokken zijn het minst functioneel aan het paard. Bouw en gangen des te meer..persoonlijk zou ik me daar op focussen en dan vooral op verbetering van rug en achterbeen gebruik...

*oke ben weer klaar met beterweterig te zijn ;) *

KootMiraDrum

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:14

Gangen zijn van oorsprong niet zo heel erg belangrijk hoor, als 't dier maar een zigeunerwagen kon trekken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:59

een goede correcte bouw is het belangrijkste, de juiste gangen worden mogelijk gemaakt door de correcte bouw ;) Door het temperament kan je de gangen niet altijd goed beoordelen.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:48

goede gangen worden soms ook juist mogelijk gemaakt door temperament. Bonfire is daar het voorbeeld van.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:50

Nee door zijn temperament komen de gangen er vele malen makkelijker uit, zijn bouw is bepalend voor de manier van bewegen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:58

Ik ben het helemaal eens met Leon.
Een paard moet voldoen aan de eisen die er voor de bouw staan.
Daarnaast worden de rastypische eigenschappen beoordeelt.
Een goed gebouwd paard loopt en draaft goed.
Maar om die draf en stap echt goed te krijgen op een premie keuring, dan moet er wel een stukje voorbereiding gedaan worden.
Training en conditie opbouw.
Paard warm lopen voordat de keuring begint.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:03

we bedoelen t zelfde :) Dat verdomde typen ook altijd, daarmee komen er te veel misstanden de wereld in ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:16

We bedoelden in eerste instantie niet hetzelfde, maar we komen wel dichterbij elkaar zo ;)

Maargoed, wij kunnen zo vanaf enkele foto's de bouw van de merrie niet goed genoeg beoordelen. Ik raad TS dan aan om de merrie op een keuring aan te bieden, zodat ze een beoordeling over het exterieur mee kan nemen in haar zoektocht.

Haar hoofd is een voorbeeld van wat in eerste instantie meteen opvalt en net als meer sokken is het één van de wensen van TS. Ik snap dan wel dat als er hengsten worden genoemd, men die punten aanhaalt richting TS gezien zij daar waarde aan hecht.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:23

Zo, hier is al weer veel gepraat :=

Naar de keuring gaan is een optie, maar de keuring waar ik graag heen wil/kan is meestal in de zomer, en ik wil graag het begin van het dekseizoen, haarlaten dekken, dus dat werkt niet echt.
Ik heb nog steeds geen keuze gemaakt, maar neem alles wat hier gezegd wordt zeker mee.
Ik heb al een beetje mail-contact gehad met ITS en ga binnenkort een belletje doen om te vragen of ik even langs mag komen. Gewoon om even te oriënteren :D

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:59

Heb zonet nog even nieuwe foto's gemaakt, ze is wel iets veranderd, omdat ze tegenwoordig ook werkt ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:25

K had der nog over na gedacht, want ben t wel met je eens leon. K bedoelde nl als een paard een goed temperament heeft en werkwillig is kan een slechte stap nog best veel beter worden. Bijvoorbeeld he ( dat bedoelde k met bonny) maar daarnaast is een goede bouw niet alleen essentieel. Spieren hebben ook invloed en scheefheid speelt ook mee. Al kan je dat wel trainen. Alleen lengte van spieren is bijv wel weer lastig. Maar k vind dit eigenlijk een te lastige discussie om te typen. Want het heeft zooveel nuances. Maar ben met je eens dat goede bouw num 1 is. Dat is de basis. Toch kijk ik ook altijd naar de gangen. Want een paard met een goede bouw wil niet altijd zijn lijf goed gebruiken. Daarbij klan je niet altijd alle been standen in stilstand zien.
Zo kunnen we nog wel ff door gaan. K wilde alleen maar ff verduidelijke wat ik bedoelde. Er zullen ongetwijfelt veel mensen een andere mening hebben. Maar k denk dat het goed is om er zo af en toe over te hebben zodat we ons zelf weer eens af vragen "waar kijk k eigenlijk naar, en is dat verstandig" :) dus bedankt. K heb weer dieper na gedacht over het onderwerp en helaas kan k niet al mijn gedachtes delen want dan zitten we hier morgen nog ;) maar ik vind het wel interesant. Tot in hoe verre zijn gangen bepaald door bouw.....en wat zijn de andere factoren die invloed hebben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:19

Ik volg je, denk ik :j
Ik persoonlijk hecht minder waarde aan de factor training t.o.v. de beweging, daar er in verhouding een miniem aantal tinkers daadwerkelijk zo getraind worden dat je een goede beweging bevordert. Dus het beeld dat ik zie van een tinker als ik kijk naar hengsten of een paard om te kopen, kijk ik als het op exterieur en beweging aankomt liever naar wat er voor mogelijkheden in zit ipv naar wat er momenteel uitgehaald wordt.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:29

Ja das waar! En een goed punt. J

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:03

Wat er niet in zit, komt er niet uit.. In dat opzicht heeft Leon helemaal gelijk. Naar bouw kan je wel degelijk de bewegingen inschatten. Een paard met een stijle schouder valt meer op de voorhand omdat hij voor de ruimte mist om daar goed weg te komen. Deze paarden zullen ook vaker met hun achterhoeven hun voorhoeven betrappen. Paarden met een stijle achterhand missen achter juist de ruimte, wat hun pas kort maakt en deze paarden zijn beter in trekken dan in dragen. Iets sabelbenige paarden zijn erg wendbaar om hun achterhand en plaatsen hun benen verder onder de massa, wat hun gangen vlakker en veel ruimer maakt dan de gangen van een paard met een stijle achterhand met een stijl been. Dit is dus puur stand van botten, geen training, geen spierenkwestie..

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:17

Een goed gebouwd paard gebruikt echter niet altijd van nature al zijn lijf goed. Daar komt training aan te pas. Een slecht gebouwd paard kan je wel helpen beter in zijn vel te komen door te trainen. Maar die zal altijd zijn tekort komingen houden. Maar guys we vergeten nog de gebreken. Ataxtie, ocd enz enz enz hebben ook heel veel invloed op gang. Ookal is t dier goed gebouwd. Een topper heeft het hele plaatje nodig. Maar een middelgoede kan je nog best tot (ik noem maar wat) M trainen. Met een slecht gebouwde moet je gewoon lol hebben en zorgen dat ie happy in zijn vel zit doordat je hem leert zijn lijf zo goed mogelijk te gebruiken. Met de andere is lol ook een vereiste natuurlijk ;) :d

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:25

Uiteraard komen de gebreken er nog bij... maar dat kan je al helemaal niet van foto/film beoordelen en veelal niet eens met je eigen ogen ;) Daar is onderzoek voor nodig over het algemeen :+

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:23

Ja helaas wel...

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:34

inderdaad.GHroot koppie!
verder mooi paardje!

pientje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:14

is muskkero van de bonte parels dan niet iets

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:55

Die is te klein denk ik zo ;)

pientje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:27

hij fok wel groot ik heb van middag een nakomeling gezien en dat was echt een grote _/-\o_

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:33

En hoe groot was die merrie dan? De hengst doet niet alles he ;)

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:45

Ben ook niet zo weg van zijn kleur :o

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:58

A good horse has no color ~ Mark Rashid
;) :P

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:05

KootMiraDrum schreef: