Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
snowdon schreef:Is gewoon op bokt terug te vinden waar de uk van TS vandaan komt
Uit twee volle Irish Cobs gefokt in Brabant. Ouders hebben normale maat.
Ik weet ook wel zeker dat er in veel Tinkers ander bloed zit, zeker de (Clydesdale, Shire voor grotere en) Fell pony, Dales en de Welsh Cob.
snowdon schreef:Cecile, heb je King al gespot bij cobfan? Nu met 2 jaar is die 1.24m
cobfan schreef:2 jarige kleine King (1.24m.) zoon van Akita vandaag.
http://img135.imageshack.us/img135/6759/kingthuis.jpg
snowdon schreef:Heb even gezocht, moeder is een stermerrie van 1.22m en paps (Gilbert vd Bergh) 1.43m volgens eerdere berichten.
Had mams groter ingeschat als het dat merrie'tje van BoZ is.
Merrie van TS staat bij ICS geregistreerd onder de naam:
Silky Sweet van de Tinkerboerderij 0810371
Ariebren schreef:snowdon schreef:
Als er uit de combinatie, van merrie is 122 en vader is 143, er een merrie is geboren met de maat van 117 op drie jarige leeftijd, dan klopt er iets niet.
Ben bang dat er nu een genetische afwijking zit in de moeder lijn.
Ariebren schreef:Een Nederlandse fok op drie jarige leeftijd groeit niet zo veel meer in de hoogte.
Hooguit 10 procent, dus ze zal misschien rond de 128 cm eindigen.
Dwerg groei komt ook voor in het Friese ras, wordt helaas nog steeds stilgehouden en de slager verdient er goed aan.
Reden van de dwerg groei is de inteelt.
Waarom is de moeder al zo klein, achteraf gezien ken ik de moeder.
In die periode werd ineens bij het ICS Ierland de minimale standaard maat van 135 cm verlaten.
Helaas moest ICS Nederland daar in mee gaan als enige en echte dochterstamboek van het ICS Ierland in Nederland.
Met andere woorden, de maximale maat van 170 bestaat nog, de minimale maat van 135 is vervallen.
Als dit zo doorgaat dan gaan we hele mooie shetlanders fokken.
Ik doe daar niet aan mee.
Leonoor schreef:Kan het niet zo zijn dat er een verkleinende factor in de lijn zit vanuit de onbekende voorouders? Zoals sommige lijnen juist weer vergrotend fokken?