[TI] ALV NSvT 10 april 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

Re: ALV NSvT 10 april 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:33

Ik lees in het jaarverslag van 2009 dat de opkomst van hengsten en van bezoekers de laatste jaren dalende cijfers laat zien. Misschien dat dat heeft meegespeeld.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:23

Daarom wil men het combineren met een hengstenkeuring en de jonge hengstenkeuring: meer te zien = meer publiek = meer animo om deel te nemen = meer opbrengsten. :) Denk dat dat zeker een positieve ontwikkeling is, het feit dat de hengstenshow dan ook in het najaar valt daargelaten. (Hoewel de keuringen eerst ook in het voorjaar waren, toch? Waarom is ook alweer besloten de hengstenkeuring in het najaar te houden?)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:28

Dames, een hengstenshow is best wel leuk.
Maar om dat als publieks trekker te zien is een beetje over.
Verzadiging van elk jaar weer het zelfde.
Daarnaast laat het NSvT alleen maar nieuwe jonge hengsten zien.
Zelfs bij het ICS dit jaar waren er maar weinig oudere hengsten terug gekomen voor (op)waardering van hun premie.

Het idee waar ik mee speel is heel wat anders.

Organiseer een show waar een fokgroep getoond wordt.
Inmiddels lopen er al een 3de en 4de generatie rond.
Voorbeeld, ik heb een veulen en een jaarling die een bekende overgrootmoeder hebben.
Brighid, Geronimo, Kristel-Kelly, K4 en K6.
De echte fok liefhebber kan dan zien hoe er vererft wordt.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:35

Waarom een dalende opkomst van hengsten en bezoekers, enig idee?
Met het niet organiseren van een hengstenshow laat het NSvT nog maar weer eens heel duidelijk zien waar de prioriteiten liggen.
Er zal vast geopperd worden dat het evenement teveel kost. Maar waarom wordt het dan wel geinvesteerd aan sportactiviteiten waar vrijwel geen omzet uit wordt behaald en de opkomst ook zeer laag is?
Een hengstenshow is geen goede investering, mag geen geld kosten. Een bonus voor de bestuursleden is dat wel?

Allemaal keuzes die gemaakt worden. De meeste aan de keukentafel zonder enig inbreng vd leden.

Edit:
Idd Ariebren, dat zijn zeer informatieve dagen.
Dit is al aan het bestuur gepresenteerd, die was er niet happig op. Het bestuur heeft de groep die o.a hiermee aan de slag wilde op subtiele wijze het stamboek uitgewerkt.
Nu zoekt het stamboek nog iemand die de plannen voort wil zetten. Gaarne iemand met theedoek voor de mond, oogkleppen op en oordoppen in ;)
sorry hoor, maar ik word een beetje simpel van de mensen die nu binnen het stamboek zitten te sippen dat ze geen vrijwilligers kunnen vinden

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:59

Mero, je zegt dat het bestuur die groep het stamboek heeft uitgewerkt. Ik neem aan dat je het FTC bedoelt? Hans Kik las tijdens de ALV de ontslagbrief van het FTC voor waarin het FTC aangaf ermee te willen stoppen. Hoe zit dat dan? Ontslag nemen of er uitgewerkt worden is nogal een verschil.

Edit: een prachtig idee ariebren +:)+ Helemaal voor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:10

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 23:27

Muds schreef:
Ik ben ook benieuwd in hoeverre het haalbaar is om een evenement te organiseren met verschillende stamboeken, waaraan in wezen dus verschillende rassen mee zouden doen die wel dezelfde oorsprong hebben en waarbij je het zelf dus eigenlijk een soort van promoot voor merriehouders om eventueel een hengst van een ander stamboek te kiezen die wellicht helemaal niet bij het fokbeleid van je eigen stamboek past :?

:? wat zeg je nu? Verschillende rassen?
Ik dacht dat we verschillende stamboeken hadden maar dat het één ras was in diverse verschijningsvormen?

Wie weet gaan de 3 stamboeken elkaars dekbonnen accepteren? Dan kun je dus wel met een hengst van een 'ander' dekken :)
Hoewel er dan wel een en ander veranderd moet worden in de regelementen want op dit moment is dat dus niet toegestaan....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 06:25

Nee Lien, helaas is het zo dat het ras tinker en Irish Cob niet als 1 ras worden gezien. Dat was noodzakelijk anders mochten ICS en NSVT niet naast elkaar bestaan...

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 06:52

Maar is de tinker/irish cob een ras of een type paard?

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:21

Weet je wat ik eigenlijk al jaren roep en wat waarschijnlijk ook wa meer bezoekers trekt, laat eens tijdens een hengstenshow wat na komelingen van hengsten zien. Ik weet ook wel dat er dan kwa organisatie nog al wat meer bij komt kijken ivm hengsten en merrie's met veulen op 1 terrein maar bij andere stamboeken bv KWPN of Friezen zie je het ook heel vaak. Zo kunnen merrie houders ook het nageslacht eens bewonderen in combinatie met een merrie.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:07

Dat vind ik nou ook eens een goed idee! En dan de hengst ook keuren op zijn nakomelingen!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:07

Ben ook voor!

Er zijn trouwens ook vraagtekens bij de goedkeuring van een 2-tal hengsten in het afgelopen seizoen.
Erg ondoorzichtig, waarom wordt hierover geen uitleg gegeven......

-Hoe kan een hengst die in NL op de HK en de nakeuring afgewezen wordt wel worden goedgekeurd door dezelfde juryleden bij het BTS in Belgie? Via die weg is de hengst nu alsnog ook GGK in NL.

-Hoe zit het met een hengst die op de HK wordt afgekeurd, die niet op een herkeuring is verschenen en toch wordt goedgekeurd?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:09

Dat moet je aan de jury vragen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:19

De jury moet er een rapport over maken en dit rapport hoort door het bestuur ter inzage aan alle leden te publiceren op website of in de Battie.
Nu is het ondoorzichtig en kan dit redenen geven tot speculaties.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:58

Ja Lien, verschillende rassen :j Net wat Caira zegt, anders zouden er geen verschillende stamboeken kunnen zijn. De Tinker, de Irish Cob en de Drumhorse zijn in theorie verschillende rassen. (Hoe het zit met de Gypsy Cobs bij het GCDHA weet ik niet precies).

Nakomelingen laten zien en hengsten na een aantal jaar op fokprestaties laten herkeuren: helemaal top!

Er werd toch ook nog een hengst goedgekeurd terwijl hij eigenlijk te weinig punten had voor type? (Via via gehoord, ben er niet meer helemaal zeker van. Inderdaad zou een keuringsrapport in de Battie ofzo het allemaal wel duidelijker en overzichtelijker maken :o )

Kan niemand me iets vertellen over de telefonische machtiging van een paar posts terug? :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:11

PVE kan zeggen wat ze wil, maar ik vind dat toch ook echt onzin hoor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:13

tsja maar helaas moet alles wel via het PVE geregeld worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:13

Ik vind het trouwens een beste beschuldiging Vasthi, heb je daar bewijs voor?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:16

Welke beschuldiging bedoel je Caira, die van de hengsten?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 14:22

ja, ben daar erg benieuwd naar het bewijs

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:04

Als NSvT-lid was ik samen met mijn vriend aanwezig bij de algemene ledenvergadering. Wij zijn nog niet zo lang lid en onbekend met de hele voorgeschiedenis (de stichting en hoe e.e.a. daar ging, de discussies in de foktechnische commissie etc.). Ook hebben we pas 2,5 jaar één eigen tinker en van de fokkerij hebben we dus weinig verstand. Dit even om duidelijk te maken dat wij slechts aanwezig waren als geïnteresseerde leden en omdat ik sinds vorig jaar een bijdrage lever aan de Battie. :D

Wat mij, als relatieve buitenstaander, opviel was dat de woordvoerster namens 'het collectief' (d.w.z. de samenstellers van het manifest) op een onplezierige, oncoöperatieve en zelfs agressieve wijze de vergadering probeerde te overbluffen.
Allereerst door te eisen dat het manifest als eerste aan de orde zou komen. Dit werd door de vergadering goedgekeurd.
Vervolgens eiste ze dat het manifest ook direct inhoudelijk besproken zou worden. De vergadering stemde hier tegen, omdat De ALV als geheel vooraf geen kennis had kunnen nemen van het manifest, laat staan van de mening van het bestuur hierover. Dit kwam doordat het manifest pas laat (officieel zelfs te laat?) is ingezonden, zo begreep ik uit de opmerkingen van diverse aanwezigen. Het bestuur gaf echter wél glashelder aan van mening te zijn dat er veel goede dingen in het manifest staan, waarover ze graag willen praten met de leden. In overleg met de ALV zijn dan ook direct twee overlegdata gepland, op 8 mei en 12 juni. De eerste om over het stuk te praten en daarna extra ALV om over de uitkomsten van het eerste overleg te stemmen.
Daarna viel de woordvoerster van het collectief het bestuur aan op de volgens haar ondeugdelijke financiële verantwoording. En in plaats van het bestuur gelegenheid te geven om inhoudelijk op de kritiek over de financiën in te gaan, ging ze er direct toe over om een motie van wantrouwen tegen het bestuur in te dienen... Uiteindelijk, omdat zij niet echt wilde overleggen over haar kritiek, maar door middel van steeds langdradiger monologen bleef eisen dat er direct gestemd werd, is de motie van wantrouwen in stemming gebracht en weg gestemd. Waarop 'het collectief' (om ze maar even zo te noemen, sorry als ik daarmee iemand te kort doe Y;( ) demonstratief haar en zijn tas pakte en de vergadering verliet.

Al met al wekte dit alles op de onwetende aanwezige (mij dus :o ) de indruk dat er hier sprake is van een 'politieke' kwestie, die weinig te maken heeft met de vraag wat het beste is voor het stamboek of voor het tinkerras, maar eerder met persoonlijke wrok en frustraties van een klein groepje mensen ten opzichte van van het NSvT-bestuur. Daarbij leek het bovendien alsof de aanwezige aanhangers van het manifest met slecht één doel naar de ALV waren gekomen, namelijk om het bestuur pootje te lichten.
In mijn optiek hebben de samenstellers van het manifest zich door de opstelling van hun woordvoerster in hun voet geschoten. Doodzonde, want er staan inderdaad heel veel zaken in het manifest in die de moeite waard zijn! |(

Overigens is er later in de vergadering uitgebreid gesproken over de financiën. Daarbij heeft het bestuur uitgebreid mondeling verantwoording afgelegd, tot tevredenheid van de aanwezige leden. Er zijn overigens wel duidelijke afspraken gemaakt voor een betere verantwoording naar de leden in de toekomst. Na alles wat ik tijdens de ALV over de financiën gehoord heb, geloof ik oprecht dat hier slechts sprake is geweest van een zekere 'knulligheid' }:0 in de verantwoording en zeker niet van fraude of zelfverrijking.
Het NSvT bestond vorig jaar 10 jaar, maar is pas één jaar een vereniging en dat is echt iets anders dan een stichting. Zoals iemand tijdens de ALV opmerkte, kost het meestal wel een jaar of drie voor een nieuwe vereniging draait zoals dat hoort. In dat licht bezien is het niet onredelijk om het NSvT-bestuur nog enige tijd wat speelruimte te gunnen om zich te ontwikkelen...

Helaas waren er tijdens deze ALV niet zo heel veel mensen aanwezig (zo gaat het altijd in verenigingen, nietwaar? :n ) Hopelijk komen jullie in grote getale naar het overleg over het manifest en de extra ALV, zodat er uit al dit gedoe alsnog iets moois groeit waar het stamboek en alle tinkerliefhebbers baat bij hebben! :D

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:20

Marjolein schreef:
Ik lees in het jaarverslag van 2009 dat de opkomst van hengsten en van bezoekers de laatste jaren dalende cijfers laat zien. Misschien dat dat heeft meegespeeld.
Daar werd in de rondvraag tijdens de ALV ook over geklaagd. Er komen steeds minder bezoekers kijken naar hengstenshows, waardoor de hengstenhouders er de meerwaarde niet meer van inzien om mee te doen. Dus zijn er minder hengsten te zien, waardoor het weer minder interssant wordt voor bezoekers ook te komen kijken. Een vicieuze cirkel noemen ze dat geloof ik...

Edit:
@Vashti: ("Samen een evenement organiseren? Ik ben benieuwd hoever de vriendschapsbanden inmiddels zijn aangehaald tussen het NSvT, GCDHA en ICS? Ook al iets waar ik als lid geen inzicht in heb, maar wel over hoor mee te beslissen.............") Er valt nog nergens over te beslissen, zoals in de Battie te lezen viel praten de besturen van de verschillende clubs (weer) met elkaar, dat is vooralsnog volgens mij alles.

@Mero: volgens mij heeft de NSvT bestuursvacatures en vacatures in diverse commissies sinds het een vereniging is. Voorheen was het een stichting, dan hoeft het bestuur ook niet regelmatig te wisselen, toch? Enne: de omzetting van stichting naar vereniging is zeker geen formaliteit. Juist daardoor kunnen we nu als leden veel meer invloed uitoefenen! Wat je zegt over respectvol met elkaar omgaan deel ik helemaal, maar als 'nieuwkomer' vond ik nu juist dat de tegenstanders van het bestuur tijdens de afgelopen ALV weinig respectvol te werk gingen. Het voelde als een complete overval. Vanuit het verleden zijn er misschien allerlei goede redenen voor een dergelijke opstelling, daar kan ik niet over oordelen, maar als we in verwijten over en weer blijven hangen komen we zeker niet meer tot iets positiefs.
Nog één keer iets over die 'bonus aan het bestuur': pas toen bleek dat men een positief resultaat had bereikt over het afgelopen jaar heeft elk bestuurslid 250 euro vrijwilligersvergoeding gekregen (de rest van het totaalbedrag van 1500 euro was inderdaad vergoeding voor het aanpassen van een softwarepakket, zoals iemand anders al gemeld heeft). Overigens is in de ledenvergadering gezegd dat het netjes zou zijn als in de ALV harde afspraken gemaakt zouden worden over de vraag wanneer bestuursleden een vrijwillgersbijdrage kunnen krijgen en hoeveel dan. Dat heeft het bestuur erkend en is tijdens dezelfde ALV ook nog geregeld.

@Muds: de FTC is inderdaad zelf opgestapt, zoals Vashti schreef.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:03

maar wat heeft het voor zin als 2 stamboeken van VERSCHILLENDE rassen met elkaar gaan praten? Ze hebben hemel en aarde bewogen om het als 2 rassen te bestempelen, dan kunnen ze nu toch niet opeens zeggen, gut we gaan samenwerken dus het is opeens weer 1 ras?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:06

Samen praten (of samen werken) betekent nog lang niet alles op een hoop gooien. En zelfs als ze dat zouden willen: in de politiek zijn dat soort kronkels toch ook heel normaal :+ :D _/-\o_

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:54

Toch leuk om ook een verslag te lezen van een buitenstaander.
Bedankt ElsB.