[TI] Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:06

krijg op dit moment te horen dat alles wat ik zeg in het verkeerde keelgat schiet..m.a.w verkeerd begrepen word..
erg jammer....heb nergens geen kwade bedoelingen mee..
kan het blijbaar niet zo goed verpakken
dit zal dan ook het laatste zijn wat ik hier opschrijf
over wat ik ergens over vind !
sorry !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

draaakje

Re: Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:40

intressant topic, leuk om te lezen!

ik snap wel dat mensen zich afvragen waarom de prijzen van fjorden en haflingers lager liggen als die van een tinker. ik vind dat je deze rassen niet met elkaar kan vergeleken. maar ik denk wel dat je kan zeggen dat het komt omdat mensen haflingers en fjorden steeds goedkoper zijn gaan verkopen...
onze fjord hebben we echt niet voor een prikkie verkocht omdat het een fjord is..

zowiezo lastig, prijzen... want wat is een paard nou echt waard los van de emotionele waarden.

avelyn gaat voor onder de 8000 euro echt niet weg :P (maar ben dan ook niet van plan haar te verkopen :P)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:14

de waarde van een paard, ongeacht ras, blijft voor het grootste gedeelte een emotionele waarde, verder grof gezegt: 1.50 de kilo.
Dan wordt nog steeds het argument van de kosten aangedragen. Deze kosten heeft élke fokker, welk ras dan ook. Hetzelfde met de risico's. Ik zie dat dus niet als goed argument voor de hoge prijs.

Het argument qua maat kan ik wel een beetje in komen, hoewel ik als volwassene toch prima op mijn kleine hafje (1.39) rond hobbel.

Dan de aaibaarheidsfactor: hebben harige shetjes/hafjes en fjorden IMO net zo goed.

Dan de afstamming: Ik blijf erbij dat de tinkerafstamming niet bijzonder is. Een jaar of 10 geleden werden er massaal papierloze bonte paarden met sokken geimporteerd en in NL ingeschreven in 1 van de (toen) twee stamboeken. De meeste veulens die nu geboren worden zullen dus een pedigree van 2 of misschien 3 generaties hebben. Dit ten opzichte van haflingers/fjorden waarbij die afstamming véél verder terug gaat.

Dan over het uitblinken in de sport, wederom: een handje vol.

De kleur: Die is wel "uniek", maar waarom betaal je dan voor een eenvoudige effen zwarte nog steeds zo 2/3000?

Het zal dus idd puur de populairiteit zijn, en voor de tinkerfokker is het uiteraard alleen maar goed dat de prijs hoog is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:39

Ik ga geheel met je mee hoor stef :j Het is belachelijk, maar 100% de emotionele waarde van de markt :j

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:09

waarde is subjectief. Niets heeft een vaste waarde en dus word de marktwaarde bepaald door het vraag een aanbod. Zolang er een grotere vraag is dan aanbod zal de marktwaarde hoog blijven. Zodra deze verzadigd is zal de marktwaarde dalen. Maar veel mensen fokken niet voor de markt en verkopen niet voor de markt, maar voor individuelen en die zullen hun veulens nog steeds voor hogere prijzen verkocht krijgen dan degene die voor de markt gaan fokken ( fokken voor een product en niet voor kwaliteit).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:17

Emotionele waarde, ben ik helemaal mee eens.

Maar waarom bied een handelaar uit Frankrijk meer dan 4000 euro voor een merrie met bekende afstamming ??
Maar waarom bieden Ieren 15000 euro voor een merrie ??
Maar waarom krijg je Ieren niet van je erf af omdat ze je hengst willen kopen ??

Wat is dit ??

Emotionele waarde ??
Handel erin zien ??

Of het gevoel wat ik wel eens op een keuring heb als mijn fokprodukt het rood wit blauw omkrijgt ??

http://albums.cobcare.net/Someren2009/s ... CF6398.JPG

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:31

Nou Ariebren: Waarom, vertel het maar, want behalve de emotionele waarde en dan een stukje maat, heb ik nog steeds het licht niet gezien ;)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:40

smaak?

meer vraag voor tinkers dan voor haflingers?
dus een kleiner aanbod van tinkers waardoor de prijs beter kan zijn?
dit jaar zijn de prijzen wel een heel eind naar beneden gegaan in mijn omgeving. en dat heeft naar mijn idee niet alleen met de tijd waarin we zitten te maken maar ook met de grote van het aanbod.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:41

stef schreef:
Nou Ariebren: Waarom, vertel het maar, want behalve de emotionele waarde en dan een stukje maat, heb ik nog steeds het licht niet gezien ;)

Dat "stukje" maat is nou precies wat het verschil maakt tussen een kinderpony en een gezinspaardje.
Ik denk dat er een overvloed haflingers en fjorden waren en dat daardoor de prijzen naar beneden zijn gegaan. Het zijn toch echt de verkopers die dat gedaan hebben. Als ze zelf de prijs hoger hadden gehouden dan was het niet gebeurd, maar doordat er een overvloed was, zijn de "fokkers" zelf steeds onder de marktprijs gaan verkopen en dan vallen de prijzen.
Als ik heel erg eerlijk ben dan denk ik dat binnen een paar jaar de tinkermarkt ook vervuld is. Er zijn al zoveel erkende tinkerhengsten en het is niet zo verschrikkelijk moeilijk om een premie te halen met je merrie. Dus premiepaarden genoeg straks.
Het enigste wat zou moeten gebeuren om de prijs van de tinker hoog te houden is een strengere premiekeuring.
Maar zolang er vraag is naar iets is de prijs hoog en zodra deze vraag afneemt dan zal de prijs ook afnemen.
Want als je een tinkerveulen en een haflinger voor 500 euro te koop zet dan kan je er bijna zeker op zijn dat het tinkerveulen eerst weg is, niet?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 10:29

Ben het helemaal met je eens LecyTinker.
Fjorden en haflingers zijn toch meer pony omdat ze zo voor de sport zijn doorgefokt. Bij de tinker is dat meer paard.

Heeft dat toch denk ik meer te maken met uiterlijk en stokmaat.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:22

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:22

moet wel zegen is zo op het eerste gezicht wel een dame die mij aanspreekt maar 7000 pond is me toch iets te duur dan hebben we het in nederland nog leuk met de prijzen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:21

Daar zie je ook dat de afstamming flink aangedikt wordt, zie alleen geen namen vermeld dus OF niet zo een goede advertentie OF het zal allemaal wel niet zo geweldig zijn als de advertentie doet vermoeden.
Ziet er leuk uit, maar ik bne van mening dat je van bijna elke tinker een leuke foto onder het zadel kan maken. Voor mij iets te prijzig, maar zal best verkopen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:22

Als ik kijk naar de wisselkoers van vandaag. 1 euro is 0,875 pond

Dan kost die merrie in Euro's ongeveer 8000 euro.
Voor dat geld koop je in Nederland twee van dit soort merries.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:22

Ik vind het helemaal geen bijzondere merrie...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:19

Ik denk dat we afmoeten van het hele idee dat je alleen maar mag vragen voor een veulen wat je er aan kosten aan hebt gehad. Er wordt soms gepraat over winst alsof het iets smerigs is, alsof het niet mag. Gelukkig zit de marktwerking zo niet in elkaar, bij geen enkel product.

Als het fokken van een ander paard net zoveel geld kost als het fokken van een tinker en die fokkers maken verlies op het fokken van dat veulen, dan zijn die mensen in mijn ogen toch niet helemaal goed bezig. Dan verwacht ik dat de markt zich zal herstellen doordat minder mensen gaan fokken en de vraag weer stijgt. En daarmee dus de prijs.

Net als dat de markt van tinkers zich nu corrigeert. Dat was al lang verwacht. Er werden goede prijzen betaald voor tinkers, dus hup daar gingen alle broodfokkers. Op naar de tinkers. Daardoor steeg het aanbod, maar de vraag voor goede tinkers bleef gelijk en liep misschien door de economie zelfs iets terug. Nu is het merendeel van die fok niet verkocht, en enkele goede fokproducten zijn ook nog niet verkocht omdat zij de dupe zijn van de omstandigheden. De prijzen schieten naar beneden.
Volgend jaar zijn er veel minder veulens verwacht ik, de economie hopelijk ietsje hersteld en dan zal de markt zich herstellen.

Als ik nu mijn veulens opeens ook voor de weggeefprijs zou gaan aanbieden dan is dát idd marktvervuiling. Gewoon vasthouden aan wat je doet, dan komt het vanzelf goed.

Vind je mijn veulens dat geld niet waard, dan moet je het niet kopen ;)
Ik verwijs net als Frenia wel eens mensen door omdat zij iets zoeken in een lagere prijsklasse.

Uiteindelijk bepaald de markt nog altijd de waarde. Het is een kwestie van puur vraag en aanbod. Goede veulens worden voor die prijzen verkocht, dus worden de prijzen gevraagd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:18

Ook Nuage verwoordt het goed.

Haar verhaal doet mij denken aan de spruitenboeren hier in de Hoeksche Waard.
Is er een jaar dat er goed betaald wordt voor de spruiten, dan gaan ze allemaal extra spruiten plantjes poten.
Is het jaar daarop de prijs slecht, dan stoppen ze ermee.
En dan stijgt de prijs weer door weinig aanbod, enz, enz.