[TI] DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:51

HannekeS schreef:
Overigens kan iedereen zelf bij het Van Haeringen Lab het DNA-profiel van zijn/haar paard laten vastleggen. De meeste stamboeken gebruiken het unieke levensnummer van het paard als registratienummer plus daarbij vermeld welk ras het paard is: Irish Cob of Tinker. Elk ras heeft nl een eigen code bij het lab. Op deze manier is de eigenaar van het paard ook echt de officiele eigenaar van het DNA profiel en kan de eigenaar zelf bepalen wie het DNA profiel van het paard krijgt en is hij/zij ook nog eens een aantal euro goedkoper uit. Maar dit laatste ter zijde ;)

Dit is dus niet helemaal waar. Natuurlijk kan iedereen zelf een profiel laten vastleggen bij het Van Haeringen maar dit kan niet zomaar door een ander gebruikt worden. Alle profielen die door particulieren worden vastgelegd mogen alleen met schriftelijke toestemming van de eigenaar worden gebruikt door derden. En dan heb ik het alleen over binnen het lab. Als een derde ook echt het schriftelijke profiel wilt ontvangen zitten hier kosten aan.
Dit is dus voor een grootschalige vergelijking juist erg duur en onhandig. Daarom dus nu dit initiatief om alles gezamenlijk te regelen.

Daarbij is het vastleggen van 1 profiel juist vele malen duurder dan dat we dit gezamenlijk doen. De prijs van €40,- die ik heb genoemd is een maximale prijs. Uiteindelijk gaan we hier zeker een stuk onder komen.
Volgende week krijg ik de eerste prijsopgave.

Als je de eigenaren benadert dan zou dit zeker fijn zijn! Hou er wel rekening mee dat we ook schriftelijke profielen nodig hebben. Uitleg hiervoor is nogal uitgebreid en dit kan beter even via de telefoon. Voor het opvragen van een schriftelijk profiel door een derde (wij dus in dit geval) berekent het Van Haeringen €13,50 excl. BTW

Ik ga binnenkort de stamboeken allemaal benaderen. Ik wilde hier eigenlijk nog even mee wachten totdat we meer weten over de genetische variatie binnen het ras en we goed weten wat het Van Haeringen wel of niet kan (dit wordt nu nog intern besproken). Maar omdat dit project zo enorm goed wordt opgepakt krijgen de stamboeken uiteraard ook al veel feedback en verzoeken om DNA samples. Vandaar dus dat ook zij zeer binnenkort van mij alvast zullen horen zodat we alles in goed overleg kunnen doen.

Keet

Re: DNA profielen vastleggen Tinkerpopulatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:59

Maar krijg je als eigenaar van het paard (of even plat gezien: leverancier van de haren) ook het dna profiel op papier?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:01

Zeker weten. Dit staat ook in de beginpost geloof ik.
Jij hebt het opgevraagd dus jij krijgt het ook thuis.
Het enige wat ik doe is er een scan van maken zodat we het kunnen vergelijken. Jij krijgt gewoon het profiel van jouw paard thuis.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:08

Nuage schreef:
HannekeS schreef:
Overigens kan iedereen zelf bij het Van Haeringen Lab het DNA-profiel van zijn/haar paard laten vastleggen. De meeste stamboeken gebruiken het unieke levensnummer van het paard als registratienummer plus daarbij vermeld welk ras het paard is: Irish Cob of Tinker. Elk ras heeft nl een eigen code bij het lab. Op deze manier is de eigenaar van het paard ook echt de officiele eigenaar van het DNA profiel en kan de eigenaar zelf bepalen wie het DNA profiel van het paard krijgt en is hij/zij ook nog eens een aantal euro goedkoper uit. Maar dit laatste ter zijde ;)

Dit is dus niet helemaal waar. Natuurlijk kan iedereen zelf een profiel laten vastleggen bij het Van Haeringen maar dit kan niet zomaar door een ander gebruikt worden. Alle profielen die door particulieren worden vastgelegd mogen alleen met schriftelijke toestemming van de eigenaar worden gebruikt door derden. En dan heb ik het alleen over binnen het lab. Als een derde ook echt het schriftelijke profiel wilt ontvangen zitten hier kosten aan.
Dit is dus voor een grootschalige vergelijking juist erg duur en onhandig. Daarom dus nu dit initiatief om alles gezamenlijk te regelen.

Ik heb me dan verkeerd uitgedrukt. :o Wat ik bedoel is dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van een stamboek om een DNA profiel vast te leggen maar dat men het ook zelf kan doen zodat je zelf eigenaar bent over het profiel. Je hoeft dan dus niet aan een derde om toestemming te vragen om het DNA profiel van je eigen paard op te vragen bij het Lab. :D

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:08

Ik zal het eens zeggen tegen de eigenaresse van mijn oude verzorgpaardjes. ^^

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:15

Oh dan begreep ik je inderdaad verkeerd HannekeS!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:16

Ik heb nog wat mensen ingeseint Nuage... :j Sowieso de eigenaars van Lisjes dochter, er schoot me namelijk ineens een mogelijke vader te binnen... :=

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:57

Heel interessant, ik weet werkelijk helemaal niks van Sjim! Ik ga je direct mailen!

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:17

Flettie schreef
Citaat:
Edit: ga gelijk straks ook nog een pbtje sturen naar abby hier op bokt. Kunnen we op deze manier eindelijk eens gaan kijken of Fayette en Abaigeal nou half-zussen zijn

Hier ben ik...

Ik vind dit een prima idee. Alleen: ik ben geen fokker en ga met beide dames ook niet (meer) fokken. Dus, sec genomen: voor mij zit er behalve een 'leuk weetje' geen voordeel aan. Het sponsoren van onderzoek naar erfelijkheid etc. vind ik tot op zekere hoogte geen probleem maar zoals Lowara al aangaf, 80 Euro vind ik dan veel te veel. 20 Euro voor 2 paarden zou ik wel willen betalen. Als het mogelijk zou zijn om (hypothetisch gesproken!!!) Abaigeal uit het registerboek naar het hoofdstamboek te halen als blijkt dat haar vader een inmiddels goedgekeurde dekhengt is, dan zou ik het een stuk interessanter vinden om mee te doen....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:55

10 euro per paard zal de prijs helaas nooit worden denk ik. Maar zoals gezegd weet ik volgende week pas meer. De persoon in kwestie die ik moet spreken heeft kerstvakantie ;)

Een koppeling aan de stamboekregistratie is in de toekomst wel denkbaar. Maar daar kan ik nu nog niets zinnigs over zeggen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:02

Misschien wil flettie abby dan wel sponsoren? ;)

Wat is die afkorting VGICE voor iets dan, Hanneke?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:20

Dat vroeg ik me inderdaad ook af, had nog niet eerder van VGICE gehoord. :)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:48

Dit hou ik ook in de gate :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:36

Vereniging van Gypsy en Irish Cob Eigenaren

Colalight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:50

Jammer dat ik van mijn overleden Tinker geen plukje meer kan opsturen, ze zou namelijk veulens gehad hebben :'( Ik heb wel haar voorpluk nog, maar daar zitten geen wortels aan.

Ik weet niet of ik je al een mail gestuurd had? Maar anders doe ik dat nog een keer, zal ergens deze week ook een plukje van Jackie's manen trekken :)

Super idee dit, misschien ook leuk om een soort database met foto's van de tinkers aan te maken? Kunnen we kijken of ze op elkaar lijken :p

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 14:31

Goed idee. Maar wie gaat die dna profielen dan vergelijken, en krijg je daar als eigenaar ook bericht over?
Worden we dus op de hoogte gehouden van wie evt. familie is van jouw paard, of is dat ergens te zien?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 14:44

Alleen het laboratorium kan met zekerheid zeggen of er een familieband bestaat of niet. Natuurlijk krijgt de eigenaar daar ook bericht over. Dat wordt ook schriftelijk bevestigd door het lab en die papieren krijg je dan gewoon thuis.
Of je ook een foto en contactgegevens van de eigenaar krijgt dat is een heel ander verhaal. Dat moet eerst met de mensen zelf beproken worden want niet iedereen wil dit.

Uiteindelijk zou een online databank het summum zijn om te hebben. Stond ook in het beginbericht. En als er dingen met zekerheid worden vastgesteld dat kan dit in de toekomst mogelijk ook door de stamboeken worden opgenomen. Maar dit is iets waar ik uiteraard niet over ga.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:30

heb met veel pijn in me hart vanochtend maar wat haren bij letje getrokken :-)

vind dit echt kei super , en hoop dat dit echt een goed succes zal gaan worden

hoop stiekem een beetje om misschien wat familie van wilgje te vinden

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:26

ja dna profielen van Wilgje en Bandit zijn binne dus die gaan we ff inscannen

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:34

Nuage schreef:
Alleen het laboratorium kan met zekerheid zeggen of er een familieband bestaat of niet. Natuurlijk krijgt de eigenaar daar ook bericht over. Dat wordt ook schriftelijk bevestigd door het lab en die papieren krijg je dan gewoon thuis.
Of je ook een foto en contactgegevens van de eigenaar krijgt dat is een heel ander verhaal. Dat moet eerst met de mensen zelf beproken worden want niet iedereen wil dit.

Eigenlijk vind ik dat degene die meedoen en het DNA laten onderzoeken van hun tinker ook accoord dienen te gaan dat áls er familie banden worden gevonden degene aan beide kanten erover geinformeerd kunnen worden. Desnoods per email (ivm privacy redenen).

Anders heeft het toch eigenlijk weinig nut om het DNA te laten onderzoeken? "Ja, mevrouw er zijn familie banden gevonden maar wie het is kunnen wij u niet zeggen..."

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:33

Ik neem aan dat je wel gewoon de naam van het paard te horen krijgt, en het levensnummer, maar gewoon niet het adres van de eigenaar..
Ik vind het inderdaad wel een goed idee als iedereen van tevoren laat weten of hij/zij contactgegevens openbaar wil maken en zo ja, welke gegevens (bv alleen email, telefoon, of ook je adres)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:47

MysticTinker schreef:
Ik neem aan dat je wel gewoon de naam van het paard te horen krijgt, en het levensnummer, maar gewoon niet het adres van de eigenaar..
Ik vind het inderdaad wel een goed idee als iedereen van tevoren laat weten of hij/zij contactgegevens openbaar wil maken en zo ja, welke gegevens (bv alleen email, telefoon, of ook je adres)

goed idee!
denk dat de meesten toch wel zullen een of ander contactgegevens geven, anders heeft het weinig zin natuurlijk
en middels een online databank zou je sowieso een foto kunnen zien (bv bij insturen dna ook meteen foto vragen naast de gegevens van paard en eventuele gegevens eigenaar)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:56

helemaal mee eens

heb trouwens ook een website denk dat je die ook kan vermelden eventueel bij mensen die dat hebben
en een naam , email adres of telefoon nummer is toch niets mis mee

van mijn gegevens mag het hoor

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 20:59

Adres of telefoonnummer zullen er nooit bijstaan. Maar dit soort discussies zijn nu nog niet aan de orde denk ik. Eerst maar eens stap 1 nemen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:26

Een heel leuk idee, maar:

Er zijn nog maar veertig Bokt schrijvers die hier op reageren.
En een paar heel enthousiast, dus meerdere antwoorden.
Totaal 70 DNA profielen opgegeven.
De meeste hebben al een bekende afstamming.
Er zijn bij het ICS meer dan vierduizend Cobs ingeschreven.
Hoeveel Tinkers staan er geregistreed bij het NSvT ??

Er loopt momenteel een topic over import tinkers, meer als 100 met onbekende afstamming.

Om dit experiment van Nuage tot een succes te laten komen, dan moet er alleen gezocht worden naar de ouders van de Cob - Tinkers die zonder afstamming naar Nederland - Belgie zijn gekomen.