HannekeS schreef:Overigens kan iedereen zelf bij het Van Haeringen Lab het DNA-profiel van zijn/haar paard laten vastleggen. De meeste stamboeken gebruiken het unieke levensnummer van het paard als registratienummer plus daarbij vermeld welk ras het paard is: Irish Cob of Tinker. Elk ras heeft nl een eigen code bij het lab. Op deze manier is de eigenaar van het paard ook echt de officiele eigenaar van het DNA profiel en kan de eigenaar zelf bepalen wie het DNA profiel van het paard krijgt en is hij/zij ook nog eens een aantal euro goedkoper uit. Maar dit laatste ter zijde
Dit is dus niet helemaal waar. Natuurlijk kan iedereen zelf een profiel laten vastleggen bij het Van Haeringen maar dit kan niet zomaar door een ander gebruikt worden. Alle profielen die door particulieren worden vastgelegd mogen alleen met schriftelijke toestemming van de eigenaar worden gebruikt door derden. En dan heb ik het alleen over binnen het lab. Als een derde ook echt het schriftelijke profiel wilt ontvangen zitten hier kosten aan.
Dit is dus voor een grootschalige vergelijking juist erg duur en onhandig. Daarom dus nu dit initiatief om alles gezamenlijk te regelen.
Daarbij is het vastleggen van 1 profiel juist vele malen duurder dan dat we dit gezamenlijk doen. De prijs van €40,- die ik heb genoemd is een maximale prijs. Uiteindelijk gaan we hier zeker een stuk onder komen.
Volgende week krijg ik de eerste prijsopgave.
Als je de eigenaren benadert dan zou dit zeker fijn zijn! Hou er wel rekening mee dat we ook schriftelijke profielen nodig hebben. Uitleg hiervoor is nogal uitgebreid en dit kan beter even via de telefoon. Voor het opvragen van een schriftelijk profiel door een derde (wij dus in dit geval) berekent het Van Haeringen €13,50 excl. BTW
Ik ga binnenkort de stamboeken allemaal benaderen. Ik wilde hier eigenlijk nog even mee wachten totdat we meer weten over de genetische variatie binnen het ras en we goed weten wat het Van Haeringen wel of niet kan (dit wordt nu nog intern besproken). Maar omdat dit project zo enorm goed wordt opgepakt krijgen de stamboeken uiteraard ook al veel feedback en verzoeken om DNA samples. Vandaar dus dat ook zij zeer binnenkort van mij alvast zullen horen zodat we alles in goed overleg kunnen doen.