Mindim schreef:dobbel schreef:klopt dat weet ik wel, zoals je ziet staat dat er ook in, als je opfok moet betalen dat je dan dus duurder uit bent. ik weet dat al te goed.
ik heb overgens zelf nu al meerdere veulens gehad, waarvan 1 hengstveulen, en ja streng zijn is nodig, maar hij is een geweldig paard geworden qua band zou ik het liefst een veulen willen. maar inderdaad niet als ik het 3 jaar lang in een dure opfok moet doen, dan zou ik kiezen voor een 3 of 4 jarige bv.
Had ik gezien hoor. Die van mij was ook hengst, ik heb hem wel laten ruinen, hij werd met 2 iets te dominant naar de rest (vechten met de ruinen).
Ik heb heel wat jonge hengsten laten ruinen.
De enige reden van het ruinen was dat ze niet geschikt waren om dekhengst te worden
Mijn hengsten die nu nog hengst zijn krijgen altijd een ruin en op oudere leeftijd een merrie als speelkamaraad.
Het zogenaamde vechten met ruinen wat je noemt is voor een jonge hengst het oefenen in verdediging van de kudde.
Daarnaast zou ik niet graag een veulen voor drie jaar in de opfok zetten.
Kost veel geld en het resultaat is dat ze te weinig mensen contact hebben gehad.
Net zoals met jonge kinderen, een paard tot drie jaar leert heel makkelijk.
Vanaf drie jaar gaan ze puberen en dan komt de weerstand.
Dit is ook de reden dat vroeger de paarden op twee jarige leeftijd alles geleerd werd.