[TI] veulen kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 02:06

Mindim schreef:
dobbel schreef:
klopt dat weet ik wel, zoals je ziet staat dat er ook in, als je opfok moet betalen dat je dan dus duurder uit bent. ik weet dat al te goed.

ik heb overgens zelf nu al meerdere veulens gehad, waarvan 1 hengstveulen, en ja streng zijn is nodig, maar hij is een geweldig paard geworden qua band zou ik het liefst een veulen willen. maar inderdaad niet als ik het 3 jaar lang in een dure opfok moet doen, dan zou ik kiezen voor een 3 of 4 jarige bv.

Had ik gezien hoor. Die van mij was ook hengst, ik heb hem wel laten ruinen, hij werd met 2 iets te dominant naar de rest (vechten met de ruinen).

Ik heb heel wat jonge hengsten laten ruinen.
De enige reden van het ruinen was dat ze niet geschikt waren om dekhengst te worden

Mijn hengsten die nu nog hengst zijn krijgen altijd een ruin en op oudere leeftijd een merrie als speelkamaraad.
Het zogenaamde vechten met ruinen wat je noemt is voor een jonge hengst het oefenen in verdediging van de kudde.

Daarnaast zou ik niet graag een veulen voor drie jaar in de opfok zetten.
Kost veel geld en het resultaat is dat ze te weinig mensen contact hebben gehad.
Net zoals met jonge kinderen, een paard tot drie jaar leert heel makkelijk.
Vanaf drie jaar gaan ze puberen en dan komt de weerstand.
Dit is ook de reden dat vroeger de paarden op twee jarige leeftijd alles geleerd werd.

furyke

Re: veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 10:05

ja een veulen opvoeden is ook niet makkelijk, maar ik denk dat dat met goede begeleiding wel moet lukken.
Het desbetreffende veulen is van een particulier en ook al veel gewend geloof ik.
Tis een merrie, die zijn volgens mij ook wel weer iets makkelijker dan een hengst, maar goed dat is natuurlijk ook weer per dier verschillend.
Wat de stalling betreft, ik heb eens een beetje rondgekeken.
In midden limburg is een opfok, maar daar zou ik vanwege de afsand maar eens in de week naartoe kunnen. T voordeel is wel dat ze dan met leeftijd genoten kan opgroeien.
Verder zijn er hier in de buurt ook nog wat pensionstallen. Maar dan staat ze dus waarschijnlijk met oudere paarden en 's nachts op stal.
Wat zouden jullie doen?
Ik heb nog niet alle mogelijkheden bekeken, dus wellicht heb ik de ideale stal/wei nog nietgevonden.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:33

Ik ben sinds 1 december ook de trotse eigenaresse van een tinkerveulen van nu 6,5 maand oud. Ik vind het juist een voordeel dat ik er nu al 3 jaar een band mee op kan bouwen en dr op kan zien groeien voor we iets gaan doen er mee. Ze staat lekker in de opfok bij Lucy_1 hier op bokt, waar ze met een paar Tinkervriendinnetjes en vriendjes op kan groeien, maar wel elke dag in de hand komt en tegelijkertijd aan allerlei situaties went…Voor mij is dit ideaal en ben nog iedere dag blij dat ik Ruby gekocht heb :j

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:39

furyke schreef:
dobbel schreef:
ja je vroeg toch wat een keuring ongeveeer kosten, zoveel dus ongeveer.

ja dat snapte ik, maar snapte niet op welke prijs moontje 1991 reageerde

Ik had perongeluk het verkeerde bericht gequot ik reageerde op de waarde van de tinkers

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:04

geeft niet

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:06

Hallo,
Hier een kort verhaaltje over hoe ik tot de beslissing ben gekomen om een veulen te kopen. Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik heb mezelf verplicht om met beide benen op de grond te blijven staan, en een weloverwogen beslissing te nemen.

Ik heb mijn veulen wél laten keuren. De keuring is een momentopname en geeft aan of het veulen op het moment van de keuring gezond is. Ik vond het wel belangrijk om dat te weten. Je kan het een beetje zien als een gezondheids-check. ik was 78 euro kwijt incl enten.
Verder info over de ouders was voor mij wel belangrijk. De schofthoogte bv: kan je een beetje inschatten hoe groot ie gaat worden. En karakter vd ouders vond ik ook heel belangrijk. Geeft ook geen garantie over karakter van het veulen (op latere leeftijd), maar als de ouders verschrikkelijke galbakken zijn, dan had ik het veulen niet gekocht. .
Ik heb nu al enorm veel plezier van mijn veulen, ondanks dat ie in de opfok staat. Het is een opfok waar ie in de wintermaanden veel in contact met mensen komt en dat vind ik heel belangrijk. Wat ik zo leuk vind is zien hoe ie zich ontwikkelt, de nieuwsgierigheid over de toekomst etc.
Ik vind het een must dat jonge paarden in de opfok staan (of in ieder geval met andere paarden). Ze missen anders de hele belangrijke opvoedlessen, en dat kan echt problemen opleveren als ze volwassen zijn.
Ik vind 1800 euro veel geld, maar misschien heeft dit te maken met de foklijn. Een paard heeft ook een "emotie"waarde, en wat heb je ervoor over? Zou voordat je tot aanschaf overgaat, zorgen dat je zeker weet dat je een goede plek voor je veulen hebt, waar ie stabiel en in alle rust kan opgroeien.Anders heb je straks een veulen en in één keer al heel veel zorgen.
Stel je zelf de vragen:
- waarom wil ik dít veulen zo graag
- zou ik eventueel ook een ander veulen willen
- ben ik alleen maar hopeloos verliefd of kan ik er ook nuchter naar kijken
- wat zijn de voors en de tegens van het kopen van een veulen
- waarom wil ik een veulen ipv een volwassen paard
etc etc

Met vragen die je met je verstand moet beantwoorden ipv met alleen maar gevoel, sta je met beide benen op de grond, en als je dan nog steeds heel positief is en het voelt nog goed .... dan weet je dat je een weloverwogen beslissing kan nemen. En wat je hier al doet op BOKT: veel overleggen met anderen. Misschien dat zij met vragen of info komen waar je veel aan hebt.

Succes!!!
En laat je nog weten wat het geworden is??

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 11:40

tja, dat verliefd zijn is inderdaad een probleem. Maar ik heb er ook nuchter naar gekeken. En ik heb gelukkig nog een vriend die er niet verliefd op wordte dus wel heel nuchter kan kijken.
Als t dit veulen niet wordt, dan ga ik niet halsoverkop een ander veulen kopen. Ik heb tijd om te wachten tot het " goede" veulen langs komt. De klik moet er wel zijn.
Vind t geweldig om een veulen te zien opgroeien en er vanaf het begin (op een half jaar) een goede band mee te maken en het precies zo wil beleren als ik dat graag wil. Dat is dus de reden voor een veulen
En ik heb mezelf beloofd: als ik geen goede stal kan vinden, dan blijft het veulen waar het is en heb ik pech.
Ik laat jullie zondag weten hoe het is gegaan!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:49

Soms zijn er zaken die op je padje komt. :D Zo ook de aankoop van ons veulen.

Wij hebben van de zomer ook een merrieveulen gekocht en zij staat ook in de opfok.
Ze heeft een superstart gehad want de eigenaresse van de moeder heeft er ongelooflijk
veel mee gedaan.

Het karakter van de moeder is super, en ik merk dat ze dit ook meegekregen heeft.

Sinds de datum van aankoop hebben we DiaBele iedere week bezocht en nu ze in de opfok staat, bezoek ik haar ook ieder weekend voor een lekkere poetsbeurt en lekker knuffelen en in handen zijn.

Doordeweeks mag ze lekker paardje zijn met haar paardevriendinnetjes, dat is ook heel belangrijk voor
haar opvoeding. Door zo vroeg al in haar leventje aanwezig denken we dat we een goede band opbouwen voor de toekomst.

Mij wordt ook wel eens gevraagd waarom niet een volwassen paard, nou ja, DiaBelle kwam bij toeval in
ons leventje en het moest gewoon zo zijn. ;)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 21:15

dat vind ik een goeie !
Ze komt gewoon op je pad. :D kunnen we weer een reden aandragen waarom het echt moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:15

Ariebren schreef:
Ik heb heel wat jonge hengsten laten ruinen.
De enige reden van het ruinen was dat ze niet geschikt waren om dekhengst te worden

Mijn hengsten die nu nog hengst zijn krijgen altijd een ruin en op oudere leeftijd een merrie als speelkamaraad.
Het zogenaamde vechten met ruinen wat je noemt is voor een jonge hengst het oefenen in verdediging van de kudde.

Daarnaast zou ik niet graag een veulen voor drie jaar in de opfok zetten.
Kost veel geld en het resultaat is dat ze te weinig mensen contact hebben gehad.
Net zoals met jonge kinderen, een paard tot drie jaar leert heel makkelijk.
Vanaf drie jaar gaan ze puberen en dan komt de weerstand.
Dit is ook de reden dat vroeger de paarden op twee jarige leeftijd alles geleerd werd.

Hij zou sowieso geruind worden, maar hij was altijd een braaf sulletje en onbewust van hengst zijn. Toen het vechten (het andere paard was net geruind en ze hadden mot om de jonge merrie) begon heb ik laten ruinen, het vechten was niet de reden, maar mijn wel het moment wanneer dit te doen.
Ik weet waarom het vechten plaats vind ;)

Opfok hou ik niet zo van, juist omdat ze dan niet in de hand komen. De mijne stond tussen 3 oudere merries en een merrie en ruin van zijn eigen leeftijd. Dus spelen en opvoeden gecombineerd. Hij is zeer onderdanig naar oudere dieren. Hij staat nu tussen ruinen en merries, hij is de jongste en onderaan in de pikorde. Eerdaags komt er misschien een paardje bij van zijn eigen leeftijd, waar hij dan zijn ei mee kwijt kan.
Maar alles bovenstaande gebeurt niet aan huis, dus kost nog steeds een hoop geld, alleen ben ik veel vaker in beeld dan in de opfok.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:00

zo, ben vandaag even gaan kijken.
en wat een leuk ding!

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:20

Heb je foto gemaakt?

Ook al een beslissing genomen?

Ben benieuwd?

Grz Sabina

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:26

heb geen foto's gemaakt, was te donker.
Ga binnenkort nog eens als het dag is.
Heb nog geen beslissing genomen, want moet eerst kijken voor een goed plekkie, maar denk dat dat wel goed gaat komen.
Hou jullie op de hoogte!

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:57

nou voor degene die een foto willen

dit is energy
foto is gister genomen

Afbeelding

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:05

Volgens mij ken ik dit veulen! :D
Heeft ze samen met haar moeder op Balans gestaan?
Als ze dit is super karakter moeder en veulentje!
Grz Sabina

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 00:13

Oh wauw! Die is het geld zeker waard! Een paard met 8 benen, daar kun je veel meer voor vragen! :D

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 07:27

ehm als Stal Balans in Zeeland ligt dan heeft ze daar idd gestaan

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:54

Wilgje2003 schreef:
ehm als Stal Balans in Zeeland ligt dan heeft ze daar idd gestaan

Klopt inderdaad! Stal Balans in Zeeland.

Grz Sabina

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:39

veulen met 8 benen haha, naja in werkelijkheid had ze die niet.

loulou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:34

kan alleen zeggen super veulen en een super opvoeding heeft het veulen .
ken de eigenaar zelf en zou als ik niet al een veulen had die wel willen .
en praten kan je altijd met de eigenaars

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:06

en???? weet je al wat????

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 17:24

tis een super leuk veulen.
En waarschijnlijk gaat t lukken.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 15:36

zo even weer een update: Donderdag wordt t veulen gekeurd door de DA en als t goed gaat zal ik dr kopen.
Probleem met stalling is ook opgelost: ze mag voorlopig nog bij dr halfzusje, vader en stiefmoeder blijven staan.
was verliefd op de foto en dat is nu overgeslagen naar de werkelijkheid ;)

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:40

+:)+ Wat leuk ,nog even afwachten op de keuring dus ,maar t'is een erg leuk veulen !

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:01

Klinkt goed, spannend! Nu hopen dat ze goedgekeurd word!!!