[TI] nadelen tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: nadelen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:03

Ik heb er 7 lopen en vind er eigenlijk alleen maar voordelen aan, als je van knuffelen poetsen houd , je bent lekker uren aan het poetsen als ze weer eens lekker in de blubber hebben gelopen, lange haren vlechten en niet te vergeten die sokken en dikke staarten uit de klit houden.

Nee even zonder dolle,
Je kan met een tinker heel goed rijden, zelfs heel licht in de hand en hulpen zijn ze , ik heb zelf ook de zwaardere types en die kun je echt ook als een ballerina laten lopen, misschien nog beter dan mijn dressuur gefokte gelder van 180.

Dat van het koliek heb ik eigenlijk niet, ook geen mok af wat dan ook.
Sommige hebben idd een hoge pijngrens , maar als je je tinker goed kent kun je zeker aan ze merken als er iets niet in orde is.

Denk dat het enigste nadeel is de mensen die zeggen dat een tinker altijd wel geschikt is voor een beginner en dat een tinker sterk en vaak ongevoelig is ben ik het ook niet mee eens, dat ligt echt aan de ruiter/begeleider

Juist vind ik een tinker heel gevoelig en je kan ze echt op een pink rijden als je maar eerlijk met ze omgaat, dan gaan ze voor je door het vuur, maar ja dat geld eigenlijk voor elk ras toch?

Ik vind het een heerlijk en eerlijk ras en ben nog elke dag heel blij en gelukkig dat ik deze kanjers in mijn bezit mag hebben.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:00

Helemaal mee eens Midgie.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:28

Tinkers hebben inderdaad een erg hoge pijngrens. Mijn jaarling had laatst zandkoliek, hij rolde wel zo af en toe en keek naar zijn buik maar had ook een pols van 85! Al had hij de symptomen wat extremer getoond waren we er misschien nog wat vroeger bij geweest. Maar ja, het is gelukkig allemaal goed gekomen. Bij de kliniek zeiden ze ook dat ze bij koudbloeden soms heel lastig kunnen peilen hoeveel pijn ze hebben omdat ze vaak een hoge pijngrens hebben.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:30

Aileen had juist helemaal geen hoge pijngrens, die kon echt enorm zielig doen van een kleinigheid. Belde je weer eens in paniek de DA omdat ze één hoopje ellende was die geen voet meer wilde verzetten, was het weer hooguit een vaag virusje ofzo...en ik maar denken dat ze minimaal hoefbevangen was!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:34

Oh ja, nog een 'nadeel', sommige kunnen schrikken om de gekste dingen. Zo is mijn bijrijtinker doodbraaf, landbouwvoertuigen of weet ik veel wat kunnen op 5 cm van haar vandaan voorbij crossen. Maar soms zijn die brievenbussen langs de weg of wegmarkeringen toch wel zooooooooooooo eng :s. En de volgende keer is er weer niets aan de hand, en de keer daarop kunnen ze je weer plots aanvallen, hahaha. Ik heb dit vaker gehoord bij tinkers, echt zo typisch :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:17

Ik zie dat bij alle paarden en juist bij tinkers toch minder :?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:32

Mijn tinker heeft nog nooit mok gehad. Ze zijn wel heel gevoelig om te dik te worden vind ik.
Veel buitenritten maken dus ;-)

Met weidegang moet je altijd maatregelen treffen eigelijk (bv stripbegrazing), omdat ze erg gulzig zijn en gevoelig voor veel fructaan in het gras.

Veel tinkers hebben beetje onderontwikkelde galop, dat valt wel te trainen. De draf is daarintegen erg ruim en goed ontwikkeld.
Ze zijn wel een beetje drammerig en onzettend gulzig, dat went wel als je altijd consequent bent. Voor beginners of kinderen geen geschikte keuze. Maar eenmaal je vriend, altijd je vriend. Het vertrouwen duurt vrij lang, maar je hebt er een wereldpaardje aan.
Tinkers houden van buiten staan, desnoods in weer en wind. Het zijn geen binnenpaard, daar moet je rekening mee houden bij zoeken naar stalling. Als je je tinker aan huis houdt, is dat helemaal top, want het zijn echt gezelligheidsdieren!

Ze voelen zich snel beledigd als je ze niet eerlijk of te hard behandeld worden. Dan kom je te weten dat je een echte tinker hebt :+
Mijn tinker is heel gevoelig en licht aan de hulpen. Er zijn ook zat voorwaartse tinkers.

Ik heb een tinker die geimporteerd is uit Ierland. Hij heeft geen enkele gedragsafwijking en is ook niet getraumatiseerd.
Misschien heb ik daar mazzel mee gehad.
Ik heb een zwarte tinker, en dat heb ik niet voor niets, want het zijn dikke smeerkezen.
Ik ben dol op het ras, maar blijf het een ras apart vinden :D

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:46

Hmmmm... nadelen....
Ik denk niet dat ze echt geschikt voor kinderen zijn.
Ik zal even een beschrijving geven van de mijne:
Érg slim, te slim voor een kind of beginner.
Behoorlijk lomp, gaat er iets/iemand niet aan de kant? Dan loop je er toch gewoon overheen? (consequente opvoeding/heropvoeding gewenst hihi)
Sterk, dus ook te sterk voor een beginner of kind.
Verder super betrouwbaar, bom-proof en erg veelzijdig!
Als je hem eenmaal voor je gewonnen hebt, kan je er veel mee.
En natuurlijk erg lief!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:54

Mijn vorige tinker was lomp. Die was dan ook slecht opgevoed. Mijn huidige tinker is helemaal niet lomp. Juist voorzichtig en sensibel.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:55

snowdon schreef:
Ik zie dat bij alle paarden en juist bij tinkers toch minder :?

Klopt, ook ik vind tinkers wat stoicijnser overkomen dan de hetere rassen. Maa rhet is wel zo dat als een tinker zich eenmaal in zijn hoofd heeft gehaald hij ook vak erger schrikt dan andere paarden, of erger, het is vooral plotselinger. Ogenschijnlijk maakt hij zich niet druk een een tel later staat hij twee meter verderop...

Je hoort idd verhalen over minder geod ontwikkelde galop, bij mijn tinker was dat juist andersom en werken we nog heel hard aan de draf. Zo zul je eigenlijk niet iets kunnen noemen wat een ander juist weer kan ontkrachten..
Ik merk ook niet dat tinker meer gevoelig zijn voor fructaan dan andere paarden eerlijk gezegd, bij ons op stal zijn het de friezen. Ze zetten wel sneller aan, net als fjorden e.d. En het ene ding wat wel echt bij de meeste tinkers voorkomt is de gevoeligheid voor mok.

Of tinkers smeerkezen zijn... ze zijn vaak wit en dan zie je eerder hoe vies ze zijn, vooral omdat het in de sokken en staarten blijft hangen. Staarten is meervoud want uit die ene van mij haal je drie wpn staarten waar menig paard jaloers op zou zijn. Dat houdt ook in..meer werk.

Andere dingen die vaak genoemd worden zijn puur trainings dingen. tinkers zijn niet lui en niet lomp, het zijn de eigenaren die te veel toelaten en dat is wel weer de valkuil bij een tinker, ze zien er zo schattig uit en omdat ze zo braaf en rustig zijn hoef je ze niet op te voeden als elk ander paard. Jammer maar helaas heeft ook een tinker behoefte aan een consequente opvoeding en training!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:55

ze maken zich zo snel vies :+

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:01

ik kan weinig nadelen uit een tinker halen, zoals elk paard zijn pro's en contra's zal hebben heeft die een tinker waarschijnelijk ook wel. echt nadelen zie ik niet, elke tinker is ook verschillend. Ik heb twee en er zit een wereld verschil tussen die beiden. Feija is juist een heet paardke, terwijl je Gamgee de kachel totaal niet aanmaakt ( soms denk ik he laat eens wat zien maar meneer is zo koel als het maar kan). Wat ik echt heel erg wardeer in het ras tinker is de ongeloofelijke werklust die ze voor je hebben maar ook de intelligentie.Dat vind ik zeker echt een voordeel.En als je ze een keer hebt-dan heb je ze echt voor het leven.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:03

Vooral afwisseling vindt de tinker erg belangrijk (voor ieder paard natuurlijk belangrijk). Een ander ras zou gewoon zijn zelfde rondje lopen in de bak, terwijl een tinker daar echt boos om kan worden. Ze vreten dan van alles uit als ze zich vervelen. Veel dingen die ik lees denk ik van , he daar herken ik mijn tinker in :-) grappig he, dat rassen toch wel hele typische gedragskenmerken hebben.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:05

met afwisseling heb je zeker een punt vlinder.... een tinker is niet een paard wat telkens maar rondjes door de bak gaat draaien en verder niet. Dan worden ze zeker vervelend. :+

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:38

NADELEN:

- mokgevoelig
- als ze oorspronkelijk uit Ierland of Engeland komen ook vaak koliekgevoelig. (hoeft niet altijd natuurlijk)
- beharing, je moet het ook allemaal onderhouden he.....
- hoge pijngrens, ze laten pas merken als ze iets hebben op het allerlaate moment wat dan ook meestal al te laat is en ze gestrekt in de wei of stal liggen.
- wintervacht, soort van shetlander in het groot. Ziet er leuk uit, maar wel lastig als je wat vaker rijdt.
- Dikke staart, door de dikke staarten die veel tinkers hebben zitten de staarten sneller onder de poep dan bij bijvoorbeeld een kwpner of arabier
- eenkennig, de meeste tinkers zijn eenkennig. Niet allemaal natuurlijk. Maar als ik om me heen kijk zijn de meeste tinkers toch heel erg op hun baas gericht.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:49

AngelofLove schreef:
Oh ja, nog een 'nadeel', sommige kunnen schrikken om de gekste dingen. Zo is mijn bijrijtinker doodbraaf, landbouwvoertuigen of weet ik veel wat kunnen op 5 cm van haar vandaan voorbij crossen. Maar soms zijn die brievenbussen langs de weg of wegmarkeringen toch wel zooooooooooooo eng :s. En de volgende keer is er weer niets aan de hand, en de keer daarop kunnen ze je weer plots aanvallen, hahaha. Ik heb dit vaker gehoord bij tinkers, echt zo typisch :)

Jaaaaaaaaaa! Dat doet de mijne inderdaad ook! Grote tractors met rammelende aanhangers en vrachtwagens die op volle snelheid voorbij scheuren daar draait ze dr oortjes nog niet voor om, maar toen lag er van de week een bergje gemaaid gras op het pad en sprong ze haast met vier benen tegelijk de lucht in :D

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:54

zoals hiervoor al vele malen gezegd wordt:

kans op mok met de sokken
hogere prijsklasse
je wordt snel afgekeurd voor de sport, veel mensen zullen je op concours raar aankijken
en ze vinden de kleinste dingen raar: tractors, auto's, vrachtwagens alles in het verkeer is redelijk normaal, maar die graspol die een beetje uitsteekt! die is dodelijk! of een auto hoe hard ze ook gaan, stilstaam niks engs aan: maar als ie in de bossen gewoon geparkerd staat, die eet je echt op!

en verder wat kinderen roepen:
word uitgescholden voor koeienpaard }:0 :9

en verder, ze zijn enorm werklustig, absoluut niet lui of wat er meestal wordt gedacht van tinkers, de mijne stuitert na 2 uur rijden nog steeds en popelt om nog een keertje weg te rijden

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:42

Echt heel herkenbaar allemaal:-)
Tinkers zijn echt vreselijk humoristisch, je blijft met ze lachen.

Ik ken overigens ook genoeg tinkers die bang zijn voor tractors en zwaar landbouwverkeer, waaronder mijn eigen. Als ze dan ook schrikken, zijn het soms bommetjes vind ik.

Voor overige dingen totaal niet bang.Van vuurwerk raakt hij niet overstuur. Ik maak zelfs op oudjaarsdag of nieuwjaarsdag nog een buitenritje. Ook onweer deert ze niet.

Ze doen niet moeilijk over bruggen, vreemde ondergrond, strepen, putten. Maakt mijn tinker niets uit. Wel voor mensen die ineens uit niets opduiken (of vooral stilstaande niet pratende mensen) en inderdaad die geparkeerde auto of bv een koe die ligt te slapen. Een bult modder.... iieeekkksss!

Het uithoudingsvermogen is zeer goed.
Ze proberen erg uit, vooral in het begin. Om wanhopig van te worden. Wil jij links, dan wil je tinker precies tegenovergestelde. Wil jij langzaam dan wil je tinker snel... Drammen!. Maar geef je niet toe en hou je vol, dan accepteren ze het op gegeven moment ook. Daarna heb je geen enkel probleem meer en een vriend voor het leven waar je mee kunt communiceren.

Ook vind ik dat tinkers een hele duidelijk gezichtsuitsdrukking hebben. Mijn tinker kan ook echt een smoeltje trekken; IK ben het er niet mee eens!

irisenjinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:36

Ik heb nu een jaar en 4 maanden ongeveer ook een tinker en ik kan helemaal geen nadelen vinden. Ik kan altijd om haar lachen als ik net klaar ben met rijden en helemaal mooi schoon terug zet in de wei dat ze dan meteen de grootste modderpoel uit kiest om in te gaan liggen. Dan lig ik vaak helemaal dubbel van het lachen. Met rijden heb ik nergens last van wellis wat dingentjes maar die hebben andere paarden ook en bij mijn tinker is het vaker sneller opgelost als bij een ander paard dus erg slim ze onthoud ook alles ze vind alles even leuk van gewoon wandellen langs de weg als in volle gallop door de wij crossen tot een dressuurproef en springen doet ze ook erg goed.
het enige waar je van moet houden is van knuffellen poetsen en vlechten lekker buitenrijden.
En als je je tinkertje eemaal helemaal kent en zij jou dan zijn jullie niet meer te scheiden en gaat ze letterlijk met je door het vuur. Soms gaat mijn vriendin wellis op haar rijden en dan haalt ze me toch dingen uit die ze bij mijn nooit doet dus het zijn enorme grappen makers :P
ik wens je succes met een mooie leuke super tinker uit te zoeken maar dat is niet moeilijk want ik heb er nog geen een gevonden die dat niet is :D

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:55

Die hoge pijngrens klopt zeker.

Kortgeleden liep Fenore een hele les van een uur (inclusief springen). We lopen de bak uit en ze is stokkreupel! Bleek een hoefzweer.
Vasthi was ook van de ene op de andere dag stokkreupel (ernstige artrose).
Cesair had flink droes en at, tot verbazing van de DA, gewoon. Sterkte nog op het moeilijk ademhalen was niets aan haar te merken.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:06

Ik weet niet of het een nadeel is, maar de tinker is naar mijn idee soms nogal lomp.
Als je in de weg staat, dan heb je pech.
Dat was althans het geval met mijn tinker, die uit Engeland kwam.
Het zal vast niet opgaan voor alle Tinkers.
Ook zijn zij (ik had er 2) nogal éénkennig wat ik geen nadeel vind.
Als er een vreemde op stal komt staan zij achterin.
Maar alle positieve zaken hebben ruim de overhand.
Zij zijn ontzettend lief makkelijk en slim.
Willen ook graag voor je werken als je maar consequent bent naar hun toe.
Ja, dat borstelen in de winter is weer een nadeel maar dat weet je van tevoren.
Al met al een geweldig paard!

Mvrgr.Tinkerbrock }:0

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:55

ik vind dat mijn Stink Loesje ook behoorlijk kan tankeren wanneer het haar uitkomt, sta je dan toevallig in de weg dan heb je pech. Ze is enorm sterk en het is maar goed dat ze haar eigen krachten niet kent..... of ze kent ze wel maar is dan inderdaad heel erg lief.

En owee als er eten in de buurt is..... dan is ze niet meer te houden

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:43

Er zijn echt al goede dingen genoemd die je toch wel aan het denken zetten en waar je je dan bij afvraagt: is dat nie bij alle paarden? Er staan ook dingen bij waar ik gewoon wel echt veel aan ga hebben als het allemaal zo ver is.
En ik moet toch zeggen dat jullie wel veel positieve dingen op kunnen noemen, ik raak steeds meer overtuigd van mijn rassen keuzen. Natuurlijk gaan we dit eerst in de praktijd allemaal nog een keer rustig aan bekijken maar ik hoor toch geweldige dingen voorbij komen.
Humor is natuurlijk een leuk karakter trekje! :D

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:04

Ik zag in je profiel dat je een haflinger hebt gehad. Op zich verschillen tinkers niet zo heel veel van haflingers.
En veel eigenschappen zijn hier al genoemd. Maar wat wel erg belangerijk is vooral bij geimporteerde tinkers is hun verleden. Vaak hebben de geimporteerde tinkers een iets minder leuk verleden dan het zou horen en merk je dit in de omgang en het rijden soms.

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:38

die van ons heeft vaak last van mok, dat is het enige nadeel bij shanna, voor de rest zijn tinkers wel prima paarden vind ik dan :+