[TI] ICS ierland versus ICS Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: ICS ierland versus ICS Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:06

grid, DPZV idd!
Brutus (parno) zat daar ook bij dacht ik en idd Allart en Gulliver.

GCDHA richt zich niet op Vanners, maar op Drumhorses en Gypsy Cobs.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:13

Wist dat het iets met Pinto was :+ en bijna alles heet trouwens ZV daar (Zuchtverband :=)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:09

Tinkerdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:10

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:11

Zoals ik het nu begrijp is het NSVT het enige Nederlandse stamboek voor het ras en zijn al de andere stamboeken onderafdelingen van buitenlandse stamboeken. Er is dus eigenlijk geen probleem met verschillende stamboeken. Er is een probleem dat we als leden bij buitenlandse stamboeken gaan zitten. Ik ga het probleem voor mezelf als volgt oplossen. Ik schrijf mijn merries over naar het NSVT. Niet omdat ik niet tevreden ben over het ICS. Ze behandelen me heel netjes. Maar omdat het NSVT nu eenmaal het enige echte Nederlandse stamboek is.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:23

Tinkerdien schreef:
Ik denk dat het in Nederland vs Ierland nu 1 - 0 is:
http://www.irishcob.nl/PVE1.htm
}:0

Jammer van alle spelvautjes. Ik ben benieuwd naar de rest.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:47

Nuage, complimenten over je heldere en neutrale uitleg. Denk dat hiermee al een heel stuk onduidelijkheid mee weg is genomen, en het heeft de hele situatie voor mij (en de rest van het team ;) ) een stuk overzichtelijker gemaakt. Bedankt!

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:29

Tinkerdien schreef:
Ik denk dat het in Nederland vs Ierland nu 1 - 0 is:

http://www.irishcob.nl/PVE1.htm

}:0

@Tinkerdien: jammer dat u het als een wedstrijd ziet. Wij nl. totaal niet. Wij willen eigenaren slechts de mogelijkheid bieden hun paarden door erkende (Ierse) keursmeesters te laten keuren.

Zie hier de reactie van het PVE op mijn vragen die ik destijds aan dezelfde mw. van der Ploeg heb voorgelegd. Spreekt toch een hele andere taal.....

QUOTE:

Naar aanleiding van uw vragen heb ik de volgende antwoorden:
1. Merries, ruinen en veulens die in een ander stamboek worden ingeschreven moeten inderdaad uitgeschreven worden van het stamboek waar ze nu ingeschreven staan.

2. Dekhengsten mogen wel in twee stamboeken ingeschreven staan. Het is wel van belang dat de oorspronkelijke naam van het dier behouden blijft zodat de afstamming duidelijk blijft.

3. Op basis van de afstamming (moeder- & vaderdier staan/stonden in stamboek in NL ingeschreven) is het veulen stamboekwaardig, maar het kan voorkomen dat een stamboek hier anders in beslist. Het is de taak van de fokker dit bij het stamboek aan te vechten.

4. Of een stamboek dekbonnen uit het buitenland accepteert zou beschreven moeten zijn in de statuten van het stamboek. Het PVE acht het wenselijk dekbonnen uit het buitenland te accepteren om een zo goed mogelijk overzicht van afstammingen te hebben. Of nakomelingen direct worden opgenomen hangt misschien van de status van uw hengst af. Als de hengst in beide stamboeken staat ingeschreven voorzie ik geen obstakels, maar zie verder het antwoord op vraag 3.

Hopende uw vragen voldoende beantwoord te hebben,
en veel succes met de fokkerij,

Met vriendelijke groet,

Sophia van der Ploeg

ir. S.P. van der Ploeg
Afdeling Beleid
Cluster Diergezondheid en Welzijn

Productschappen, Vee, Vlees en Eieren (PVE)
Telefoon: 079 368 7951
Bezoekadres: Louis Braillelaan 80, 2719 EK Zoetermeer
Postadres: Postbus 460, 2700 AL Zoetermeer

------------------------------------

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Verzonden: zondag 21 december 2008 20:25
Aan: Ploeg, S.P. van der
Onderwerp: Re: Irish cob Society Ierland

Geachte mevrouw van der Ploeg,

Ik heb nog enkele vragen aan u over paarden die gekeurd en opgenomen gaan worden door het moederstamboek van de ICS in Ierland.

Het ligt in de planning dat Evelyn Flynn, oprichtster en erkend keurmeester van (Irish) Cobs met andere Ierse keurmeesters in april 2009 naar Nederland komt om niet alleen mijn paarden maar ook paarden van derden te keuren en op te nemen in de boeken van het moederstamboek van de IC in Ierland.

Mijn vragen zijn:

1. Paarden (merries, ruinen en veulens) die nu ingeschreven staan bij ICS-NL en in april opgenomen (en gekeurd) gaan worden door het moederstamboek in Ierland en dus ingeschreven gaan worden in de boeken van het moederstamboek, moeten, naar ik aanneem, uitgeschreven worden uit de boeken van ICS-NL

2. Hengsten die door ICS-NL goedgekeurd zijn voor de dekdienst, kunnen die in beide boeken ingeschreven staan als goedgekeurde dekhengst? M.a.w. die hoeven dan toch niet te worden uitgeschreven uit de boeken van ICS-NL?

3. Nakomelingen van paarden in Nederland die ingeschreven staan in de boeken in het moederstamboek in Ierland, die in Nederland verkocht worden, en die door hun nieuwe eigenaar voorgebracht worden op een rasopname/keuring van ICS-NL, is ICS-NL dan verplicht deze nakomelingen in het Stamboek op te nemen of in het 'Registerboek'?

4. Mijn eigen hengsten laat ik alleen keuren en opnemen door het moederstamboek in Ierland. Is ICS-NL verplicht de Ierse dekbonnen van mijn hengsten te accepteren? Zodat nakomelingen van mijn hengsten uit merries die ICS-NL gekeurd zijn, gewoon opgenomen moeten worden in het stamboek van ICS-Nl.

Met vriendelijke groet

UNQUOTE

Verder wil ik alleen nog melden dat het toch wel heel wonderlijk is dat ICS-Nl in bijv. Duitsland en Denemarken, paarden keurt en opneemt ten gunste van haar eigen boeken, terwijl daar toch echt erkende ICS dochterstamboeken zitten. Is er niets iets van de ECHA in Duitsland.........En DTF in Denemarken? ICS-Nl mag dus wel datgene doen wat ze het moederstamboek in Ierland verbied in Nederland te doen. Wonderlijk....heel wonderlijk. Het komt een beetje over dat er door ICS-Nl met 2 maten gemeten wordt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:00

Volgens mij is de crux van het verhaal van het PVE dat de nieuwe vereniging geen erkend dochterstamboek is van het ICS Ierland. Dat zorgt ervoor dat het enkel een vereniging is zonder enkele status. Zo staat het er in ieder geval. En dat veranderd het verhaal.

De antwoorden op de vragen richting het PVE die in dit topic zijn geplaatst zijn geschreven met een erkend dochterstamboek voor ogen.

Dat het ICS NL dit bericht op haar site plaatst begrijp ik ook wel. Het lijkt trouwens of dat wat op de site staat oorspronkelijk gericht is aan het NSvT door deze zinsnede: "Ik sta het u toe, alsmede het ICS en de GCDHA"

Hopelijk betekent dit dat deze 3 organisaties in ieder geval beginnen met enige samenwerking. Want ze delen dus informatie. Volgens mij zijn er al babystapjes gezet door ICS en NSvT door alleen al met elkaar om tafel te gaan.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 20:57

DPZV is vergelijkbaar met het NSvT hier in Nederland
al keuren de duitsersnog meer op beweging. Allart is al
anderhalf jaar ruin en Angelo vd Grafschaftertinkerhof
is ook goedgekeurt bij het DPZV

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:00

Berdien schreef:
Nuage, complimenten over je heldere en neutrale uitleg. Denk dat hiermee al een heel stuk onduidelijkheid mee weg is genomen, en het heeft de hele situatie voor mij (en de rest van het team ;) ) een stuk overzichtelijker gemaakt. Bedankt!

Helaas heeft Nuage een klein foutje gemaakt, sorry.

De ECHA (Duitsland) is moederstamboek geweest in de periode dat de ICS ltd (Ierland) geen stamboek status had van het Ierse PVE.
Eén van de voorwaarden van de moederstamboek status van Duitsland was, dat er op dat moment geen moederstamboek meer was. En zogauw het land van oorsprong van de Irish Cob, Ierland, weer een stamboek kreeg, dit stamboek moederstamboek moest worden.
Toen Ierland, ICS ltd, weer een proefperiode kreeg van het Ierse PVE om officieel stamboek te worden, werden de ECHA en aangesloten dochter stamboeken automatisch allemaal weer de dochter van ICS ltd.

Dit is allemaal gegaan volgens de regels vastgesteld door de EU, gevestigd te Brussel.

Helaas denken de Ieren dat zij een buitenlandse vereniging kunnen beheersen.
Ik zie nog een Ierse dame op de "beruchte ICS nl vergadering" staan te vertellen dat Ierland een twaalftal bestuursleden aansteld om de dochter stamboeken te kunnen vertellen wat en hoe ze het moeten doen.
De hele aanwezige vergadering moest toen wel een klein beetje lachen.

Affliantion kennen wij niet op het vaste land.

Een vereniging heeft leden en deze leden bepalen wat er gebeurd.
Geen enkele andere instantie heeft invloed op een vereniging.

Dit is de reden dat de ECHA, ICS be en ICS nl het niet accepteren dat Ierland gaat uitmaken wat deze verenigingen doen.
En ik vind dat alle leden van deze stamboekverenigingen zich met hand en tand moeten blijven verzetten tegen de invloed van Ierland.
Het moederstamboek regelt de fokkerij, maar niet de interne zaken.

By the way:
Een jury lid wordt aangesteld door het verenigings bestuur.
Een paspoort consulente wordt aangesteld door het verenigings bestuur.
Een Inspector wordt aangesteld door het verenigings bestuur.

Zijn de leden het hier niet mee eens, dan kunnen zij zich verzamelen en volgens het verenigingsrecht deze regels veranderen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:07

Dus zo is het gegaan. Dankjewel Henk. Ik vroeg me al af wat momenteel de status van de duitse ICS was.

Het enige wat ik niet begrijp, is hoe het dan mogelijk is dat zowel ICS Ierland als ICS NL elkaars paarden niet erkennen. Ze delen geen stamboekregistratie als ik het goed begrijp.
Maar volgens de regels zijn ze wel moeder en dochterstamboek.

ICS Ierland zegt zelfs dat dochterstamboeken niet bestaan op hun site.

Ik begrijp wel waarom de nieuwe vereniging hier in NL dan geen rechten heeft. Want ze zijn geen dochterstamboek van ICS Ierland, dat is ICS NL namelijk al.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:24

Ariebren schreef:
Een vereniging heeft leden en deze leden bepalen wat er gebeurd..

Waarom werd er dan niet naar de leden geluisterd op die "roemruchte vergadering"? We waren met een dikke meerderheid, maar door kunst en vliegwerk (en bedreigende taal van bestuursaanhang) deed het bestuur waar het zelf zin in had.. Ik ben het helemaal met je eens met deze zin, maar vrees het ICS bestuur niet...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 21:30

ICS nl erkend de in ICS Ierland goedgekeurde paarden, volgens de EU regels, als Irish Cob.
Dus foto keuringen worden ontmaskerd en niet geacepteerd.

ICS Ierland geeft toe op haar site dat er dochterstamboeken zijn volgens de EU regels.
Maar ICS Ierland weigert samenwerking met deze stamboeken.
En de smoes die ze daarvoor verzint, kan zelfs mijn nieuwste veulentje verzinnen.

Afbeelding

Mooi tongetje, lache.

Maar voor sommige mensen is het, wat geschreven wordt op een site, waarheid.
Prik daar doorheen en het is allemaal gewauwel.

Als ik eigenaar zou zijn van zo'n gigantisch paarden stamboek, dan zou ik op mijn website niet zo negatief zijn over de mensen die het alleen maar positief benaderen.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:36

Nuage schreef:
Volgens mij is de crux van het verhaal van het PVE dat de nieuwe vereniging geen erkend dochterstamboek is van het ICS Ierland. Dat zorgt ervoor dat het enkel een vereniging is zonder enkele status. Zo staat het er in ieder geval. En dat veranderd het verhaal.

De antwoorden op de vragen richting het PVE die in dit topic zijn geplaatst zijn geschreven met een erkend dochterstamboek voor ogen.

Dat het ICS NL dit bericht op haar site plaatst begrijp ik ook wel. Het lijkt trouwens of dat wat op de site staat oorspronkelijk gericht is aan het NSvT door deze zinsnede: "Ik sta het u toe, alsmede het ICS en de GCDHA"

Hopelijk betekent dit dat deze 3 organisaties in ieder geval beginnen met enige samenwerking. Want ze delen dus informatie. Volgens mij zijn er al babystapjes gezet door ICS en NSvT door alleen al met elkaar om tafel te gaan.

De Vereniging van Gypsy en Irish Cob Eigenaren heeft nergens en nooit geclaimed een dochterstamboek te zijn en/of paarden op te nemen. Het enige dat de Vereniging doet is keuringen in Nederland voor het moederstamboek organiseren. En dat is volstrekt Legaal.
Jammer dat het NSvT niet even de kleine moeite heeft genomen contact op te nemen met de Vereniging i.p.v. meteen een brief naar het PVE te schrijven.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:02

Er wordt over het ingeschreven staan bij 2 stamboeken geschreven, als ik over hengsten lees. Dat mogen er dus ook 3 worden? Want ICS irl. zou nr 3 worden voor Drum.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:10

idd KMD volgens mij mag dat gewoon want volgens mij gebeurt dat tussen KWPN, NRPS en AES ook :j
en die staan daarnaast trouwens dan regelmatig ook nog bij Duits en/ of belgisch stamboek ingeschreven ;)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:16

grid schreef:
DPZV is dat geloof ik ... zitten Allart en Gulliver bij toch ?! of zaten die bij ECHA ??

Deutscher Pinto Zuchtverband voor alles wat bont is ;)

hengstveulen schreef:
DPZV is vergelijkbaar met het NSvT hier in Nederland
al keuren de duitsersnog meer op beweging. Allart is al
anderhalf jaar ruin en Angelo vd Grafschaftertinkerhof
is ook goedgekeurt bij het DPZV

Allart is idd iets meer dan een jaar geleden geruind. Jammer maar helaas noodzaak wegens privé-omstandigheden.

Zowel Allart als Gulliver zijn opgenomen bij het DPZV en de ECHA.
Allart is dus geen hengst meer maar Gulliver is nog wel ggk bij deze stamboeken. En ik meen zelfs ook bij het ZfdP (maar dan ben ik me niet zeker van).

Overigens accepteert DPZV ook effen hengsten als men van mening is dat deze een aanwinst voor het fokprogramma kunnen zijn ;)

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:23

KootMiraDrum schreef:
Er wordt over het ingeschreven staan bij 2 stamboeken geschreven, als ik over hengsten lees. Dat mogen er dus ook 3 worden? Want ICS irl. zou nr 3 worden voor Drum.

Hengsten mogen bij meerdere stamboeken ingeschreven staan. Een goed voorbeeld daarvan zijn bijv. de KWPN hengsten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:30

Tuurlijk mogen hengsten bij verschillende stamboeken als dekhengst ingeschreven zijn.
De Arabieren worden bij heel veel stamboeken uitgenodigd om zich als hengst voor rasverbetering te laten keuren.
Alleen deze hengsten blijven Arabier, met een AVS paspoort bij het AVS.

KMD haar hengst, Drum, is opgenomen en geregistreerd en goedgekeurd voor de dek bij het ICS nl, dus Drum is ook automatisch een dekhengst voor het ICS ltd (Ierland), ICS BE en de ECHA.
En Drum zal altijd een ICS nl hengst blijven.
Mocht een ander stamboek Drum accepteren als dekhengst dan oké.
Drum blijft ten alle tijden een ICS nl hengst.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:09

Drum is net opgenomen bij het stamboek van Evelyn met een eerste premie, en komt in de
ELITE HENGSTEN KLASSE.
(Hengsten die toegelaten zijn in het Hoofd Basis Register en die zijn goedgekeurd om deel te nemen aan het Selectieve Fok Programma.)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:17

KootMiraDrum schreef:
Drum is net opgenomen bij het stamboek van Evelyn met een eerste premie, en komt in de
ELITE HENGSTEN KLASSE.
(Hengsten die toegelaten zijn in het Hoofd Basis Register en die zijn goedgekeurd om deel te nemen aan het Selectieve Fok Programma.)

Gefeliciteerd Natalia!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:24

Gefeliciteerd naat

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:30

KootMiraDrum schreef:
ELITE HENGSTEN KLASSE.

Vreemd, dacht dat Drum al goedgekeurd was voor het ICS Nederland.

Dus ook voor het moederstamboek ICS Ierland.

Hoop vraagtekens ??????

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:35

Gefeliciteerd, Naat, super van die knappe vent van je !!