[TI] Extra ledenvergadering NSvT op 18 april 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:10

Even op een rijtje dan :D

Merries kunnen behalen:

Ster (minimaal 1e premie + minimaal 7 op type)
Model (minimaal 7,5 op type)
Preferent (3 nakomelingen boven de 3 jaar die een 1e premie hebben behaald)
Sport (Grai Z1+5, Cob M2+5, Vanner M1+5)

Ruinen kunnen behalen:

Ster (minimaal 1e premie + minimaal 7 op type)
Model (minimaal 7,5 op type)

Hengsten kunnen behalen:

Preferent (minimaal 15 nakomelingen getoond boven de 3 jaar waarvan er 9 een 1e premie dienen te hebben behaald en 6 een 2e premie en tevens een GGK zoon).

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 01:13

dankje dat is duidelijk :D
het is ook bij elk stamboek anders

Nuage

Re: Extra ledenvergadering NSvT op 18 april 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:56

En enig idee of ik met Maddox nog een keer mee mag doen? Want ik wil toch ook wel proberen voor model

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:33

Nuage schreef:
En enig idee of ik met Maddox nog een keer mee mag doen? Want ik wil toch ook wel proberen voor model

Zal wel moeten, anders zou het niet eerlijk zijn. ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:34

Daar durf ik niet op te antwoorden, maar waag er anders een mailtje aan Esmeralda?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 19:48

Ja ik ga wel even een mailtje sturen. Weet alleen niet naar wie.. ga eens even op de site kijken :)

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 00:09

Met verbazing lees ik de uitslag van de extra ledenvergadering.

Helaas is daar besloten om de sportpredikaten nog verder omhoog te zetten hoewel op de vorige vergadering al was aangegeven dat de toenmalige eisen al te hoog werden gevonden.
Naar mijn mening zijn de huidige eisen van Z1+5 voor een grai uitzonderlijk hoog.
Het bestuur geeft in eerste instantie aan dat de tinker voornamelijk een recreatiepaard is om vervolgens met zulke voor 99% van de grai-paarden niet te behalen klasseringen te komen. Het zal mij dan ook uitzonderlijk verbazen wanneer er na enkele jaren meer dan 20 paarden deze premie krijgen toegekend.
Uiteindelijk zal het er op neer komen dat het predicaat een langzame dood zal sterven en geen meerwaarde geeft aan het ras.

Om even de vergelijking te trekken van sportpredicaten van andere stamboeken:

Fjord: A in Ibop of vvop
Wels ABC : L2+10
Tinker(Vanner)M1+5
Tinker(cob) M2+5
Welsh DE: M2+10
Haflinger: Z1 startgerechtigd of A in Ibop of vvop
Fries stamboek: Z1+1 (waar ze al 20 jaar bezig zijn arabisch bloed te kruisen)
AVS (Arabisch volbloed): Z1+1
Tinker(grai) Z1+5
NRPS: Z2 startgerechtigd
KWPN: Z2+1

Ik hoop dat op de volgende ledenvergadering er iemand dit eens aan de kaak stelt en de premies worden bijgesteld tot een meer realistischer niveau zodat ook meer merries de premie zouden kunnen behalen. Men dient niet te vergeten dat we hier over een koudbloed praten en niet over een voor de dressuursport gefokt of ingekruist warmbloed.

Tinkers bij mij bekend die het gehaald hebben of binnen afzienbare tijd zouden kunnen halen:

Boris Z1+3
Venco Z1+9
Baggio Z1
Gryffundor Z2+4 (hooste ooit behaald door een tinker)
Melby Z1+1
Ilona Z1+?
Iwan Z1+1
Gipsy Z1

Het zal zeker een hele lange tijd duren voor dit lijstje wordt aangevuld

Tot slot ga ik me nog even afvragen wat de eis is voor een scudder, Z2+5?? 8)7

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:12

De eisen voor het sportpredicaat zijn inderdaad omhoog gegaan, voor alle types. Wanneer nou blijkt dat er uiteindelijk niet 'genoeg' (en wat is hierin genoeg?) paarden dit punt bereiken, kun je toch altijd opnieuw gaan evalueren en eventueel de eis verlagen?
Een sportpredicaat is toch niet iets wat je cadeau moet krijgen? Het dient iets extra's te zijn. En is het niet zo dat elk paard de basis van de dressuur zou dienen te kunnen doorlopen? Dan praat je toch gewoon over de basis, ook een onderdeel van de recreatie?
Ik denk dat het niet onmogelijk is voor 99% van de grais, ik denk dat het onmogelijk is voor 99% van de eigenaren van een grai. Ik kan het niet, dus ik zet er iemand op die het wel kan ;)

Daarbij, hoewel ik in jouw geval kan voorstellen dat het lastig is om te komen, er waren welgeteld 11 leden! 11 van de 600! Dan is het logisch dat een nieuw voorstel relatief makkelijk wordt aangenomen wanneer er gestemd wordt.

De eisen voor een Scudder in de dressuur is geheel niet van toepassing, want er is nog geen scudder ingeschreven. En is de scudder niet de draver onder de tinkers, zoals de grai het rijpaard is? Ik denk dat je met een grai nog beter scoort dan eventueel met een scudder.

Anyway, het is zo afgesproken afgelopen zaterdag, er zijn genoeg stemmen 'voor' geweest en nu gaan we zien wat de toekomst brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:27

Duidelijk overzicht en heldere uitleg Leonoor en Ilona :j

Leonoor schreef:
Grai: Z1+5
Cob: M2+5
Vanner: M1+5

Ik vind dit zelfs nog mild. Net voor Grai vind ik het passend, maar voor Cob en Vanner vind ik hetgeen wat je moet bereiken voor een 'sport'-predicaat eerder aan de lage dan aan de te hoge kant. Ja, het is fiks, maar je hoort dit soort predicaten ook niet zomaar te kunnen krijgen. Ik zie het als een kroon op iemands werk, en als er dan maar een paar happy few zijn die dat kunnen. Mooi, dan blijft het juist exclusief.

Ik vraag me wel af. Zijn overige disciplines zoals springen of SGW of de mensport niet meegenomen?

Van het lijstje van de sportpredicaten van andere stamboeken. Dan zou ik de Tinkers eerder in hetzelfde groepje als Fjord, Haflinger en Friezen neerzetten. Ook de Vanners en Cobs. En dan zie je dus een mooi overeenkomend hoog niveau.

Het preferent verhaal :
Veulens van boven de drie jaar vind ik een goeie zaak, maar idd wat Esme zegt, wat als ze naar een ander stamboek overstappen of naar het buitenland verhuizen? Het zou wel mooi zijn als dat soort zaken ook meegenomen worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:35

Voor mennen is er ook al een sportpredicaat, die is gebleven zoals deze in de pdf staat in de openingspost.
Bijna niemand die aanwezig was, had daadwerkelijk verstand hiervan (jammer, jammer) waardoor hierin geen wijzigingen zijn gemaakt.

Springen, SGW, Western zullen ongetwijfeld ooit wel aan het lijstje worden toegevoegd, denk ik.

Met betrekking tot preferent en het verhuizen of ander stamboek, beats me ;)

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:48

Voor dat lijstje zou ik graag ook nog TREC en endurance willen toevoegen.

Ik ben 1 van (de vele) afwezige geweest al was ik zeker van plan te komen.
Ik had alles uitgeprint en op tafel gelegd en heb het niet in mijn agenda geschreven.
Stom genoeg dacht ik er weer aan toen de vergadering waarschijnlijk net afgelopen was :( , balen.
Dat krijg en van als je te veel dingen wilt doen :+

Voor de dressuur vind ik het zwaar maar zeker wel goed, ook als je het vergelijkt met andere rassen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 10:02

Leonoor schreef:
Daarbij, er waren welgeteld 11 leden! 11 van de 600! Dan is het logisch dat een nieuw voorstel relatief makkelijk wordt aangenomen wanneer er gestemd wordt.

En precies zo was het de afgelopen 5 vergaderingen ...

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:16

Ik was een van de mensen die niet aanwezig was tijdens deze extra vergadering, dus mag eigenlijk niet klagen, maar wil toch iets toevoegen;

Het bevorderen van tinkers in de sport met predikaten, daar ben ik niet op tegen.

Hetgeen wat mij wel tegen staat is de hoogte van de klasse (Hoger dan bij de friezen). Om een paard hoger in de dressuur te krijgen, heb je ook wat meer “temperament” nodig. Temperament wat wij in de tinkers niet echt willen hebben. Een Z1 of Z2 proef is voor de meeste ruiters of paarden niet haalbaar, zeker gezien het feit dat onze Tinkers niet gefokt zijn met temperament.
Wij willen tinkers als leuke gezelschapspaarden die we in diverse takken van sport kunnen uitbrengen. We willen plezier hebben met onze Tinkers. Ik heb nu het gevoel gekregen dat we op “zoek” zijn naar een nieuwe Tinker. Een Tinker met temperament, leergierig, soepel, groot etc etc.

Gaan we op deze manier niet de Friezen fokkerij achterna. De Friezen worden ook luxer en luxer. Mensen kopen friezen nu voor de dressuursport. Willen we dat wel met de Tinker.

Gaan we dadelijk niet te veel temperament in onze tinkers fokken om maar een sportpredikaat te krijgen, omdat de vraag mss gaat veranderen.

Tinkers staan nu eenmaal bekend als gezelschapsdieren, willen we dat niet behouden?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:25

Bij de friezen is het ook Z1+5

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:34

@Dobbel= Correct maar even een kleine note vanaf de Friezen site

Door deze opwaartse bouw komt de gewichtsverdeling in beweging meer op de achterhand, waardoor het paard beter in staat is om te dragen met zijn achterhand. Voor een opwaartse bouw is een lang voorbeen van belang, maar ook de stand van het voorbeen. De stand van het voorbeen is gekoppeld aan de schouder, waarbij een schuine en lange schouder het paard de ruimte geeft het voorbeen ver weg te zetten.

Het Friese paard heeft zich de laatste decennia steeds meer als sportpaard ontwikkeld, waarbij het in wezen weer terugkomt bij het type van vóór de landbouwperiode toen de Fries een luxe en snittig koetspaard was. Door de eigen functionele eigenschappen van het ras kan het zich tegenwoordig tot op het hoogste niveau meten met andere rassen.

Willen wij dit ook dan?? Onze Grai's zijn in het algemeen zwaarder dan de gemiddelde Friezen.... Kijk bv naar Collin.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:38

Dat is een discussie die ik hier niet ga voeren, maar wou wel even de correcte info hier hebben,

de vergadering is geweest, iedereen heeft zijn kans gehad om mee te bepalen, dat is helaas niet gebeurt door het overgrote deel van de leden,

dit is voorlopig wat er uit gekomen is, en daar moeten we het voor nu mee doen.

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:50

Vind het alleen wel een beetje jammer dat daar niet op gereageerd wordt, ik had voor afgelopen zaterdag al wedstrijd gepland.... en kon niet aanwezig zijn. Had ik dan een stembriefje in moeten leveren met een "tegenstem"?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 10:51

Is niet jammer, het heeft geen enkele zin,

we hebben er zaterdag met een klein groepje uitvoerig over gepraat, en dit is de uitkomst.

kan je hier een hele discussie er over maken, uitkomst zal niet veranderen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:40

Sorry, maar temperamentvol wil ik Baggio nou niet echt noemen en die gaat in de loop van 2009 dat sportpredicaat echt wel krijgen!

Daarbij geloof ik nog steeds niet dat het ras vernachelt gaat worden ivm sportpredicaten. Er is ruimte binnen het type grai om een luxer type tinker te fokken met wel alle bijbehorende raskenmerken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:40

nadinec schreef:
Vind het alleen wel een beetje jammer dat daar niet op gereageerd wordt, ik had voor afgelopen zaterdag al wedstrijd gepland.... en kon niet aanwezig zijn. Had ik dan een stembriefje in moeten leveren met een "tegenstem"?

Had je dan ook een tegenvoorstel ipv enkel een tegenstem?

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:52

Wat mij verbaasd is de KWPN in dit rijtje. Die zou wel in mijn ogen omhoog kunnen net als de friezen.
Aan het rijtje tinkers kunnen we roos ook toevoegen met Z1 en dat is een echte cob.

nadinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:54

Ja ik had wel een tegenvoorstel gehad....

Ik was het op zich eens met het eerste voorstel alhoewel ik voor de Grai het nog wel aan de "hoge" kant en de vanners iets aan de lage kant vond. Ik geloof best dat diverse paarden het wel gaan halen, zonder meer. Maar zoals je zelf ook al aangaf, dat de meeste eigenaren van Tinkers het niet zullen redden.

Ik weet ook de het wel exclusief moet zijn, tuurlijk, maar vraag me alleen af of het reeel is om dat van de Tinkereigenaren te "vragen".

Mss heb ik wel een verkeerd beeld van de Tinker, dat kan het ook zijn....., maar ik zie de meeste tinkers echt als recreatiepaard en niet als wedstrijdpaard.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen!!!!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:58

nadinec schreef:
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen!!!!

En die uitzonderingen (goed presterend in de basissport) worden hiermee dus beloond!

Veel mensen die een tinker uitbrengen doen dit omdat ze het leuk vinden, een uitdaging vinden, lekker willen trainen met hun tink,omdat ze denken dat ze wel de M of Z kunnen halen, noem maar op. En die mensen worden op deze wijze dus eventueel wel beloond met het sportpredicaat.

En zoals gezegd, als blijkt dat het geheel onhaalbaar is voor bepaalde types, kan het worden aangepast.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:08

Ik denk ook dat het niet de bedoeling kan zijn dat iedere tinker of eigenaar daar naar gaat streven. Maar als iemand zoals jij en ik ermee bezig zijn en het juiste paard ervoor hebben dan mag het best wel een speciaal iets zijn. Wat lang niet iedereen kan halen of wil halen.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:20

;) Ik was helaas ook verhinderd om aan wezig te zijn.
Ik vind het echt niet te hoog gegrepen hoor, je moet nl ergens een mee beginnen.
En in de loop van de tijd zou het misschien aangepast kunnen worden. 8-)

Er zijn nu eenmaal nog niet zoveel tinkers in de dressuur sport, Dus ik denk dat er naar de tinkers die op dit moment in de wedstrijdsport uitkomen gekeken moet worden, met wat mogelijk zou kunnen zijn.

Ook snap ik niet waarom hier moeilijk over gedaan wordt.
Ik ben het met Leonoor eens , dat de mensen die in de sport uitkomen hier gewoon voor beloont worden, met zo'n predicaat. En dat is gewoon leuk en stimulans.

Je hoeft tenslotte geen wedstrijden te gaan rijden }>

En wanneer voor je paard dat niveau niet haalbaar is , is dat ook niet erg toch. Ik vind het al heel knap dat er mensen zijn die het proberen en laten zien dan een tinker meer is dan een karreknol, Zoals hier in de omgeving vaak gezegd wordt. :Y)
Zelf heb ik een tinker naar M1 gereden, en ik vond het een kick om hem zover te krijgen, en ik ga het zeker met Bing ook proberen, en niet alleen voor het predicaat maar hoofdzakelijk voor de lol die ik er mee heb, en als ik dan zo'n predicaat zou halen , zie ik dat als een kroon op het werk.