[TI] Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:05

stalnijmegen schreef:
wat ik dan nie snap he ....

als iemand een kwpner te koop aanbied voor 6000 is het ok
en als iemand een inker aanbied voor da geld, dan is ons ras opeens erg duur???

waarom mag een tinker bij sommige mensen in de ogen niet meer als 2500 kosten?? waarom krijg de tinker dus zo een stempel, terwijl voor een fries/kwpner of weet ik het wat, het zonder pardon uit de broekzak word getikt??

:n Nee hoor, voor ik dat voor een kwpn'er neertel moet het ook een paard zijn wat goed kan lopen, merrie is en intressant bloed heeft.
Wil ik gewoon een paardje om buitenritten mee te maken dan betaal ik voor een kwpn'er ook niet meer dan 2500.
En ja, als ik Z dressuur wil worden of kampioensveulens wil fokken dan betaal ik voor een Tinker ook wel 5000, mits ie het waard is natuurlijk.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:49

stalnijmegen schreef:
waarom mag een tinker bij sommige mensen in de ogen niet meer als 2500 kosten?? waarom krijg de tinker dus zo een stempel, terwijl voor een fries/kwpner of weet ik het wat, het zonder pardon uit de broekzak word getikt??

Zonder pardon wordt er niks uit de broekzak getikt hoor... Probeer als particulier maar eens een fries voor 6.000,-- Euro te verkopen. Dat zal je vast nog niet meevallen en moeten er super papieren achter zitten ofzo...

En het prijsverschil tussen haflingers en tinkers snap ik bijzonder goed hoor nu ik hier 4 haflingers op stal heb staan.... :D

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:56

stalnijmegen schreef:

Kijk ik denk dat we niet moeten vergeten dat Tinkers nog 'maar' een jaar of 10 serieuser worden genomen, tot die tijd kocht je ze voor een appel en een ei van de boot af.
Heel veel mensen hebben in die tijd tinkers gekocht voor nog geen 600 euro en als je dat weet is de prijs nu wel heel enorm.
Maar....
Intussen is het ras populair, de kwaliteit vele malen beter en begint er langzaamaan lijn te komen in het ras.
De echt goede kwpn-ers en Friezen kosten ook een smak geld maar daar is men intussen aan gewend ofzo denk ik :)

Ik voorzie dat de kwaliteitspaarden (zwar,breed, veel behang) nog duurder zullen gaan worden.
De mindere zullen rond deze prijzen blijven hangen vermoed ik.

Maar da's wel een offtopic bericht.

Ik dank dat TS gewoon moet blijven zoeken en dan niet alleen via MP maar vertel aan veel mensen wat je zoekt, in het verleden is wel gebleken dat in sommige onbekende stallen heel leuke paarden voor betaalbare prijzen staan.

snowdon

Re: Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:19

Bij kwpn'rs maken de sportprestaties de prijs, bij tinkers is dat niet. Dus die twee zijn niet te vergelijken.

Ik vraag me dan ook af wat ik als een recreatietinker moet zien. Want het grootste gros fokt met een simpele merrie en/of hengst en dan zie ik geen verschil tussen een merrie die iemand koopt voor de fok of voor de leuke ritjes. En een ruin mag van mij best wat goedkoper dan een merrie, vanwege een missende meerwaarde in de fokkerij, maar dat verschil mag wel beperkt blijven. En zeker zolang er nog mensen blijven kopen voor zo'n smak geld.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:30

Zoals ik het zie kan je het in categorieen indelen. Van duur naar minder duur

1. Goedgekeurde dekhengsten van het zware type (6000 - the sky is the limit zo'n beetje)
2. Volwassen merries met prestaties als fokmerrie, keuringsresultaten of bijzondere afstamming (5000-8000)
3. Grotere ruinen die zwaar in het type staan en zeer braaf zijn (4500 - 5500)
4. Grotere merries die zwaar in het type staan en zeer braaf zijn (3500 - 5000)
5. Goedgekeurde dekhengsten van het lichte type (en dan bedoel ik een serieus licht type!) of zwaardere hengsten nggk (3000 - 5000)
6. Normale merries (2500 - 4000)
7 Normale ruinen ( 2000 - 4000)
8. Merries twenters en jaarlingen van bijzondere foklijnen met veel toekomstbelofte (2500 - 3500)
9 Hengsten twenters en jaarlingen van bijzondere foklijnen met veel toekomstbelofte (2500 - 3500)
10 Veulens uit bijzondere foklijnen e.d. (2000 - 3000)
11 Veulens (1200 - 2000)
12 Oudere of zieke tinkers (1000 - 2000)

Natuurlijk kan ik nog allerlei uitzonderingen op dit overzichtje noemen. Bijvoorbeeld een merrieveulen dat voor 5000 euro werd verkocht. Maar dat blijf ik even zien als uitzonderingen. Net als bijzondere merries of ruinen die voor minder worden verkocht omdat de eigenaar niks om geld geeft of niet weet wat de huidige prijzen zijn.

Een particulier zoekt vaak een paardje in categorie 3 of 4. Die paarden zijn altijd aansprekender en beter opgevoed dan de paarden uit categorie 6 en 7. Maar dus ook een stuk duurder. Als je als particulier daarna naar een fokker/handelaar gaat en verliefd wordt op een merrie uit categorie 2... dan heb je een probleem :)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:25

IceMam schreef:
Nou ja, het spook in de bak niet meegerekend, zijn ze redelijk bomproof volgens mij.

Daar heeft die van mij ook last van.
Weet je wel hoe gevaarlijk die zijn.
Die spoken dan.
Moet zeggen dat mijn tinker ook niet geschrikt is voor beginners.
Hij is eerlijk en kijkt niet zo snel ergens van op.
Maar is super slim en nog erg jolig.
Wat nog wel is voor gevaarlijke situatie's zorgt.
Altijd leuk zo'n rodeo in de bak met een dressuur zadel.

Maar ze zijn natuurlijk wel erg leuk om naar te kijken. :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:39

Mooi overzichtje zo Nuage :j Alleen zou ik categorie 3 en 4 nog omdraaien :P

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:45

Ja misschien heb je wel gelijk Leon, maar heb het gevoel dat veel recreanten de voorkeur geven aan een ruin en zie die prijzen ook echt de pan uitrijzen ondanks dat er geen fokwaarde is.

Ben trouwens de " normale" enters en twenters vergeten zie ik... denk dat die rond de 1800-2800 zitten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:50

Waar ik aan denk bij deze wensen is nu niet direct een koudbloedras, maar juist een warmbloed. En dan niet de kwpners met veel bloed, maar het Gelderse of Groninger type. Die zouden nog weleens kunnen passen. Is een beetje uit de denkrichting, maar benaderd je wensen wel beter dan een tinker, fjord of haflinger.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:58

Gelders en Groninger zijn vaak toch juist wat groter?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:17

Die zijn groter dan 1,50m, maar hoeven echt geen reuzen van 1,80m te zijn.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:25

Ik zat meer aan 1.65 te denken, maar die heb je dus ook vanaf 1.50? Dat wist ik niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:29

Ze zullen wel iets groter zijn dan 1,50m maar dat zoekt de TS ook.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:02

Hmm ik zou gewoon wat rondkijken overal, er zijn genoeg leuke rustige paarden die geen tinkers zijn :P
En mijn ervaring is toch dat tinkers vaak niet de makkelijkste zijn..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:13

Nuage schreef:
Een particulier zoekt vaak een paardje in categorie 3 of 4. Die paarden zijn altijd aansprekender en beter opgevoed dan de paarden uit categorie 6 en 7. Maar dus ook een stuk duurder. Als je als particulier daarna naar een fokker/handelaar gaat en verliefd wordt op een merrie uit categorie 2... dan heb je een probleem :)

Waarom zou je als particulier niet zoeken in categorie 6 en 7? Dat pas qua wensen en qua prijs. Een 'normale' merrie of ruin kan toch ook braaf zijn en geschikt voor recreatie? Dat je dan een paard hebt wat minder aansprekend is dan sommige anderen, tjah, dat kun je toch verwachten als je zoekt binnen een bepaalde prijsklasse. Als ik zoek naar een leuke recreatiewarmbloed dan hoef ik toch ook geen paard wat prefekt is qua exterieur, toontredend, koehakkig, groot hoofd of een wat weke rug is dan geen probleem.

snowdon schreef:
Ik zat meer aan 1.65 te denken, maar die heb je dus ook vanaf 1.50? Dat wist ik niet.

Net als dat er kwpn'ers zijn die te klein blijven zijn er ook wel klein uitgevallen Groningers en Gelderse paarden, zoals ik al eerder zei kun je ook zoeken binnen kwpn en nrps maar dan een paard zoeken wat tussen 1,58 en 1,62 zit, scheelt aanzienlijk in de prijs.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:21

Anneliesdj: omdat de meeste tinkerfreaks zoeken naar een mooie tinker die ook nog eens heel erg braaf is. Bepaalde stokmaat, meestal niet rond de 1,45m. Je zoekt een tinker en dan moet ie meestal vlekken hebben, groot genoeg zijn en helemaal voldoen aan de verwachting bombproof. De meesten willen dan niet een tinker met veel minder sok of korte manen, helemaal effen of een erg pittig karakter.

Ik verzin het niet hoor. Krijg regelmatig de vraag of ik tinkers te koop heb en dan zoeken ze allemaal in categorie 3 of 4 maar graag met het prijskaartje van cat 6 en 7 ;)

hdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:48

Ik weet niet of jullie dat ook hebben maar mijn ervaring is dat men tinkers geen echte paarden vindt?!?!

Als ze vragen wat voor een paard ik heb en ik zeg een tinker zie ik ze vaak al denken...
ervaren jullie dat ook zo?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:50

Nee totaal niet maar dat komt waarschijnlijk doordat ik nooit op maneges e.d. kom ;)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:52

ik laat het ze altijd nog een keer vragen op het moment dat ze de 10e keer in 1 uur van hun heethoofd afvallen en ik vrolijk op mijn dooie akkertje verder hobbel.

hdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:54

hihi teuntje die is leuk :D moet ik ook maar eens doen dan,
Ik ben hartstikke trost en mega gek met m'n tinker. en het maakt me niet zo heel veel uit wat een ander er van zegt of over denkt. Maar soms zijn de reacties niet altijd even leuk,

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:10

nope, daarom sta ik ook niet op een manege, heb er iets te veel sch**t aan gehad altijd.. ben iets té boerenmeid voor een kak-stal :oo Lol met je knol is bij mij nummer 1, ik kan er niet zo goed tegen dat wedstrijdambities voor het welzijn van een dier gaat.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:59

Maar goed dat laatste is natuurlijk niet altijd aan de orde he dianne,

ik heb ook wel op stallen gestaan waar ze juist mijn tinks leuk vonden, ondanks dat ze zelf dure knollen onder hun kond hadden,

en tja ik heb tinkers, zo te zien een te goedkoop verkocht volgens het lijstje van esmee, maar ik ben reuze blij met de nieuwe eigenaar, en dat ze lekker bij ons blijft, dan maar wat minder euros,

en ja ik heb voor mijn kwpner ruin veeeeel meer geld neergelegt als ik ooit voor een tinker zou gaan doen, maar dus ook met het doel echt voor de sport gekocht, tuurlijk met een tinker kan dat ook, maar er zit toch we erg veel verschil in kwa rijden, soeplesse, enz,

voor mij gaat het welzijn boven alles, en ook met de verkoop van zowel Lonan, viane, heeft dat hoog mee geteld, hoger als de euro`, en ook met kailey zal het juiste baasje belangrijker zijn als de euro`s.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:26

IceMam schreef:
Snap ik, maar de 3 Tinkers die mij op stal staan, zijn géén van alle beginnerspaarden. De Tinkers die bij ons op de manege gestald zijn, zijn óók al geen beginnerspaarden.

Wél goede ervaringen met een Merens.

Een Merens is ook niet altijd even koel en rustig... Ik rijd een Merens en dat is af en toe een stuiterbal... Verder wel een goud eerlijk karakter...

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:27

En wat Dobbel nu zegt, zo zijn er meer die zo denken...liever een super nieuw huisje dan een topprijs.

En als je nou DAT soort mensen zoekt, kun je vast ook een leuke brave doorgewinterde Tink kopen voor een redelijk "normale" prijs! ;)

(vriendin van mij bijvoorbeeld gaan een goed thuis zoeken voor hun doorgewinterde Tinkermerrie (maar in omgang wel een "tantie") van 10 jaar, ook voor hun is super huissie belangrijker dan een wereldprijs....ze staat nog niet "officieel" te koop overigens, MAAR als voorbeeld dat het wel mogelijk is! En dan hebben we het over een mooie merrie van zo'n 1.52 mtr, betuigd, bereden, super verkeersmak....
Nogmaals, ze staat officieel nog nergens te koop aangeboden, even om aan te geven dat het wel mogelijk is!!!)

Geduld hebben, goed rondkijken, vragen, een advertentie zetten misschien met "gezocht" en wat je "te bieden" hebt in z'n totaal voor een paardje. Wedden dat er vanzelf wat leuks op je pad komt!!! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:49

Ja idd, het is grotendeels geduld hebben en afwachten, soms heb je een buitenkansje.

Nuage; ik geloof je wel hoor en dat zit natuurlijk ook in 'ons' hollanders, het beste willen voor zo min mogelijk geld. Aan de andere kant is het ook wel zo dat een fokker misbruik kan maken van de onervarenheid van de koper, beetje praten over mooie bloedlijnen en dan een prijs noemen die hoger ligt dan de echte waarde. Koper trapt erin omdat ie denkt dat het een goed paard is want zo'n fokker zal het toch wel weten.