[TI] Tinkers met staart/maneneczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Tinkers met staart/maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:24

even een kleine tip:
ik geef mijn zomereczemer nu een kuur drainage compositum van de paardendrogist.
hij had ook een dikke manenkam.
die trekt nu weer weg en is soepel.
huid ziet er heel rustig uit,de vacht begint te glimmen en geen jeuk.

zo'n flesje kost 22 euro,dus voor de prijs hoef je het niet te laten, het schoont het lichaam op en helpt te ondersteunen om afvalstoffen weg te krijgen.
misschien een ideetje voor jullie?

tequila:
fructaan heeft zeer zeker invloed op eczeemdieren. ik zeg wel es dat sommige paarden hoefbevangen worden en andere dus juist jeuk krijgen bij een teveel daarvan

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:24

Dat bedoel ik Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:04

klopt, dit jaar is mijn paard licht hoefbevangen, vorig jaar had hij jeuk.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:54

*Tequila* schreef:
Ik kreeg vanmorgen ineens een ingeving. Moet er nog even verder naar zoeken hoor, maar zou het ook niet te maken kunnen hebben met het fructaangehalte in het gras? Zie nl dat de meeste Tinkers die nu beginnen met schuren ook allemaal buiten staan....

Zou goed kunnen Ja
Chayenne ging schuren toen ze op de schrale (vechtende = fructaan hoog) wei (paddock met gras Huilen van het lachen ) stond....

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:47

Ik zit in Groningen, risoco gemiddeld en dan 13, wat houdt dat precies in Vlinder32?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:10

Flint schuurt nog steeds en ik kan geen luizen vinden. Dat betekent natuurlijk niet dat die er niet zijn. De bovenste pluk manen is nu ook foetsie en de staartwortel heeft meer weg van een ragebol.
Zijn er nog eczeempaarden die nu nog schuren? Ik hoop stiekum doordat hij nu nog schuurt de kans op ZE minder is.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:10

Ehm.... ja, die van mij schuurt nog iets.... Bloos

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:16

Bij laag kunnen eigelijk alle paarden hele dag grazen. Bij gemiddeld moet je alleen met paarden opassen die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid (dus graastijd verkorten of bijv 's nachts laten grazen of alleen de ochtend). Bij hoog is het niet handig om (gevoelige) paarden te laten grazen overdag. Deze hoge waarde is dus alleen overdag. Je kunt gerust je paard 's morgens, 's avonds later en 's nacht nog laten grazen. Je zal ook zien dat bijv fructaangehalte nu al fors gedaald is.
Het is dus de combinatie zon (heldere lucht) en koude nachten.
Wanneer gras dus gestressed is (weinig voeding of niet kunnen groeien door kou of droogte) heeft het een hoog fructaan gehalte. Met bewolkte dagen is fructaangehalte erg laag in het gras. Fructaan zou misschien ook rol kunnen spelen bij zomerexceemklachten. omdat die vaak gepaard gaan met zelfde omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:25

Nou de manen zijn er af hoor!
Afbeelding

Ik lees net in een ander topic dat een paard daar jeuk krijgt van summerfitkoeken! Die krijgt ie, een halve per dag. De jeuk is toen ook begonnen, misschien dat dat het is! Nou duimen maar.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:27

Hoe komen ze er op dat het onstaat door die koeken dan?

Tsja, fris koppie Tong uitsteken

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:06

1 koek schijnt hetzelfde in te zitten als 2 kilo basisbrok, dus veel! Ook schijnt er veel suiker in te zitten, voer ze zelf ook niet meer aan Banbay...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:15

Ik heb geen idee hoe ze daar bij komen, staat in een topic in het paardenwelzijngedeelte over summerfitkoeken.
Maar goed, het is een kleine moeite ze niet meer te geven. Jee als dat het nu zou zijn, zijn we er gemakkelijk klaar mee, maar dat zal wel niet.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:12

Die van mij schuurt ook nog steeds. Het gekke is dat hij juist net onder zijn manenkam flink schuurt. Manen zitten er nog aan maar daaronder zitten schuurplekken.
Hij gaat ook liggen en dan met zijn buik over de grond en met zijn navel over zijn achterhoef. Jaja heel vakkundig uitgedoktert.
Zijn staart was het hele jaar door mooi maar sinds een maand is de bovenkant kaal Boos!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:24

Toet krijgt ook Summerfit koeken...nooit bij stilgestaan. Nu krijgt ie ze niet meer...nu jeukt ie ook niet echt meer, maar goed, de knutten zijn er ook niet echt meer bij ons.

Als ze echt jeuk hebben kan ik toch gewoon echt een Exceem deken aanraden hoor, is zo'n verlichting voor het paard zelf.
Tenzij ze puur jeuken door het voer natuurlijk Knipoog

Als er ooit iets voor komt (een vaccin/medicijn of wat dan ook) ben ik de 1e die in de rij staat, whahahaha
Shathu reageert heel geirriteerd en heftig op de vliegjes, heel. Wat het rare alleen is, hij heeft nog nooit een plekje of wat dan ook gehad. Moet wel zeggen..op moment dat het echt erg wordt met de vliegies heeft hij dan ook wel al een deken op.

Overigens....Toet z'n manen/voorpluk zien er nog best toppie uit voor een "schuurdertje"...je ziet wel de piekies ertussen uit steken, van het "uitdunnen" Knipoog
Maar dat er niet meer weg is komt echt door de deken!
Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:57

ehum...... mijne heeft ook op de Pavokoeken gestaan..in de zomer...op het weiland...daar is de ellende begonnen.
Ding dong!!!

Geen koeken meer voor de mijne, ook mijn kleine meid reageerde daar op! Die heeft dat echt nog nooit laten zien.

Ik weet genoeg, ik ga dat volgend jaar niet weer geven.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:20

koeken heb ik voorgaande jaren wel gegeven, moet zeggen dat ik hier geen last van schurende paarden had, vond het dat ze er zo mee smeerden en de helft lieten vallen, dus ben maar weer brok gaan bijvoeren op het land,

maar wie weet is het inderdaad zo, kom je dan volgend jaar gauw genoeg achter.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:56

He die van mij heeft vorig jaar ook summerfit koeken gehad, en toen schuurde hij. Dit jaar niet meer en hij krijgt ook geen summerfit kooeken meer sinds dit jaar. toeval? of zitten er stoffen in die koeken wat jeuk oproept? er zit overigens best veel suiker in inderdaad !

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:33

suiker weet ik zo niet maar ben toch wel benieuwd. Heb er 3 staan die zijn gaan schuren...1 daarvan is helemaal kort geweest..
Van de koeken afgegaan in juni en sindsdien is het weer gaan groeien.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:38

Dat is een hele goeie, Kascha heeft ook heel even geschuurd, kreeg toen ook die koeken. Maar heel even, en is weer gestopt. Banbay is ook gaan schuren terwijl hij die koeken kreeg, bij hem is het nog niet over....

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:40

Jeee...zit me nu te bedenken...ook Reilly kreeg ineens jeuk aldoor. Ook manen er wat afgeschuurd, maar had niet idee dat het heel erg van de vliegen kwam...
Ze kregen bij mij alledrie Summerfit...hmmmmm...Maar niet meer doen voor zekerheid

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:08

bij mij kans dat 50% van mijn paardenbestand (hihi) dus daarom onverklaarbaar is gaan jeuken..
Ahhhh en ik maar die eczeemdekens omdoen en zij maar jeuk houden door het door blijven voeren van die koeken....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:56

Heb nog 3 halve koeken, wilde ze aan Mirthe geven, maar mooi de prullenbak in, voor de zekerheid... Clown Boos!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:21

dat is het geld ook niet Knipoog, liever geen jeuk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:48

Ik weet een goed middel tegen die exceem.De echte paarden hoefteer van Rademakers.Ik heb een pony gekocht die werd gek van de jeuk,bleef alleen maar rennen door de wei door de jeuk.Ik heb haar manen en staart[wortel] ingesmeerd met de teer,haar staart groeit weer aan en ze schuurt niet meer.haar manenkam is eerst gewassen,toen kort geknipt en ingesmeerd met de teer.Haar manen groeien weer en ze heb géén jeuk meer.
Ze kan weer stil staan en grazen en is volgens mij dol gelukkig.
Het is wel een zwarte troep die teer,maar echt het werkt.[ook bij honden met exceem].Maar LET OP,de pony mag met de teer NIET in de volle zon staan!En je moet het er niet al te dik opsmeren,gewoon deppen met een kwast.Na verloop van tijd verdwijnt de teer vanzelf.Herhalen tot je resultaat ziet.Bij mijn pony en hond heeft het geholpen!
Dit is wel op eigen risico,niet dat je mij later de schuld gaat geven als er iets mis zou gaan.De pony zou miss. allergisch zijn voor de teer?kijk dan weet ik dus ook niet wat er gebeurt.
Ik heb navraag gedaan bij een reformwinkel en die zeiden dat pure teer heel heilzaam is,en dat het vroeger altijd werd gebruikt bij mens en dier.Heel veel succes voor degene die het gaan proberen bij hun pony.Heb je nog vragen/mail me maar hoor.