[TI] [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:51

Maya schreef:
Ik vind het fijn voor je Berdien, maar ik blijf van mening dat je haar wel gewoon merriebrok moet gaan voeren Lachen Gras is imo niet voldoende.

Ik heb geloof ik gemist waarom Maya deze opmerking plaatst, maar ik ben eigenlijk van mening dat het wel zonder merriebrok zou moeten kunnen. Gras/hooi aangevuld met een mineralensteen, zou voor alle paarden voldoende moeten zijn. Ik ben van mening dat krachtvoer de processen in het lichaam alleen maar ontregelen en het zou dan ook geen noodzaak moeten zijn om krachtvoer bij te voeren.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:05

snowdon schreef:
...Ik heb geloof ik gemist waarom Maya deze opmerking plaatst, maar ik ben eigenlijk van mening dat het wel zonder merriebrok zou moeten kunnen. Gras/hooi aangevuld met een mineralensteen, zou voor alle paarden voldoende moeten zijn. Ik ben van mening dat krachtvoer de processen in het lichaam alleen maar ontregelen en het zou dan ook geen noodzaak moeten zijn om krachtvoer bij te voeren.

Omdat ik ook schrijf over bijvoeren nog even een reactie van mij:

In grote lijnen ben ik het met je eens *LOL*
Maar het engels raaigras in Nederland is wel enorm eenzijdig daar moet je wel rekening mee houden Knipoog
Een dragende merrie aan het einde vd dracht kan hier in ieder geval niet voldoende uit halen (en een paard dat zeer intensief getraind wordt ook niet) --> dan zou het al een wei/ hooi moeten zijn met gemengde grassoorten (en dat hebben maar heel weinig mensen in NL Knipoog ) en daarbij idd altijd mineralensteen of dagelijks aura of summerfit koek erbij Ja maar dat doen trouwens helaas ook nog veel te weinig mensen heb ik gemerkt Scheve mond

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:08

Sita, het is inderdaad jammer dat zulke paardjes zo slecht behandeld worden! Ze is helaas in het echt wat slechter als of de foto, wanneer ze op stal staat hoest ze der longen uit der lijf,en we kunnen er in de winter geen 24 uur weidegang bieden dat is wel erg zielig om dan te zien

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:13

Wat een leuk koppie heeft ze zeg. Ik snap uberhoubt niet waarom mensen paarden zo kunnen behandelen.
Haha die Lord, zo zag Prada er eerst ook uit Tong uitsteken
Succes nog met de rest Tong uitsteken

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:19

Over 3 weken ga ik een startkaart aan vragen Clown
Ik gooi mezelf en Prada voor de leeuwen Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:21

Uh.. Ja dat kan je wel zeggen.. Tong uitsteken Ik ben benieuwd hoe jullie het doen op wedstrijd!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:25

Haha Tong uitsteken
Nou mijn vader zei eergister toen we aan het rijden waren. Jullie worden steeds meer 1, jullie worden echt een team. En we krijgen ook een steeds betere band! Ze doet zo goed dr best voor me. Ik ga dus 3 weken nog les volgen en dan me 1e wedstrijd rijden Tong uitsteken
Ben wel benieuwt idd hoe het gaat, het is 1 op vreemd terein en 2 ze is helemaal alleen. Dus ben benieuwt dat ik niet door de bak word geslingerd Tong uitsteken

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:28

haha, ag zolang je blijft zitten is er niets aan de hand Knipoog

Is er bij jullie in de buurt niet een andere stal, dat is voor haar ook vreemd terein misschien een idee om daar een keer te gaan rijden, om haar te laten wennen aan een ander soort omgeving, en te kijken hoe ze aanvoelt op een ander terrein!

Maar dames, ik ga der vandoor moet morgen weer naar school helaas.

Doeiidoeii, weltrusten!
*ga eerst voetbalvrouwen kijken!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:30

Dat is wel een goed idee! Bedankt!
School? Ik lekker niet Tong uitsteken
Weltruste!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:38

Mendi schreef:
Ik meld mij even aan hier.
Ik heb gisteren waarschijnlijk een tinker gekocht! Ja
Ze moet nog gekeurd worden dus daarom even een slag om de arm (ik vermoed dat ze wel goed gekeurd wordt Knipoog) en dan komt ze eind van de maand.

Gefeliciteerd Mendi met de eventuele aankoop van de tinker. Hopelijk wordt ze even onvervangbaar voor je als Mendi-vierbeen die nu een hopelijk goed tehuis heeft aan de andere kant van het land.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:07

Update over mijn kippetjes..
Ze groeien echt mega hard!

Clover
Afbeelding

Ugly Alex
Afbeelding

Sam
Afbeelding

ROFL
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:09

Over het voeren. Ik nodig alle mensen uit die van mening zijn dat Jes merriebrok moet krijgen om bij Jes te komen kijken. Gezonder kán ze namelijk niet. Ze is weldoorvoed, zit onder de appels, glimt als een spiegel, is energiek etc etc. Kortom, ze is kerngezond, en heeft geen gebrek aan het een en ander. Ze krijgt 5x per week muesli op stal, en heeft beschikking over een mineralensteen. In de wei staan verschillende grassoorten.
Dus nee, Jessie krijgt -nog- geen merriebrok. Als ze het nodig heeft, onthoud ik het haar echt niet. Maar ze heeft het gewoon -nog- niet nodig. En zij is een paard wat heel erg reageert op overvoeren/krachtvoer, en dat wil ik niet nog een keer Knipoog Lachen

Vanavond les gehad, ging wel lekker! Paar moeilijke oefeningen voor onze kiezen gekregen, maar we hebben ze overwonnen Cool
Drie horsemanship proefjes geoefend, eerste ging lekker, 1e keer 2e proef ook wel, maar toen daarna.. Nagelbijten / Gniffelen Zat een stuk rechtergalop in, Jes werd knetter en vloog alle kanten op -> in de linkergalop. Compleet door het dolle heen. Nou ja, wel goed afgesloten, in een stuk rechtergalop. 3e proefje ging weer heel netjes Ja
Nog overladen met complimenten van de instructrice dat Jes zo mooi is, zo goed gebouwd, zo gezond is, zo mooi drachtig is enz. Ook wel eens leuk om te horen Haha! *trotstrotstrots*

De rest ga ik morgen bijlezen, ga nou naar bed!

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:15

goedenavond,

sita: het rijden gaat dus lekker!! super dat ze alles oppakt

Prada: hey welkom terug Haha! foto's zien er goed uit

Lordj: voetbalvrouwen komt niet wegens uitloop voetbalwedstrijd Knipoog

gave kuiken foto's!!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:39

Berdien, ik geef je groot gelijk. Je ziet zelf wel of je merrie niks tekort komt. Vergeten wordt soms dat tinkers sobere paarden zijn die te vaak overvoerd worden met alle gevolgen vandien.

Sox - niet drachtig helaas - is de winter doorgekomen met kuil en iedere dag een Pavokoek. En na het rijden (niet vaak door het slechte weer) een pondje haver. Ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Nu staat ze op (behoorlijk veel) gras, de pavokoek houden we erin en ze ziet er prachtig uit. Dit jaar dus geen biks/muesli. Alleen na het rijden wat haver als extra beloning.

Schetige kipjes Sita!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:43

Wat zijn die kippetjes leuk Sita!

En over voeren: Ook ik ben van mening dat zo min mogelijk krachtvoer zorgt voor een gezond en evenwichtig paard. En dan druk ik het nog zachtjes uit, liefst helemaal geen krachtvoer eigenlijk. Mirthe ziet er ook blakend uit, dus voor zover ik het weet doe ik het goed.

Mensies ik ga nu lekker naar bed, morgen weer werken daar heb ik wat minder zin in.
Welterusten!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:49

flicka schreef:
Gefeliciteerd Mendi met de eventuele aankoop van de tinker. Hopelijk wordt ze even onvervangbaar voor je als Mendi-vierbeen die nu een hopelijk goed tehuis heeft aan de andere kant van het land.

Haha dank je Flicka! Knipoog

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:50

Wat zijn je kipje leuk sita! Alex is echt mooi van lelijkheid! Haha!

Ziggy krijgt 2 kilo sportbrok per dag en af en toe musli, en verder genoeg hooi. Maar hij krijgt niet veel gras. Ik heb maar 1 weiland, en dat is zo kaal vooral nu met de droogte.

Berdien: Je kan heel goed zelf aan je merrie zien wanneer ze wat nodig heeft. Jij bent de eneige die er goed oog voor heeft, en jij ziet er elke dag. Jij bent de enige die wel of niet kan bepalen of ze merriebrok

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:52

Gave foto's weer van je kippies!
Mindi, alvast gefeliciteert idd!
Ik heb er denk overheen gelezen!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:55

Over voeren.. Amy staat erg hoog in het voer..
Ze doet het er goed op.. Nu is ze wel wat dik van op het verse gras staan, maar ik moet zeggen dat ze blaakt van energie en er super uitziet. Zonder al dat krachtvoer lukt haar dat niet, we trainen veel (en zwaar) ze heeft het gewoon nodig.
We hebben zelfs een tijd gehad dat ze op 3 kg sportbrok stond Gestoord .. Nu zijn we eindelijk op een voerschema waar ze het super opdoet..

Vrijwel eiwit en suikerarm.. Maar toch veel energie..

Ze staat overdag op de wei, 's nachts binnen.

Ze krijgt per dag aan krachtvoer:
2 kilo Pavo Liga, 's morgens en 's avonds
Na het rijden een volle kilo schep (= 750 gram) Pavo Natures Best met 2 appels, wortels en een scheut lijnzaadolie.

Aan ruwvoer krijgt ze natuurlijk weidegang..
Verder als ze een hele dag buitenstaat 2x daags een flinke plak (2.5 kilo per keer gok ik) hooi.
Als ze binnenstaat of op de paddock krijgt ze ipv gras 2x daags hooi en 2x daags kuil.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:56

Pradaatje: ik kom ook zomaar even bij jullie binnen vallen hoor zonder enige aankondiging dus kan me voorstellen dat je er overheen hebt gelezen!
Als de tinker goed door de keuring is gekomen zal ik wat meer vertellen Haha!

oh ja: de kippies zijn geweldig! Ben al gevallen voor Ugly Alex Bloos
Laatst bijgewerkt door Mendi op 06-05-07 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:58

Ben benieuwt! Haha!

Prada staat dag en nacht op de wei, ze krijgt na het werken meestal 1/2 kilo brok. Maar voorderest word ze volgegooit met wortels appels en koekjes. Maar ze word niet extreem gevoert.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:05

mensen ik ga naar nedje toe.
Morgen mijn eerste stagedag bij de dierenarts in Blokzijl. Heb er al helemaal zin in.

tot morgen mensen!

flicka

Toch moet je uitkijken met wortels. Heb ik gelezen.... De boosdoener van hoefbevangenheid is niet het eiwit maar de koolhydraten en suikers. In wortels en appels zitten veel suikers. Op de website van hoofcare.nl staat er veel over te lezen. Wat ook wel interessant is voor paarden die aanleg hebben voor hoefbevangenheid is de fructaanindex (ook op Hoofcare). Kort gras is in ieder geval slechter dan lang gras. En op diezelfde Hoofcare site is er ook nogal wat te vinden over bijvoorbeeld muesli's die lang niet allemaal goed zijn i.v.m. de melasse (suiker).
Je steekt er altijd weer wat van op Lachen
Laatst bijgewerkt door flicka op 06-05-07 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pradaatje

Succes en veel plezier morgen Ziggy!
Weltruste!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:09

flicka schreef:
Toch moet je uitkijken met wortels. Heb ik gelezen.... De boosdoener van hoefbevangenheid is niet het eiwit maar de koolhydraten en suikers. In wortels en appels zitten veel suikers. Op de website van hoofcare.nl staat er veel over te lezen. Wat ook wel interessant is voor paarden die aanleg hebben voor hoefbevangenheid is de fructaanindex (ook op Hoofcare). Kort gras is in ieder geval slechter dan lang gras. En op diezelfde Hoofcare site is er ook nogal wat te vinden over bijvoorbeeld muesli's die lang niet allemaal goed zijn i.v.m. de melasse (suiker).
Je steekt er altijd weer wat van op Lachen

Dit is allemaal helemaal waar.. Ja
Ik heb tijdens mijn studie extra punten gehaald op het vak voeding door me te verdiepen in veel soorten voer en voedingsstoffen.
Nu is mijn paard niet gevoelig op hoefbevangenheid. Dus dat scheelt.

Maar ik ga haar niet haar dagelijkse worteltje en appeltje onthouden omdat dat suikers bevat.
Het voer wat ze krijgt is zowel eiwit als suikerarm, dan mag ze heus wel eens een appeltje.. Lachen