[TI] [HK] Kletsen over GH TI IC de paarden waar wij om geven 7!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:01

Goedemorgen nog niet helemaal bij gelezen, ga ik straks doen.

Over het inrijden van een Tinker zijn al genoeg discussie's geweest dus daar doe ik niet aan mee.

Gister op fokkerij cursus geweest met Ellen, twas een lang gezellig dagje maar veel geleerd. Het ging voornamelijk over kwpn'ers en KI, maar toch ff aangegeven dat het bij ons om natuurlijke dekking gaat en daar hield ze wel rekening mee. Nu gaan El en ik ons druk bezich houden met het bij houden van een Merrie score kaart :D

_janet_

Re: [HK] Kletsen over GH TI IC de paarden waar wij om geven 7!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:00

Goede morgen!

Ik heb Ziggy met 2,5 voor de kar beleerd, met 3,5 langzaam onder het zadel. Toen heb ik een paar maanden rustig doorgereden (1 tot 2 keer in de week erop)
Hij heeft nu vaker al wat maanden stil gestaan. Nu is hij 5 en ga ik het werk goed oppakken.
Voor mijn gevoel is Ziggy nu pas bijna af qua groei.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:03

halllooooo :D
Ik zou persoonlijk gewoon kijken per paardje, de ene is er met 3 al aan toe, en de ander pas met 5, en weer een ander helemaal nooit :). Vind het altijd heel vreemd als mensen van te voren al zeggen wanneer ze een beestje in gaan rijden. Of je moet zo zeker van je zaak zijn, en zeker weten dat er geen veranderingen meer komen, dat hij/zij er dan al klaar voor is ;)
En dan wel lichamelijk als geestelijk :)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:07

Goedemorgen,

Wbt inrijden etc... Shania is ingereden toen ze om en nabij 3.5 jaar was. Die was er klaar voor, en dat zag je ook.
Op de traningsstal liep ze elke dag 2x 10 á 15 minuten. 's Morgens longeren, 's middags rijden.. Een jong paard onthoud alles beter wanneer het kort duurt en meerdere keren herhaald word.
Toen ze thuiskwam zijn we ongeveer een 3x per week een 20 minuutjes gaan rijden.
Nu bijna een half jaar later loopt ze zo'n 4 á 5 keer per weer een half uur soms uitlopend tot drie kwartier. Dit is wel incl. in en uitstappen, dus het echte werk zal op een 20 minuten uitkomen.

Ik heb zelf gezien, er staan bij ons veel jonge paarden op stal en in de buurt, dat een paard zelf aangeeft waar hij klaar voor is.
Zo hebben we een paardje op stal die word over een maand 3, maar is wel al zadelmak.. Hij moest gewoon wat doen.. Je ziet ook aan hem dat hij nu een stuk beter in zijn vel zit, nu hij zich niet meer verveeld.
Een ander paard van een vriendin, die is 4, die heeft eigenlijk aangegeven dat het vele rijden nog te vroeg en te veel is geweest. Nu hebben ze een pauze en het gaat nu supergoed.. Binnenkort pakken ze het rijden weer op. In die periode is het dier geestelijk zoveel bijgekomen. Nu zijn dit 2 uitersten, maar ik zou zeggen.. Ga niet van anderen hun meining af, ze kunnen je zoveel wijsmaken, luister naar je hart en naar je paard.. ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:11

Mallow is pas ingereden met 5. En denk dat dat voor hem ook heel goed is geweest :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:30

ik heb het idee dat misty te vroeg is ingereden.. Het is echt het guppie van de 3 tinkers hier (excl veulens) ik denk dat zij mooier was uitgegroeid als dit niet was gebeurd. Zeker weten doe ik het niet maar zon gevoel heb ik.
Niks aan te doen maar toch jammer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:31

Mogguh, heerlijk, een dagje vrij :)

Amanda heb ik ingereden met 2,5. Zou het zo weer doen :j Geloof dat we na een half jaar inrijden zover waren dat ze een uur kon lopen en de drie gangen fatsoenlijk beheerste.

Age is only a number, ik vind de mate en duur van belasting veel belangrijker / om in de gaten te houden. Springen bijvoorbeeld, daar ben ik pas mee begonnen toen ze 6 of 7 was. Zeker met een ruiter is springen heel zwaar. Maar ook mijn rijden bestond en bestaat altijd uit lange ritten op rustig tempo, veel stukjes stap tussendoor, en lekker afwisseling.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:47

is ook zo!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:41

Eevj schreef:
halllooooo :D
Ik zou persoonlijk gewoon kijken per paardje, de ene is er met 3 al aan toe, en de ander pas met 5, en weer een ander helemaal nooit :). Vind het altijd heel vreemd als mensen van te voren al zeggen wanneer ze een beestje in gaan rijden. Of je moet zo zeker van je zaak zijn, en zeker weten dat er geen veranderingen meer komen, dat hij/zij er dan al klaar voor is ;)
En dan wel lichamelijk als geestelijk :)

Eens :j
Overigens voor het geval jullie ook aan mij met Chayenne denken, sinds die laatste foto's heeft ze geen zadel, hoofdstel of ruiter/amazone meer gevoeld. Het komt wanneer het komt.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:47

trouwens sita, vandaag is toch de dag?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:52

hihihi was ook geen aanval hoor, mensen bedoelde het dus gewoon meer als richtlijn en mijn mening. Dus op niemand een aanval. Chant en ik hebben het gister al uitgepraat hoor, geen problemen hier ;)

Verder is het weer een rot dag voor mij en hij begint net :?

Stond net bij school, kinderen afgezet, ik denk lekker snel naar huis, ff wat eten en dan mn bedje weer in... Helaas dat liep anders. Ik was mn auto aan het keren, stopt die ermee... midden op straat pfff

Mensen geholpen met proberen met starten, nee hoor dat kreng met geen mogelijkheid aan te krijgen. Dus mich opgebeld, zo van tja als ik naar de garage moet, dan heb ik je pasje nodig. Dus hij vanuit zijn werk naar me toe, zegt die heb je de wegenwacht al gebeld dan? Tuurlijk had ik dat al gedaan, maar ik moest een uur wachten. Nou dan wacht ik ook met je, zei die. Zo lief, heeft die gewoon een uur met me samen staan wachten, hij zei, ja ik laat jou niet alleen in die kou staan, dan gaan we samen kou lijden :+: Werk belde op waar hij bleef, zegt die, ja jullie wachten maar ff, ik laat mn vrouwtje hier niet alleen wachten. Zoooo lief, zucht dat zijn van die momenten waarop ik zeker weet dat ik de juiste beslissing heb genomen en dat ik echt heel veel van hem hou en dat ik dus ook weet dat hij veel van mij houdt.
Ach wagen was zo gemaakt, scheen een stroomdraadje los te zitten, jaaa dan doet hij het niet he :P

En net dus aan mijn beschuitje, gooi ik met mijn mouw zo mn beshuitje hagelslag op de grond pfff kon gelijk stofzuigen hier...

Maar ja ondanks dat allemaal, voel ik me toch wel erg lekker verliefd hier :o

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:00

Kanyana zijn wij met 3 jaar gaan longeren. Eerst een tijdje met zadel en hoofdstel in en na een paar weken ben ik begonnen met over het zadel hangen en erop zitten. We merkten toen dat het wel erg veel voor haar werd en dat ze er niks meer van snapte, dus toen kreeg ze vakantie. Ik ben haar nu weer aan het oppakken en ze doet het geweldig! :D Ze moest het gewoon allemaal even verwerken en ik merk nu dat ze er klaar voor is.
Gryf hebben wij gekocht toen zij 4 jaar was en de basis zat er toen al wel in (stap, draf, galop). Ik ben haar toen gaan uitbrengen en toen werd het allemaal te veel voor haar en ging ze staken. Ik was toen 10 jaar, dus zodra zij omhoog kwam stapte ik af, want dat vond ik eng. :(:) Gryf kreeg toen dus in de gaten dat zodra zij omhoog kwam, ze op stal mocht. Dus toen is m'n moeder er op geweest en het was over.
Melby hebben wij gekocht toen ze 2 jaar was en ze was toen al ingereden! Haar vorige eigenaren zeiden dat ze 3 jaar was. Melby was toen echt nog een puppy, dus ik weet zeker dat het haar niet goed gedaan heeft. ;(

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:08

BuBBLeGuM schreef:
trouwens sita, vandaag is toch de dag?

Nee, we hebben t even gerokken naar eind van de week.. ;)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:22

Ik citeer: 'Ik ben nie Pennymeisje.. Ik ben Chloë..'

Het is maar dat jullie t weten.. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:30

ahh gos wat een scheet! :+:
spannend nog even afwachten dus!

Bianca niet echt een fijne ochtend gehad maar erg verliefd hihi

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:35

gerokken? hihi dialect? :D

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:41

:') Zal vast wel.. :P Je snapt wel wat ik bedoel toch? :o :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:48

_O- Ikke wel hoor :j :D

Chloë.... :+: Lief ook met je moeder erbij :)

Trea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:04

Dus het blijft nog ff spannend Sita :D

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:36

Wat een lieve foto's Sita!

Hier worden de dame en heer sowieso eerst voor de wagen gezet, wel conditie, maar geen belasting van de rug. Maar ook dat vanaf 3 jaar. Kascha pas alles na het veulen, dus dan is ze zeker 3,5. Banbay van de zomer voor de wagen, die is dan 3. Die is ook echt nog te slap om echt dan in te rijden, dus dat zal wel van de winter worden. Kascha oogt veel steviger en volwassener, maar is dan toch ook al 3,5. Overigens hebben we op beiden al weleens gezeten...
Ik moet van mezelf afvallen, anders wil ik als ze jong zijn er niet op, dus dat is een goede stimulans.! :+

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:35

wat een lieve foto's siet!! Lief he dat tinkers zo gek zijn op kinderen.

Hihihi Marleen zeker een goede stimulans, door blijven zetten he!

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:59

Biancaa schreef:
hihihi was ook geen aanval hoor, mensen bedoelde het dus gewoon meer als richtlijn en mijn mening. Dus op niemand een aanval. Chant en ik hebben het gister al uitgepraat hoor, geen problemen hier ;)

Verder is het weer een rot dag voor mij en hij begint net :?

Stond net bij school, kinderen afgezet, ik denk lekker snel naar huis, ff wat eten en dan mn bedje weer in... Helaas dat liep anders. Ik was mn auto aan het keren, stopt die ermee... midden op straat pfff

Mensen geholpen met proberen met starten, nee hoor dat kreng met geen mogelijkheid aan te krijgen. Dus mich opgebeld, zo van tja als ik naar de garage moet, dan heb ik je pasje nodig. Dus hij vanuit zijn werk naar me toe, zegt die heb je de wegenwacht al gebeld dan? Tuurlijk had ik dat al gedaan, maar ik moest een uur wachten. Nou dan wacht ik ook met je, zei die. Zo lief, heeft die gewoon een uur met me samen staan wachten, hij zei, ja ik laat jou niet alleen in die kou staan, dan gaan we samen kou lijden :+: Werk belde op waar hij bleef, zegt die, ja jullie wachten maar ff, ik laat mn vrouwtje hier niet alleen wachten. Zoooo lief, zucht dat zijn van die momenten waarop ik zeker weet dat ik de juiste beslissing heb genomen en dat ik echt heel veel van hem hou en dat ik dus ook weet dat hij veel van mij houdt.
Ach wagen was zo gemaakt, scheen een stroomdraadje los te zitten, jaaa dan doet hij het niet he :P

En net dus aan mijn beschuitje, gooi ik met mijn mouw zo mn beshuitje hagelslag op de grond pfff kon gelijk stofzuigen hier...

Maar ja ondanks dat allemaal, voel ik me toch wel erg lekker verliefd hier :o

Dus toch niet zo'n slechte dag ;)

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:00

ennneh....waar blijven al die tinker veulens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:22

In de buik, en laat daar nog maar ff zitten hoor :j Vanaf over 2 weken is het welkom. Dewi zit nog maar op dag 305.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:42

Mn prinsie op (bijna wit) Paardje. :+:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:+