[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:38

Droogzetters heb ik vroeger ook weleens gebruikt. Hielp toen wel!

Wat bij Kascha enorm goed heeft geholpen toen ze ook ineens heel erg rasp/mok had is idd een keer wassen met betadineshampoo, 't ergste proberen weg te scheren/krabben en dan behandelen met zwavelbloem. Gewoon door vaseline of zonnebloemolie doen.

cp112

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:28

Scheren is echt last resort... Anders kan ik volgend jaar hengstenshow, Dekkingen en modelkeuring wel vergeten. Die liever niet. De betadine werkt voor de mok wel goed maar de rasp iets.minder heb ik het idee.

Vanmiddag de droogzetters eens proberen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:35

Bij mijn tinker helpt bij de rasp, sudocreme goed. Ik was eerst met teatree shampoo om de korstjes wat te weken en smeer daarna sudocreme erop.
Ter ondersteuning voor de weerstand en de huid geef ik sinds kort msm erbij. Ik heb wel het idee dat het effect begint te sorteren.

kasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:30

Bontekontje schreef:
Citaat:

ik smeer er een eigen gemaakt brouwsel van zwavelpoeder en olijfolie op.. onze 4 jarige had voor t eerst mok, binnen twee weken in gedroogd en weg.

als je er nog wat vloeibare honing doorheen roert, kun je het papje makkelijk opbrengen met een kwastje, zwavelpoeder een euro per ons bij de gezondsheidswinkel te halen, niets geen smeerbende

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:23

Tinker bij ons op stal heeft rasp aan de binnenkant van zijn knieholte (hoe noem je dat, bij de voorbenen). Hij heeft megasokken, beginnen heel hoog. Eigenares heeft haren bij de rasp weggeknipt, wordt alleen maar erger en hij heeft meer last, van die stekelige aangroeiende haren.
Dit zou dus ook pleiten voor niét afscheren!

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 06:58

Ik was momenteel, op aanraden van de dermatoloog, tweemaal per week met Malaseb. Mijm tinker heeft rasp op de voorbenen en kleine mokplekjes achter. Tot nu toe gaat dit goed en wordt het rustiger.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:14

cp112 schreef:
Scheren is echt last resort... Anders kan ik volgend jaar hengstenshow, Dekkingen en modelkeuring wel vergeten. Die liever niet. De betadine werkt voor de mok wel goed maar de rasp iets.minder heb ik het idee.

Vanmiddag de droogzetters eens proberen.

Ik heb ook zeker niet de hele sokken weggeschoren hoor. Alleen de ergste plekken. Je zag er eigenlijk na korte tijd al niets meer van. Helaas leeft ze niet meer, maar denk niet dat je er nu nog wat van gezien had. De Betadine gebruikte ik alleen om de korsten wat los te weken.

Scheren kan idd ook irritatie geven, maar als je het anders niet weg krijgt moet je wat he? Ik heb het toen gewoon even goed kort gehouden op die plekken en 't was zo weg met hulp van dus ook zwavel...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:19

Op zijn achterbeen zit het het aan de voorkant net boven de sprong. Daar heb ik wel alles weggeschoren.
Op zijn voorbeen begint het aan de achterkant al boven de knie en dan een stuk naar beneden. Best wel een hoop sok om weg te halen := ik zou eventueel bij de ergste plekjes wat weg kunnen knippen.

Gisteren met betadine scrub alles geweekt en geprobeerd eraf te halen. Vond meneer niet leuk :(:) vooral de plek achter waren hele grote korsten. Maar heb veel eraf gekregen en nu even afwachten wat de droogzetters doen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:11

Azara71 schreef:
Nou heb ik ook een vraagje...

Mijn tinker merrie schuurt elk jaar weer heel erg. Haar manen rukt ze er uit, de boven kant van haar staart. Maar ook boven op haar billen? Haar zit altijd helemaal in de war, en nu heeft ze dus ook weer een schuur wondje onder haar staart ... Ik heb begin juli een bloed test laten doen om te zien of ze allergisch is voor iets maar daar is jammer genoeg niks uit gekomen. Wij hebben van de zomer een Belgische dierenarts bij ons op de camping gehad en die dacht, door dat ze niet allergisch is, aan mijt. Die zou mij de namen van verschillende producten op sturen maar dat heeft ze nooit gedaan jammer genoeg. Ik zou nog wel een keertje bij mijn eigen dierenarts langs gaan maar die adviseert mij nu alleen nog maar om de boel er af te scheren en anti-vliegen er op te smeren maar dat helpt dus niet. Heb ik vorig jaar al geprobeerd ...

Dus toch maar weer terug naar de mijt theorie. Haar sokken zijn ook wat afgeschuurd maar niet extreem veel.

Nu heeft ze ook een zoontje van nu ander half en hij heeft dus helemaal geen sokken meer sinds april en het groeit ook helemaal niet terug. Heb al gekeken maar kan niks ontdekken. Hij schuurt ook een beetje bij zijn staart maar is niet kaal verder. Heeft wel steeds meer schilfers ...

Kan iemand mij adviseren? Ik las dat vlooien shampoo voor honden zou kunnen helpen ? Kan ik dat op manen, staart en sokken doen?

Alvast bedankt :)

Ik heb / had ook zo'n schuurpaard waar bij een bloedtest helemaal niks uit kwam. Later een andere veearts langs geweest (heel wat keren overigens) die vertelde dat een bloedtest erg onbetrouwbaar is, en dit was een veearts die veel onderzoek etc. deed naar allergieën, en dat zeker bij zomereczeem een bloedtest niks hoeft te zeggen.
Uiteindelijk zijn we dingen gaan uitsluiten, hij heeft eerst een spuit prednison gekregen om de jeuk en ontstekingen te stoppen, dat is riskant maar het was zo erg dat er echt even grof geschut moest komen. Vervolgens een eczeemdeken met compleet masker op gedaan, als het zomereczeem zou zijn moest de jeuk niet of veel minder terug komen. Na twee weken, eigenlijk zodra de prednison was uitgewerkt lag de complete deken aan flarden en jeukte het weer op dezelfde plekken. Op zijn hoofd, voornamelijk zijn voorhoofd, rond de ogen, jukbeenderen en oren, zijn manen, zijn heupen, bovenop zijn rug/kont en in mindere mate zijn staart. Precies de plekken die onder de deken zaten. Voedselallergie en stro/voedermijt ook uitgesloten, door hem niet meer op stal te zetten en een tijd alleen maar te laten grazen en verder niks. Nog steeds jeuk, maar de wei was wel erg rijk en vet, misschien eiwit allergie? Ook niet dus, want geen gras en wel gewoon voer maakte ook niks uit.
Ik ben toen gaan bijhouden wanneer hij schuurde, op welke dagen het het ergst was, waar hij stond op dat moment, etc. We hadden namelijk erg verschillende weilanden waar hij stond, een paar hele open weilanden en een paar met juist heel veel begroeiing en bomen. Het soort wei leek niet zo heel veel uit te maken, wel het weer. Zonnige winderige dagen waren het ergst, en hij schuurde ook nooit in het voorjaar, hij begint pas in juli eigenlijk, en schuurt door tot oktober, met een piek eind augustus en september.
We zijn uiteindelijk gaan testen op pollen, dat was het enige wat er over bleef, en klopte ook precies met wanneer hij het meest last had. Testen daarop gaf wel enorm resultaat, hij blijkt een enorme pollenallergie te hebben! Meestal uit zich dat in headshaking, traanogen en snot, maar bij Jordy dus zogenaamde 'atopische dermatitis', zwellingen en jeuk als gevolg van het inademen van pollen. Vooral de pollen van bepaalde grassoorten en de ambrosiaplant reageert hij heel erg op. Hij is ook specifiek (priktest) getest op knutten allergie oftewel zomereczeem, geen reactie.
Ik heb een neusnetje geprobeerd, maar helaas sloopt hij die gelijk. Hij staat wel onder een eczeemdeken (zonder hoofdkap overigens, daar heeft hij een bloedhekel aan!), hij krijgt namelijk van zijn allergie enorm jeukende blaasjes en zwellingen die hij open schuurt, de deken voorkomt dat en voorkomt ook dat hij door allerlei vliegend gespuis wordt gestoken in de plekjes die door het atopisch eczeem open gaan, wat het wél weer erger maakt. Verder is er helaas vrij weinig tegen te doen, meneer vindt binnen staan overdag echt vreselijk, zeker alleen en breekt de stal af dan. Ik smeer de plekken waar hij last van heeft in met gewone vaseline, af en toe een behandeling met hydrocortiderm, en verder helpt de deken erg om wondjes te voorkomen die als ze hele ook weer gaan jeuken. Indien nodig krijgt hij 1 of 2x per jaar een injectie met corticosteroïden, gelukkig reageert hij hier heel goed op, je moet er namelijk erg mee uitkijken bij tinkers, geeft een behoorlijk risico op hoefbevangenheid, maar Jordy is totaal niet gevoelig voor hoefbevangenheid. Gelukkig zijn de spuiten de laatste jaren niet meer nodig geweest.
Ik heb toen tot 2x toe zijn manen volledig afgeschoren om er goed bij te kunnen voor schoonmaken en insmeren. Inmiddels heeft hij weer een volle bos manen, geen kale plekken en een volle staart. Af en toe wat plekjes op zijn hoofd waarbij hij helaas zijn voorpluk helemaal verpest, die zit er namelijk altijd tussen als hij rond zijn ogen of op zijn voorhoofd schuurt. Maar een paard met een mindere voorpluk vind ik erger dan een paard wat jeuk heeft maar er niets aan kan doen.

Lange post, maar misschien dat iemand er wat aan heeft :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:48

zeker interessant :j

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:14

Inderdaad interessant! Tnx voor de uitgebreide uitleg.
Moet je zo'n allergietest doen in het seizoen dat je paard er last van heeft, of kan dat het hele jaar door?
Dus bv op zomereczeem of pollen testen in december?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:04

Een priktest waarbij ze een kleine hoeveelheid allergeen onder de huid spuiten en dan kijken naar de reactie van de huid kan het hele jaar door, maar het is wel belangrijk om daarvoor zoveel mogelijk uit te sluiten, anders zit je met een paard wat half kaalgeschoren moet worden om alle verschillende prikken kwijt te kunnen... Je moet dus wel weten in welke richting je moet zoeken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:31

Helaas hier de rasp geen verbetering. Zn achtebeen is iets rustiger maar voor nog net zo erg en zijn andere voorbeen is nu ook begonnen :(

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:47

Is het nu gekomen door zijn bloedarmoede?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:35

Dat heeft zijn immuunsysteem een opdonder gegeven iig waardoor waarschijnlijk nu de rasp ineens gekomen is.
Hij had eerder af en toe wel eens korstjes aan zn sok voor maar nooit dat het echt open was. Nu dus aan 3 benen (achterbeen aan de voorkant vd sprong) tot bloedens aan toe...
Bloedarmoede is inmiddels over gelukkig. Hij zit weer goed in zijn vel. Nu alleen dus die verrekte rasp weer onder controle krijgen. Al lijkt het achterbeen dus een stuk beter te gaan maar beide voorbenen zijn heel erg... Heb er vanavond, na het wassen met betadine, honing wondzalf op gedaan.

Iemand ervaring met groene leem? Of aloë vera?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:53

Mijn hoefsmid zei dat groene leem beter niet met dit soort dingen kan. Het onttrekt in de eerste plaats het lichaam van vocht en ik geloof dat het ook veel goede bacteriën tegenhoudt om zijn werk te doen. Zoiets... Ik gebruik het alleen op geschoren benen tegen de zon en als de benen erg gezwollen zijn.

Aloë vera heb ik geen ervaring mee, maar daar is veel goeds over te lezen hier.

Heel veel succes in ieder geval! :(:)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:28

Heb je de antimok thee al geprobeerd? Helpt bij mijn merrie wel, zij het dat ik nog maar twee keer een mokplek heb gehad. En nog niet bloedend.

Toen ik haar kreeg, zat er één in de sok van het voorbeen aan de zijkant in de kootholte, die was ook al open en nat. En wat droge rasp aan de binnenkant van de voorknieën. Is toen verdwenen met de thee.
En nu ineens een mokplek aan de voorkant van een achtervoet (niet in de sok dus) die is nog 'zwart' zeg maar. Ongeveer twee weken geleden gezien, is dus niet door nat weer gekomen. Gauw weer met de thee begonnen, nu is de plek een stuk kleiner en de korstjes komen er vanzelf afbrokkelen. Ik zit er verder niet aan.

Ik heb de chevadonyll thee, die site lijkt niet te werken, maar als je het 06-telefoonnummer belt sturen ze het op.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:36

Dat ga ik eens opzoeken, dankje.
Maar hij heeft wel echt rasp. Geen mok (had ie wel iets maar is al weer weg)

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:25

Ik heb het van bokt, sommige bokkers merken geen verschil, andere wel. Bokker 8nnemiek heeft er wel eens berichten over, zij had ook een handige link gepost naar een blog die zij heeft.
*even zoeken...*
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:47

Heb ik dit hier al eens gepost?

Ik ben in overleg geweest met de dermatoloog van de faculteit diergeneeskunde voor de rasp van Nova. Zij heeft chronisch rasp maar hierin zijn in het afkrabsel nooit mijten gevonden.

Vrijwel altijd liggen mijten hieraan ten grondslag, en zelfs jaren na een besmetting kan rasp nog steeds aanwezig zijn door de chronische veranderingen in de huid na een mijtbesmetting. Er hoeft dus geen besmetting meer aanwezig te zijn en dan kun je ze ook niet aantonen in een afkrabsel. Wel kan het zo zijj dat er paarden op stal zijn die drager zijn van mijten zonder zelf symptomen te hebben. Het kan dus lonen om alle paarden met sokken op stal te bemonsteren met een afkrabsel, en deze dragers te behandelen. Ook kan het helpen om, ondanks geen mijtbesmetting, toch eenmaal in de zoveel tijd (bv 2 weken) te wassen met sebacil/byemite.
Daarnaast kunnen bacterien natuurlijk goed groeien in zo'n omgeving. Daarom kan het helpen af en toe een periode van 10 dagen te smeren met mokzalf (antibioticumhoudend) en te wassen met antibiotische shampoo, bijvoorbeeld betadine of malaseb (voor honden). En natuurlijk scheren !

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:22

Vasthi heeft een keer heer erg rasp gehad toen ze drachtig was van Cesair. M'n DA heeft haar been toen behandeld met hydrocortiderm en het een aantal dagen ermee nat gehouden onder een bandage. Het was toen snel weer weg.

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:46

Deze volg ik nog ff

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:28

Is het bij Noedel al beter geworden intussen? Dankzij de droogzetters?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:21

De.droogzetters deden niet veel. Ben het dagelijks en wat later om de dag, blijven wassen met betadine scrub en deed er daarna een wondzalf op basis van honing op. Na een paar dagen duidelijk verschil en inmiddels is alles zo goed als weg :) de wondzalf gebruik ik niet meer simpelweg omdat er geen wndjes meer zijn maar ik was nog wel 2x per week zn sokken met betadine scrub. Just To be safe.

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:40

Fijn dat het weg is! Toch Betadine dus. Heb je die wondzalf dan zelf gemengd of is dat zo verkrijgbaar?