[TI] Hengstenkeuring NSvT, zaterdag 19 Januari 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Hengstenkeuring NSvT, zaterdag 19 Januari 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:26

Dat was vorig jaar toch precies hetzelfde, Ro kreeg als commentaar dat hij te voorzichtig beweegde en niet genoeg zijn achterhand mee nam. Maar wat wil je met dat weer, zoveel paarden die bijna onderuit gingen. Ik snap best dat die pukkies daarvan schrikken en dat ze niet voluit gaan. Zou jij het zelf wel doen op een beregende klinkerstraat?
Bij meerdere stamboeken is het volkomen normaal om eerst in de bak voor te brengen en daarna pas buiten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:27

dobbel schreef:
Nope, buiten laten lopen met vetrinare erbij, als er geen rare dingen te zien zijn kwa pijn endergelijke gewoon op het zachte beoordelen, dat is iets wat ik al roep vanaf dat Lonan bij de keuring is geweest.

Laat ik het anders zeggen:
veterinair buiten
1e keer voor de jury in de bak
2e keer voor de jury buiten

Ja, ze kunnen het wel hebben ja, Silas bijvoorbeeld, die was echt al een soort van af toen hij op de hengstenkeuring verscheen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:28

Nou ja, ik hoop in ieder geval dat je op de volgende keuring meer succes hebt Lisette...
Het is maar net wie er staat te beoordelen volgens mij...

Ben het er wel mee eens dat ze bij zulke jonge hengsten niet echt naar de bespiering moeten kijken...
Dan dwing je mensen om te vroeg met training te beginnen.. (of langer te wachten natuurlijk)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:29

Waarom moet er speciaal gekeurd worden door de jury buiten, enige wat ik belangrijk is om te zien dat ze buiten gewoon rad lopen, geen pijn hebben of wat dan ook. gangwerk kan je imo buiten nooit goed beoordelen, (is mijn mening) en kwa bouw verander je paard er binnen en buiten ook niet door. dus die buitenronde mag van mij korter worden, en dan alles Binnen echt goed beoordelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:29

Conrad vond ik leuk, kopie van zijn moeder. Ik zag weinig van zijn vader terug. Maar een dekhengst? nee dat zie ik er niet in.

De bespiering is in mijn ogen doorheen te kijken, en ja ik vind ook dat een jury dat moet kunnen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:32

dobbel schreef:
Waarom moet er speciaal gekeurd worden door de jury buiten, enige wat ik belangrijk is om te zien dat ze buiten gewoon rad lopen, geen pijn hebben of wat dan ook. gangwerk kan je imo buiten nooit goed beoordelen, (is mijn mening) en kwa bouw verander je paard er binnen en buiten ook niet door. dus die buitenronde mag van mij korter worden, en dan alles Binnen echt goed beoordelen.

De buitenronde KAN (lees goed) veel zeggen over de bewegingen en radheid van het paard, meer dan je vaak in een binnenbak kunt zien. De buitenrondes bij het NST in dat rotweer voegen in mijn ogen weinig toe aan de keuring, hoe kun je nou in dat weer met die gladheid kijken of een paard rad loopt of overstapt. Hoewel ik er wel 2 tussen zag lopen die zelfs op een droge ondergrond niet rad gelopen zouden hebben.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:34

Nou daarom zeg ik ook, wel buiten laten lopen om dat soort dingen uit te sluiten, maar dan als dat goed is gewoon ook binnen keuren

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:55

peetorlan schreef:
Misschien een rare vraag hoor maar kunnen zulke jonge hengsten wel al bespiering hebben dan????
Sommige zijn niet eens ingereden of net pas.
Of zit ik er nu helemaal naast??

ja ik denk het wel, als je kijkt naar voormalig testosteron-bommetje shathu Ja

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:12

Ja maar zijn dat dan geen enkele gevallen Pel??

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:19

Lonan was ook mooi ontwikkeld met 3 jaar, Djenges ook. O'Brian vond ik ook al erg mooi. Sandokan en Taffy waren ook af, McMurphy was ook al een beer op 3 jaar. Lord Fergus was een bikkel vorig jaar, net als Lord Kayne Zo zijn er een stuk meer

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:20

En zo zijn de veulens van Ryon en Drum laatbloeiers en zo ken ik er nog wel veel.

Vasthi

Sommige hengsten zijn met (nog geen) drie al min of meer af. Er komen er genoeg door. o.a. Silas, Sjakie, Kythof en nu Rudolph.

Anderen groeien pas veel langzamer tot echte kerels uit.

Morgen plaats ik mijn filmpje van de keuring! Ben na het bestuderen van de beelden toch wel erg onder de indruk van Rudolph en ook Woody is erg leuk!

Caira

die Rudolph vond ik ook een geweldig mooie hengst!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:22

Klopt, Lonan was inderdaad al af met 3. KR zijn ook laat bloeiers kijk naar Baggio.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:22

En die wordt pas eind maart 3 jaar. Hij had samen met Black Shadow de meeste punten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:24

Opmerking die wij trouwens nog hadden bij Elvis: die moet voor de kar! Showen met dat ding.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:10

Als je gaat kijken wat ze doorgelaten hebben dan zal een hengst als Hugo idd een te korte rug gehad hebben. Toch zonde, want ik vond de doorgelaten hengsten persoonlijk (te) lang in de rug.

Slechte stand was idd heel opvallend, er liepen/stonden eigenlijk maar een paar hengsten echt goed recht imo.

Wat zonde zeg, Forrest afgekeurd vanwege overbouwd... Dat viel toch wel mee Verward

Ik vind het echt jammer om te lezen dat er zoveel afgekeurd is/lijkt te zijn op bespiering en dergelijke. Een minimumleeftijd van bv 4 zou op zich een hoop van dit soort acties kunnen voorkomen, anderzijds denk ik, ze stellen het open voor een bepaalde leeftijd, kijk er dan in godsnaam doorheen. Hiermee bevorder je alleen maar dat een hengst met 2,5 jaar in het tuig gehangen wordt om er bespiering op te zetten imo...

Ik hoop dat de eigenaren van de afgekeurde hengsten wel gewoon voor de herkeuring gaan, het is immers een jury die afkeurt, niet direct het stamboek. Ik heb dan wellicht niet zo heel veel verstand van exterieur of van Tinkers in het algemeen, maar imo zat er zat potentie tussen...

Als iemand trouwens een verslag heeft met ook commentaar op exterieur ed, dan zou ik dat eigenlijk ook graag willen lezen als dat mag Lachen Ik ben druk bezig met me in die dingen te verdiepen dus het zou leuk zijn om die commentaren te lezen bij de hengsten die ik gezien heb. Ik heb ook ter plekke al een hoop interessante opmerkingen gehoord Ja

Wilgje, gefeliciteerd met Bandit Lachen Zoals al gezegt, het is niet persoonlijk, maar mijn keus zou het gewoon niet geweest zijn.

Leuke foto's filmpjes al gezien Ja Ik zal morgen eens aan de gang gaan met mijn foto's... De boel oplichten ed.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:19

Terug komend op de vragen en opmerkingen over bespiering.
Net zoals bij de mensen heb je bij de paarden ook zwaar en licht bespierde dieren.
Is gewoon een natuurlijke aanleg, net zoals de kleurtjes.
Daarnaast is de voeding en verzorging in de eerste jaren heel belangrijk.

Helaas kan ik nu niet wat foto's van mijn Quarter merries neerzetten om het verschil te laten zien.
Maar heb wel een link van foto's van vorig jaar waar twee, 2jarige Q merries en twee jaarling tinker merries op staan.
De Quarter merries zijn verschillende bloedlijnen.
Van de Cemello heb ik een foto van paps en mams.
Van de donkerbruine niet.
De jaarlingen hebben allebei Cochise als vader.

http://www.mijnalbum.nl/Album=6TL7DTWW
http://www.mijnalbum.nl/Album=OTD6CVHC
http://www.mijnalbum.nl/Album=8T6IU8EW

De 2 Cochise kinderen schelen 5 dagen in leeftijd.
Degene die uit een van mijn merries is geboren heeft 8 maand bij de moeder gestaan.
De andere heb ik gekocht toen ze 8 maand oud was, was slecht ontwormd en slecht gevoerd en al met 4 maand afgespeend.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 21-01-08 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:20

Ik vind dat je bij jonge hengsten niet echt naar de bespiering kan kijken. Natuurlik heb je verschil per paard of ze licht of zwaar bespierd zijn. Maar de goede bespiering die je krijgt door te trainen, is natuurlijk niet te zien bij een 2,5 jarige.
De 1ste bezichtiging buiten vond ik maar niet. Klein rondje, harstikke nat en glad. Je zag de hengsten gewoon voorzichtig open omdat het zo glad was. Hoe kan je dan in vredesnaam de gangen beoordelen.
Ze kunnen beter een lang recht stuk laten lopen, en niet een kort rondje.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 01:24

Sylvia schreef:
Als je gaat kijken wat ze doorgelaten hebben dan zal een hengst als Hugo idd een te korte rug gehad hebben. Toch zonde, want ik vond de doorgelaten hengsten persoonlijk (te) lang in de rug.

Jij hebt ook een te lange rug. Ik kijk op aardig wat van mijn foto's tegen JOUW rug aan! Bedankt! Knipoog Tong uitsteken

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 01:30

Pellie schreef:
peetorlan schreef:
Misschien een rare vraag hoor maar kunnen zulke jonge hengsten wel al bespiering hebben dan????
Sommige zijn niet eens ingereden of net pas.
Of zit ik er nu helemaal naast??

ja ik denk het wel, als je kijkt naar voormalig testosteron-bommetje shathu Ja

hahahah dat zeg je fraai Pel, hahaha

Maar kan het ook zo zijn dat het komt door "hoe" ze opgroeien? (naast erfelijke aanleg, verzorging en simpelweg dat de een eerder af is als de ander) ???

Shathu en Reilly bijvoorbeeld zijn van jongs af aan (eerst in de groep met volwassen paarden, later met z'n 2 en 3-en) samen opgegroeid...dag en nacht buiten, zomers 24/7 de wei op en 's winters grote paddock/rijbak met inloopstallen. Altijd rennen, spelen, donderjagen etc...
Zal dat niet ook meespelen???

Shathu en Reilly zaten altijd wel goed in de spieren inderdaad (trainden zichzelf gewoon Nagelbijten / Gniffelen ), maar ik had altijd zoiets van "dat komt doordat ze genoeg/goed gevoerd worden, samen zijn en ontzettend veel spelen, rennen, donderjagen etc.

Overigens was Shathu altijd bespierd, maar wel echt een megapuppie....nu nog hoor vind ik. (2 jaar en 9 maanden) Ene moment denk ik "goh nu wordt het al aardig wat" en zijn momenten dat ik denk "wat is het toch ook een schrielkipje nog" Knipoog )

Als een jonge hengst erg veel op stal zou staan zou dat vast niet meehelpen aan een goede bespiering...toch?! (of is dat totale onzin!?!?)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 01:32

Er staan al wat foto's van mij online. De rest zal van de week volgen. Ben tot hengst 6 Biggels.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 02:31

Ik ben maar een ukkie... Sorry in elk geval Bloos Had me even een stomp gegeven dan Zij zijn groot en ik is klein!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 02:48

Daar zijn mijn armen te kort voor Haha!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:46

Was je mond dan niet groot genoeg KMD ?? Haha!

Woody vond ik een prachtige verschijning, eerlijk is eerlijk Knipoog

Zijn gangwerk, zijn bouw, alles klopte EN hij is homozygoot...