[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:15

Ik heb wel eens eerder in jouw profiel gespiekt en begrijp uberhaupt nooit zo goed waarom mensen met een jonge merrie dekken. Maargoed dat is eigen keuze.
Ook haalt een veulen nog veel afweerstoffen en opbouw voor het imuunsysteem uit de melk. Wat zou je er voor last aan ondervinden om de natuur zijn werk te laten doen en die kleine gewoon tot op z'n minst 5 maanden bij de merrie te laten lopen.
Het feit dat de kleine niet bij alles op dr donder krijgt staat daar los van mijn inziens. Elke merrie heeft zo haar eigen manier van opvoeden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:17

Vende schreef:
Wat leuk Mallow! Heb even in je profiel gespiekt en heerlijk paard heb je, straalt ook vertrouwen uit tussen jullie :) leuk dat je ook bezig bent met grondwerk en vrijheidsdressuur enzo, liggen ook wel mijn interesses.

Vind het leuk, heb al 3 reacties van mensen die hun paard bij hof van ede vandaan hebben of bekend ermee zijn :D!

Moet ook eerlijk toegeven dat ik al heel vaak heel verliefd naar die kleine van jou gespiekt heb hor :D het is dat ik er geen geld voor heb <3
maar des te leuker dat ik m zo kan blijven volgen! Veel foto's spammen hor :D

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:27

Mallow.het is niet mijn keuze geweest om ruana te dekken.pas drie weken voor de geboorte kreeg ik het vermoeden van dracht te horen.Toen had ik haar pas 3 maanden.Ruana is natuurlijk gedekt in de wei door een hengst op de plaats waar ik haar gekocht heb.Die man wist er ook niks van(waarschijnlijk bij de eerste hengstigheid gebeurd)die man had me overigens niet vermeld dat er een hengst bij had gestaan,terwijl ik wel nadrukkelijk heb gevraagd of ze niet drachtig was.Ik wilde namelijk geen drachtig paard.
het is geen directe aanval op jou als je dat nu denkt.Ik ben emotioneel nog niet over deze "ellendige"situatie heen.
maar je t is er nu,maar ze is geen supermoeder.Dit beaamd de stalhouder ook die er bijna altijd is en ze dus ook meer ziet als mij.
Voor dat de vraag op mij afkomt van hoe kan je in godsnaam niet zien dat een merrie drachtig is?ruana was ook niet superdik,en ik ben daar anderhalf uur per dag,ik vondt dat ze er netjes uit zag,maar ja ze zag er zo uit omdat het veulen al behoorlijk groot was en haar buik mooi rond maakte:lees normaal rond.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:46

Ik zal zeker veel spammen Mallow! Vriend gaat elke keer mee ("moet" wel, want heb zelf geen rijbewijs :+ ) en hij zal die mooie jongen veel op de kiek zetten! :D

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:27

Hallo allemaal,
Er is op ons stamboekkantoor een blikseminslag geweest en die heeft het de internet verbinding en de hoofdcomputer vernield.
Hierdoor is tijdelijk de hengstenpagina en de mail niet bereikbaar de backups worden nu geinstaleerd op een nieuwe computer maar het kan enkele dagen duren voordat we weer bereikbaar zijn.
Onze excuses voor het ongemak.
ICS Ned.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:10

nou ,de mensen zijn geweest.ze lijken me wel aardig.ze hebben een tinkerkruising van 11 jaar oud.
ruana en kyona gedroegen zich keurig.ruana was eigenlijk alleen maar bezig met eten,eten en eten .kyona was een beetje verlegen,maar dat geeft niet.
ze vonden kyona wel leuk.
Maar ze hebben nog geen ja of nee gezegd.afwachten dus.ze willen eerst graag een foto van de vader zien(van kyona).die heb ik dus verstuurd.
zodra ik het weet ,zal ik doorgeven of ze kyona willen hebben.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:07

Ik snap heel goed dat het super rot voor je is, als je er zo achterkomt dat je merrie toch drachtig blijkt te zijn.
Maar vind dat alsnog geen excuus om het veulen eerder bij de moeder weg te halen. Zou persoonlijk al geen veulen kopen dat zo kort bij de moeder kan, maar dat is mijn mening.
Als ik de foto's zie van de merrie zie ik dat ze heel veel inleverd aan het veulen, dus ik zou haar lekker dag en nacht op het land gooien, of op z'n minst zorgen voor 24/7 ruime beschikbaarheid van voer.
Dat ze de opvoeding van het veulen in jouw ogen niet voldoende opvangt kan dus ook te maken hebben met dat ze zichzelf voldoende voedingsstoffen moet geven, anders kan ze dit ook niet aan de kleine geven.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:24

ze krijgt constant voer.5 kg brokken per dag en momenteel onbeperkt hooitoevoer.Op het land is echt niet mogenlijk anders had ik het wel geweten.
Inderdaad,de ene dag ziet ze er veel beter uit dan de andere.vandaag was ze redelijk mooi ,maar 2 dagen terug kon je de ribbetjes zien liggen.ze heeft veel ingeleverd door het veulen.
dat is ook precies de reden dat kyona zo snel mogenlijk wordt afgespeend.zij redt het wel als ze straks weg mag hoor.ze groeit een paar cm per week en zorgt wel dat ze aandacht krijgt.ik heb regelmatig als ik ze binnenhaal dat kyona niet meeloopt maar een beetje rond loopt te dwarrelen op het erf.nee hoor ik kijk wel rond en hoef niet bij mama te zijn.en mams die gaat gewoon eten als het er is.eten eten en nog eens eten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:20

elliecuijk schreef:
vende,mijn paard is ook geboren in het hof van ede.ben er onlangs eens wezen kijken en was zeer onder de indruk.Ismael is een mooie hoor.vooral dat vlekje bij zijn oog is geweldig.Ik heb nog een foto van hem gemaakt mocht je hem willen.
ik weet dat veulens veel leren van de moeder,maar in het geval van kyona is dat anders.Ruana geeft de melk die het veulen nodig heeft,maar doet verder niks met het veulen.dat is al vanaf de eerste dag.Ze accepteerd het maar dan heb je het ook gehad,Ruana is een jong paard,wat er totaal niets van snapt.Misschien was het voor ons dan ook anders geweest.
Een klein voorbeeldje:kyona is al net zo brutaal en duwt gewoon door als ze iets wil.Nou mams doet er niks aan.die doet een lekker potje mee.
Ik heb haar in al die tijd maar een keer een waarschuwende blik/por doen zien geven.
Ze kan er niks aan doen.

Sta je er 24/7 bovenop dan? Op het oog voor ons lijkt het alsof ze niks doen, maar een paard doet zo ontzettend veel met lichaamstaal etc wat wij niet zien. En inderdaad wat Renate ook zegt, antistoffen krijgt ze nog mee en die heeft ze echt nodig in haar verdere leventje om als gezond paard rond te huppelen.

Oh leuk ismaël :+:

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:47

nee ik ben er niet 24 uur per dag,maar er is wel bijna altijd iemand bij de stallen.dus ook toezicht.
nogmaals de planning is dat we haar dan spenen.kan het niet,dan niet.maar het is het beste voor ruana dat ze weer kan gaan herstellen,niet alleen van het veulentje.en dat kan nu niet.

ismael is eigenlijk een neefje van ruana.de vader van ruana en de vader van ismael zijn broers.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:33

Weten jullie waar ik nu over loop te twijfelen? "Nou?"

Of ik de naam van Ismaël straks moet veranderen..gewoon een roepnaam geven? Want in principe staat hij natuurlijk nog 3 jaar op de opfok en voor Hof van Ede is hij Ismaël en lijkt het me moeilijk om hem ineens anders te noemen, maar om hem nou eerst 3 jaar Ismaël te noemen en daarna ineens een andere naam is ook weer zo wat :D Of afkorten "Izzy" 8-)

Wie gaat er trouwens ook dit weekend naar de Tinkerdagen in Voorne Putten? :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:14

misschien voor je zelf afkorten vende,maar ik denk dat ie naar allebei de namen blijft luisteren.het blijft toch een beetje hetzelfde en ik denk dat het de eerste letter is waar ismael op reageert.
Bovendien ismael is wel een leuke naam,Weet je trouwens hoe ze aan die namen komen?daar zit een rede achter heeft petra me verteld.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:17

Ja ik heb dat verhaal gehoord inderdaad, erg mooie gedacht! Het viel mij op de site al op dat alle paarden een naam hebben gekregen uit de Bijbel, en ondanks dat ik zelf niet gelovig ben vind ik de reden wel erg mooi en staat het me daarom ook een beetje tegen om de naam te veranderen :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:38

Ik vind ismael eigenlijk een hele mooie naam. :) maar dat is iets persoonlijks natuurlijk. ;)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:43

Ik moet zeggen,ben een beetje gelovig en ik schaamde me wel een beetje toen ik die gedachte hoorde.Ruana heet dus eigenlijk ruth,maar ik vond wel dat je ruana wat lekkerder roept.Valt meer op(de toon)
Maar petra is dus ook op kraamvisite geweest,toen de kleine net 5 dagen oud was.en toen hoorde ze dus dat ik ruth een andere naam gegeven had,maar volgensmij vondt ze het niet zo erg.dus als je zou willen denk ik niet dat ze er een probleem mee heeft.
als je weer naar het hof van ede gaat,zou je ze dan de groetjes willen doen van mij.Ik wil ze foto's sturen per mail maar ik kan er iedere keer maar 2 versturen.Schiet niet op

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:47

Ik zou het raar vinden als ze het wel erg vinden :+ T'is toch jou paard op het moment dat je het koopt. Op papier blijft de naam staan die zij gegeven hebben, Wat voor roepnaam jij er van maakt is geheel aan jou.
Vind Izzy wel leuk voor Ismaël :j

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:21

Het was denk ik ook een kwestie van wennen en ik denk ook wel dat Ismaël, Ismaël blijft want zo noemen we hem nu eigenlijk ook al in onze gesprekken haha "Ismaël dit, Ismaël dat". Moet alleen nog even m'n vriend afleren om het niet op z'n Amsterdams te zeggen haha: issshhhjmaèl :D

Wat een geweldige pony trouwens in je onderschrift cp112!

Tuurlijk Elliecuijk wil ik de groeten doen! Je naam is Ellie neem ik aan? :D

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:02

hallo dames. mag ik ook gezellig komen meen kletsen.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:04

@ vende ik vind ismael juist een super leuke en vooral orginele naam
@ellie ik heb mijn veulen toen met 4 maand gespeend, wel gedwongen omdat ze verstopings koliek kreeg en het voor ons belangrijk was om te zien hoeveel mest er af kwam en hoeveel ze at. mijn voorkeur zou naar 5 maand gegaan zijn.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:17

vende:inderdaad mijn naam is ellie,maar als je de naam van ruana noemt weet petra het ook nog wel!

sophie:in het geval van kyona spenen,is het eigenlijk in het belang van ruana.Omdat het met het veulen zo goed gaat,en we hopen dat het blijft gaan,heb ik zoiets van ik wil dat ruana ook kan gaan herstellen.
Kijk als het veulen nog steeds veel aan de melkbar hangt,dan zal t nog niet kunnen,maar als ze niet zo afhankelijk meer is en haar eigen wegje zoekt,dan kies ik er voor om ze te scheiden.
Misschien ben ik wel egoistisch,maar ik breng niet moedwillig dieren in gevaar!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:21

@Ellie; Ik heb hier ook een veulen staan dat nu ook 2 maand oud is. Wij hebben de merrie in maart drachtig gekocht (zwaar ondervoed), en ze eet zich nu helemaal rond. Op dit moment voer ik haar 3 kg merriebrok per dag (in 2 porties) en onbeperkt hooi/kuilmix. Ze staat 8 uur per dag op het land, maar hier staat niet zoveel gras meer op. Ze is nu wel mager/erg slank en het veulen drinkt best vaak en ze is aardig actief. Ze bemoeit zich verder ook weinig met het veulen, al houdt ze haar wel in de gaten. Veulen speelt nu veel met mijn tinker van 1,5 jaar, en die laat erg goede opvoedmethodes zien haha. Als het kan zou ik het afspeen moment zo lang mogelijk rekken.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:27

dames zou het misschien een idee zijn voor ellie om het veulen maar een paar uur per dag bij de moeder te laten en de rest van de dag gescheiden te houden. ik heb niet echt veel ervaring met het fokken van veulens. dus geen idee hoe dat met de merrie haar uier gaat.

maar ik zou denken dat ruana dan wat meer rust krijgt en kyona toch nog de nodige dingen bij kan bregen

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:43

Als ik in zo'n situatie zou zitten, zou ik professionele hulp gaan zoeken bij fokkers die er veel ervaring hebben op dit gebied. Zij kunnen denk ik het beste advies geven. :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:11

Ik laat het veulen het liefste bij de moeder.Ze laat het gewoon toe dat het veulen drinkt ,dus ik zie het probleem niet.Bovendien is mams gewoon door aan het eten terwijl het veulen aan het drinken is.

carolien_max:ruana was eigenlijk heel mooi toen ze kwam,kwa gewicht voor een drachtig paard.Maar ja toen wisten we dat nog niet.De stalhouder maakte nog een opmerking toen die man het paard kwam brengen van "goh,het paard is zo dik,het lijkt wel zwanger" waarop ze antwoord terug kreeg "nee hoor het paard is gewoon te dik.Daarop zei de stalhouder weer,nou dan mag ze wel op rantsoen.ze is dus even aan de lijn gegaan,maar achteraf blijkt dus dat ruana drachtig was.We hadden dus eigenlijk moeten gaan bijvoeren.Daarom ziet ze er ook erger uit dan normaal gesproken.
maar goed ze is nu redelijk stabiel weer op de benen en krijgt weer praatjes.dus zo bang ben ik niet meer dat het misgaat.
Maar dat is wel de belangrijkste reden waardoor ik ook zeg,zo gauw als het kan het veulen weg bij moeders

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:33

Maar gaan er nog mensen naar de Tinkerdagen in Voorne Putten aankomend weekend? :D