[TI] Hengstenshow 8 april

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 10:51

coydog schreef:
Ieder paard kost toch geld in die jaren?
Wat is dan het verschil tussen het hebben van een hengst of een ruin??? ik snap het werkelijk niet.

Als je natuurlijk echt ALLEEN maar een dekhengst wil, dan zou het misschien zo kunnen zijn dat ie als jaarling geruind wordt en verkocht wordt en dat je dan dus beter je geld in een nieuwe potentiele hengst kunt stoppen. Zodat ie niet eerst 3 jaar geld kost om daarna tot de conclusie te komen dat ie verkocht wordt. SNAPPIE t nog?
Ik denk dat Sox en Irish Lady dat bedoelen.....

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:56

Ah, maar daar is bij mij nog nooit sprake van geweest.
Dus ik ging ervanuit dat het gaat om de kosten van het verzorgen tot 3-4 jaar.
Het doel is niet het hebben van een dekhengst, het doel is om zo veel mogelijk met Wanagi te bereiken.

Nikita_1995

Re: Hengstenshow 8 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:59

Zelf ben ik voorstander als je potenties heb met een hengstveulen hem ieder jaar naar de keuring te brengen. Daar leren ze zo ontzettend veel van en ook jijzelf. Je kunt later veel beter omgaan met de stress van alle voorbereidingen, op de dag zelf etc. De hengst krijgt weer een ritje op de trailer, is ook veel beter dan hem al die jaren in een opfok te laten staan en verders niet mee doen. Ik vind dat een zeer goede leersituatie voor beiden. En dat kost wel extra geld, maar haal je er voor jezelf dubbel en dwars uit door je ervaringen.

Verder als je een hengst op wilt fokken, vind ik de beste combi met een ander jaarlinghengst erbij en dan deze samen laten lopen totdat ze volwassen zijn. Ik heb dit ook gedaan en heb ook beide hengsten in een grote ruime stal gehad in de staltijd. Zo konden ze elkaar ook 's winters elkaar op blijven voeden en verveelden ze zich nooit. Als ik een keuring met ze had stonden ze wel een dag apart omdat ze schoon moesten blijven en ze zodoende elkaars dekens niet kapot konden maken.

En vergeet niet, lelijke eendjes kunnen later heel mooi uitgroeien....

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:44

Bovenstaande post had ik iets eerder willen posten vanmorgen, was er mee bezig, maar kreeg koffiebezoek vanmorgen en heb hem later gepost, slaat nu een beetje naast de toon

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:12

flettie schreef:
Hoezo? Nee hoor

Beetje laat, maar

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:21

Hooi

Ten eerste vind ik een tweede premie echt niet slecht hoor, laat hem gewoon nog ff man als hij niet lastig is,
Verder heb ik weer genoten, wel stress maar dan gezonde, ik ben weer trots op mijn witte kanjer, toen hij thuiskwam stond als beloning een zeer smakelijke merrie voor hem klaar
Wat ik ontzettend leuk vond waren die al die bokkers op de tribune die luid aplaudiseerden, te gek, Chuck word daar ook helemaal vrolijk van en kijkt die kant dan op zo van " hee, is dat voor mij" kicken

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:22

Bonte schreef:
flettie schreef:
Hoezo? Nee hoor

Beetje laat, maar

Hee! Wil jij mijn zusje niet slaan! Kun je wel tegen zo'n klein meisje? Gemenerik!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:29

Nou ja goed, heb het idee dat het een eindeloze discussie is over het wel of niet van een jaarlinghengst met slechte punten te laten lopen.
Ik weet gelukkig wat ik doe en waarom ik het doe.

Ga nu weer terug ontopic, we hebben het immers over de show en de foto's van Baggio en de rest bekijken.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:34

Jaa Saskia, je had een privetribunedeel aan fans! hahaha Zoveel mogelijk applaudiseren en toeschreeuwen

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:41

Money makes the world go round

Kleine Mike was gewoon bang, 't is ook niet niets voor zo'n diertje, nog niet zo lang geleden meerdere keren van stek veranderd, en nu ineens vreemde mensen die met een zweep achter je aan rennen.
Afbeelding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:43

fjordkootje schreef:
Kleine Mike was gewoon bang, 't is ook niet niets voor zo'n diertje, nog niet zo lang geleden meerdere keren van stek veranderd, en nu ineens vreemde mensen die met een zweep achter je aan rennen.

Ik wijt het aan bangigheid en onzekerheid.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:45

Oei die neusgaten en ogen zeggen genoeg!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:47

Leonoor schreef:

Komt toch op 't zelfde neer? Ongeveer

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:59

Het is ook niet niets voor die diertjes, Biggels was ook erg bang en liet zich ook voor zijn doen helemaal niet goed zien, En da geld volgens mij ook voor wanagi, Ik denk maar zo het is een goede leerschool voor later net wat dieni zegt.

Ik vind mike ook hartstikke leuk en geloof ook zeker dat het heel leuk gaat uitgroeien.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:17

Mike kan iig erg goed lopen, heeft de jury misschien niet gezien maar wij weten beter
En het is zeker een goede ervaring voor ze, beter nu al aan laten wennen dan als ze uit de opfok komen ineens tussen zoveel mensen mieteren.

Moet met Wannes toch maar eens wat vaker een zweep gebruiken, dan is hij er niet meer bang van.
In de hoek zag ik hem echt even panieken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:43

fjordkootje schreef:
Leonoor schreef:

Komt toch op 't zelfde neer? Ongeveer

sorry, zat even in gedachten al ergens anders en drukte al op verzenden zonder na te denken. Zie nu pas wat ik schrijf.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:10

Jaarlingen zijn naarlingen en het zijn nog maar peuters, die het liefste achter moeders rokken wegkruipen. Ze laten zich niet goed zien en tonen niet hoe stoer ze eigenlijk wel niet zijn. In eigen omgeving lijkt het heel wat, maar in onbekende omgeving kunnen jaarlingen onzeker gaan stappen en draven, waarbij ze zich erg verkorten door de stress.

Ik zou zeggen gewoon als 2-jarige weer terugkomen op de HK, echt waar !! Elk jaar gaat het beterder, ook met het vervoer in de trailer.

luna1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:45

Wij zijn gister ook naar de hengsten keuring geweest, met Elvis. En hij heeft eerste premie gehaald en is dagkampioen geworden we zijn zo trots op de kleine knul!!

Bonte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:58

luna1986 schreef:
Wij zijn gister ook naar de hengsten keuring geweest, met Elvis. En hij heeft eerste premie gehaald en is dagkampioen geworden we zijn zo trots op de kleine knul!!

Heb je deze al gezien op TP
Afbeelding

Afbeelding

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:14

Ik zal even ontopic gaan

Ben gister ook geweest en heb een leuke middag gehad. Vond niet dat er veel toeschouwers waren, dat is volgens mij in eerdere jaren meer geweest.

Jammer vond ik het dat Glen, Pablo, Seamus en O'Malley er niet waren. Zijn toch een paar favorieten.

Was leuk om Bram eens IRL te zien, dat was mij nog nooit overkomen. Hij heeft me niet overdonderd, maar ik vond hem ook niet onaardig om te zien...

De Grai's Venco en Robin vond ik echt positief veranderd, en meer in type gegroeid (letterlijk). Ze lieten allebei zien dat zij een leuke proef kunnen lopen! Robin deed me op een afstandje denken aan The Patriot qua hoofd en houding..

De hengsten Djenges, Colin en Garish zijn mij bijgebleven. Collin was al lang een favoriet. Hij lijkt wat zwaarder te zijn geworden, en heeft echt prachtige bewegingen .. Hij mag dan ook waarschijnlijk dit jaar een merrie van mij versieren!
Garish vind ik persoonlijk te klein voor mijn merries/fokdoel, maar zeker wel een toppertje! Wat kan hij sjouwen zeg, geweldig .. Ik hoop deze zomer enkele veulens van hem te mogen zien op de keuring. Ben benieuwd of hij zijn beweging ook doorgeeft.
Tja, en dan Djenges . Bijna helemaal perfect, super gebouwd en krachtige gangen. In april pas 3 geworden, beloofd nog wat. Alhoewel ik hem niet de perfecte cob vind, dit zijn voor mij hengsten als Mr. Bandit of Scoop. Hij is zeker een aanwinst! Voor mij een overweging waard, terwijl ik geen liefhebber ben van een effen gekleurde Tinker.

Vond dat de hengsten wel iets meer mochten spetteren. Beter laten zien wat ze in huis hebben. Ik heb van sommige hengsten, die niet aan de hand werden voorgebracht, geen duidelijk beeld gekregen. Terwijl ik weet dat sommigen van hen echt wel meer in huis hebben! Jammer.

De enters en twenters vond ik allemaal vrij luxe. Waren volgens mij veel Graitjes in spé. Ik vond het leuk om veel nakomelingen van Yenkins te kunnen zien. Gaf een goed beeld wat hij vererft. Jammer dat een van hen pas geschoren was. Erg lelijk en bovendien niet gezond.
Biggels vond ik een leukie, en terechte nummer 1 van de groep. Wanagi's koppie deed spreken van een gouden karakter. Hij keek zo vertederend naar het kleine meisje dat het lintje overhandigde

Idd waren sommige hengstjes nogal onder de indruk van het publiek en de accomodatie. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van het meedoen aan een JHK. Ik keur mijn paarden het liefste op het moment waarop ze het best en sterkts in hun vel zitten. Neemt niet weg dat het een leuke en goede ervaring is natuurlijk.

Edit: @ Luna 1986, gefeliciteerd! Jullie hengstje had echt een super uitstraling die zelfs bovenop de tribune niet onopgemerkt bleef.
Even een vraagje, is Elvis nou een zoon van Keltic, een een broer van Gijsje v.d Gadedijk? Hier hadden Gabrielle (Sneppie) en ik namelijk een kleine discussie over

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:19

Boya schreef:
coydog schreef:
Ieder paard kost toch geld in die jaren?
Wat is dan het verschil tussen het hebben van een hengst of een ruin??? ik snap het werkelijk niet.

Als je natuurlijk echt ALLEEN maar een dekhengst wil, dan zou het misschien zo kunnen zijn dat ie als jaarling geruind wordt en verkocht wordt en dat je dan dus beter je geld in een nieuwe potentiele hengst kunt stoppen. Zodat ie niet eerst 3 jaar geld kost om daarna tot de conclusie te komen dat ie verkocht wordt. SNAPPIE t nog?
Ik denk dat Sox en Irish Lady dat bedoelen.....

Lees nu pas bij dus beetje late reactie
Maar ja, dat bedoelde ik. En niet met de jonge hengst van Leonoor in gedachten. Meer met de twijfel van Coydog. En wat ik zelf zou doen.
Maar ga maar weer verder on topic

Leuk verslag Monique. Ik heb Djenges dan niet in het echie gezien maar was al meteen verkocht toen ik een tijdje geleden foto's van hem zag.

En natuurlijk van harte gefeliciteerd Luna1986 met de mooie prestatie! Die heb je in je zak

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:20

Monique_2 schreef:
Ben gister ook geweest en heb een leuke middag gehad. Vond niet dat er veel toeschouwers waren, dat is volgens mij in eerdere jaren meer geweest.

Het was zeker druk hoor. Ik denk dat het minder lijkt, omdat ze nu verspreid over de tribune zaten. In Houten sta je op elkaar geplakt langs die rand.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:25

@ luna1986, gefeliciteerd met Elvis! Ben jij het meisje dat ook in de ring met hem liep? Dan sprak ik jou op het parkeerterrein nog even snel aan om de naam te vragen en je te feliciteren

@ Monique_2: Die gelijkenis van Robin en The Patriot viel mij ook al op ja! Robin is schijnbaar ook een laatbloeier, want hij is al 7. Zijn kleur leek nu ook heel anders, gaf hem een warme uitstraling.

Wat vonden jullie trouwens van de reserve-dagkampioen? Vanner'tje? Ik was niet zo enthousiast over zijn exterieur, maar het is natuurlijk een twenter en dat vind ik nog lastig beoordelen.

Mero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:30

Nee, Donovan vond ik ook niet bijzonder gebouwd. Wel veel groffer dan de rest. Geen eyecatcher, misschien ook doordat hij weinig manen en voorpluk had.
Vond dat de twenters voorheengaande jaren mooier waren; Kit, Abeltje, Silas, Shaggy, Rascal etc.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:38

Bram had denk ik wat meer training nodig (of ze moeten het over een andere boeg gooien)...
http://www.foto4u.nl/images/content/200 ... _5506.html

Hij liep af en toe te klooien met zijn achterhand, zoals te zien op de foto... en die onderhals past niet bij hem... Verder blijf ik het een sierlijke hengst vinden