[TI] Western tinkers meld je hier!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Western tinkers meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:34

Ik moet eerst aansluiten aan poort, hoofd naar opening, hek openen van me af, paard erdoor, direct rollback nadat ze erdoor kan, pasje zijwaarts hek sluiten, pasje achterwaarts sluiting hek dichtdoen.. Stukje omslachtiger :-) werkt ook wel, maar dan anders

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:12

super singe ziet er goed uit hoor :D

het maakt niet uit hoe je door de poort gaat zolang je maar er door gaat en het hek niet los laat ;)
sil en ik gaan er ook op alle verschillende manieren er door
al heb ik nog niet een favoriet ontdekt
wel is het probleem bij ons zo dat sil zelf gaat helpen bv: door de poort willen als deze nog niet los is :+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:43

geweldig hihi

arwen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:31

@ Signe: Ook van mij nog van harte gefeliciteerd. Een superprestatie!

Jammer dat het toch vooral heel rustig was op de tribunes, maar het is ook wel een onwijs grote tribune als ik dat zo vanaf de livestream zag.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:36

Ik koos ervoor om niet van hand te wisselen. Dat ziet er netter uit en heb je ook niet kans het te vergeten aan het einde van de gate en de proef. Eigenlijk wilde ik op links starten, maar mijn pols deed wat zeer van het shirtje naaien (oeps)
Ik ben benieuwd naar de score lijsten en waar we de echte fouten hebben gemaakt en hoeveel punten we nu de laatste dag hadden...

Ik kreeg ook de melding vandaag van de WRAN of ik door wil naar de L1 aangezien ik genoeg punten heb. Nog een jaartje L2 starten en oefenen en dan ook het NK nog een keer in L2 rijden? Of doorstromen naar de L1 en onderaan weer beginnen. Ik zit anderhalf jaar in de L2, heb een wedstrijd of 8 gereden en heb pas recent mijn eerste blauwe L2 lintje bemachtigd. Wat vinden jullie?

@teuntje in de L5 tm L3 krijg je alleen maar voorwaarts door het hek. En je gaat nooit achteruit door een hek als er een grondbalk bij ligt.. Je kunt het natuurlijk wel alvast gaan oefenen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:30

Als je nu nog maar 1 blauw lintje hebt, zou ik toch doorgaan in de L2 om er wat meer te verzamelen, zodat het echt goed zou voelen door te stromen.. Maar, je kan alleen het nieuwe seizoen overstappen naar een hoger level toch? Als dat niet zo is, zou ik zeker nog even L2 doen, als je maar 1 keer per jaar overkan zou ik ook heel erg twijfelen, omdat je anders niet meer mag starten in de L2 omdat je over MOET..

Signe, ik zou het echt nog niet weten hoe ik officieel door een hek zou moeten haha, heb enkel wat losse trailoefeningen gedaan op mn lesquarter en rijd nu sinds 3 weken op mijn vers beleerde eigen stinkiewinkie. Heb er alleen echt vet de balen van dat ik met hem door moet trainen tot L2, omdat hij hengst is.. Vind het zo lüllig voor hem dat hij geen officiële wedstrijdervaring op kan bouwen voor die tijd.. Ik wil met hem pleasure en horsemanship gaan doen, maar weet niet of we dat samen aan gaan kunnen..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:31

Tuurlijk gaan jullie dat aankunnen. Er is een reden dat je L2 ruiter moet zijn voordat je met een hengst mag starten. Niet alleen je eigen rijkunsten om een `hete hengst`in bedwang te houden, maar ook de andere paarden en ruiters! In de pleasure en de whs sta je met heel veel andere combinaties in de bak.. Je zou erover kunnen denken om hem toch te ruinen.. ga je voor de fok of voor de westernsport?

Onderlinge wedstrijden kun je wel starten en ervaring opdoen. Clinic helpen daar ook bij, maar niet iedereen is blij met een hengst in de clinic. Ik heb er 10 jaar over gedaan, van kerverse tinkereigenaar met nul verstand van western of eigenpaard hebben tot nu. Blizz was zeven en kon alleen vooruit standje snel in stap draf en galop. Sturen en achteruit zaten er onder zadel amper op. Mentaal en fysiek was hij wel volgroeid en ja, al ruin.

Neem de tijd.. in de L5 hoef je het hek niet te sluiten, dat scheelt al.. hihih

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:50

Ruinen doe ik niet als daar zich geen levensbedreigende situaties mee voordoen, hij is nu al veel te braaf. Ik vind het dan een onnodig risico, zo'n operatie en hij heeft met ballen niet een minder sociaal leven bij mij als zonder. hij gaat dit najaar en volgend voorjaar naar de hengstenkeuring van twee stamboeken en daarna zien we wel verder.

Prio 1 is recreatief rijden,
prio 2 is op een laag niveau een (onderling/onofficieel) wedstrijdje rijden,
prio 3 is de fok mits goedgekeurd (alhoewel dat snel afgelopen kan zijn als hij daardoor minder braaf wordt, zowiezo gaat hij op KI als hij wordt goedgekeurd),
Prio 4 een showtje rijden
prio 5 officieel starten.

Mijn absolute motto is samen lol hebben, we moeten er beiden plezier in hebben waar we mee bezig zijn. Voor mij is wedstrijd rijden op hoog officieel niveau het minst belangrijk, tenzij hij er echt lol in heeft en ook aanleg laat zien. Ik weet niet eens of ik het zelf wel aan kan, L2.. Ik ben zelf ook geen 20 meer en leer ook niet zo heel erg snel als vroeger. We zien wel waar we uit gaan komen, hij is net "af", we staan aan de absolute start van onze rijcarrière.. Ik rij pas 3 jaar western, waarvan nu het laatste half jaar elke week les, de afgelopen 3 weken 12 trainingen met Boyan gehad, daarvoor maar 1 keer in de week. Daarvoor was ik iemand die de trailer pakt en er met paard en al vandoor gaat naar alle mooie plekjes van Nederland.. Dat wil ik straks gewoon weer gaan doen, daarnaast komen de wedstrijden, wil wel zowiezo meer groeien binnen de westernsport, maar heb ook nog een merrie :-)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:28

Je bent jonger dan ik :P !
Lekker rustig aan doen dan en gewoon niet je hengst al willen showen. Bofferd met ook nog een merrie! Ik de eerste levels heeft het meer met het trainingstalent van de ruiter te maken dan het talent van het paard als je het mij vraagt ;)

Ik blijf ook nog even doorkachelen in de L2 voordat ik over ga.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 05:15

je hebt mazzel dat je zelf idd een merrie hebt waar je zelf al wat ervaring mee kan op doen ;)
je hebt vervoer dus kachel wat clinic's af doe lekker op een rustige wat ervaring op met hem (op een clinic moet ie ook presteren ) en dan kun je lekker rustig door stromen naar de wedstrijden
maak er geen haast kwestie van des te makkelijker word het voor je

ik ben ook druk bezig vervoer te regelen zodat ik ook wat meer kan
ik heb weer een nieuw doel gesteld voor mezelf en dat is het voor jaar :+

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:21

Barefoot Arizona testzadel:
Afbeelding
Afbeelding

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:23

trouwens even heel stom... maar ik zit aan iets van spoortjes te denken? om fijne hulpen te kunnen geven zonder dat ik mijn zit moet veranderen door mijn been helemaal op te moeten trekken.. is dat een idee?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:36

Beenhulpen moet je met een been geven, juist je hak niet optrekken.
Ik rij zonder sporen, ook op Sweet.
En daar zit ik ook net onder de buik.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:40

Ik ga weer eens meer op m'n hele been letten.. ik merkte dat op deze manier het voor Diaz lekker duidelijk was bij bijvoorbeeld korte draaien e.d.
Met aandrijven e.d. drijf ik sowieso met m'n kuiten. Ik gebruik mijn hak dus alleen met de preciesere hulpen. (maar ook mede door mijn 'energie' probleem waardoor veel kracht geven (harder aandrukken met kuit) niet gaat..)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:52

Door met gewichtshulpen en beenhulpen te werken gaat ze het ook wel snappen hoor.
Die hak kun je beter weglaten als standaard hulp.
Had er zelf ook moeite mee toen ik ineens geen groot paardenlijf meer voelde.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:07

thanks ;) tips zijn altijd fijn! (lessen ook, dus dat komt zeker!)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:53

Diaz
Hoort het zadel achter zo omhoog te staan?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:07

als ik er niet op zit?

dan ligt hij sowieso hoog idd.. vrij stijf zadel
maar met flink aansingelen/erop zitten past hij lekker aan, en ligt hij prima (boomloos)

see? :P
Afbeelding

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:36

Haha!Mooie foto :D
Zadel lijkt wel fijn te zitten!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:46

ja zeker! :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:46

diaz sporen kun je beter achter wege laten
begin eerst met haar veel meer voorwaarts te rijden. mocht ze lekker los komen en lekker kunnen strekken begin dan op de cirkels te verkleinen en dan te vergroten alleen op zit (tempo niet naar beneden te laten gaan)
daar worden ze lekker soepel van en lekker verzameld

hier ben je eerst wel een paar week zoet mee :D

evt zou je als afwisseling dit ook tussen door kunnen doen
http://www.youtube.com/watch?v=pSEpVq2v-Rk

deze man kan het zo heerlijk simpel en relaxt uitleggen

verder zijn lessen nemen ook veel beter dan de info die wij je door de comp kunnen geven
heb je al iemand in gedachten ??

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:50

wooooow.. hihi het is maar een idee hihi, ik ga nog niet zo flink met haar aan de slag hoor, alleen wat afwenden, bochtjes en halthouden ;)

Ik wil weer gaan lessen bij Crazy Cowgirl Ranch (Shannon)
Ik zag dat er op Goudse Hout ook westernles gegeven word?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:53

zeggen me beide niets :o

nee hoor als je nu al naar spoortjes grijpt maak je je het jezelf moeilijk
ik heb het ook jaren vol gehouden en heb ze nu ook haast niet nodig

voorwaarts rijden in hoog tempo zowel in stap als draf dan gaan ze makkelijker verzamelen en steviger lopen en worden ze werk lustig van :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:19

ja precies, spoortjes blijven nog lekker weg! ben overtuigd ;)

Ik ben bang dat ik snel te veel van haar vraag, als ik haar flink voorwaards laat gaan, of zelfs draven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:33

voorwaarts lopen is juist makkelijker voor dr (zeker de jonge beesjes vinden dit fijner is makkelijker om hun evenwicht te houden)
ze word er soepel van en leert op dr eigen voetjes lopen
en zolang je het goed afwisselt met andere oefeningen is er niets aan de hand
begin op de grote volte en doe er 5 cirkels over om op een 5 meter cirkel te komen ofzo (zover ze het kan en ze het niet te moeilijk gaat vinden)

en weer 5 cirkels naar buiten

andere hand vv en dan een andere oefening