[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:10

Met selenium moet je ook wel weer erg oppassen, dat kan ook snel overgedoseerd worden en dan is het giftig. Ik zou contact opnemen met een voedingsdeskundige of een dierenarts. Volgens mij is het niet erg algemeen hoor een tekort aan selenium bij koudbloeden. ( Ik heb er wel een gehad, die had yellow muscle disease) Ik denk dat het er ook erg van afhangt van wat je voert en wat er in de bodem van je wei zit enz.

_rosita_

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:12

Zo'n beetje alle trekpaard eigenaren die ik ken voeren preventief Selenium, ook de Uithof raadt dit aan...
Ik weet idd dat het bij teveel schadelijk kan zijn en omdat ik nooit idee heb gehad dat ze tekort komen, ben ik het nooit preventief gaan geven...
Maar zo af en toe steekt de twijfel de kop op ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:15

hoeven zijn prima....hoefsmid vind ze er prachtig uitzien
beenwerk ..... ik zie hem niet kreupel/onregelmatig lopen....

spieren.....heb ik inderdaad ook wel in gedachten, dat daar misschien iets mee zou kunnen zijn....maar hoe kom ik daar achter??
in het bloed zijn er toch bepaalde waardes die op spierproblemen wijzen?
was dat niet LDH waarde?????

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:15

Ja kan me voorstellen hoor, zeker met die IR paarden die ook zo schraal mogelijk staan op stengelig hooi kunnen er best tekorten optreden.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:17

ik geef blaze ook ijslands zeewier voor de extra mineralen en voor een betere spijsvertering...
geef het nu ca 3 weken en zie de spijsvertering al wel een stuk beter worden

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:23

Een vertaald artikel van Kathryn Watts goed leesbaar.
Fructaan

Er staat ergens ook heermoes benoemd, dat is verkeerd vertaald dat moet kaasjeskruid zijn. Heermoes is giftig voor paarden. ( Ik heb even het originele artikel er op nageslagen en het viel me op. )

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:51

zuzu schreef:
hoeven zijn prima....hoefsmid vind ze er prachtig uitzien
beenwerk ..... ik zie hem niet kreupel/onregelmatig lopen....

spieren.....heb ik inderdaad ook wel in gedachten, dat daar misschien iets mee zou kunnen zijn....maar hoe kom ik daar achter??
in het bloed zijn er toch bepaalde waardes die op spierproblemen wijzen?
was dat niet LDH waarde?????

misschien is het toch nog eens verstandig om daar ook aandacht aan te besteden. zowel beenwerk als spieren (staat in verbinding met elkaar). als mijn tinker pijn heeft dan zie je hem ook niet kreupel lopen, maar hij sloft wel. zijn achterbenen komen gewoon niet mee.

door pijnlijke spieren/beenwerk gaat een paard snel in conditie achteruit en het vreet energie van zo'n paard. Beweging is gewoon niet leuk meer voor je paard, maar deze klachten kunnen sterk wisselen. de ene dag is de andere dag niet. Hoeven kunnen er prachtig uitzien, maar wel gevoelig zijn (zolen).

ik wil je niet in de war maken, maar missch zoek je in de verkeerde richting...
je kunt inderdaad speciaal op spieren laten onderzoeken dmv bloedonderzoek en evt nog eens foto laten maken van de achterbenen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:57

deze klachten en symptomen van blaze spelen al 1,5 jaar .....

als spieren CPK en/of LDH waarde zijn in het bloed dan zijn deze in elk bloedonderzoek meegenomen en niet schrikbarend verhoogd geweest

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:04

en op het moment heb ik eigenlijk net echt een specifieke richting meer van zoek naar het probleem .....
ik weet het niet meer waar ik aan moet denken .......
dacht een paar weken geleden nog dat alle problemen misschien konden worden toegeschreven aan IR .... maar dat blijkt dus niet uit de waardes van van de week..

hartproblemen ... spierproblemen ...blokkades in het lichaam / er moeten 'knopjes' omgezet gaan worden na al die tijd ziek en zwak zijn
dat is zo''n beetje wat ik nu in mijn hoofd heb...

bij laarakker ben ik nu 8 keer geweest en zeker de laatste 3 x dit probleem aangekaart....maar die kunnen ook zo gauw niets vinden en er treed ook geen verbetering meer op door de behandeling van laarakker...

zit nu aan een osteopaat te denken (daar loop ik zelf ook na 8 jaar behoorlijke chronisch vermoeidheids syndroom te hebben ...ben ik het laatste halfjaar enorm opgeknapt...door blokkades in mijn lichaam op te heffen en ik heb veel meer energie)
dus misschien dat dit bij blaze ook een verbetering teweeg kan brengen

en anders zat ik te denken om hem in een goede kliniek helemaal weer door de molen te laten halen.......maar dat is weer enorm veel stress voor hem en financieel ook weer een aderlating :o

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:24

vlinder .... ik heb even alle bloeduitslagen sinds december 2007 erbij gepakt ivm met de spieren

er is 5 x bloedonderzoek gedaan ...

CPK waarde was alleen de 1e x iets verhoogd daarna niet meer
LDH normaal waarde is 350 - 925 en die waren .... 903 - 997 - 1299 - 1208 - en een maand geleden 1070
calcium heeft geloof ik ook met spieren te maken toch? ...die was alle keren goed
magnesium normaalwaarde 0,75 - 1,25 en die waren ... 0,55 - 0,96 - 0,75 - 0,94 en een maand geleden 0,90

voor de rest komt er uit al die bloedonderzoeken helemaal niets geks tevoorschijn...behalve dan tot aan vorig jaar september een slechte leverwaarde
wel een verhoogd cholesterol ... die toevallig 2 x is getest en beide keren verhoogd
en afgelopen maand een lichte bloedarmoede

ik doe altijd bloedonderzoeken op lever - nieren - mineralen - bloedbeeld
dus er kan natuurlijk nog veel meer aanvullend bloedonderzoek naar andere dingen worden gedaan....ben nu aan het uitzoeken naar welke waardes ik dan zou moeten vragen bij de veearts.....iemand suggesties?????

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:04

Voor iemand die al 8 keer naar Laarakkers is geweest, komt het me vreemd voor dat je eenn reguliere kliniek duur vindt :?

Vergis je ook niet in de spiegel die je paard kan zijn van jezelf ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:33

verhoogde waardes zeggen ook niet alles. het kan nl een redelijke normaal waarde voor jouw paard zijn.

chiropractie/osteopatie knappen veel paarden erg van op.

misschien is Lodash iets voor je? ze komt in geheel nl (dmv een route) en is tevens dierenarts.

kliniek in en uit (daarbij schaar ik gemakshalve ook even laarakker) is inderdaad erg stressvol voor je paard. ik denk dat je al heel goed op weg bent. wat eleonoor zegt is helemaal waar. mijn paard spiegelt mij heel erg. meestal heeft mijn paard ergens last van en dan denk ik goh da's toevallig want daar heb ik ook last van. als ik zelf vrolijk enthousiast ben is mijn paard dat ook.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:37

maar centjes raken dan ook op een gegeven moment wel een keer op ;) ...ik heb hem nu 2,5 jaar en hij heeft al meer als 6000 euro (waarvan de afgelopen 14 maanden alleen al meer dan 4000) aan dierenartskosten-bloedonderzoeken - medicijnen gekost ...geeft verders helemaal niet, want hij is het absoluut waard...alleen ik heb geen baan en dus geen inkomen...wij leven van 1 salaris ;)

en dan krijg ik nu vast het commentaar van 'maar paarden kosten nu eenmaal geld' en dat weet ik en wist ik van tevoren ook...ik had ook een flinke spaarpot voor dierenartskosten...alleen had ik en verders niemand niet dit kunnen voorspellen...dit is op een gegeven moment voor niemand niet op te brengen ;)

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:44

dat paarden spiegelen ben ik me inderdaad heel goed van bewust en hij zal inderdaad ook van mijn vermoeidheid mee krijgen...alleen het eerste jaar (toen ik vele malen zieker was) merkte ik daar niets van.....
heb ooit een reading gedaan met de reader direct bij het paard (en ben er nog wel een beetje sceptisch over...) toen heb ik daarnaar gevraagd of hij veel last heeft van mijn ziekte en het antwoord van blaze was doodleuk....'dat is toch jouw probleem , niet het mijne'
en die woorden passen ook wel bij zijn karakter ....hij is een echt no nonsense paard :D

maar goed....ik zal hem best wel met mijn gesteldheid in de weg zitten soms.....daar ben ik van overtuigd...maar ik ben er ook van overtuigd dat er toch nog steeds meer aan de hand is....

toen ik meer energie ging krijgen en lichamelijk beter in mijn vel ging zitten...was dat erg raar en in mijn hoofd had ik nog steeds de gedachten dat ik een heleboel dingen nog steeds niet kon en dat ik daar toch te moe voor was.....er moesten dus duidelijk nog wat knopjes om in mijn hoofd en mijn lichaam en ergens denk ik dat dat bij blaze misschien ook wel het geval is....hij is zo lag ziek geweest...heeft zich zolang beroerd gevoeld en kon zolang niets...dat dat misschien wel in het systeem staat gegrift...terwijl hij misschien allang wel meer zou kunnen )als jullie me nog kunnen volgen :D '

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:01

@Zuzu is er eigenlijk gekeken naar leverbot? Als ik je goed interpreteer maak je je zorgen over de conditie en de voeding?
Is Anneke Hallebeek dan niet iets voor je om je te adviseren over voeding en herstel? klik voor de website

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:16

dat schoot mij ook te binnen, leverbot, daar raken ze ook erg oververmoeid van. heb je al eens een mestonderzoek laten doen of laten checken met bloedonderzoek? loopt ook een topic over......

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:19

leverbot heb ik toen wel naar gevraagd in de kliniek in roozendaal en bij laarakker en hun vonden dat geen optie.....

voeding heb ik een maand geleden aangepast .... eiwitarm en suikerarm ..geen granen meer .... en de spijsvertering is al wel stukken beter geworden .... ruikt helemaal niet meer zuur en de mest is allang niet meer zo papperig....hij glimt ook weer veel meer

is leverbot in het bloed te zien? welke waardes zijn dat?
en hoe zien ze dat in de mest?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:26

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:31

rode bloedworm was weer in verband met beta globulines toch?
die waarde was net iets verhoogd en hij is vorige maand daartegen ontwormd

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:35

ik heb nog niet gevonden welk middel werkt tegen leverbot. gewone ontworming werkt niet tegen leverbot. mijn paard loopt dit jaar bij schapen in en de weide heeft poeltjes. ik doe jaarlijks preventief een mestonderzoek op wormeieren.

leverbot kan ook bij mensen voorkomen!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:43

ik doe een paar keer per jaar mestonderzoek op wormen ...bij het woud (of zoiets ) geloof ik...

misschien dat hun kunnen testen op leverbot? .... ik zal eens informeren...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:46

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:46

Tridabendazol.........

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:49

Een artikel van de Gezondheidsdienst voor dieren die iemand ooit eens bij mij op de website heeft gezet over leverbot. leverbot

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:56

tbns schreef:
Tridabendazol.........

Tis Triclabendazol ook wel Fasinex. *D