[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:07

Maar wat is dan het probleem? De laatste post doet overkomen of alles goed gaat? En dan bedoel ik niet de details, overal zijn goede en mindere dagen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:34

elliecuijk schreef:
t kost best wat,met name aanschaf van trailer en lidmaatschap van een vereniging.de proefjes vallen wel mee kwa prijs

gelukkig hebben wij nu alle dure kosten gehad.nu enkel nog de kosten van de proefjes(en benzinegeld).maar zelfs ik geniet er met volle teugen van.zondag is t weer zover

hier begint de mist te klaren en de zon op te staan.

Ik vind het behoorlijk wat. En zeker als je net als sporadisch wilt starten. Ik heb sowiso geen auto die een trailer kan trekken, geen BE rijbewijs en geen trailer. Dat wil zeggen dat ik een auto, trailer en chauffeur moet regelen en Dana is ook niet van mij. Proefjes an sich valt mee, maar alles eromheen maakt het duur.

Ik heb vorige week ponyclub opgezegd. maanden vraag ik naar een rekening die ik nog nooit gehad had. En nu krijg ik er een van alle 2 de jaren samen. Een behoorlijk bedrag. Buiten dat heb ik op de pc avond vaak vergadering en de dag dat ik vrij ben is vaak ook die dag dat ik liever overdag ga.

Diaz schreef:
Ik ben nog helemaal aan het natrillen!! Ik ben vandaag met Diaz naar het strand geweest!!!!! :D

wauw! ga zo je foto's kijken :D Ik hoop ook ooit het lef te hebben. Dana kennende zal ze het te vermoeiend vinden om er uit te naaien en water is eng :')

Mira283 schreef:
Lijkt mij ook super! Maar goed ik moet eerst zonder angst rond kunnen hobbelen op Emi. (Fijn kom er net achter dat ze op 2,5 jarige leeftijd al is ingereden)

dat vind ik wel vroeg.. op 2,5 jaar beginnen we pas met longeren. mits het paard ook klaar hier voor is.

_Patrick_ schreef:

Fijn dat ze weer samen zijn :j

Mira283 schreef:
@Kerry tinker ik denk dat het door de pijn en ongemak komt dat ze zo is en wil haar dolgraag een kans geven ondanks wat men zegt. Ik zet door en zij ook. Ze heeft haar momenten dat de klik er is en denk doordat ze op de handelsstal heeft gestaan ze daar niet makkelijker op is geworden. Paarden worden daar standaard met de zweep uit het land gehaald enz. En ja ze is doodsbang voor zwepen rij nu zonder en dat gaat gelukkig goed.

Ik denk dat ze al veel mee gemaakt heeft als ik dit zo lees :(:) Ik denk dat er te veel in dat koppie om gaat.
Soms vraag ik me af in wat voor wereld we leven hoor. Een paard met zweep uit het land halen? Dana is iedere dag in de hand geweest. Daar plukken we nu de vruchten van. Tuurlijk zijn er rotte appels tussen maar zelfs hier worden die niet met zweep binnen gehaald ofzo.

_Patrick_ schreef:
Ted heeft respect voor een zweep(longeerzweep)nooit geen rare dingen mee gemaakt dat ik weet.
Maar met zweep op hem rijden is geen succes, dus dan liever een spoortje.

Dana is bang van de longeerzweep, Nooit niets mee gebeurd maar ze vind het niets. Er op rijden begint ze er beter naar te luisteren. maar dat is nog 't probleem van Dana.. tempo.

Snackie schreef:
Ik twijfel hoe te scheren dit jaar.

Ik wil graag een jachtpatroontje waarbij de uitrijdeken er in blijft qua haar. Zodat je zonder uitrijdeken kunt rijden. Maar dan vraag ik me af of ik dan niet alsnog een uur moet wachtten na het rijden voor de deken op kam?

Iemand ervaring mee?

Ik hoop dat Dana wel kaal word. vond 't vreselijk een uur te moeten wachten voor een deken := en Dana is snel nat.

Snackie schreef:
De klik heeft niks te maken werken of africhten.

De klik voor mij is zoals liefde op t eerste gezicht, het bij elkaar passen. En voor elkaar door t vuur gaan.

Hmm, Ik vond dana niets op 't eerste gezicht. Wat een lelijk dier. Een grote bles, lelijke manen en sokken en die vlekken :')

Ben voor Dana's karakter gevallen en de liefde voor haar uiterlijk heeft moeten groeien. Ik wil eigenlijk geen eigen paard hebben maar zou dit toch wel zo ooit uit komen word het zeker een lelijk paard met lange manen en sokken en vlekken :')

met dana heb ik wel een klik. Dana herkent me, Dana hinnikt als ik haar alleen laat (want alleen zijn is oh zo zwaar)
Dana vertrouwd me ook steeds meer buiten. Dit kon ik haar eerst niet bieden maar inmiddels steeds meer.
van de week dacht ze dat ze een bulldozer was en wel even door de bosjes kon. Ander paardje wilde persee daar heen en weigerde te luisteren. vervolgens konden we er niet meer uit en moest dana voorop. Helaas had ik ook nog een uitstekende knie die net niet langs een boom pastte :') maar ze stopte wel en liep door als ze moest. Is ook vreemd al die takken en je denkt dat je er niet door kon maar toch wel kan.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 19:30

Ik ga mee in wat dagmach zegt. Je weet dat ik vind dat een aantal dingen overeen komen met in het begin toen ik Kerry net had. Mijn instructrice was er natuurlijk
niet voor om mij maanden achtereen de hoefslag te zien lopen dus werd er meer gevraagd en dat kon hij spiertechnisch gewoon niet. Ik was daarvan overtuigd. Ik ben toen buiten met hem gaan rijden. Rechte paden, eerst stappen, daarna ook de draf en galop erbij. Toen hij
hier zo veel meer sterker van was geworden heb ik ook grondwerk opgepakt. Puur voor ons contact. Ik heb nu een super makkelijk paardje. Ik heb gevoelsmatig de factor tijd uitgeschakeld. Ik dacht, we zien wel, al doen we er jaren over.. uiteindelijk duurde het slechts 2 maanden..Ik hoop dat je een mogelijkheid hebt om haar buiten te rijden...

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:22

Ik woon nu in Drenthe. Ze is vier jaar maar een beetje verknipt helaas. Ze wil ook wel aan werk[/quote]

Dat "verknipt" vraagt toch nog wel enige uitleg haha, heb al veel gezien maar verknipt op 4 jarige leeftijd???? Heb wel meegmaakt dat een dier angstig is, nog moet wennen, niet voldoende leiding krijgt en zelf wat dominant wordt, werk niet aankan en dan staakt enz.maar wat moet ik me bij verknipt voorstellen???

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:31

Mira,wat bedoel je met verknipt?
BB staat hier sinds februari en ik kan pas sinds een paar weken zeggen dat we elkaar gevonden hebben.
Heel veel grondwerk gedaan,maar vooral belangrijk,leiding geven,er moet op jou vertrouwd kunnen worden.
Dat kan heel veel tijd kosten,maar uiteindelijk krijg je alles driedubbel terug.
Alles heel rustig aan,rijden is niet het belangrijkste. :(:)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:34

Nou als je 4 jaar bent en al in manege lessen hebt gelopen dan kan ik me voorstellen dat ze behoorlijk wat mee gemaakt heeft. Ik denk dat ze te jong geweest is en te zwaar belast en ze dit nog niet heeft kunnen bol werken.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:50

Maar dan denk ik wel dat als je haar verleden weet,je toch ook moet weten waar je aan begint?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:09

Even reageren hoor. Osteopaat is langs geweest. Ze zat aan de linkerkant zo ontzettend vast. Vanaf de hals tot halverwege de rug. En schouder natuurlijk. Volgens de osteopaat kwam het absoluut niet door het rijden maar heeft ze een ongeluk gehad. Over de kop gevlogen in het weiland of iets anders. Waardoor alles vastzit aan een kant. Alles is geforceerd het kwam niet door het zadel of het rijden. Viel een alst van mijn schouders. Ze heeft vanaf het begin diepe kuilen boven dr ogen gehad waardoor iedereen haar 10 jaar ouder leek en geschat werd. Toen de osteo klaar was even met rust gelaten. Er hing een rust over dr heen en ook dr kuiltjes waren minder diep geworden. Ogen stonden rustiger. Aan de hand had ik ene ander paard niet eentje die zwaar gestressed was nee een rustig paard. Behandeling word herhaalt maar ze staat nu een weekje lekker op het land. Daarna pakken we alles weer op. Grondwerk en longeren eerst dan gaan we rijden. Als het vertrouwd aan voelt dan pakken we rijden weer op. Heb lekker met dr staan kroelen haar hoofd tegen mijn buik heb genoten van het moment. En dan besef ikw eer ik wil vechten voor d'r.

@iedereen: Ik wist amper wat van dr verleden heb alles ZELF moeten uitzoeken. En wist dat een handelspaard verknipt zou wezen. In vier jaar tijd 4 eigenaren andere stallen steeds. Ik zou gek worden. Maar ze is gek op de bonte van een vriendin. En ze staat in een stabiele kudde. Ze was ook niet schrikkerig meer en de osteopaat bevestigde mijn vermoedens dit heeft niet aan mij gelegen maar aan een ongeluk dat niet behandeld is. En haar verleden zit nu een groot zwart gat helaas. Maar ik doe mijn best en Emira ook.
Laatst bijgewerkt door Mira283 op 10-10-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:16

_Patrick_ schreef:
Ik denk dan eerder dat er iets lichamelijks aan de hand is.....

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:19

_Patrick_ schreef:
_Patrick_ schreef:
Ik denk dan eerder dat er iets lichamelijks aan de hand is.....

En je had gelijk maar daar dacht ik zelf ook al erg lang aan

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:23

Sorry als je dat al zo lang denkt, waarom wacht je zo lang om er iets aan te doen dan?

Ik hoef geen gelijk te hebben, dat was mijn gedachten :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:26

Meer dan je best kun je niet doen. Stapje vo or stapje, op weg naar verbetering. Vandaag ben je weer een stapje verder gekomen. Super fijn!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:31

@Patrick omdat ze na de tandarts gewoon te rijden was. En kon ik ook alles met dr. Dus ja dan ga je verder.

@snackie gelukkig wel

Maar ik ga de voorderingen bijhouden. Eerst nog wat andere dingen die voor gaan

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 23:37

Zolang t belang van je paard maar voorop staat.

Hier een huis is dat een hele duidelijke regel. Als er wst mankeert gaan de beesten voor

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:39

Mira283 schreef:
Even reageren hoor. Osteopaat is langs geweest. Ze zat aan de linkerkant zo ontzettend vast. Vanaf de hals tot halverwege de rug. En schouder natuurlijk. Volgens de osteopaat kwam het absoluut niet door het rijden maar heeft ze een ongeluk gehad. Over de kop gevlogen in het weiland of iets anders. Waardoor alles vastzit aan een kant. Alles is geforceerd het kwam niet door het zadel of het rijden. Viel een alst van mijn schouders. Ze heeft vanaf het begin diepe kuilen boven dr ogen gehad waardoor iedereen haar 10 jaar ouder leek en geschat werd. Toen de osteo klaar was even met rust gelaten. Er hing een rust over dr heen en ook dr kuiltjes waren minder diep geworden. Ogen stonden rustiger. Aan de hand had ik ene ander paard niet eentje die zwaar gestressed was nee een rustig paard. Behandeling word herhaalt maar ze staat nu een weekje lekker op het land. Daarna pakken we alles weer op. Grondwerk en longeren eerst dan gaan we rijden. Als het vertrouwd aan voelt dan pakken we rijden weer op. Heb lekker met dr staan kroelen haar hoofd tegen mijn buik heb genoten van het moment. En dan besef ikw eer ik wil vechten voor d'r.

@iedereen: Ik wist amper wat van dr verleden heb alles ZELF moeten uitzoeken. En wist dat een handelspaard verknipt zou wezen. In vier jaar tijd 4 eigenaren andere stallen steeds. Ik zou gek worden. Maar ze is gek op de bonte van een vriendin. En ze staat in een stabiele kudde. Ze was ook niet schrikkerig meer en de osteopaat bevestigde mijn vermoedens dit heeft niet aan mij gelegen maar aan een ongeluk dat niet behandeld is. En haar verleden zit nu een groot zwart gat helaas. Maar ik doe mijn best en Emira ook.

Als eerste fijn dat je moeite doet om aan het probleem met je dier te werken. Maar ik wil toch nog een kritische noot laten horen, dit uitgelokt door jouw constatering dat na de behandeling van de osteopaat haar kuiltjes boven de ogen minder diep waren???
Ik volg al jaren de hele discussie, onderzoek, ervaringen over de osteopathie, wetenschap of kwakzalverij? In eerste instantie mens gerelateerd maar de laatste jaren vooral paard-gerelateerd want het is ineens een nieuwe hype geworden.
Zijn er problemen,scheef,staken,onregelmatig,weglopen dan laat een eigenaar (vaak door een eigen opleiding erkende-meestal geen medische achtergrond) osteopaat komen.
En ik verbaas mij er dan ook over wat ze denken te kunnen voelen? Wat ze denken te kunnen oplossen door op spieren te drukken en dan nog niet te spreken over degene die daadwerkelijk denken dat ze met hun handen hele ribben kunnen verplaatsen.
Oftewel, zo weggegooid geld en een eigenaar op het verkeerde been zetten.
Als het al zo zou zijn, dat alles vast zit aan één kant door een val/klap dan kan je toch nooit het advies krijgen om na een week alweer te longeren?

Zou jouw merrie de mijne zijn, en is er wellicht sprake van een ongeval/klap/uitglijden oid dan zet ik het dier (beestje is immers pas 4) een paar maanden,zeker 3 op de wei. Eventuele oprekking aan spieren,pezen, bloeduitstorting oid, kan genezen.
Dan zorg ik voor een goed passend zadel (bij jonge dieren zorgt een niet passend zadel voor veel ellende), hoofdstel, regel een goede instructeur om wekelijks mee te kijken/denken en ga het dier om de dag rustig aan het werk zetten.
Zorg ik dat er vertrouwen komt, wederzijds respect, rust, regelmaat en vooral zelf rechtzitten en geen scheefheden erin rijden.
Is er werkelijk een meer ernstige blessure,dus ook na maanden in de wei het werk niet fijn oppakken, dan zet ik mijn beestje in de trailer, rij naar de kliniek en laat de boel doorlichten.

Uiteraard is het jouw dier, jij beslist hoe jij het probleem denkt op te lossen, maar ik heb erzo mijn vraagtekens bij.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:15

}:0
Laatst bijgewerkt door Mira283 op 11-10-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:37

Denk je dat je wordt afgekraakt omdat zij/wij dat leuk vinden of iets? Of zou het zo kunnen zijn dat er met een medebokker wordt meegeleefd en ze het beste met je voort hebben en daarom je proberen anders naar dingen te laten kijken en/of je te helpen door te vertellen wat zij zelf zouden doen?

Geef haar en jezelf de tijd, ga gewoon lekker teuten, wandelen, genieten je rijkdom daar in de wei. Als je wat wilt doen misschien wat lichte vrijheidsdressuur dat je haar leert om te leren en voor jezelf kan uitzoeken wat bij haar werkt qua leermethode. Waarom die haast met rijden en longeren? Er is zoveel meer. Dat komt wel weer als de tijd daar rijp voor is. Mag ik vragen, op wat voor stal sta je? Veel wedstrijdruiters of vooral recreatie?

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:42

Mira283 schreef:
Waarom word ik meteen afgekraakt als ik in mijn ogen iets goed doe voor mijn paard? En waarom deze richting op kwa osteopatie? De reguliere kant heb IK afgezworen. Gewoon pijnstilling standaard voor schrijven enz. Ik ga dat hele verhaal hier ook niet ophangen. Ben er klaar mee. Ik word uit gemaakt voor paardenmishandelaar?! Zou ik het niet goed voor hebben voor mijn paard? Sorry hoor maar ik kruip in meeleesmodus. De zweefhippie gaat in meelleesmodus!

Hallo Mira, ik weet niet of dit voor mij bedoeld is?
Ik geef een eerlijke uitleg over mijn visie op een probleem met een jong dier waarbij ik op een normale manier uitleg geef hoe ik het probleem zou benaderen. Altijd met de intentie dat ook een andere eigenaar wellicht zijn/haar horizon zou kunnen verbreden. Net zoals ik door de jaren heen advies via bokt/hafforum heb ingewonnen en van andere mensen tips heb gehad over zaken waar ik tegen aanliep.
Nergens kraak ik je af, of maak ik je uit voor paardenmishandelaar.
Dat jij jezelf moet betitelen als zweefhippie kan ik ook niet herleiden uit mijn tekst.

Kortom jammer dat mijn uitleg hoe wij het doen bij dieren waarbij het even niet lekker gaat (op het land gooien enz.)om daarna uit te groeien tot brave, werkwillige, fijne dieren zo'n boze reactie teweeg brengt.

Een forum is er wel voor bedoeld om gedachten uit te wisselen, met respect voor de ander, dacht dat ik daar zeker aan heb voldaan!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:53

Ja ik heb ook niet de intentie en ik heb het ook zeer zeker niet gelezen dat Mira wordt afgekraakt of ergens van wordt beschuldigd.
Natuurlijk kunnen dingen op een forum wel anders overkomen dan dat het onder vier ogen wordt verteld.
Maar je hoeft je zeker niet aangevallen te voelen Mira, we willen allemaal het beste voor je paard maar ook voor jou. En daarom worden gewoon meerdere dingen aangekaart. Dat bijvoorbeeld de één wel voorstander is van osteopathie en de ander niet, zo zal het altijd blijven. Ik vind gewoon dat je meerdere dingen moet uitproberen. Is het niet medisch dan is het wel iets wat tussen de oortjes zit van je paard. En daarmee bedoel ik dat het allemaal misschien even te snel gaat of dat er miscommunicatie is. Daarom zei ik ook al eerder in een bericht dat je moet gaan relativeren, sta eens vaker stil bij momenten als het even niet goed gaat en ga creatief om met problemen. Denk in oplossingen.
Maar nogmaals ga niet in de ontkenningsfase maar geef toe als het even niet gaat, dan ben je al een hele grote stap verder en je zult zien dat het allemaal wel weer goed gaat komen. Ook al kost het tijd.
Ik spreek uit ervaring Mira, ik weet hoe je je voelt. Je denkt dat mensen het altijd beter weten en je denkt zelfs aan falen, verkopen etc. Maar bedenk ook eens bij jezelf dat er ook mensen zijn die je wel graag willen helpen en dat je er heus niet alleen voor staat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 13:57

Precies :j En ik wil ook best eens komen kijken en dan eens kijken of we misschien samen wat kunnen doen, wie weet wil Jessica dan ook wel mee, je woont immers net om de hoek :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:02

Ja hoor geen probleem! Dan doen we dan graag :-)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:06

Jullie denken zeker dat ik 7 dagen in de week rij? Dan moet ik jullie helaas uit de droom helpen ik rij 2x in de week een uurtje. En dan ook niet heel intensief. Wat ik de andere dagen doe? Longeren,vrijheidsdressuur,vrij springen,grondwerk. En als ik geen tijd heb staat ze rustig een week op het land te genieten. Ik heb wedstrijd ambities maar die zijn nu op de lange baan gezet. Eerst ik goed en mijn paard goed. Ze is heel erg speels aan de hand en alles moet gepakt worden met de mond. En ik zet haar soms alleen met haar vriendin in de paddock om te spelen en ik kijk dan toe hoe ze zijn. In de wei idem.
Alleen buiten met haar wandelen is zelfmoord. Dan neem ik liever een mak maatje mij mijn shet bijvoorbeeld.

@dagmach. En ik heb de paarden niet aan huis staan dus ze kunnen niet het hele jaar in de wei helaas. Dus om haar een paar maanden in de wei te gooien gaat helaas niet op voor haar. Ze komt wel buiten in de winter maar op een betonpad met een klein groepje.

@Caily Is een parelli stal met wedstrijdruiters met parelli achtergrond. Dus er is wel ambitie van mij kant om dat te gaan doen. Wedstrijd rijden.
Je bent altijd welkom ze staat in Aduard

@Magica ik geef mijn fouten toe en moet rust vinden in mezelf en haar. Hoe meer ik ga stressen hoe erger zij in de staak gaat. Dus ik ben nu rust aan het creeren bij mezelf wil het niet dan loop ik even weg zoek de rust weer en ga verder. Onder het zadel net zo dan doe ik ademhaal oefeningen om de rust te krijgen. Emi reageerd hier goed op

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:10

Mira: Wij zijn ook veel met Parelli bezig met Luna en dat heeft ons al heel erg geholpen. Bepaalde oefeningen komen gewoon weer terug onder het zadel en dan is het grappig dat Luna dat ineens wel herkent.

Maar wat Lotte zegt; zij (of wij) komen graag eens bij je langs om je eventueel te helpen daar waar we kunnen.

Je komt nog steeds heel erg defensief over en dat is absoluut niet nodig meid! Iedereen heeft het wel eens een keer moeilijk gehad of nog steeds. En er is dan altijd wel iemand die jou dan weer wil en gaat helpen.

EDIT: Zo te horen ben je al goed op weg, zet het gewoon door en accepteer als het gewoon een dagje niet gaat. Blijf lachen en ga niet in een hoekje kruipen. Haal dan je schouders op en denk gewoon; volgende keer beter. Maar zie ook de positieve dingen in: geniet van kleine dingen en beloon alle stapjes in de goede richting zeer uitbundig!
Laatst bijgewerkt door Magica op 11-10-13 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:12

Defensief ben ik helaas geworden door de jaren heen. Maar als je van meerdere mensen hoort dat je je paard beter weg kan doen dan breekt er wat in je. Bevestigd voor mij alleen maar dat ik faal

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:15

Mira283 schreef:
Defensief ben ik helaas geworden door de jaren heen. Maar als je van meerdere mensen hoort dat je je paard beter weg kan doen dan breekt er wat in je. Bevestigd voor mij alleen maar dat ik faal

Trek je daar niks van aan; natuurlijk als het echt niet gaat klikken of werken, dan moet je ook in staat zijn om toe te geven dat je een keuze moet maken.

Maar NIET voordat je eerst heb geprobeerd. Pas als je alles uit de kast heb gehaald, dan mag je stoppen. Dat heet niet opgeven of falen.
Maar er is altijd wel een oplossing. En stel nou dat je nooit wedstrijden zou kunnen gaan rijden, dan is er altijd iets anders waardoor je kunt gaan genieten met haar.

Maar gooi nu niet je ambities weg, zet ze even in de wacht en blijf geduldig. Ze is nog zo jong en jullie hebben nog alle tijd!