Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mira283 schreef:@Diaz ze is nu 4 jaar is een E KWPN heeft ieder jaar een andere beginletter
@Dagmach heb dr ook doorgepakt in het begin maar ik schiet er niets mee op. Nu gister het voorwaarts opgelost en dat ging goed. Ik pak sowieso meteen de moeilijke kant bij haar. Emira is in April gekomen ging eerst niet goed tandarts en da erbij gehad maar het probleem blijft. Dus nu de osteopaat erbij. Tussendoor flink wat rust gehad.
Snackie schreef:De klik heeft niks te maken werken of africhten.
De klik voor mij is zoals liefde op t eerste gezicht, het bij elkaar passen. En voor elkaar door t vuur gaan.
Mira283 schreef:Zal het eens proberen. Mijn paardje is 4 jaar en heeft al 4 eigenaren gehad. Sinpel rijden is er ook niets aan de hand dan is ze braaf zodra ik meer ga vragen komen de problemen. Buiten is ze zo kijkerig dat het zonder ander rustig paard niet vertrouwd is
dagmach schreef:Mira283 schreef:Zal het eens proberen. Mijn paardje is 4 jaar en heeft al 4 eigenaren gehad. Sinpel rijden is er ook niets aan de hand dan is ze braaf zodra ik meer ga vragen komen de problemen. Buiten is ze zo kijkerig dat het zonder ander rustig paard niet vertrouwd is
Oooh, vier jaar, net als onze Karel dan begint het leven net. Gewoon rustig, terug naar de basis, twee keer in de week even onder het zadel en lekker in het voorjaar weer beginnen. Een vierjarige hoef je nog niets te vragen, die moet eerst goed wennen aan stal rituelen, de omgeving, aan de eigenaar, smid, het opstappen enz. Dus alles wat ie relax laat zien is gewoon geweldig!!
Weet niet waar je zit in het land, maar kom gerust een keer kijken bij Karel, nu ook een half jaar aan de gang op onze manier,relax dus, en beestje pakt het allemaal geweldig op!!!
Met het naar buiten gaan zetten we wel onze haf voorop, heeft ie lekker wat steun aan, dat is hier dus wel iet gemakkelijker.
Caily schreef:Ik zou als ik jou was goede instructrice advies laten geven over je paardje, iets holistisch als het mogelijk is? Valt me op dat eerst Amigo, en nu ook weer deze dame, volgens jou niet helemaal OK zijn, zou het niet kunnen liggen aan iets of hoe jij met die dieren omgaat? Al is het onbewust en maar iets heel kleins?
Mag ik ook bij Karel komen kijken?![]()
Klik is toch iets speciaals, misschien moet je het eerst ervaren voordat je het snapt.
Mijn vorige paardje was een jong dier en samen hebben we heel veel geleerd en konden super met elkaar, en toch ging ik echt naar mijn paardje, zo voelde het. Een dagje geen tijd voor haar? Ach, ze redt zich wel.... Heb haar dus 1 jaar geleden verkocht, ze staat nog steeds in de wei hier op stal en komt nog vaak naar me toe in de wei, gaat dan voor me staan zo van ik moet ook mee, neus al in het halster wat ik bij me heb. Ik trek veel op met de huidige eigenaren, en als ik eens met haar bezig ga is dat ook leuk. Maar toch nog nooit een moment gehad waarop ik spijt heb gehad van de verkoop of wou dat ze nog/weer van mij zou zijn.
Mijn huidige paardje is een stuk minder makkelijk in de zin dat ze wat minder explicit aangeeft wat ze vind of hoe ze zich voelt; ze is heel beleefd en het duurt lang voordat ze bijvoorbeeld laat zien dat ze niet fit is, waar de vorige al tien keer stampend haar benen had neer gezet heeft deze misschien alleen dr hoofd een kleine fractie lager. In de wei kijkt ze altijd op met dr oren naar voren en zolang ik op stal ben blijft ze me ook vaak volgen met dr blik. Echter uit zichzelf bij me komen? Dat moet ik echt duidelijk vragen en veel geduld hebben, zelfs als ik 10m verder op zitten met een rammelende schep brokken staat ze me soms aan te met de oren gespitst gapen zonder ook maar een pas te zetten. Compleet ander karakter dus. Werkwillig en mensgericht is ze zeker, gewoon wat meer op zichzelf.
Ik kan niet zeggen dat ik met het ene beter kan dan met het andere, wel dat ik blij ben dat ik toen naar mijn onbewuste gevoel heb geluisterd die vorige te koop te zetten. Anders had ik Caily nooit gehad, en Caily is gewoon weer mijn alles, geeft mij het gevoel dat ik wilde. Als ik een dagje over moet slaan weet ik dat zij zich wel redt, maar in mijn hoofd is het nog elke keer een klein drama.
Caily schreef:En dan ook nog een paard erbij die al best wat achter de rug heeft voor dr leventje en nog helemaal nieuw is in de grote mensen/paarden wereld. Ben jij dan niet degene die een stabiele factor voor haar moet zijn en met rust en geduld dingen leren en tijd geven waar nodig? Hoe denk jij als je zelf niet veel kan hebben die positie voor je paard te kunnen innemen? Als ik veel aan mijn hoofd heb en weinig kan hebben heb ik al moeite mijn 13-jarige, in stabiele omgeving groot gebrachte, met enige kennis van het leven, Tinkermerrie goed te laten functioneren.
Heb jij een steigerend meppende shet dan?
Hoe dan ook stap je voor een shet minder snel achteruit dan voor een paard van 1.60+ en ben je daar minder "gedwongen" mee bezig dan met een paard waarmee je de sport in wilt.