[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SterreDiaz

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:03

Leuk gezinnetje! @_Patrick_
En mooie foto's! @Lialaa

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:32

Dankjewel!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:25

Lailaa fijn dat er iemand komt om te helpen

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:55

Hier vandaag ook de osteo voor BB gehad,hij bleek veel blokkades te hebben en na behandeling liep hij al veel beter en gemakkelijker,hoop dat dat ook invloed heeft op zijn gedrag,hoewel dat de laatste tijd erg goed gaat.
Zijn gedrag blijkt dus het gevolg van pijn,ongemak,dus ik hoop Mira dat de osteo voor jou ook wat kan betekenen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:59

Hoop het ook. Wil niet weer een nieuw/ander paard. Dat gaat mij te snel en ze is kwart Fries en die zijn koppig en vertrouwen niet heel erg snel

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:59

Ted wordt volgende week weer behandeld dmv dryneedling, ik zag bij hem ook gelijk verbetering.
Alleen nog niet genoeg, maar bij hem zal de lyme ook een rol spelen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:03

Als de osteo niets word dan komt er een acupunturist bij. Maar eerst dit afwachten

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:54

Ik twijfel hoe te scheren dit jaar.

Ik wil graag een jachtpatroontje waarbij de uitrijdeken er in blijft qua haar. Zodat je zonder uitrijdeken kunt rijden. Maar dan vraag ik me af of ik dan niet alsnog een uur moet wachtten na het rijden voor de deken op kam?

Iemand ervaring mee?

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:14

Mira283 schreef:
@Diaz ze is nu 4 jaar is een E KWPN heeft ieder jaar een andere beginletter
@Dagmach heb dr ook doorgepakt in het begin maar ik schiet er niets mee op. Nu gister het voorwaarts opgelost en dat ging goed. Ik pak sowieso meteen de moeilijke kant bij haar. Emira is in April gekomen ging eerst niet goed tandarts en da erbij gehad maar het probleem blijft. Dus nu de osteopaat erbij. Tussendoor flink wat rust gehad.

Je hebt mijn post denk ik niet helemaal goed gelezen. Ik ben juist niet voor doorpakken, vooral in een beginstadium zorgt dit voor stress bij ruiter en paard terwijl je dier gewoon te kennen geeft dat iets niet goed voelt.
Dier is er vanaf april dus een half jaartje, ach zit je nog in een beginstadium waarbij dingen die niet goed gegaan zijn nu extra tijd vergen om het positief om te buigen. Hoe oud is je dier?

Mijn advies heel simpel, tanden zijn gedaan, dus goed passend zadel erop en heel simpel gaan rijden. Dus of lekker naar buiten rechte paden rijden, alles in stap en pas als het goed aanvoelt op de heenweg klein drafje.
Durf je het naar buiten gaan niet aan, dan simpel in de bak hoefslag rijden, dus gebruik maken van de aanleuning van de bakrand en vooral voorwaarts rijden/denken. Tempo is belangrijker dan het misschien eens afsnijden van een bocht.
Dit een paar weken herhalen, voelt een dag niet goed, dan de dag erop een rustdag inlassen.
Altijd aan denken dat als je in de bak gewerkt hebt je uitstapt (kan ook aan de hand) op het harde, dit ter voorkoming van irritatie aan pezen door de ondergrond en het draaien in de bak.
Ben je een aantal weken verder, dan weer eens oppakken met begeleiding om te werken aan buiging en aanleuning.
Meestal is jouw omschreven probleem dan al opgelost.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:25

Oja, ik heb hier al eens een boom opgezet over de "klik", vind het nog steeds een raar iets. Vaak lijkt het niet hebben van een "klik" gewoon een vriendelijke benaming voor het te diep moeten nadenken over een dier zodat ie gaat doen wat jij graag wilt zonder te veel inspanning.
Zelf heb ik er nog nooit aan toe gegeven geen "klik" te hebben, ik les, leer, verbeter,lees,ervaar me rot om die "klik" maar te voelen.
Voor al mijn dieren (honden/katten/paarden) geldt jullie krijgen tot de dood om je te ontwikkelen zoals ik het graag zie.
En ik kan een ieder met problemen geruststellen ;) als je voldoende geduld heb en heel diep nadenkt, je laat begeleiden komt er een dag dat je zo blij bent dat je hebt doorgezet! Misschien is dat dan de "klik"??? Ik noem het hard werken hahaha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:27

De klik heeft niks te maken werken of africhten.

De klik voor mij is zoals liefde op t eerste gezicht, het bij elkaar passen. En voor elkaar door t vuur gaan.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:30

Zal het eens proberen. Mijn paardje is 4 jaar en heeft al 4 eigenaren gehad. Sinpel rijden is er ook niets aan de hand dan is ze braaf zodra ik meer ga vragen komen de problemen. Buiten is ze zo kijkerig dat het zonder ander rustig paard niet vertrouwd is

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:30

Snackie schreef:
De klik heeft niks te maken werken of africhten.

De klik voor mij is zoals liefde op t eerste gezicht, het bij elkaar passen. En voor elkaar door t vuur gaan.

Heb met heel veel paarden omgang, nu en in het verleden, vind elk dier wel iets hebben, zou elk paard wel willen kopen. Dus op die manier "klikken"ken ik niet. Kleur,hoogte,breed of juist fijn gebouwd, vind alles leuk.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:31

Ik denk dat de klik geen beeld heeft maar een gevoel is

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:34

Mira283 schreef:
Zal het eens proberen. Mijn paardje is 4 jaar en heeft al 4 eigenaren gehad. Sinpel rijden is er ook niets aan de hand dan is ze braaf zodra ik meer ga vragen komen de problemen. Buiten is ze zo kijkerig dat het zonder ander rustig paard niet vertrouwd is

Oooh, vier jaar, net als onze Karel dan begint het leven net. Gewoon rustig, terug naar de basis, twee keer in de week even onder het zadel en lekker in het voorjaar weer beginnen. Een vierjarige hoef je nog niets te vragen, die moet eerst goed wennen aan stal rituelen, de omgeving, aan de eigenaar, smid, het opstappen enz. Dus alles wat ie relax laat zien is gewoon geweldig!!

Weet niet waar je zit in het land, maar kom gerust een keer kijken bij Karel, nu ook een half jaar aan de gang op onze manier,relax dus, en beestje pakt het allemaal geweldig op!!!

Met het naar buiten gaan zetten we wel onze haf voorop, heeft ie lekker wat steun aan, dat is hier dus wel iet gemakkelijker.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:14

dagmach schreef:
Mira283 schreef:

Oooh, vier jaar, net als onze Karel dan begint het leven net. Gewoon rustig, terug naar de basis, twee keer in de week even onder het zadel en lekker in het voorjaar weer beginnen. Een vierjarige hoef je nog niets te vragen, die moet eerst goed wennen aan stal rituelen, de omgeving, aan de eigenaar, smid, het opstappen enz. Dus alles wat ie relax laat zien is gewoon geweldig!!

Weet niet waar je zit in het land, maar kom gerust een keer kijken bij Karel, nu ook een half jaar aan de gang op onze manier,relax dus, en beestje pakt het allemaal geweldig op!!!

Met het naar buiten gaan zetten we wel onze haf voorop, heeft ie lekker wat steun aan, dat is hier dus wel iet gemakkelijker.

Ik woon nu in Drenthe. Ze is vier jaar maar een beetje verknipt helaas. Ze wil ook wel aan werk

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:25

Ik denk dan eerder dat er iets lichamelijks aan de hand is.....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:52

Ik zou als ik jou was goede instructrice advies laten geven over je paardje, iets holistisch als het mogelijk is? Valt me op dat eerst Amigo, en nu ook weer deze dame, volgens jou niet helemaal OK zijn, zou het niet kunnen liggen aan iets of hoe jij met die dieren omgaat? Al is het onbewust en maar iets heel kleins?

Mag ik ook bij Karel komen kijken? O:)

Klik is toch iets speciaals, misschien moet je het eerst ervaren voordat je het snapt.

Mijn vorige paardje was een jong dier en samen hebben we heel veel geleerd en konden super met elkaar, en toch ging ik echt naar mijn paardje, zo voelde het. Een dagje geen tijd voor haar? Ach, ze redt zich wel.... Heb haar dus 1 jaar geleden verkocht, ze staat nog steeds in de wei hier op stal en komt nog vaak naar me toe in de wei, gaat dan voor me staan zo van ik moet ook mee, neus al in het halster wat ik bij me heb. Ik trek veel op met de huidige eigenaren, en als ik eens met haar bezig ga is dat ook leuk. Maar toch nog nooit een moment gehad waarop ik spijt heb gehad van de verkoop of wou dat ze nog/weer van mij zou zijn.

Mijn huidige paardje is een stuk minder makkelijk in de zin dat ze wat minder explicit aangeeft wat ze vind of hoe ze zich voelt; ze is heel beleefd en het duurt lang voordat ze bijvoorbeeld laat zien dat ze niet fit is, waar de vorige al tien keer stampend haar benen had neer gezet heeft deze misschien alleen dr hoofd een kleine fractie lager. In de wei kijkt ze altijd op met dr oren naar voren en zolang ik op stal ben blijft ze me ook vaak volgen met dr blik. Echter uit zichzelf bij me komen? Dat moet ik echt duidelijk vragen en veel geduld hebben, zelfs als ik 10m verder op zitten met een rammelende schep brokken staat ze me soms aan te met de oren gespitst gapen zonder ook maar een pas te zetten. Compleet ander karakter dus. Werkwillig en mensgericht is ze zeker, gewoon wat meer op zichzelf.

Ik kan niet zeggen dat ik met het ene beter kan dan met het andere, wel dat ik blij ben dat ik toen naar mijn onbewuste gevoel heb geluisterd die vorige te koop te zetten. Anders had ik Caily nooit gehad, en Caily is gewoon weer mijn alles, geeft mij het gevoel dat ik wilde. Als ik een dagje over moet slaan weet ik dat zij zich wel redt, maar in mijn hoofd is het nog elke keer een klein drama.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:10

Caily schreef:
Ik zou als ik jou was goede instructrice advies laten geven over je paardje, iets holistisch als het mogelijk is? Valt me op dat eerst Amigo, en nu ook weer deze dame, volgens jou niet helemaal OK zijn, zou het niet kunnen liggen aan iets of hoe jij met die dieren omgaat? Al is het onbewust en maar iets heel kleins?

Mag ik ook bij Karel komen kijken? O:)

Klik is toch iets speciaals, misschien moet je het eerst ervaren voordat je het snapt.

Mijn vorige paardje was een jong dier en samen hebben we heel veel geleerd en konden super met elkaar, en toch ging ik echt naar mijn paardje, zo voelde het. Een dagje geen tijd voor haar? Ach, ze redt zich wel.... Heb haar dus 1 jaar geleden verkocht, ze staat nog steeds in de wei hier op stal en komt nog vaak naar me toe in de wei, gaat dan voor me staan zo van ik moet ook mee, neus al in het halster wat ik bij me heb. Ik trek veel op met de huidige eigenaren, en als ik eens met haar bezig ga is dat ook leuk. Maar toch nog nooit een moment gehad waarop ik spijt heb gehad van de verkoop of wou dat ze nog/weer van mij zou zijn.

Mijn huidige paardje is een stuk minder makkelijk in de zin dat ze wat minder explicit aangeeft wat ze vind of hoe ze zich voelt; ze is heel beleefd en het duurt lang voordat ze bijvoorbeeld laat zien dat ze niet fit is, waar de vorige al tien keer stampend haar benen had neer gezet heeft deze misschien alleen dr hoofd een kleine fractie lager. In de wei kijkt ze altijd op met dr oren naar voren en zolang ik op stal ben blijft ze me ook vaak volgen met dr blik. Echter uit zichzelf bij me komen? Dat moet ik echt duidelijk vragen en veel geduld hebben, zelfs als ik 10m verder op zitten met een rammelende schep brokken staat ze me soms aan te met de oren gespitst gapen zonder ook maar een pas te zetten. Compleet ander karakter dus. Werkwillig en mensgericht is ze zeker, gewoon wat meer op zichzelf.

Ik kan niet zeggen dat ik met het ene beter kan dan met het andere, wel dat ik blij ben dat ik toen naar mijn onbewuste gevoel heb geluisterd die vorige te koop te zetten. Anders had ik Caily nooit gehad, en Caily is gewoon weer mijn alles, geeft mij het gevoel dat ik wilde. Als ik een dagje over moet slaan weet ik dat zij zich wel redt, maar in mijn hoofd is het nog elke keer een klein drama.

Alles ligt aan mij klopt hoor ik kan gewoon niet met paarden omgaan. Daarom heb ik ook twee shetten kunnen redden die totaal verwilderd waren en nu super goede huisjes hebben!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:16

Het ene paard is het andere niet, een Shet kijk je toch anders tegen aan dan een groter paard; die intimideren wat minder doordat ze zo klein zijn. En daarnaast wordt er vaak minder van de ze verwacht, en ik denk dat daar al een deel van het probleem zou kunnen zitten. Buiten dat deze bij een handelsstal vandaan komt, waar ik toen al mn vraagtekens bij had, waarom je weer bij zo'n stal een paardje moest weg halen, wie weet heeft ze wel dingen mee gemaakt die jij niet weet? Of wel weet maar de gevolgen niet overziet?

Dit is geen aanval, dit is goed bedoelde kritiek die je misschien anders naar dingen kan doen kijken. Heb je les/begeleiding met Emira?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:28

Euhm een steigerend meppende shet is ook intimiderend hoor. Afijn ponys trekken mij meer maar goed dat terzijde en ik vraag van mijn shet ook normale dingen als vrijspringen,parelli,VD,buitenritjes noem maar op. Plus hij gewoon normaal met kinderen en bange mensen moet omgaan. Kwa begeleiding heb ik nu een stalgenootje die in het zelfde parket als mij heeft gezeten. (Kan op het moment niet veel hebben mijn leven ligt een beetje overhoop)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:38

En dan ook nog een paard erbij die al best wat achter de rug heeft voor dr leventje en nog helemaal nieuw is in de grote mensen/paarden wereld. Ben jij dan niet degene die een stabiele factor voor haar moet zijn en met rust en geduld dingen leren en tijd geven waar nodig? Hoe denk jij als je zelf niet veel kan hebben die positie voor je paard te kunnen innemen? Als ik veel aan mijn hoofd heb en weinig kan hebben heb ik al moeite mijn 13-jarige, in stabiele omgeving groot gebrachte, met enige kennis van het leven, Tinkermerrie goed te laten functioneren.

Heb jij een steigerend meppende shet dan? :=
Hoe dan ook stap je voor een shet minder snel achteruit dan voor een paard van 1.60+ en ben je daar minder "gedwongen" mee bezig dan met een paard waarmee je de sport in wilt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:40

@Mira: Ik begrijp je frustratie helemaal. In het begin ging alles goed en nu ineens gaat het minder en weet je even niet meer wat en hoe te doen.

Wij hebben met Luna precies hetzelfde gehad. Toen wij haar van Lotte hadden gekocht ging alles eigenlijk best goed. In de bak draven en zelfs eens een galopje gedaan. Bosritjes maken, alles was oké.
Maar ondertussen slopen er toch wel wat dingetjes in wat niet goed ging en Luna ging twijfelen aan ons leiderschap en besloot dus dan vaak om zelf het heft in handen te nemen.
Lees = niet meer te sturen en rem was weg. Terwijl dit voorheen er prima op zat! Dus niks te verwijten natuurlijk aan Lotte, maar puur door onze eigen. We waren niet consequent genoeg.

We hebben toen besloten om helemaal een nieuw begin te gaan maken. Niet meer rijden maar puur grondwerk doen en er voor zorgen dat de zaakjes op de grond duidelijker werden voor haar. Zoals netjes mee stappen aan de hand, halthouden enzovoort. Heel erg basic en het klinkt saai en dat is het ook haha maar het heeft ons zoveel beter gemaakt. Je gaat meer nadenken over jezelf; wat en hoe is je houding (letterlijk) tegenover je paard? Is het altijd de schuld van je paard of ben je zelf niet duidelijk genoeg?

Dat moet je je elke keer weer afvragen als er iets mis gaat.

Het maakt je bewuster van de fouten die je maakt. Want 9 van de 10 keer ligt het niet aan je paard maar aan jezelf. Je paard begrijpt je misschien niet of je bent te snel.

Beloon alle kleine stapjes in de goede richting; "shapen" noemen ze dat. Niet meteen verwachten dat een oefening in een keer helemaal goed gaat, maar werk er naar toe.

Clickertraining heeft ons ook veel geholpen en nog steeds. En onze band met Luna wordt met de dag sterker, terwijl wij dachten dat het in het begin al helemaal "klikte". Maar pas nu gaan we elkaar goed begrijpen en lezen.

En oké natuurlijk gaan er nog steeds dingen mis, maar we proberen het dan meer te relativeren en we blijven creatief.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:00

Caily schreef:
En dan ook nog een paard erbij die al best wat achter de rug heeft voor dr leventje en nog helemaal nieuw is in de grote mensen/paarden wereld. Ben jij dan niet degene die een stabiele factor voor haar moet zijn en met rust en geduld dingen leren en tijd geven waar nodig? Hoe denk jij als je zelf niet veel kan hebben die positie voor je paard te kunnen innemen? Als ik veel aan mijn hoofd heb en weinig kan hebben heb ik al moeite mijn 13-jarige, in stabiele omgeving groot gebrachte, met enige kennis van het leven, Tinkermerrie goed te laten functioneren.

Heb jij een steigerend meppende shet dan? :=
Hoe dan ook stap je voor een shet minder snel achteruit dan voor een paard van 1.60+ en ben je daar minder "gedwongen" mee bezig dan met een paard waarmee je de sport in wilt.

Had ik. Opvoeden kan ik wel namelijk :o. Ik probeer een stabiele factor te zijn en ben ook met haar bezig met grondwerken en lekker ouwehoeren. Hoort bij de opvoeding. Zo kon ik haar niet pakken in het land nam steeds snoepjes mee en nu komt ze op me af ook zonder snoep. Ook respect word steeds beter en ja soms ben ik hardhandig maar niet zonder reden. Ik laat me niet schoppen door een paard. Ik probeer met parelli ook dingen te bereiken. En ik probeer ook alles te doen voor de welzijn van mijn paard vandaar dat de osteo komt vandaag. Dan hoop ik dat er ongemak weg is en we weer het grondwerken kunnen oppakken. En het vreemde is ik beng doodsbang om te springen met haar doe ik het gewoon.

@Magica
Ik zoek de fouten ook bij mezelf. En wil niet opgeven nu niet pas als het na een jaar nog niet wil dan denk ik erover na. Maar goed de klik was er op de handelsstal de eerste keer rijden met angst. Alles ze is er wel voor mij

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:06

Opgeven moet je niet te snel doen. Ook al ga je soms wel heel erg twijfelen aan je eigen kunnen, believe me: been there, done that.

Zo te horen doe je toch wel veel dingen al wat betreft grondwerk en contact zoeken. Dus geef niet op. Ook al kom je nu wat problemen tegen.

Goed van je dat de osteo komt, natuurlijk kan er ook iets lichamelijks aan de hand zijn.