[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Patrick_

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:48

Ik heb ook wel eens op Ted meegelift toen hij 2.5 was hoor.
Spelenderwijs, hooguit 1 keer in de week ff rondje stappen naar de wei, of op het strand.
Ik geloof niet dat hij daar onder geleden heeft, zeker niet nadat hij zo ziek is geweest.
Beleren is ook nog een groot begrip in de paardenwereld, vooral de manier hoe het gedaan wordt heeft er ook mee te maken.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:42

dagmach schreef:
Mira283 schreef:
Ondervind er nu de problemen van. Komt de vraag in mij op WAAROM?!

Tegen welke problemen loop je aan? Is je dier toen zadelmak gemaakt of dagelijks aan het werk gezet. Hoe oud is je dier nu?

Ze is ingereden. Gebruikt in manege lessen. Kwa problemen zwakke rug, niet alleen in de bak kunnen lopen,zodra ze aan het werk word gezet protest, manege paard dat dat zijn rondjes doelloos loopt. Maar ja kan er nu niets anders doen dan haar proberen recht te breien onxer begeleiding.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:56

Kan ze niet dragen dan hierdoor? En heeft er al een osteo naar gekeken. Wat ontzettend balen voor je Mira. Ik weet dat Kerry ook jong was toen hij voor het eerst ingereden werd, hoorde ik ook pas later van de oude eigenaar die ik na de koop via bokt ontmoette. Maar dat is volgens mij is dit allemaal rustig gegaan, niet veel gereden,maar heel af en toen op die leeftijd en toen een jaar later weer een tijdje. Hij heeft nu geen problemen, maar je weet het voor de toekomst inderdaad nooit.
Echt ontzettend balen, ik leef met je mee!
Goed dat je verder gaat met begeleiding en dat je ziet dat wat je vraagt ze fysiek niet aankan, hoe vaak gebeurd het niet dat mensen denken dat het paard gewoonweg weigert omdat het eigenwijs is of iets...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:01

De osteo komt deze donderdag haar behandelen. Maar ik baal wel. Ze is eentje die zo gestressed is onder het zadel. Haar rug zit vast een wil alleen maar rechtsom links om dan komt ze omhoog of gaat ze staken. Gister gewoon gereden met iemand die meerdere jonge en probleempaarden heeft gereden. Ik word weer gestressed van haar en zij van mij. Maar tussen het staken en klieren door laat ze zich wel zien en netjes aan het werk zetten.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:21

Ja heel lastig, ik herken het wel... toen ik Kerry net had wilde hij ook niet de hoeken in, hij kon niet linksom, ging vierkant de hoeken door of schoot ineens de hele bak door. Gevolg, ik werd bang, raakte gestrest etc. De instructrice zei toen dat hij eigenwijs was en dat ik door moest pakken ik kende hem nog niet lang natuurlijk en deed het, maar het voelde niet goed. Op een avond ben ik hem gaan rijden zonder zadel en dezelfde oefeningen gedaan, ik voelde gewoon dat hij het niet kon, dat de buiging hem pijn deed. Toen ik dat doorhad leek hij ook te merken dat ik het snapte, bij de volgende bocht zuchtje hij stevig en keek schuin om naar mij, alsof hij mijn reactie wilde zien. Ik ben eraf gestapt en heb gezegd dat het ok was, een paar dagen later kwam de osteo, Kerry zat op 6 plekken vast!! Na een periode van herstel ging het weer snel beter met hem en hij is nu zo soepel als wat, zijn spieren hebben we samen getraind op de lange bospaden, daar is hij super sterk en lenig van geworden. Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is om te voelen wat hij/zij wil zeggen, maar ook dat het praktisch onmogelijk is in een periode van stress.. Moeilijk hoor...
Natuurlijk zijn er ook paarden die gewoonweg weigeren omdat ze ooit overvraagd zijn, niet goed opgeleid of geen respect hebben geleerd, maar die paarden geven vaak op alle vlakken problemen, dus ook bij het poetsen, stilstaan, lopen aan het touw, hoefsmid.. Herken je dat?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:41

Respect is een groot probleem bij haar. Ze denderd als het haar niet zint over je heen of komt omhoog. Met parelli technieken haar al flink wat bij geleerd. Maar bij andere mensen is ze erg respectloos. Probeer haar recht te krijgen ook in de omgang maar het duurt gewoon even. Kreeg al de tip om haar weg te doen de klik zou er niet zijn...

SterreDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:43

Wow! Dat is heftig! Sterkte!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:47

Hoe oud was Mira nu? Misschien sowieso pubertijd? Erg balen! hopelijk trekt het snel bij/kan jij haar weer braaf krijgen! Vooral als je de klik hebt zeker voor gaan!!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:44

Mira283 schreef:
De osteo komt deze donderdag haar behandelen. Maar ik baal wel. Ze is eentje die zo gestressed is onder het zadel. Haar rug zit vast een wil alleen maar rechtsom links om dan komt ze omhoog of gaat ze staken. Gister gewoon gereden met iemand die meerdere jonge en probleempaarden heeft gereden. Ik word weer gestressed van haar en zij van mij. Maar tussen het staken en klieren door laat ze zich wel zien en netjes aan het werk zetten.

Bij ieder dier is er bij het inrijden een voorkeurskant. Kun jezelf heel simpel zien, als je je oversteekt van A naar C dier aan de hand is het maar zelden dat een jong paard in zijn voorspoor loopt en dat zijn staart recht hangt. Je merkt dan ook meteen bij het inrijden op welke kant je dier fijner loopt. Dus zogauw je van hand verandert zal ie "sommige mensen noemen het staken", diep moeten nadenken of juist ervoor weg lopen.
Heeft niets met klieren te maken maar wel dat ie voelt dat er iets niet lekker gaat.
Instructeurs die dan beginnen over doorpakken enz, zorgen voor stress bij het jonge dier en voor nog meer stress bij de ruiter.
Het is heel simpel, dier uitstappen, een dag laten staan en vervolgens weer oefenen op de moeilijke kant.
Ja, en soms duurt dat een aantal weken om dan tot de conclusie te komen dat nu de andere kant iets stugger voelt hahaha
Uiteraard is het heel belangrijk dat iemand met kennis van zaken met je meekijkt.Zit de ruitergoed, draai ie goed mee in de richting, binnenzitbeenknobbel lager, fijne aanleuning teugel buitenkant enz.

Op zich is een dier dat te jong/verkeerd ingereden is gewoon met geduld en wijsheid weer goed te beleren ;)

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:47

Mira283 schreef:
Respect is een groot probleem bij haar. Ze denderd als het haar niet zint over je heen of komt omhoog. Met parelli technieken haar al flink wat bij geleerd. Maar bij andere mensen is ze erg respectloos. Probeer haar recht te krijgen ook in de omgang maar het duurt gewoon even. Kreeg al de tip om haar weg te doen de klik zou er niet zijn...

Hoelang ben je inmiddels met haar onderweg? Wat is even?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 18:53

@Diaz ze is nu 4 jaar is een E KWPN heeft ieder jaar een andere beginletter
@Dagmach heb dr ook doorgepakt in het begin maar ik schiet er niets mee op. Nu gister het voorwaarts opgelost en dat ging goed. Ik pak sowieso meteen de moeilijke kant bij haar. Emira is in April gekomen ging eerst niet goed tandarts en da erbij gehad maar het probleem blijft. Dus nu de osteopaat erbij. Tussendoor flink wat rust gehad.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:10

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:07

kijk ,dat ziet er goed uit patrick!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 02:14

Ik ben ook erg te spreken over dryneedling bij paarden, hier komt ze volgende week weer voor Ted.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:06

zo gaaf een heel gezinnetje! :D

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:09

Gaaf Diaz!

Mira; wat een problemen zo, wat balen.

Mooi gezinnetje zo Patrick!

Lilly veranderd zo! Ze loopt me nu overal als een hondje achterna.
Savannah word zaterdag geschoren. Ze zit zo dik in de vacht dat ze er echt last van heeft. Haar warmte kan ze niet kwijt en word er mega sloom van. Arm meisje

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:40

_Patrick_ schreef:
Ik ben ook erg te spreken over dryneedling bij paarden, hier komt ze volgende week weer voor Ted.

Is dat zoiets als accepunctuur? Mooi gezinnetje trouwens happy Patrick en Aslan

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:50

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:41

Ohhh Mira dat is niet leuk als iemand je zo'n tip geeft, zo van de klik ontbreekt.. jakkes, ik zou denken alles proberen, maar als het echt niet gaat is het voor mens en dier beiden niet fijn om door te gaan, maar moeilijk hoor... Ik heb met Kerry in het begin ook aardig wat te stellen gehad, maar de basis was allemaal lichamelijk, nu is hij dan ook zo mak als een lammetje, ik ben blij dus dat ik er destijds ook een ostheo bij haalde. Dry needling hebben ze bij kerry niet gedaan, maar ik heb het laatst wel op stal gezien en die merrie heeft er veel baat bij gehad... Die kwam overigens wel pas nadat ostheo en masseur niets konden betekenen.

Hier een leuke foto van Kerry, mijn grootste trots in klein formaat (1.48) ;-) Een echte clown, en dat is precies wat op deze foto is vastgelegd, ik ben er helemaal blij mee....!

Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:00

leuke foto!
Knap gezinnetje Patrick, Whisper en Aslan.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:15

@Kerry tinker ik denk dat het door de pijn en ongemak komt dat ze zo is en wil haar dolgraag een kans geven ondanks wat men zegt. Ik zet door en zij ook. Ze heeft haar momenten dat de klik er is en denk doordat ze op de handelsstal heeft gestaan ze daar niet makkelijker op is geworden. Paarden worden daar standaard met de zweep uit het land gehaald enz. En ja ze is doodsbang voor zwepen rij nu zonder en dat gaat gelukkig goed.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:23

Lastig Mira.

Heb foto's van Lilly binnengekregen; <3
Afbeelding

Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:20

Knappe poown heb je!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:21

Ted heeft respect voor een zweep(longeerzweep)nooit geen rare dingen mee gemaakt dat ik weet.
Maar met zweep op hem rijden is geen succes, dus dan liever een spoortje.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:30

Dankjewel! Maandag komt er iemand naar Lilly om te kijken of ze me kan helpen met de angst voor de trailer en buiten het terrein.