[TI] [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:09

Mijn tinkers eten veel meer dan 8 kilo per dag hoor! :j Met z'n drieën twee balen van rond de 25 kilo, dus reken maar uit...
Daarom vraag ik me ook af of het goed/lekker hooi is, want hier zijn ze ondanks de eeuwige honger dan ook wel weer kieskeurig, 't moet wel lekker zijn. Ik ga niet alles teruglezen, maar heeft hij buiten ook ruwvoer of gras wat niet heel kort gegraasd is?

M_D_H

Re: [HK] Voor alle liefhebbers van onze gesokte vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:14

ja,
hij krijgt smorgens hooi op stal en een kwart brok, smiddags hooi op het land, savonds hooi als ze net binnen komen en een kwart brok, savonds om 10 uur nog een keer hooi :)
we hebben kuil en hooi, (eerste snede hooi, ruikt heel lekker kruidig) en hij geeft wel duidelijk de voorkeur aan het hooi.
ze hebben op stal geprobeerd iedereen te voeren met kuil(omdat dat makkelijker en meer voorhanden is bij ons) maar speciaal voor die van mij hebben wij hooi aangehouden omdat hij het kuil niet moest...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:14

gefeliciteerd overgens :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:01

Die van mij eten 2 grote balen van ongeveer 400 kg in de maand
Daarnaast krijgt Hidalgo muesli1-1 1/2 schep met ontsloten granen en patrick krijgt 1 1/2 schep basisbrok.
Ruwvoer is het belangrijkste, maar voor sommige paarden is krachtvoer onmisbaar zoals bij Hidalgo.

Een goede da zal toch wel de kennis hebben om je te helpen, althans je paard

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:03

ja, ik weet dat ruwvoer belangrijk is, maar als hij het niet eet dan eet hij het niet toch?
dan kan ik daar weinig aan veranderen denk ik

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:11

Ik denk dat je gewoon moet blijven aanbieden.Hier hebben ze altijd hooi tot hun beschikking,maar de ene keer is de baal al na 2 dagen op en de andere keer pas na 4 dagen,dus het hangt ook af van de kwaliteit,sommige pakken vallen'zwaarder'dus zal hij idd wat laten liggen.
(Ik heb het dan over 8 tinkers bij een baal van zo'n 500 kg),in de grote hooiruif. :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:17

als hij na een jaar het nog laat liggen vind het boertje het zonde van het hooi, en gelijk heeft hij vind ik.
verder, hij is dan wel schraal, maar hij leid er verder niet onder, hij heeft genoeg energie en is kerngezond :)
kijk, ik wil alles proberen om hem voller te krijgen, maar als hij meer niet eet en het wel onder poept en plast is dat gewoon zonde van het hooi en naar mijn idee ook een teken dat hij meer niet nodig heeft.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:27

In hooizakken/netten doen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:32

geen optie :n
hij heeft luchtweg allergie en als je hooi hoog hangt komt er meer stof vrij.
oh, dat was ik wel vergeten te melden :o hij is kerngezond, op zijn luchtwegallergie na.
dit speelt hem verder geen parten alleen zomers hoest hij 1 a 2 keer bij het aandraven daarna niet meer, maar ik wil verder dus wel voorkomen dat hij er veel last van (gaat) krijgt/krijgen.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:44

Kom even een keer weer binnen vallen (lees nog wel mee)
Jayney heeft zaterdag voor het eerst een bitje in gehad
Dat was natuurlijk gekkebekken trekken
Afbeelding

En maar kauwen
Afbeelding

Onder tussen ging ik haar gewoon borstelen
Afbeelding

Heb haar een halster/hoofdstel aan kan ik haar gewoon vast zetten zonder dat ze er hinder van heeft
Ze vind het erg geweldig leuk om weer is wat nieuws te mogen doen
Toen ik het bitje uit deed en het haar voor hield nam ze hem ook gewoon weer aan
Op zo'n manier van die was leuk nog een keer

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:26

ziet er leuk uit Gypsylady :)
lekker rustig enzo, werkt het beste :))

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:17

Ik kom ook even binnenvallen, als het mag! Heb me hier wel eens voorgesteld, maar ik wilde even op MDH reageren!

Mijn vorige tinker Mallow had ook een probleem met zijn luchtwegen. Het koste hem zoveel energie om aan voldoende lucht te komen dat hij de energie uit zijn voer daar voor gebruikte, en niet om vet aan te maken / aan te sterken.
Hij was net zo slank als jouw gil, nouja misschien iets meer vetjes op zijn buik, maar ook erg slank :j
Op wat voor bodembedekking staat hij?
Het zou ook kunnen dat die luchtwegaandoening hem meer energie kost dan jij zelf denkt of door hebt. Staat hij ook wel eens te 'pompen'?
Mallow kreeg maar 2 maal daags ruwvoer, en stond maar 3 uurtjes per dag buiten. Toen ik hem ben gaan doen heb ik hem op onbeperkt voer gezet, en dit ging met sprongen vooruit.

Ik denk toch niet dat je er compleet van uit mag gaan dat hij kerngezond is, zo'n luchtweg probleem kost een paard heel veel energie!
En ook ik herken het verhaal van iedereen uit de groep wegtrappen. Alleen wanneer er voldoende gras stond kon Mallow met andere staan, maar gewoon in een paddock ging dat ook niet hor..

Hier paar voorbeeld foto's. Wat ik ook bij gil zie is dat die wat 'hoekig' is. Mallow was dat ook, hoekig, slap nekkie, dof in de vacht.
Afbeelding
Dit was Mallow toen ik hem net had

Afbeelding
Hier waren we al een paar weken verder

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:42

nee hij staat niet te pompen hijgen of gieren, hij is er op nagezocht en heeft er alleen last bij bepaalde bloemen of bepaald stuifmeel, beetje zoals hooikoorts zeg maar :)
hij heeft het ook alleen zomers.
maar ik wil teveel stof daarom gewoon voorkomen :)
hij staat op vlas.

je moet de luchtwegallergie echt vergelijken met hooikoorts, dan kom je het dichtste in de buurt zeg maar :)
hij ondervind er verder geen problemen aan, op het hoesten bij het inrijden/aandraven na.
maar thats it :)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:57

ik kruip uit mijn mee lees hoekje!
Heb mooie foto's gezien.
Problemen van MHD met paardje, maar lijkt alsof je het goed hebt na laten kijken en er niet veel meer verder mee kan / wil.

Ik heb Troy vandaag nogmaals laten behandelen door Steffie vd Laarse en ze was erg blij met hoe hij loopt, erg correcte bewegingen en was mooi los!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:19

voornamelijk dat ik er niets mee kan :)

oh goed nieuws dus zoeff :))
in leusden ga je knallen *\o/*

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:42

Ben je al eens op een kliniek geweest?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:43

eerst lunteren, want komende leusden ben ik op wintersport!!

Heb er wel echt zin in!! met trainen gaat het steeds beter en hij loopt lekker door nu.
In lunteren proefje en springen, en dan de crosslessen weer!!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:18

Marja: ja, toen de da niets kon vinden heeft hij ons doorverwezen...
daar hebben ze toen ook niks gevonden(afgezien van zijn luchtwegallergie)

Zoeff ben je op vakantie :oo
hoe kun je :')
ik dacht steeds dat je er bij zou zijn :+

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:17

nee helaas, in lunteren weer!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:01

hoi ik kom me voorstellen,ik ben ellie,28 en woon in cuijk.ik wordt over anderhalve week de nieuwe eigenaar van een tinker.ze heet ruth maar haar nieuwe roepnaam wordt ruana.
ruana is een bonte tinker een echte schat van bijna 3 jaar jong.zal snel een mooie foto plaatsen als ik weet hoe dat moet!
groetjes,

ellie

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:03

Welkom Ellie,
Leuk dat je mee komt kletsen.
als je een foto wilt plaatsen moet je hem eerst in een album b.v. mijnalbum.nl plaatsen.
hoe het verder meot kun je vinden onder de help functie.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:15

Welkom Ellie :D Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Ik ben nu iets meer dan een maand de trotse bezitster van een bijna 4 jarige tinkermerrie.

Gisteren heb ik er weer opgezeten en ze was zo braaf dat ik een klein rondje buiten wel aandurfde. Wel de route die we al kunnen dromen omdat we er heel vaak wandelen. Ze was super braaf haha. Dit ging beter dan ik ooit had durven dromen, heerlijk gewoon!
Vandaag weer lekker een eind gewandeld. Er was een pony (arabier losgebroken op de boederij ernaast en scheurde zo langs ons heen en wat doet madam? Eten..... }:0

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:19

Welkom Ellie!

Gister heb ik Elsa haar manen eens ingevlochten, staat haar wel leuk. Ze is deze maand jarig, dus dan moet ze er netjes op natuurlijk:P. Komende zomer mag ze lekker in de kudde lopen, ben echt zo benieuwd wat ze daarvan gaat vinden haha. Gelukkig mag ze lekker bij onze achterburen staan, die hebben een stoeterij en genoeg leuke vriendinnen voor d'r.

Omdat mijn shetje dan alleen staat gaan we vanavond kijken voor een ander paard, een merrie van 19, die dan bij haar kan staan. Ze komen met dit paard bij onze achterburen, best handig. Ze is ook drachtig, en in juni komt er dus een veulen bij. Het veulen is in principe al verkocht, tenzij er iets aan mankeerd.

MDH; echt lastig hoor als je niet weet wat er aan de hand is. Je hebt ook al zoveel geprobeerd. Ben je weleens de holistische hoek ingeweest?

Sandra1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:56

Hoiii hier ben ik ook weer een keertje!!

Heb al een hele tijd niet meer gepost, veel gedaan de laatste tijd en daardoor weinig tijd/energie om veel te posten hier..dus nieuwe poging, alles komt nu in rustiger vaarwater(op mn werk na helaas) dus hopelijk meer tijd!!

Voor degene die mij niet kennen.. Ik ben Sandra, 26 jaar, getrouwd met Frank en wonend in etten-leur(sinds een paar maanden). We hebben samen nog 3 siberische katten genaamd Demi, Blue en Camillo.
Trotse eigenaresse van een 15jarige tinkerruin genaamd King.

King en ik hebben al veel moeilijkheden opgelost samen, vooral het vertrouwen in elkaar is heel erg gegroeid. We zijn er nog niet, maar al wel een heel eind. Op de grond gaat het heel goed samen en we hebben samen echt de grootste lol met het werken en de spelletjes doen. Samen targetten we om zo King uit zijn eigen wereldje te halen en houden. (voor degene die het niet kennen, clickertraining, maar ik gebruik geen clicker maar mn stem)
Met rijden zijn we er nog lang niet, ik moet King nog meer leren vertrouwen en hij moet meer vertrouwen krijgen dat ik hem geen pijn doe en dat rijden leuk is. We zijn al een eind, maar dat laatste stukje moeten we nog beide overwinnen.

Naja verder niet veel te vertellen, tis al een heleboel hihi.
Ik ga proberen echt uitgebreid mee te kletsen, al zal het soms niet lukken vanwege het zoeken naar een nieuwe baan en moeilijk doen met mijn huidige werkgever..

groetjes Sandra en King

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:59

Hallo iedereen, mag ik me nog aanmelden voor dit topic?