[TI] Hengstenshow 8 april

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:35

En geloof mij... een ruin kan je ook veel plezier geven

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:46

Niet alle hengsten worden tophengsten. Ik denk dat je het geduld en geld moet hebben om af te wachten of jouw hengst straks de strenge keuring kan doorstaan. Is gewoon een afweging. Er zijn niet voor niets meer ruinen dan hengsten.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:49

Soxje schreef:
Niet alle hengsten worden tophengsten. Ik denk dat je het geduld en geld moet hebben om af te wachten of jouw hengst straks de strenge keuring kan doorstaan. Is gewoon een afweging. Er zijn niet voor niets meer ruinen dan hengsten.

Klopt, maar ik blijf erbij dat je dat niet kan beoordelen nu.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:02

Klopt ook. Maar zoals ik zei, je moet het geduld en het geld hebben om een hengst nog een paar jaar hengst te laten en aan te houden. Met het risico dat hij het toch niet waarmaakt. Lijkt me een moeilijk dilemma.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:03

Soxje schreef:
Klopt ook. Maar zoals ik zei, je moet het geduld en het geld hebben om een hengst nog een paar jaar hengst te laten en aan te houden. Met het risico dat hij het toch niet waarmaakt. Lijkt me een moeilijk dilemma.

Een hengst kan altijd nog worden geruind. Maar andersom niet meer. Soms moet je gewoon een spongetje maken en je gevoel volgen. Is het uiteindelijk niks, dan niet.

Nikita_1995

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:12

desillies schreef:
da's jammer Cora,dat je het nu even niet meer weet....
maar een tweede premie is toch hardstikke netjes??
ruinen kan altijd nog!

ik hoorde van een kennis dat ze bij de Fjorden een advies meegeven,ruinen of hengst laten,dat zou voor de tinkers misschien ook iets zijn??

Klopt, daar geven ze een aanhoudpremie.

Ik was ooit in 1999 KAMPIOEN met mijn Fjordenhengst van Nederland en België toen hij een jaarling was, zie foto met mijn vriendin:

Afbeelding

Toen ik terugkwam als 3-jarige met hem kreeg ik het advies hem toch te ruinen, hij was te klein gebleven helaas en zijn gangwerk was niet optimaal, maar ik had er achteraf wel spijt van gehad dat ik hem toch heb laten ruinen.

Mijn advies, beoordeel zelf en stel het uit tot ze echt zijn uitgegroeid als je potentie heb om hem eventueel goed te laten keuren.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:22

Tja, het is een afweging. Voor de een is een hengst aanhouden makkelijker dan voor de ander. Ik vind dat echt heel persoonlijk. Je kan niet in andermans portemonnee kijken. Er zijn zat hengsten die na 3 jaar nog geruind worden. Als een paard dan niet is beleerd krijg je er nog niet veel voor. Is dat al die kosten dan waard? Ik bedoel maar, je moet het gewoon goed afwegen. Als ik een hengst zou hebben zou hij niet primair voor de dek zijn maar gewoon voor mij als rijpaard dus ik kijk er helemaal anders tegenaan. Vanuit die gedachtengang kun je een jonge hengst aanhouden. Wil je echt een goede dekhengst dan zou ik ook willen beginnen met een hengst die meteen goed scoort. Niet dat dat een garantie geeft voor de toekomst maar je begint wel goed.

Chubby

Re: Hengstenshow 8 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:25

Wat is het verschil qua financien of je een hengst laat ruinen op 12 maanden of op 36 maanden?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:26

Sox, ik snap je gedachtengang maar deels. Eigenlijk grotendeels niet.

Wat is het wezenlijke verschil in kosten en moeite van onderhoud tussen een jonge hengst of een jonge ruin/merrie?

Soxje schreef:
Wil je echt een goede dekhengst dan zou ik ook willen beginnen met een hengst die meteen goed scoort. Niet dat dat een garantie geeft voor de toekomst maar je begint wel goed.

Natuurlijk zou ik dat ook liever willen, maar aan de andere kant is de uitdaging nu ook wel groot, in mijn geval.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:29

Misschien omdat je het betreffende paard alleen als hengst zou willen en niet als ruin? Dus dat je dan zoveel jaar 'voor niets' geinvesteerd hebt in het paard?

*ik probeer even mee te denken, maar snap Soxje ook nog niet helemaal*

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:31

Zou kunnen Leon. Maar die gok neem je altijd met een hengst.

Als je dan graag een GGK hengst wil, moet je gewoon je portomonnee opentrekken en er 1 kopen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:32

Ben ik met je eens hoor

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:32

Die gok neem je sowieso als je een paard koopt. Voldoet dit dier wel aan mijn wensen? Krijgen we wel een fijne band? Etcetera..

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:33

snowdon schreef:
Ben ik met je eens hoor

En weet je, de teleurstelling van afkeuring kan groot zijn. Maar weegt niet op tegen de kick van goedkeuring.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:39

Verkoop bedoel ik. Als je een hengst wil voor de dek kùn je hem aanhouden tot ie bijvoorbeeld 3 jaar is, en als hij dan met de keuring niet super is kun je hem laten ruinen en van de hand doen. Mààr dan kost hij je wel geld tot die tijd. En eventueel beleren nà die tijd en het ruinen voor de verkoop.
Met 12 maanden kun je hem laten ruinen, kost ook wat maar hij kost je dan niet nog 2 jaar extra onderhoud.
Dus: een hengst met weinig potentiële capaciteiten zou ik als dekhengsthouder nooit aanhouden. Maar het ligt er helemaal aan wat je mogelijkheden zijn.
Ik ben particulier, heb geen eigen grond, en dat scheelt een hele hoop. Jean bijvoorbeeld heeft wel mogelijkheden om een hengst zich te kunnen laten ontplooien. Mamauba denk ik ook. En zo zijn er nog wel wat hier. Als je een opfok kunt vinden voor zeg 50 euro per maand en je kunt dat missen naast je andere paard(en) èn je hebt echt een jonge hengst in handen waarvan je denkt, dat kan een toppertje worden moet je ervoor gaan. Anders gewoon echt niet.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:44

Sox, ik heb geen grond en kan hier in de buurt echt geen goede opfok krijgen voor 50 euro in de maand, maar ga toch echt door met Mike.
Ondanks zijn 113 punten van vanmiddag.

Want ik weet wat erin zit, ik weet wat zijn gangen zijn en ik weet dat hij potentie heeft.

Ruinen en van de hand doen met 12 maanden heeft totaal geen zin. Want je kan ze gewoon op die leeftijd niet beoordelen. Als 3 jarige vind ik overigens ook nog erg vroeg.
Als ik dat had moeten doen nav uitslagen van keuring van Baggio had ik nu toch flink gebaald, want die schitterde ook echt niet met 145 punten als veulen. En jonge hengstenkeuring heb ik gewoon helemaal niet gedaan. Met 3 jaar werd hij net afgekeurd en nu: Voila, toch goedgekeurd.

Dus je kan er gewoon niks van zeggen. Elke keuring is een momentopname, hoe je het ook went of keert. Na de keuring heb ik Mike nog los in de bak gehad en hij vloog. Zo ontzettend mooi. En dat toonde hij dus niet vandaag. Pech, maar kan gebeuren.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:56

Zolang ik het kan betalen zie ik niet in waarom ik niet in de "sport" door zal gaan, maar het is wel leuk ook resultaat te hebben.
En voor de lol meedoen wil nog niet zeggen dat je geen verwachtingen hebt.
Zelf zie ik ook geen verschil in het houden van een hengst of een ruin, hooguit de energie die je erin moet steken om hem handelbaar te houden.
Hoewel ook een ruin zich kan laten horen.
Jarenlang kon ik alleen maar dromen van een eigen paard, nu ik werk kan ik het eindelijk betalen en ga ik er maar eens optimaal van genieten!!
Denk dat dat wel een strak plan is

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 08:39

Ik begrijp de stelling van Sox ook niet helemaal. En zou ook zeker NIET ruinen nu. Halloooooo het is nog maar een baby.
Waarom zou een hengst in de opfok meer geld kosten? Om te groeien hebben ze toch allemaal dezelfde verzorging nodig?
Nee, ik zie geen enkel verschil. Wacht lekker tot ie 3 of 4 is en kijk dan nog verder. En er zijn mensen zat die hun hengst pas laten ruinen als ie 2 of 3 is zonder de intentie te hebben hengstenhouder te worden.

Iedereen gefeliciteerd met zijn/haar behaalde premies.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:11

Ik moet zeggen dat ik snap wat Sox bedoelt, als je echt een veulen op wil fokken als dekhengst dan moet het wel al iets bijzonders zijn, je bent namelijk 3 jaar lang geld er in aan het stoppen. Als je dus echt met een visie aan een paard begint: namelijk dat je hem als dekhengst wilt, dan zul je met een goed paard moeten beginnen.

Nu heb ik verder Mike helemaal niet gezien, en al helemaal niet op de show, dus ik kan niets zeggen van het paard, ik heb het hier puur over Sox haar visie

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:22

Ieder paard kost toch geld in die jaren?
Wat is dan het verschil tussen het hebben van een hengst of een ruin??? ik snap het werkelijk niet.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:29

Nee, ik snap het ook niet zo goed. De kosten blijven toch hetzelfde?
Cora gewoon genieten van je kereltje. Voor jou is hij heel bijzonder. En als hij met 3-4 jaar geen potentiële dekhengst wordt is dat toch niet zo erg? Je hebt hem toch niet daarvoor gefokt? Tenminste, heb je er nooit over gehoord.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:30

Nee ik ook niet hoor, ik vind dat je er pas echt wat van kan zeggen als ze volwassen zijn, en ja extra geld kost het niet kwa eten en verzorging,
enige nadeel voor sommigen zou zijn is de opfok en zo, niet overal kunnen en mogen hengsten.

Maar goed ieder zijn mening,

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:32

Laatst bijgewerkt door flettie op 09-04-06 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:36

De link van Gulliver is ook Baggio

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:38