[TI] [HK]Kontengebonk dat is de nieuwe rage Deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:26

jaaa,dat zijn alle smiley's

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:03

Ellen; ik vind het wel verstandig dat je die melding gemaakt hebt.
Als hij echt een beperking heeft, dan zou ik zijn ouders denk ik wel informeren.
Hopen dat het hiermee klaar is, is erg vervelend.

Jammer Leon, maar wel fijn dat je dan zelf nog een mooie plek met paarden hebt :z .

Inge weer westernles gehad :):)

Denise's wasmachine kaduuk :( . Zijn inderdaad van de uitgaven die je liever niet doet.
Ik was dekjes ed ook in de wasmachine, gaat nog goed.

Maartje, ben benieuwd hoe hij donderdag bevalt. Enne, ruinen zijn ook erg leuk :j Kunt er alleen niet mee fokken.

Ik heb gezellig met Vince zonder zadel rond gehobbelt, stuk het land op, even langs de buurman. Kan ik zo van genieten. Koppie omhoog, wind door de manen :z
Behalve toen hij schrok van een geit en achterstevoren sprong, zit dan toch iets minder stevig :+

snowdon

Re: [HK]Kontengebonk dat is de nieuwe rage Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:05

Ik heb mn eigen paarden vandaag niet gezien, morgen maar even dubbelop genieten :)

Hihi Vince niet geit-proof :+

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:36

Mooi recht is niet lelijk :+
Afbeelding

:+:
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:38

Nog witte maantjes :))
Bij Snow zijn de manen nog ietsje rechter :o

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:40

Oei Janet, enge gast dus! Gelukkig had je nog wat stoere kerels om je heen... :D

Leuke kudde zo Ellen, ziet er gezellig uit!

Maartje, misschien toch je droompony gevonden dus, gaaf hoor! Heb je geen foto's van hem?

Hier lekker gemend met Banbay, deze keer wat verder weggeweest, en dat trekt hij eigenlijk ook prima. Alleen z'n hoeven helaas niet, dus we moeten weer keuzes gaan maken. Of ijzers, of hoefschoenen, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen ervaring mee. Iemand hier?

Heb je geknipt Grit? Zie er hartstikke netjes uit hoor! ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:41

Waardoor denk je dat zn hoeven het niet redden? Dat heeft ook training nodig he.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:41

Janet naar de visite.

Inge weer westernles gehad.

Ingrid lekker zonder zadel gehobbeld, Vince z'n manen zien er mooi uit.

Leon morgen bij de paarden schade inhalen van vandaag.

Marleen lekker gemend, ik heb wel ervaring met hoefschoenen, maar dat was nogal hilarisch :')

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:46

Leon, heb jij ze ook afgeknipt??

Ik vind Vince zijn manen irl nog iets rechter dan op de foto := .
Marleen, niet echt bewust recht geknipt. Gewoon een tijd terug de onderste cm van de vlechten lukraak afgeknipt. Ik dacht dat dit snel genoeg bijgroeide zodat je het niet kon zien :o .

Stoere Banbay!!!
Ik weet dat er goede ervaringen zijn met mennen met hoefschoenen.
Als je wekelijks de weg op gaat, zou ik gewoon voor ijzers kiezen. Ik vind die schoenen toch wel bewerkelijk. Maar juist als je ze maar soms nodig hebt, kunnen schoenen gemakkelijk zijn.

Ik had ze voor Bert. Helaas vond hij ze oervervelend en bleef raar lopen. Liet ik hem even op stal staan met schoenen aan, liet hij zijn eten staan en stond alleen te schrapen. Is wel een uitzondering begreep ik. De meeste paarden accepteren ze snel.
Ik heb de mijne dus maar weer verkocht.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:47

_Rhiannon_ schreef:
Marleen lekker gemend, ik heb wel ervaring met hoefschoenen, maar dat was nogal hilarisch :')

Jij kon ze zeker in de berm gaan opvissen, nadat ze door de lucht gelanceerd werden :D

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:56

heeyheyy

handig zeg die samenvattingen! dat leest lekker bij!
Heb vanmiddag een land ontbost, bramenstruiken er uit en allemaal rare onkruid, zit nu onder de bultjes van de brandnetels etc maar goed.
Morgenavond maar weer verder totdat het binnenkort een mooi strak paardenweilandje is :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:58

Grit schreef:
_Rhiannon_ schreef:

Jij kon ze zeker in de berm gaan opvissen, nadat ze door de lucht gelanceerd werden :D

Sterker nog, ik had ze alleen voor, laat Ilse aangalopperen, hoor dat ze zichzelf raakt, stop, kijk naar beneden en ja hoor ik miste er 1.
100 keer op en neer gereden door die berm, zelfs in de sloot gekeken, kijk ik nog eens naar beneden, zit ie aan haar achterhoef.
Dan sta je dus echt even met je ogen te knipperen.
Vervolgens dubbel van de lach dat ding van haar achterhoef gepeuterd, zat muurvast.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:59

hahaha _O- bizar zeg!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:05

Jaaa _O- , ik herinner het me weer, dat had je al eens verteld.
Dat is echt heel bizar :')

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:11

snowdon schreef:
Waardoor denk je dat zn hoeven het niet redden? Dat heeft ook training nodig he.

Ben ik eigenlijk altijd bang voor geweest, wij hebben een flink stuk beton in de wei, en in de winter worden zelfs daarop zijn hoeven ietwat te kort. Nu hij zo'n twee keer in de week op straat loopt (en dan nog niet eens uren) slijten ze veel te hard af. Daarnaast zet hij zijn achterbenen nog altijd wat vreemd neer, en daardoor slijten de hoeven ook precies aan de verkeerde kant te hard af. (volgens VA)
Ik denk zelf niet dat dit door training in orde komt... eerlijk gezegd.
En we willen toch echt heel graag lekker mennen...
Hmmmm... niet echt de allerbeste ervaringen met hoefschoenen hier dus. Volgens mij kan je ze ook ergens eerst lenen/huren om uit te proberen toch?
Je hebt nu ook iets nieuws, dan spuit je zwart spul in de zool, dat blijft behoorlijk lang zitten... weet niet hoe het heet...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:13

Waarom geen ijzers??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:16

Ik heb vandaag nog zo'n info-folder over dat spul weggegooid :+
Hmm is misschien toch iets anders: http://www.vettec.net/

Slijten ze kort af of scheuren ze echt?

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:19

Ze slijten echt enorm hard af... en scheef.... Zouden witte hoeven dan toch zachter zijn? Ik vind die van Kascha ook hard gaan... Zit nu info over hoefschoenen te lezen, ook niet altijd een voordeel lees ik wel... ;(

Grit: Ijzers ben ik niet echt voor, kleven teveel nadelen voor de gezondheid van het paard aan vind ik. Echter... als het moet/nodig is zal ik dat zeker wel doen hoor!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:23

Scheef, dan gaat er bij mij eerder een belletje rinkelen van rechtrichten?

Nu ga ik iets heel fouts zeggen misschien. Wanneer moeten ijzers of zijn ijzers echt nodig? Als de mens anders het paard niet naar zijn/haar wil kan gebruiken? Ik denk dat ijzers nu nog geen overweging waard zijn :n Je hebt vast contacten in de buurt met de juiste knowhow die jullie hier mee verder kan helpen op de manier die bij jullie past.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:24

Ik zeg het misschien wat cru/kortaf, maar ik weet dat Marleen met dit onderwerp redelijk op dezelfde lijn ligt als mij. Maar bij je eigen paard is iedereen overbezorgd en is soms even een duwtje in de goede richting nodig. En ben niet zo van de ellenlange uitleg :+

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:30

Veel paarden zetten hun hoeven scheef weg/neer, Banbay heeft een te losse achterhand (slap/knieën) en ons wordt aangeraden hem juist daarom een paar keer per week voor de wagen te zetten. Daarbij moet je gewoon over straat... (overigens sleet Mirthe ze ook scheef af, en ook in combi met losse kniebanden, ijzers hebben daarbij de onregelmatigheid compleet verholpen....)

Uiteraard heb je gelijk in het feit dat paarden ijzers hebben/krijgen omdat wij mensen ze anders niet naar wens kunnen gebruiken.
Maar moet wel eerlijk zeggen... ik gebruik ze graag, en met veel plezier... :o Zoek liever een alternatief voor ijzers, maar is best lastig...
Banbay kwam al geregeld over straat, wandelen/fietsen, achter de wagen aan, dus ik denk niet dat we het blootsvoets gaan redden.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:31

O Leon, kan je tegen mij gerust zeggen hoor, dat weet je!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:35

Witte hoeven zijn zachter, maar hardheid verschilt vooral per paard. En scheef afslijten heeft vaak met de beenstand te maken.

Ik heb geen moeite met ijzers. Liever niet, maar als het nodig is ben ik blij dat ze er zijn.
Bert heb ik altijd op blote voeten gehad, redde zich prima. Bij Vince scheuren ze heel snel, dan maar ijzers. Anders moet ik met buitenrijden er teveel rekening mee houden omdat we over de harde (grindweg) moeten. Ik wil van de winter wel proberen ze achter eraf te laten, die zijn nu weer mooi.

Leon, waarom zou jouw mening fout zijn? Daar is het toch een mening voor.
En idd Vince staat op ijzers in mijn belang :j . Ik heb een keer een alternatief geprobeerd, niet bevallen, helaas.

Daar hoef je geen blozend gezichtje voor te zetten hoor Marleen. Iedereen heeft zijn paarden in eigenbelang, wat je er ook mee doet. Fokken vinden ook niet alle merries leuk, sommige paarden vervelen zich als ze alleen maar decoratie zijn. Hoe je je paarden ook houd en wat je ermee doet, het is eigenbelang. Wij willen ze hebben.

Edit; waarbij ik wel denk dat alle paarden van de mensen uit dit topic (met of zonder ijzers :D ) het heel goed hebben :)) !!! Ze hebben het bij ons zo slecht nog niet.

Er is trouwens een kort topic geweest over het alternatief;
[BEH] Ervaring met sole guard gevraagd
Laatst bijgewerkt door Grit op 06-09-09 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:37

Maar dan neem je geen ijzers omdat het moet/nodig is voor het paard ;)

Verder is het moeilijk inschatten (zo via schrift) hoever de hoeven slijten, imo hebben veel mensen hierbij een vertekend beeld. Ik vind scheuren erger dan kort afslijten. Het is heus niet zo dat de complete hoef weg slijt op den duur... en een hoef moet harden, daar gaat tijd inzitten. Moet ik ook wel zeggen dat dat hier ook niet is.... want ze komen hier nu eenmaal bijna nooit op het harde.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:40

Ik zeg ook absoluut niet dat ik vind dat iemand verkeerd bezig is :n Ik ga er vanuit dat iedereen het beste wilt en zolang dat naar voren komt hoor je mij niet ;)

Ik heb maar tegen 1 ding een enorme aversie en dat zijn ijzers :+