[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_89

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:45

@Jorretje: Oké, thanks.. Ik hoop stiekem ook wel dat ze gewoon zwartbont blijft hoor hihi.

Wat hebben/hadden jullie als gezeldschap voor een jonge tinker?
Ik heb zelf een hoop shetjes (ook veulens en jaarlingen) maar zat zelfs te denken om een merrie veulen in dezelfde maat (koudbloed) te kopen om bij haar te zetten.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:58

Ik vind dat veulens vooral in een kudde moeten opgroeien en lekker veel buiten. Mijn Gijs stond bij de fokker in een kudde, heb m daarna naar de opfok gebracht. In de winter stond ie met (5-7) leeftijdsgenootjes in een loopstal (zijn eerste winter was hij het enige koudbloed in zijn groepje) en kwam iedere dag buiten in paddocks. In de zomer lekker op t land met een stuk of 30 leeftijdsgenootjes. Hij werd daar super verzorgd, maar je mocht ze niet uit de groep halen, dus hij mist wat aan opvoeding.
Daarom heb ik heb hem een paar maanden geleden net voor hij 2 werd verhuisd naar een andere stal; 24/7 buiten, in de winter met schuilstalletje er bij, 3 vrienden, 1 van 4 en 2 van 1, (waarvan er slechts 1 een warmbloed is). Buiten + vriendjes + vrijheid om m uit de groep te halen (geen merries is ook handig met een hengst) Ideaal.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 18-09-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:01

Leuk veulentje. Hoe oud is ze? Blijft een kleine maat denk ik hè?

Een gemengde kudde is naar mijn idee het best, dan leren ze met allerlei soorten paarden/ pony's om te gaan. Bij de shetlanders kan best denk ik. Pas wel op met hengstveulens en shetlanders. Ik heb een hengstveulen gehad die zich steeds op de Shetlander liet vallen. Merries zullen dat niet doen neem ik aan.
Ik heb mijn veulen nu bij mijn ruin staan. Dat gaat heel goed, maar het veulen hangt wel erg op hem. Ik zou het fijner vinden er nog één bij te hebben staan.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:01

ik heb zelf mijn mini's ook geselecteerd.. In de ene wei lopen de volwassen merrie's en in de andere wei de veulens en jaarlingen.
Mijn idee is eigenlijk om een merrie veulen in de D-E maat erbij te kopen en ze dan samen in de wei te doen bij de mini jaarlingen en veulens.

De veulens/jaarlingen zijn allemaal merrie's

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:05

@JoanneE.. Ze is te vroeg bij mama weg gegaan en is nu bijna 4 maanden.
Eigenlijk nog VEELS te jong en ik ben daar absoluut geen voorstander van.
Maar om die reden kon ik haar toch niet laten staan.
Gelukkig eet ze wel heel goed haar brokjes, wortels en hooi.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:19

Aaah wat een schattig veulentje!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 16:26

JoanneE schreef:
Leuk veulentje. Hoe oud is ze? Blijft een kleine maat denk ik hè?

Een gemengde kudde is naar mijn idee het best, dan leren ze met allerlei soorten paarden/ pony's om te gaan. Bij de shetlanders kan best denk ik. Pas wel op met hengstveulens en shetlanders. Ik heb een hengstveulen gehad die zich steeds op de Shetlander liet vallen. Merries zullen dat niet doen neem ik aan.
Ik heb mijn veulen nu bij mijn ruin staan. Dat gaat heel goed, maar het veulen hangt wel erg op hem. Ik zou het fijner vinden er nog één bij te hebben staan.

PLus alle leeftijden. Zo is mijn oude paardje ook opgegroeid en die was super sociaal.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:26

Wat een frummeltje dat veulentje! <3

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:20

Idd. jong. Nou ja, als ze verder goed eet en vriendjes heeft :)

Mag ik vragen waarom je ze gesorteerd hebt staan? Ivm afspenen? Ik zou ze lekker door elkaar zetten, de jonge dieren leren alleen maar van de oudere en dan kunnen ze wel lekker spelen met hun leeftijdsgenootjes.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:44

Ik heb ze gesorteerd staan omdat grotendeels van het jaar de hengst bij de volwassen merries loopt
En ik vind het niet zo'n goed idee als de jaarlingen gedekt worden ;-)

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:07

Waarom is je veulen zo vroeg bij de moeder weggehaald ?

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:18

Ach natuurlijk, niet aan gedacht...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:18

ilse_89 schreef:
@JoanneE.. Ze is te vroeg bij mama weg gegaan en is nu bijna 4 maanden.
Eigenlijk nog VEELS te jong en ik ben daar absoluut geen voorstander van.
Maar om die reden kon ik haar toch niet laten staan.
Gelukkig eet ze wel heel goed haar brokjes, wortels en hooi.

Hier gaan ze ook met 4 maanden eraf. Hangt toch van 't veulen en de merrie af. Roisin is met exact 4 maanden eraf gehaald. Was beter voor de veiligheid van haar. Dana was d'r beu. Met Cullan een week voor 4 maanden. Dana sloeg 'm door de stal heen := Mary is nog wel lief voor haar veulen nu maar ze geeft álles aan haar veulen af. ze is nu zo mager. Aftellen naar de 4 maanden nu voor d'r

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:17

@lepel.. dat is bij mij ook onbekend helaas

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 07:27

Hier houd ik ze er toch wel 5 maand ( liever langer , maar moeders is weer drachtig ! )bij hoor .. hihi , maar ieder doet het op zijn manier

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:03

Vorig jaar heb ik Eros met een half jaar bij zijn nu moeder weggehaald. Savannah was hem dan ook behoorlijk zat.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:30

Welkom ilse,wat een mooi veulentje!

gister hebben we met alle vaste mensen gegourmet.was echt superleuk!ik en nog een paar moesten er wat vroeger zijn,om de boel te versieren.de rest moest er om 7 uur zijn.de gene die gaat trouwen mocht pas om 10 over 7 komen.toen we haar aan zagen komen,snel de rolluiken naar beneden gedaan.stalhouder naar buiten en haar geblindoekt.haar een keer rondgedraaid en toen naar binnen toe.wij stonden in een hoekje en toen ze binnenkwam heel hard surprise geroepen.ze schrok ontzettend maar was ook heel erg blij met haar verrassing.was zelf pas om 11 uur thuis,en vanmorgen had ik het gevoel een marathon te hebben gelopen.was nog steeds moe

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:43

Gister les gehad op Emira. Lekker aan het rijden vallen alle lichten in de bak uit. Pikdonker ben maar afgestapt Emira snapte er helemaal niets van. Lichten weer aangekregen en daarna lekker doorgereden. Heb zelf het idee dat madam doordat ze steigerd van haar werk af kwam vroeger. Ik rij nu gewoon door als ze er doorheen is is er ook niets aan de hand en is ze nagevelijk te rijden. Volgende week komt de osteopaat haar los maken en dan moet het beter gaan. En ze is op mijn teen gaan staan die is nu lekker blauw....

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 16:52

auwie blauwe teen, beterschap Selda!
Ellie geslaagde verrassing dus!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:36

Dank je gister viel de pijn mee maar nu

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:53

Net even met m'n tink baby wezen wandelen.. Jeetje wat was ze lief!
Ze schrok wel een keer van een voorbij komende scooter. Maar ach, ze is nog zo jong dus dat mag :-)
Merk wel nu al dat ze enorm sterk is.. dus ben benieuwd hoe dat over 3 jaar gaat haha

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:13

Gewoon lekker overal aan laten wennen. Sterk is ieder paard haha. Mijn shet van 80 cm heeft de verzorgster aan de hand tegen de bakrand omhoog geworpen. En dat is 80 cm klein...

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:43

Mijn shettendame was ontsnapt. 3 paaltjes lagen plat en mevrouwtje was heerlijk gras aan het eten.
Voor het eerst Lilly met schermer en donker en veel blubber gereden. Ging erg goed. Ze probeert me nu wel uit maar niet gemeen. :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:53

Lailaa schreef:
Mijn shettendame was ontsnapt. 3 paaltjes lagen plat en mevrouwtje was heerlijk gras aan het eten.
Voor het eerst Lilly met schermer en donker en veel blubber gereden. Ging erg goed. Ze probeert me nu wel uit maar niet gemeen. :)

Doet mijn shet nu nooit O:). Mooi dat het beter gaat met Lilly nu!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:03

auch blauwe teen,niet leuk....

vandaag had ik weer rijles,maar nu weer op het andere paard.ging best lekker,maar hij vindt het niks om door plassen te moeten,dus dan moet je proberen toch door de plassen te komen.knap lastig voor een held op sokken.
daarna eros uit de wei geplukt,en hem ontzand en deken erop gedaan.

de kans is groot dat de wedstrijd a.s zondag niet doorgaat.mijn bijrijder is als sinds vorige week een beetje ziekjes,maar nu wordt het alleen maar erger.vandaag is haar rijles ook niet door kunnen gaan dus.en je moet je toch wel goed concentreren voor de wedstijd,dus dan is het niet verstandig ziek op een paard te gaan zitten.stalhouder zou het niet eens toelaten.die stuurt jke linearecta weer naar huis om uit te zieken.puur uit belang van het paard en jouzelf.