[TI] [HK] Tinkerpraat deel 6 Keep on talking!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:23

Ben benieuwd naar je foto's Jellie Spijtig van Fenno, en idd zeker voor hem...

Desillies ook goeie aankopen gedaan dus

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:51

Ben ook echt ontzettend nieuwsgierig en vind het ontzettend jammer dat ikzelf naat naar P&K kon!!!!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:58

Nou dan zal ik verder gaan met mijn verslagje

Vanmorgen dus naar stal. Eerst thuis het tuig in de auto en 20 ballonen met de compressor opgeblazen en meegenomen. Op stal de rozetten opgehaald. Jan is dat kar gaan pakken en ik ben even bij Flan gaan kijken. Eerst de kar met de vlaggetjes en de ballonen versierd.
Afbeelding
Daarna zijn we Flan gaan poetsen en optuigen. Ik vond t nog wel spannend want we moeten om de bak in te gaan, over en hoge drempel stappen.
De 1ex ben ik niet op de kar gaan zitten. Ik had wel de teugels in mijn hand en een stalgenootje had haar vast bij haar hoofd. Jan en nog iemand tilden de kar iets op. Ik snel gaan zitten en naar voren gestapt.
Afbeelding
Daarna de bak weer uit maar toen kon ik wel blijven zitten. Stalgenootje liep bij haar hoofd en Jan hield de kar vanachteren tegen.

Daarna heeft ze even een paar uurtje moeten wachten. Lekker op stal gezet. Toen ze weer aan de buurt was weer opgetuigd en ingespannen. Nu hield stalgenootje haar nog even beet bij het naar binnen gaan maar Jan deed achter eigenlijk niets. We zijn ook naar voren gedraafd en de kinderen konden weer prijsjes van Flan en de kar af plukken.

Toen ze klaar was zijn Jan en ik even een ritje gaan maken want een uur later zou er weer een prijsuitreiking zijn. Wéér een paar hoogte punten meegemaakt. Aan het einde van de weg keerden we. En eerst kwamen we op dat punt nauwelijks gekeerd en nu deed ze het bijna als straatje keren Ook zonder hulp van Jan er naast. T beest blijft me verbazen
Afbeelding
Toen we vlakbij stal waren zijn we daar nog even langs gedraafd. Vond ze niet zo leuk maar anders zaten we erg lang voor 'tijd' op t pad.
Én we hebben nu de rotonde voor t eerst in de draf genomen. Oh, wat was ik trots
Daarna naar stal terug. Jammer genoeg moesten we toch nog 20 min. wachten voor ze naar binnen kon. Maar nu ben ik netjes zelf naar binnen gestapt over de drempel en daarna naar voor gedraafd.
De Kinderen hebben hun prijsjes gehaald en voor de helpers was er een plant. Dus wij kregen ook een leuk stukje mee
Daarna Flan de bak uit gestuurd en haar uitgespannen. Op stal werd ze helaas nog gebeten in haar kont door een paard. En ze sprong van schrik nog met haar achterbeen tegen de wand
Ze kregen juist eten dus dat was fijn. Later haar hoeven gechecked en die zagen er goed uit.
Het was iig een super leuk dagje en Flan blijf voor mij dus nr. 1!!!!!!
Afbeelding

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:12

wat een leuke foto`s jellie zo te zien een geslaagde dag.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:31

Thanx Dobbel, het was echt super!!! Heb me helemaal voor niets zorgen gemaakt

Ohja, de kwpn-er met de hoefkanker zou (alweer) vandaag naar huis gekomen zijn. Maar nu hadden ze weer gebeld dat het niet door ging van de kliniek. Inmiddels staat hij er 10 weken. Morgen hebben ze weer een gesprek daar. We spraken hun dochtertje en ook nog zijn verzorgster maar als hij beter wordt komt hij terug maar als t nog 1x gebeurd dat hij t weer krijgt, krijgt hij een spuitje

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:37

Jellie, leuke foto's! Kar is ook leuk versierd zo

Chub heeft nu een nieuwe auto uitgekozen begrijp ik??

Ik heb vanochtend dus gesprongen met Snowdon, was erg geslaagd!! Maar helaas geen foto's Was te donker, foto's werden wazig. En bovendien was de 'fotograve' te druk met haar dochter bezig.............

En vanmiddag bij JP geweest, oa door de 'domeinen' op Schouwen-Duiveland gelopen en het was erg gezellig!

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:39

Leon bedankt. Jammer dat jij geen foto's hebt van het springen! Heb je nog gekke stunts uitgehaald?
Hmmmmm, ook weer een leuke date gehad

Whis_Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:39

echt gave foto's zeg van flan voor de kar kicke

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:44

Jellie schreef:
Jammer dat jij geen foto's hebt van het springen! Heb je nog gekke stunts uitgehaald?

Jazekers
(even maximale hoogtes neergezet hier)
De oxer van +/- 70 cm, in-uitje van +/- 50cm, kruis van +/- 60cm en steilsprong van +/- 30cm (niet iedereen wilde wat hoger/heftiger...), waren opgesteld en heb met slechts een touwtje om de nek,wel met zadel het parcours(je) gesprongen in 40 sec

Er was nog iemand die het parcours op dezelfde hoogte sprong, met officiele optoming, met nrps... en die had 38 sec... maar qua gemeten tijd was ik eigenlijk sneller, had nl 36 sec met 1 balkje eraf (=4 strafsec)

Verder alle hindernissen (ook die oxer van 70 cm ja!) ook nog geheel zonder optoming gesprongen, maar niet als parcours zijnde.

Zorgde weer voor veel opwekking/publiek

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:58

Peetorlan, thanx

Leon, gaaf zeg zonder hoofdstel! En later zonder alles... Cappie af voor je Je hebt iig goed je best gedaan

Edit:
Wat ik helemaal vergeten te vertellen was en wat wel leuk is... Een mevr. waarvan haar dochters paardrijden was ook op stal. Zij hebben een shet en een friesxkwpn. Nu had die f x k een week of 9 stil gestaan omdat zijn hoeven te kort bekapt waren toen de smid kwam voor ijzers. Hij heeft erge zwakke hoeven van zich zelf.
Ze had via via gehoord dat wij met Flan NB doen en dat het ook voor de kar goed gaat bij ons. Nu had ze al een afspraak staan voor de TB. Dat 1 dag voor de NB bij ons komt. Ze wilde t graag zien en kijken of t wat voor hun zou zijn.
Nu had ze vandaag naar Flans hoeven gekeken en vond t er super uit zien. Ze gaat nu naar de NB bellen om iig te vragen of hij de shet wil doen. Kan hij dan mooi combineren als hij bij ons is.
En als dat bevalt wil ze kijken of t ook wat voor de f x k is!

Whis_Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:09

een vraag: whis wil niet in de bak lopen.
het is al een gevecht om haar in de bak te krijgen.
en als ze er in loopt is het een rondje of drie en dan staat ze stil en is er niks mee te doen als dat ze enkel maar achter uit loopt.
wat of hoe kan ik dit op lossen.??????

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:16

Peetorlan, ik weet niet hoe lang jullie haar hebben.. maar miss kent ze de bak niet. Is de bak erg zwaar dat ze pijn kan hebben met lopen?
Hoe dat ze t met longeren? Losgooien? Wat is t voor bak (buiten/binnen)? Staakt ze buiten ook wel eens? Ben je wel eens in een andere bak geweest?
Als t echt ondeugd is zal ik haar eens een flinke lel geven maar dat is niet makkelijk te beoordelen achter pc

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:19

Heb weer even wat bijgelezen en daar stond toch weer wat waarop ik wil reageren (sorry dat ik nooit met alles meeben en op alles reageer).

Namelijk de karakteranalyses van Roos
Ik geloof echt wel in dit soort technieken, maar haar karakteranalyse heeft echt mijn verwachtingen overtroffen (vooral omdat het ook niet het makkelijkste paardje was dat ik haar voorschotelde). Ik ben ook van mening dat veel van die dingen niet nodig zouden zijn als iedereen maar zijn paardje genoeg zou observeren en er begrip voor zou opbrengen en zijn handelswijzen zou aanpassen, maar tegenwoordig zijn die vaardigheden denk ik wat verloren gegaan (tijdsdruk,...)
Fijn dat er dan nog mensen zijn met net dat beetje meer gevoel ervoor!

Whis_Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:58

Jellie schreef:
Peetorlan, ik weet niet hoe lang jullie haar hebben.. maar miss kent ze de bak niet. Is de bak erg zwaar dat ze pijn kan hebben met lopen?
Hoe dat ze t met longeren? Losgooien? Wat is t voor bak (buiten/binnen)? Staakt ze buiten ook wel eens? Ben je wel eens in een andere bak geweest?
Als t echt ondeugd is zal ik haar eens een flinke lel geven maar dat is niet makkelijk te beoordelen achter pc

nou waar zal ik beginnen hihi.

we hebben haar in mei gekocht toen heb ik haar op een stal gezet waar ik na twee maanden achter kwam dat het daar een zooitje was.
toen hebben we haar daar weggehaalt.
in die bak liep ze wel gewoon (ondanks dat ze nog vrij groen is).
de hoefslag wil ze wel vanaf maar voor de rest liep ze er wel in.
op de nieuwe stal vind ze de bak al vanaf dag een niet leuk.
ik moet haar echt trekken (blijft als een ezel stijf staan) om in die bak te gaan.
maar de eerste tijd liep ze wel.
kwa buiten rijden gaat het eigenlijk heel goed.
wat ik wel vind is dat ze de laaste tijd alles niet wil het begon met longeren.
twee maanden lang ben ik bezig geweest om haar weer te laten lopen kwa longeren.
ze ging voor me staan benen in de lucht en heel erg boos kijken dat deed ze van de een op andere dag.
nu heb ik haar sinds twee weken weer lopen wel loslongeren maar toch begin is er.
nu doet ze ook ineens moeilijk met de laan aflopen naar buiten.
plus nu wil ze ook al twee weken niet meer in de bak lopen(ging al moeilijk).
kijk ik ben echt een beginner nu.
ik heb 22 jaar niet gereden en door dat ik in maart ziek ben geworden.
heeft mijn man en voor mij en mijn zoon whisper gekocht.
omdat altijd mijn droom was eens een eigen paard te willen hebben.
ook heeft mijn zoon sinds april intresse gekregen in paarden en deed op onze oude stal een paardje verzorgen.
maar zoals ik nu merk is een eigen paard hebben een hele taak kwa wijsheid whahahah.
dus ik lees veel vraag veel kijk en luister veel.
ook ga ik in januari beginnen met rijlessen.
waarom januari omdat we ondaks alles whisper weer gaan verhuizen.
deze stal was een nood oplossing.
zijn hele lieve mensen daar en zorgen goed voor whisper maar ik ga nu naar een stal met onbeperkte stro hooi en weidegang.
dus dat is wat ik belangrijk vind voor me lieverd.

maar om even terug te komen op whisper haar rij gedrag.
de een zeg het ligt aan hetw eer de ander aan de bak de ander aan haar gedrag.
maar ik heb ook het idee dat whisper veel heeft meegemaakt dus weet ik soms niet waar ik goed aan doe .
moet ik haar streng aanpakken en hoe dan of werkt dat juist averrechts.
pf heel verhaal whahaha maar ja vandaar dat ik info aan jullie vraag.
hier zitten mensen die en veel van tinkers weten en al langer rijden dan wij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:59

Knollehollen

Re: [HK] Tinkerpraat deel 6 Keep on talking!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:19

Peetorlan - ik heb het idde dat ze je flink aan het uitproberen is, ze kunnen haarscherp aanvoelen als jij haar niet de baas bent.

Ik zou iemand erbij halen die VEEL paardenervaring heeft, desnoods betaal je er goed voor en neem je desnoods nu les, niet pas in januari, dat is mijns inziens veel te laat met dit gedrag wat Whisper vertoont. Laat Whisper door die persoon uit de stal halen en laat ze Whisper in de bak zetten en laat haar of hem ermee longeren. Dan kun je erachter komen aan wie het ligt.

Dat is volgens mij de beste oplossing.

Veel succes ermee in elk geval.

Debo schreef:
viewtopic.php?f=101&t=493900 <--- foto's van chackote (geen iedee zal wel verkeerd geschreven zijn ) op paard en koets

Wat zijn de foto's leukkkkk !!!!

Jellie - leuke foto's, leuke dag gehad zo te zien, ga zo door !!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:12

Hallo. ben net een half uurtje thuis en heb even bijgelezen. Foto's .

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:24

Peetorlan, Ik zou eerst kijken of haar gedrag geen lichamelijke achtergrond heeft zoals bijv. een slecht passend zadel dat rugpijn veroorzaakt. Verder sluit ik me bij nikitagogo aan....
Verhuizen levert ook veel stress op bij paarden maar dat is jammer genoeg even niet anders. Wel rot voor jullie En deskundige les, dat is echt een toverwoord in veel situaties

Nikitagogo, thanx Waar ken je die bosnische hondenopvang van ? Had t al eerder gevraagd maar ben wel erg nieuwsgierig

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:30

Jellie: prachtig hoor met die kar, heel mooi versierd, en wat heb je trouwens mooi haar!!

Chub: gefeliciteerd met je auto!

Leon: ook een leuke dag gehad met Snow. wat goed zeg dat springen

Peetorlan: wat vervelend zeg dat ze niet in de bak wil lopen.
dus jij heb ook al zo lang niet gereden, er is dus nog hoop voor mij

Debo: mooie foto's , ik zit ook altijd te kl*ten met het licht

Bonte: benieuwd naar de foto's , ben je niet te moe???

Jullie weten dat ik graag Damian voor de kar wil, alleen zit ik ergens mee.
ik wil Deems niet op ijzers als het kan.
wat is jullie ervaring hiermee? wat denken jullie is het mogelijk om zonder ijzers te lopen voor de kar??
we hebben vanmiddag een leuk wagentje gezien, moet geloof ik wel het een en ander aan gebeuren, heb er niet veel verstand van dus weet geneens is of ie wel groot genoeg is .
heb van veraf fotos gemaakt dus het is niet zo duidelijk.

Afbeelding

Afbeelding

we gaan morgen even bellen wat de prijs is.

de paarden stonden sinds 2 nachten op stal, maar de boer vond het zo mooi weer dat ze nu weer buiten staan, ze stonden allemaal te wachten voor het hek om naar binnen te gaan.
hoop maar dat het niet gaat regenen.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:33

Annick schreef:

Ik had volgens mij ingetypt: foto's komen morgen, maar dat komen morgen is opeens weg Bij deze. Ga nu

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:34

Bonte schreef:
Annick schreef:

Ik had volgens mij ingetypt: foto's komen morgen, maar dat komen morgen is opeens weg Bij deze. Ga nu

dacht al, die is gek om nu nog aan fotos te gaan werken hehehe

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:36

Oh annick, wat een leuke kar!!!!! Flan loopt ook voor de kar zonder ijzers. Kijk maar goed Ze wordt natuurlijk bekapt sinds een paar maanden. Voor die tijd had ze ook geen ijzers maar toen reden we alleen ohz.
Maar het rijden voor de kar gaat prima bij ons zonder ijzers. Ben blij dat we dat niet gedaan hebben. Hoefschoenen zou ik persoonlijk zelf als alternatief nemen, al zou het zonder ijzers toch niet goed blijven gaan. Uiteraard moet je het zonder ijzers op de weg wel steeds iets opbouwen qua afstand zodat de hoef kan wennen.
Nog bedankt voor je compli's

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:37

Vandaag ben ik even naar Maxolo wezen kijken. De jagers waren aan het schieten in het aangrenzende bos. Hij was helemaal niet bang en ging nieuwsgierig kijken wat ze daar allemaal deden. En toen vloog er een fazant de lucht in en die werd neergepaft door 5 kogels. Zielig hoor, dat schijnen ze daar elke week te doen met jachthonden erbij en wel een stuk of 30 jagers. Ook werd er nog een konijntje met 5 kogels platgelegd.

En Maxolo? Die stond naar de jagers te kijken, die stond erbij en keek ernaar met een hals erop van heb ik jou daar. Jammer dat ik geen fototoestel bij me had, dan had ik mooie foto's van hem kunnen schieten.

Ik snap niet wat die jagers bezielen. Er vloog zelfs kruit neer bij de paddock waar Maxolo in en uit kan lopen. Lekker hoor die jagers maar niet heus.

De jagers hebben een keer hun eigen jachthond doodgeschoten werd mij verteld. Nou dan ben je helemaal lekker bezig zeg.

Zo dit moest ik nog ff kwijt voor ik ga slapen.......

Jellie - die vraag is me ontschoten helaas, sorry..... Hondenopvang ken ik van een nichtje van mij, die heeft daar een hond opgehaald, een gekruiste tekkel, die ze eerst op afstand had geadopteerd. Ze vond hem zo lief dat ze hem toch maar naar haar huis (ze heeft met haar man een melkveebedrijf en ook paardjes ja,ja) heeft gehaald. De hond heet Tubra en mijn nichtje heet Ellen, zie ook het reisverslag van okt. 2005 wat op de website staat, toen is ze namelijk ook meegeweest en heeft toen Truba meegnomen. Als je daar naar toe gaat kom je met een hond thuis, dat weet ik zeker (van mezelf dan ).

Annick - leuk karretje hoor, ook qua kleur. Als ik met Nikita 'men' moet die gewoon op ijzers, de ijzers slijten tot dunne scheermesjes, dan houd ik geen hoeven meer over ben ik bang als ze niet op ijzers staat, maar dat is mijn ervaring. Hoefschoenen worden ook veel gebruikt, maar heb daar geen ervaring mee.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:41

Brr, nikita, zulke jagers zijn minder fijn Stel je voor dat je paardje er door geraakt wordt...
Ah, mijn buurman heeft nl. sinds pas een vriendin die daarvoor vrijwilligers werk doet

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:47

ja best een leuke kar he, maar eerst maar afwachten wat ze er voor vragen.
tja het ligt dus echt aan de kwaliteid hoeven die onze paardjes hebben als ik het zo lees, de enne kan zonder en de andere heb geen hoeven meer als je thuis komt, ik zal het dus gewoon moeten uit proberen denk ik.
maar denk dat ik dan Damian niet voor de kar zet als ie ijzers onder moet, wil echt proberen dat ie zonder kan.

Jagers praat me er niet van, die waren bij ons ook bezig, en ik kan er echt niet tegen, ik weet dat het gebeurd maar hoef het niet te zien.
Damian is er niet bang van maar is wel door de war en jaagt de paarden weg bij het hek, hij vind het echt niks.
ben ook zo bang dat ze een van de paarden raken