[TI] [HK] Kletsen over GH TI IC de paarden waar wij om geven 7!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: [HK] Kletsen over GH TI IC de paarden waar wij om geven 7!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:55

Dat is vrij laag idd, anders zou het ook niet geschikt zijn voor paarden die gevoelig zijn op hoefbevangenheid.. Ook mede daarvoor is het suikergehalte zo laag..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:57

http://www.pavo.nl/brokken/pavo-basic+.html
En deze klinkt ook wel goed!
Ga denk ik maar zo'n zak natures best bestellen. Hij heeft dan 2 kilo per dag nodig, dus doe maar 10 dagen met 1 zak. Dus ben er 3 per maand kwijt. 33 euro extra. Nouja dat is makkelijk te doen :D Bestellen jullie alles in 1 keer altijd, of gelijk 18 voor het halve jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:58

Eevj : maar wat krijgt hij nu dan?

Overigens zijn het tegenwoordig vaak die suikers die voor irritatie zorgen en niet die eiwitten.

Verder is de basis van een goed dieet een goede hoeveelheid ruwvoer, en krachtvoer is een klein gedeelte onderhoud, en de rest gelang de arbeid of energiebehoefte.

Als je zoekt naar voer wat goed vult en energie geeft ben je beter af met flink ruwvoer, en een gedeelte Pavo Condition of een granenmengsel. Voor granenmengsels kun je overigens beter naar Masters of Hartog kijken. Die zijn op dat gebied sterker.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:58

Ik haal meestal 2 á 3 zakken tegelijk, ik kan het niet op stal opslaan, dus moet het thuis in de schuur.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:59

Overigens vind ik de Pavo basisbrok nou juist niet goed. Daar zit relatief gezien meer suiker in.

Ik koop voer zoveel ik gelijk kan opslaan in tonnen. Ik doe niet aan zakken opslaan thuis vanwege de ratten. Het gaat gelijk de voertonnen in.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:02

Pavo basisbrok vind ik idd ook niet zo.. :n
Shania krijgt de ponybrok van Subli. Eigenlijk nog soberder dan de basisbrok..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:02

ruwvoer krijgt hij 4 plakken zeiknat hooi op een dag. En 2 volle scheppen biks. En maya wat lijkt jou dan het beste? Die pavo condition ( is dat die brok? ) bijvoeren, of een granenmengsel?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:03

Biks, maar ik denk meer dat maya bedoel welk merk biks.. Dan kan ze naar de waarden kijken.. ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:06

ja heel eerlijk gezegt weet ik dat niet. Weet wel dat er weinig melasse in zit, maar wel weer veel eiwit.
Dus het is gewoon meer om te kijken of die hier beter op reageerd, zo niet gaat die gewoon weer terug op zijn oude biks.
Maar welke denken jullie dan dan beter is? Die natures best muesli? Of die condition brok?
Of iets heel anders buiten de pavo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:07

Ik weet niet wat ik het beste vind, omdat ik niet snap wat hij nu krijgt :+ :) Dus ik kan eigenlijk helemaal niks adviseren.

Zeiknat hooi, bedoel je dan gewoon weidehooi geweekt (hoe lang trouwens?, of bedoel je voordroog? Of bedoel je wat anders? Van wat voor pakken zijn het trouwens? Kleine, middel of grote balen? Of zijn het soms vierkante? Is het spul gewikkeld of niet? Is het van een eerste snee of een latere snee. Is het weidehooi of grasdzaadhooi of natuurgebiedhooi?

2 volle scheppen biks? Welke maatschep gebruik je? Wat voor merk voer je, en welk type?

Daarnaast wil ik toch nog iets helderder weten wáárom je wilt overstappen. Een reden voor granenmengsel kan bijvoorbeeld zijn omdat ze daar beter op moeten knauwen. Omdat je het gevoelsmatig fijner vind dan brokken (waar immers alles verwerkt is tot 1 brij waar brokjes van geperst worden).

Maar je wilt dus op ander voer overstappen omdat hij nu gevoelig is voor mok, en veel scheurt, dus iets met lager in eiwitten?

Hoe vind je zijn energie onder het rijden? Zijn algehele conditie, blinkt ie, of heeft hij moeite met verharen? Heeft hij wat meer energie nodig of niet?

Qua arbeid : wat doe je? Langzaam duurwerk (veel lange ritten op laag tempo, of juist hoog tempo). Of moet hij meer kortere krachtexplosies (springen) leveren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:08

Ja maar meid :+ Ik snap best dat je het niet goed weet, maar om wat anders te proberen moet je wel bepalen wat hij nu krijgt, en waarom je het gaat veranderen. Want dan kan je goed en diepgaand kijken naar wat er waarom anders moet, etc.

Paarden zijn lastige eters met een gevoelig spijsverteringskanaal, je kan ze niet om de haverklap ander voer geven. Beetje proberen kan wel, maar niet elke maand wat anders.

Kan je niet even op stal gaan kijken / vragen wat hij precies krijgt? Weeg dan ook de hoeveelheid en vraag je stalhouder wat voor ruwvoer hij krijgt evenals hoeveel kg.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:10

Oke ik ga wat jij nu zegt uitprinten, en aan mijn staleigenaresse laten lezen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:11

Succes! :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:13

Mallow werkt trouwens niet hard/veel. We maken 2 keer per week een lange buitenrit ( lees : 1,5 - 2 uur )
En verder rijden we 1-2 keer in de bak, en dan nog vrijwerken of vrijheidsdressuur :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:33

Goeiemiddag!!!!

Het is heeeeeeeeeerlijk weer *\o/*
Heeeeeeeeeerlijk gereden *\o/*

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:23

Ik heb wel bij de welkoop, musli gezien zonder melasse.
Voer het zelf nooit. Ik voer gewone musli met kruiden van de welkoop

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:13

Allo!
Vervelend Janet!
Ik voer uhm. Musli zonder haver :D Geen idee welk merk....

Wat een kl0te weer! Bah, ben zeiknat, wel opzich lekker gereden!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:15

Gaat het alleen om de energie Eevj? Of om toegevoegde mineralen/vitaminen? Want dan zou ik je de Gemüse/Krauter und Mineralien van St. Hippolyt kunnen aanbevelen, krijgen ze hier ook, voor net dat beetje extra. Maar 100 gram per dag, en daar zit alles in wat ze nodig hebben.

Overigens schijnt in Summerfit e.d. ook weer veel suiker te zitten. Hier kreeg Kascha er mok van...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:17

het gaat vooral om het teveel aan eiwitten, en ook liever geen melasse. Maar ga me er eerst nog verder in verdiepen, wat maya ook zei, zodat ik geen stomme dingen ga doen :D
En als ik echt ga overstappen, zou het het biks moeten vervangen :)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:18

van summerfit heb ik het al eens eerder gehoord, inderdaad.

Ik geef de musli en biks van de Welkoop, Ziggy doet het er goed op, dus heb geen reden om te veranderen.

argh... ik heb alweer een muggenbult...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:20

Nee, maar ik bedoel dus ook meer, waarom je hem bijvoert...
Ik vind dat een tinker zowat tot niets erbij hoeft te hebben, maar je hebt natuurlijk uitzonderingen. Mirthe heeft een tijdje zeer energierijk voer gehad, toen ze erg sloom en energieloos was. Heeft zeker geholpen. Maar nu heeft ze het niet meer nodig en ziet er nog steeds top uit!
Succes met je erin verdiepen! ;)

Janet: Een muggenbult? Ik dacht dat die dingen er nog niet waren?
Heb Banbay al wel een keertje zien schuren, vandaag gauw een deken besteld een Ivanhoe, jeetje wat zijn die duur zeg! Maar goed, alles voor de paardjes he?! :o

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:24

Ik ga mallow bijvoeren omdat hij van alles mankeert. Zijn hoeven zijn zo droog, dat er allemaal scheuren en barsten inzitten. Zijn kroonranden zijn gescheurd en zitten vol met wondjes.
Hij heeft heel veel moeite met kauwen, en het verteren van voedsel. Omdat hij dampig is voer ik hem daar ook weer dingetjes voor bij. Hij heeft mok in een erge vorm, en wil daarom dus ook zo min mogelijk eiwit voeren.
Mallow heeft gewoon heel veel last van allerlei dingen. Ik ben er vorige week achter gekomen dan mallow al 9 maanden geen hoefsmid meer heeft gezien ( die komt overmorgen met spoed ). Hij is dus gewoon alles behalve gezond, en helaas ga je alles pas merken als je m echt helemaal hebt overgekocht, en voor alles mag gaan dokken. Ik probeer hem nu dus in alles zo veel mogelijk op te knappen, maar moet me daarom nog wel meer verdiepen. Maar inderdaad marleen, alles voor het paardje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:24

Ik ben terug van de tandarts, bevestigd van wat ik al wist... Fikse ontsteking -O- Boel gaat er dus uitmoeten, het is niet meer te redden. Heb doorverwijzing voor chirurg, volgende week maar eens gaan regelen. Bleeh...

Ben nou wel niet zo lekker, heb nl meerdere pijnstillers genomen, mijn keel is nl ook dik en opgezet aan die kaak (jum!), en ik kan nooit zo goed tegen die troep...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:25

bah maya, sterkte ermee.

Trouwens ik vind het weer super gezellig dat je weer meeklets in dit topic!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:27

Ojee Maya, da's een pijnlijke zaak! Wat moet er allemaal uit? :(:)

Eevj, Mallow is een beetje een opknapperdje dus, komt vast goed met jouw goede zorgen!