Ben benieuwd
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

die foto van het wandelen. Beterschap!
Je vroeg hoe lang jullie met paardjes in de bak hebben gereden voordat we naar buiten gingen. Dat verschilt van 8 maanden in de bak en nog niet naar buiten durven tot opstappen en naar buiten wegrijden (zonder zadel en met halster
). Het hangt zo van het paard af en wat er verder al mee gedaan is, of je alleen gaat of samen met een ander paard, of paard bekend is met lange lijnen etc. braaf wijkt voor druk (=halthouden) of gewoon doordenderd, of het dier al veel kilometers aan de hand heeft gemaakt, enz. enz. Ik wil morgen proberen voor het eerst even een stukje los op Luna "echt" naar buiten te gaan. Ik heb twee keer even gestapt in de bak (rem krijgt een dikke 10, voorwaarts een 7,5, sturen een 7, dus dat zit allemaal wel goed) Als ze iets niet snapt/niet wil gaat ze achteruit of stomweg met haar voorbeen slaan, dus dat vind ik ook niet echt gevaarlijk. Het stukje wat we morgen doen heeft ze al minstens 20 keer gelopen, ze is zelfverzekerd genoeg, loopt ook wel eens stukken voor mij uit bijv., er gaat een ervaren paardje mee, en het belangrijkste, mocht ze gek doen, ik sta er zo naast, zonder zadel glij ik zo van 1.45m hoog naar de grond
Ik denk niet dat het meer toegevoegde waarde gaat hebben als we eerst nog langer in de bak blijven rondstappen, beetje geestdodend gezien ik geestelijk en lichamelijk nog niet teveel wil vragen. Dat ik erop ga zitten is voorlopig wel genoeg belasting. Kom je van het voorjaar/zomer met Patrick mee deze kant op om te rijden?
Kan je gelijk Odjus ontmoeten
Die is leuk hoor 
Enne, over die prijs, Diaz die heeft jou ongeveer evenveel gekost dan waarvoor ze als veulen is verkocht, das ook zeer zeldzaam, haha. Jouw kleine knulletje heeft echt lieve oogjes
Wat verwacht de eigenaresse dan precies van onderhoud van de rijbak? Ik bedoel, mest opruimen is vanzelfsprekend lijkt me, kleine moeite. Slepen, gebeurd dat niet met een trekker? Zoniet, gewoon Diaz voor een sleep beleren
Kinderachtig van dat voeren. Moet het voer persee in een hooinet? Geen Haybar oid toegestaan? Je kan het namelijk ook zien als dat zij voert als de eigenaar het klaar zet, maar dan vind ik als er alleen staat dat zij voert dat wel erg onduidelijk... Water geven in de paddock, tuinslang leggen? Of hoe anders? Misschien is zo'n waterzak voor in een kruiwagen een idee? Waarom moet dat een uur duren? Ik snap dat je baalt als dit van te voren niet duidelijk was. Verder weet ik niet zo goed wat te doen. Ik ben zelf heel anders, op de wei waar ik eerder stond was de staleigenaresse ook wel eens wat slordig met water bijvullen of wat laat met voeren. Dan deed ik het gewoon zelf, ff een sms'je sturen dat ik het al had gedaan en geregeld. Verder was ze supergoed voor de paarden hoor. Maar ik zou niet gaan verhuizen met Diaz als ik jou was, ze is al zo vaak verhuisd. Confronteer haar met het stalcontract en eis anders vermindering van de prijs. En kom op, wat is zes paarden, wat is haar reden om het werk nu op anderen af te schuiven? Als ze haar poot stijf houdt, kan je dan niet regelen met je stalgenootjes dat iedereen alle taken een dag in de week doet? En misschien kan die dag dan je mannetje mee om te helpen? Alsnog een hele fijne vakantie! Geniet ervan 

Ik dacht zelf dat ze misschien hengstig is/moet worden? Maar het kan ook wel van het hooi komen hoor. Struikelen wrs van het niet doorlopen, daar zou ik me als ik jou was niet te druk om maken. Hopelijk snel beter hooi!
. Slaan helpt idd niet, een paard voor je laten werken, nee, dan kom je jezelf heel hard tegen uiteindelijk. Een paard moet met je willen werken, en dat is verdomde lastig, neem vooral de tijd, doe niks tegen je zin in, maar als je A zegt (dus je gaat rijden), ook B zeggen, hoe vervelend hij ook is. Volgende keer, King niet meer op stal zetten als hij aan het stieren is, ga dan desnoods longeren of laat Frank hem vasthouden tijdens het stappen. Nu heeft hij geleerd dat als hij gaat stieren hij naar stal mag uiteindelijk, dat is niet de bedoeling natuurlijk... Ik herken het gevoel, zo zat ik op de heide naast Thigor afgelopen voorjaar, niet wetend wat te doen, hij wou alleen maar hard (en niet over het pad)... Ik heb toen uiteindelijk een stapje terug gegaan, alleen maar gaan grondwerken en later longeren. Geen grenzen meer opzoeken, alleen doen wat wel goed ging, en dan weer opbouwen, alle kleine foutjes eruit halen. Toen hij te longeren was met een pink gaan longeren met zadel, en daarna met een bijrijdster erop, daarna los met mij ernaast, en zo uitbouwen. Helaas niet af kunnen maken omdat hij verkocht werd, maar het heeft wel heel erg geholpen. Misschien kan je het rijden voorlopig aan je bijrijdster over laten? Dan kan zij hem even wat opnieuw programmeren
Met de sokkenrit hou ik hem wel gewoon aan het touwtje, Een roodbont-behaard-sokken-monster
heeft mij wel enigzins geleerd hoe je een paard aan de hand bij je moet houden... (Bang van de zweep alleen tijdens het rijden kan zeker wel, nare ervaring in het verleden misschien?)
te vragen, voor een wat groenere merrie, wat jonger maar minder mooi type, betaal je ook al gauw 3850,-... Ik snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die daar nog in trappen
(van bijna ieder paard valt wel iets leuks te maken, maar voor deze prijs mag je toch een mooi type, mooie leeftijd en netjes beleerde merrie verwachten). In Limburg zit een stal die ook paarden voor die prijs (of hoger) verkoopt, maar, die leveren ook echt keurige paarden, en vooral keurige service. Daar vind ik dat ze een goede naam hebben opgebouwd en die prijzen kunnen vragen. Als particulier zijnde heb je meestal die goede/slechte naam niet, voor de koper dus maar afwachten/keuren op eigen kosten, daarom vind ik dat je als particulier nooit zulke hoge prijzen kan vragen. Luna heeft mij al bolletje wol van bijna 2 1500,- gekost, bij ophalen vertelde de eigenaresse dat ze niet meer naar de smid was geweest, wat we hadden afgesproken, toen kreeg ik 100 euro terug 
Dusse, wanneer kom je? 

Anders wil ik je zadel ook wel komen testen, of anders je merrie, of Britta daar een beetje leuke dingen mee heeft gedaan
Hoe ging de verhuizing?
Hoe is het met Cloof? Beetje braaf? Oh, lees het al, super zeg! Zo tuigloos! 
Nu heeft Misty geen pijn meer...
Belangrijkste is een halster met touw. En een reservesetje is ook altijd handig. Een emmer voor voer of water of sokken/staart wassen? Een paar bostels is ook altijd wel fijn. Ga je gelijk beginnen met haar beleren? Dan misschien ook een longeerzweep + longeerlijn. De rest komt in de loop van de tijd allemaal wel, doe maar rustig aan, nieuwe spulletjes kopen is veel te leuk, zonde om alles in een keer te doen
Exzeemdeken, die krengen zijn erg duur, waar Luna eerst stond had een merrie eczeem, deken was behoorlijk snel kapot, en geen reserve, weg maantjes (en Luna was haar levende schuurpaal
), dus een reservedeken (2e handsje) is misschien ook wel fijn. Als het geen zin heeft kan je ze altijd weer verkopen.
Dat is dus iets waar ik de meerwaarde echt niet van in zie

Had nog een berichtje van Caro, ze wou wandelen met Odjus en rijden met Mel, dus dan gaan we gewoon twee keer. Als ik voor de eerste ronde op tijd ben neem ik Diablo wel mee, en zoniet, mogen jullie lekker samen met de krukkendames op stap en moet je maar kijken of je dan daarna nog mee gaat met Flynn
Zondag wordt m niet voor mij, werken tot 03u en weer 15u beginnen vraagt om een goede nacht.
Was begonnen met bijlezen, gaan slapen, en nu is de slaap vervlogen. Beetje balen, maar ieder nadeel heeft zijn voordeel. Behalve dat ik nu weer bij ben had iknamelijk een helder moment zonet; dat morgen toch maar wat langer in bed blijf
. Vroeg eruit klinkt leuk, maar ik moet wel door tot 04u, dus de dag moet niet té lang worden. Ik ben dus (hopelijk) rond half twaalf op stal. Kan ik dan mooi stalletje doen en met de paardjes bezig.
De koeien onderweg deden haar even grote ogen opzetten, maar verder keurig. Vlak langs een rijdende tractor moeten was ff pittig doorstappen, maar mij voorbij deed ze niet
In draf ook geen inhaalacties meer, keurig paard
Wie had dat ooit gedacht? Een jaar geleden ging ze nog zo (http://www.youtube.com/watch?v=bvMAo4Yq ... re=related) tekeer als ik ook maar dacht aan een stap buiten het erf zetten met haar. En vandaag ging het zo:
(Geluid mag uit trouwens hoor
)
. Dus tijdens het grondwerken de afgelopen keren er wat aandacht aan besteed, erover heen hangen als ik op de grond sta, naast hem op en neer springen. Het ging vandaag allemaal super dus ik ben er maar weer overheen gaan hangen, volle gewicht, ik had de neiging om te gaan zitten, zo braaf was ie! Alleen maar omkijken, maar verder geen stap verzetten. Paar keer herhaald aan beide kanten, ging super! Dus Carolien, volgende keer dan ga ik zitten. Als ik iemand heb om hem vast te houden, want hij kent niks van lange lijnen dus ik gok zo als ik ga zitten dat hij wel aan de wandel gaat, en tja, kom er dan maar weer eens af. (Zou niet de eerste keer zijn dat ik zo letterlijk vastgehouden wordt op t paard
)
Dan komt ze een heel stuk dichterbij te staan en komt ze waarschijnlijk bij een ander bokt tinkertje (mits ze elkaar de koppen niet inslaan)
Voor mij dan echt ideale stalling sfeer is daar ook veel gezelliger gezien er meerdere mensen staan hele aardig boer en mijn meisje kan lekker veel buiten staan
Luna

Pfff maar hele dag thuis zitten trek ik ook niet, zou eventueel naar werk kunnen gaan om daar te rijden dat is namelijk nog wel te doen en kost heen en terug bij elkaar 2 euro dat heb ik nog wel ergens onder de bank liggen.
Wat niet wegneemt dat het gewoon heel erg vervelend is als het niet lekker loopt . Maar om het nou oneerlijk te noemen....
kun je hem gewoon een keer proberen. Je mag hem ook wel testen op Jessie maar die is momenteel niet representatief
Of je moet gewoon willen sturen in stap, dat kan en mag altijd.
Maargoed, dat is tussen student en oduers, en daar heeft IB groep (DUO?) of de regering niks mee te maken. 
Dus eh, zo happy moet je er ook weer niet mee zijn, er zit veel rente op. Bij mij liep ales anders dan geplant en nu baal ik ervan dat ik zoveel stufie keeg, ik had er liever wat harder bij gewerkt en mijn eigen centen erin gestopt
)
Of gewoon haar nat maken, en tadaa! Handig hé, zo'n natuurlijke krullen
Het irritante is dat mijn frou telkens wel gaat krullen..
Maar waarschijnlijk dan een andere DA dan die wat we nu hebben.. De laatste keer dat we vroegen achter mijt, keek ie gewoon even en gaf ons gewoon direct een product mee.. Geen afschraapsel etc genomen.. En hij zei dat ze geen mijt zou gehad hebben, nou, ik heb wel korsten gezien in der sokken
(Is al behandelt geweest, moet binnenkort nog eens)