[TI] [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juulxx

Re: [HK] LGVIII - Harig en bont, draven we topic 3 samen rond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:29

wauw dat zijn zeker mooie fotos! <3

ik dacht vandaag van goh laat ik ook maar weer is een paar fototjes laten maken! (just for fun)
Afbeelding

Afbeelding

en dan trek ik er nog even een gekke bek bij!
Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:45

Kleine ukkie is ze naast jou

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:52

gekke bek valt wel mee hoor.mooie pics!
helaas zijn de foto's van afgelopen zaterdag niet zo mooi,vindt ik zelf.die van de bijrijder erop wel,maar die post ik liever niet omdat ik niet weet of ze dat goed vindt.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:41

en toch is ze 1,57 XD
kijk tot ik nou 1,80 ben... tsjaa XD

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:42

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:27

Hier hetzelfde. Ook druk druk. Dan maar even prioriteiten stellen

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:47

mooie tinker :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:48

Lailaa schreef:
Jeetje klinkt als een drukke dag Ellie!

Heerlijk he Mira, eindelijk schoon, gaan ze rollen. :=

Gister fotoshoot gehad, heb al 1 foto;
[ Afbeelding ]

wauw, mooie foto! :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:50

Mira283 schreef:
Even een dikke ego post ik heb vanavond gesprongen met mijn meisje! En ze deed het zo goed. Ik ben een ontzettende schijtluis en dan is ze nog maar 4 ze gedroeg zich voorbeeldig! En nog een stukje buiten gedraafd op een lang stuk pad wauw ze was doodbraaf!

@Jolandaa_ Nu gedroeg ze zich wel

haha,

wel super goed van je. weer een stap overwonnen. misschien heeft dana ook gewoon afleiding nodig :j

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:51

hier ook altijd tevreden over de hoefsmid. Altijd vriendelijk en ik stel altijd 100 vragen :P

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:52

zo, vanmiddag een lesje op mary gereden :D
ik heb 2 jaar niet op een ander paard gereden en moest enorm wennen aan haar tempo en bewegingen.

Die vond het allemaal prima. veulen op stal, geen probleem.
Even voorzichtig gedaan. Dana is namelijk van commando voet en geeft voet, gooi 't zadel erop en singel aan.. Mary gaat tegendrukken op de grond, schrikt nog van onverwachte bewegingen en aansingelen doe ik heel rustig. Ik weet dat ze kon slaan naar haar buik.

Toen erop. was totaal niet bang, maar man, alles is klein :')
ze is korter, kleiner en ieler. Ik ben redelijk lang en dus kiep nogal snel omdat zij zo klein was.
Heel voorwaarts, kent nog geen halt. Alleen stap en draf gedaan. Toch zweepje erbij omdat ze in de hoek bij de uitgang stil wilt staan. beugels scheelt gewoon een gaatje korter omdat ze zo ielig is.
Wel fijn gereden. :j Wel echt wennen en weer een stap in de goede richting voor mij qua vertrouwen.

Daarna op Dana en dan is de commando voet wel fijn :') vervolgens niet zo super gereden. bak is enorm zwaar en dana trekt dit niet. Ik verlang te veel van haar. Wel lekker geknuffeld.

Al met al een fijne dag gehad. 2 paarden was pittig. Het is niet te vergelijken.
Dana, stabiel, traag, betrouwbaar.
Mary, instabiel, voorwaarts, nog onwennig.

mary is overigs wel bezweet maar niet buiten adem, dana pompt met het uitstappen enorm.
Volgende week vrijdag weer een lesje.
Mary geeft enorm veel energie aan haar veulen, heeft natuurlijk nog geen bespiering en amper conditie. Wil haar niet te veel inspannen dus rustig aan en alleen met les erop :)

wat vinden jullie van mijn lengte?
Afbeelding

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:30

Kan nog best vind ik!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:58

Kan prima! Ik rij soms ook op een haflinger van 1,45 zelf ben ik 1,70 staat niet heel erg raar. Zondag komt het stockzadel woensdag wou niet dus hopen dat het past!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 22:38

Heb straks foto's van Dana zitten te kijken 2 jaar geleden .
Voor mn gevoel klopt t niet. Ze kon toen wel drie kwartier lopen en nu is 30 min al veel. Paard is 5..
Heel braaf en nuchter maar zo sloom.
Voor mijn gevoel klopt het niet. Heb t kenbaar gemaakt maar t licht aan Dana zelf..
Ze was toen ook niet echt super voorwaarts maar kon wel langer lopen. Heb ik haar verknald.
Ze reageert totaal niet op mn hulpen. Met 1 hand teugels en 1 hand zweep maakt niet uit. Ze zal 2 stappen versnellen en dat was het.. Kwartje valt laat, snapt ze het niet , verpest of iets anders of zit het er gewoon niet in.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:41

Ik lees al een tijdje mee. Leuke (veulen) foto's komen er voorbij! Poeh schrikken van het ongeluk, gaat het ondertussen weer goed met jullie @hetlevenwint? Fijn dat Jack thuis is! Alsan afgespeend, gezellig samen met paps op de wei! Puberende paardjes, even doorbijten Mira. Gelukkig gaat dat vanzelf weer over, succes met de opvoeding in ieder geval!
@Jolandaa, het past volgens mij nog best hoor. Ik weet niet of het wel of niet in Dana zit. Ik weet wel dat mijn pony bij tijd en wijle ook erg sloom is, maar als ik dan de overgangen en versnellen en vertragen binnen de gangen oefen, het zichzelf wel oplost. Maar nu is hij over het algemeen wel erg voorwaarts. Als je lekker buiten rijdt, hoe is het dan?

Dit weekend een heleboel familie van Aranka gezien en de fokster van haar gevonden. Erg leuk! Ik ben Quint aan het afspenen nu, alleen breekt hij overal (bijna, ik durf het er niet op te wagen) uit. Nu staat hij noodgedwongen op stal, verschrikkelijk vind ik, maar hij houdt zich goed. Ik denk dat ik Aranka tijdelijk naar oude buren van ons breng zodat zij daarbij 2 andere merries op de wei kan en Quint hopelijk snel met mijn andere pony kan staan. Denken jullie dat Aranka veel last van de verandering zal hebben als ze én haar veulen kwijt is, én in een andere omgeving komt te staan, met andere pony's voor een maand of 2? Tegen die tijd hoop ik dat Quint met een ander veulen de wei op kan bij ons, mits hij niet verkocht is. Hij is echt groot aan het worden, hij is de 1.30m volgens mij al voorbij.

En dan nog een vraagje. Voor de winter: scheren jullie de Tinkers? Laten jullie ze gewoon zonder of met deken staan? En dan hoeveel gram? Ik wil Aranka liever niet scheren, maar wat minder haar dan toen ze in februari aankwam, is met rijden denk ik wel prettig. Ik kreeg in de ruitersport zaak het advies om de hele winter een dunne deken op te doen, van 100/150 gram. Is dat wat?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:51

Mijne krijgt een jachtpatroon. dit houd in voor de helft..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:07

Joanne: Bedoelde de mevr van de ruitersportzaak dat je de haren 'tegenhoud' door een dunne deken op te doen? Dit werkt namelijk niet. Dan kan je altijd kiezen voor de helft te scheren of wat langer te wachten tot ze droog zijn.

Mary is een leuke tinker, ik vind je lengte prima kunnen :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:15

Ik scheer de mijne niet maar hoop stiekem dat hij ook wat minder winter vacht ontwikkeld dan vorig jaar.... terug beetje als 2jaar geleden dat was ideaal van winter vacht. Ga mijne in december/januari vitamine's bijvoeren denk ik dat die wat makkelijker uit zijn winter vacht komt. Mengeling dan van vitamine korrel + gewone korrel (recreatie en spul wat goed is voor de vertering) en lijnzaad af en toe een handje (gekookt maar in zak vorm al) :).

Verder ga ik zijn vacht niet tegen houden om te komen maar ga ik dus wel helpen er sneller van af te raken :). Moet enkel nog uit denken hoe aan die korrel te komen want dichtste verdeler zit in Limburg en ik in West- Vlaanderen ...

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:15

@juul, krijgt ze dan ook nog een deken op?

@siemxfunny, ik denk idd dat ze dat bedoelde. Goed om te weten dat het niet werkt. Bedenk me nu dat mijn buurmeisje dit wel op deze manier doet met Duitse rijpaard en het schijnt haar wel goed te bevallen.

Ben zelf ook niet zo'n voorstander van dekens e.d. maar ik weet van mijn Shetlander dat daar niet mee te rijden viel als hij zijn wintervacht had, aan het einde van de straat was hij al nat. Het duurde ook echt een dag voordat hij droog was, soms nog wel langer. Aranka zat volgens mij zelfs nog dikker in de vacht dan hij, vandaar dat ik er over na aan het denken was. Bedankt voor de reacties!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:17

Beste manier om haar tegen te houden is zorgen dat je tijdregelaar hebt op verlichting in de stal, 's avond rond 22.00 uur uit en 's ochtend rond 07.00 uur aan.
Maar hier gaat gewoon scheerapparaat erover, heb het reeds al gedeeltelijk gedaan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:24

Ik ben een beetje angstig om weer te scheren. Ivm een loszittend achterbeen bij Jaron. Dus dat word sederen ;) en ik moet er wel iemand bij hebben die zn achterbeen in de gaten houdt als ik onder zn buik doorga

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 12:26

Hier ga ik Tinky ook waarschijnlijk terug onder een deken zetten. Ongv van 100gram. Niet geheel om de wintervacht tegen te gaan, maar puur voor het gemak. Tinky was toen véél sneller uit haar vacht en bleef gewoon droog en netjes onder de deken. Vorige winter eens zonder iets gedaan, maar als ik wou rijden moest ik 2u borstelen en dat is niet te doen :n Zeker aangezien het in de winter zo snel donker is en ik graag eens na school ook eens een ritje zou willen maken.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:27

Gewoon sederen. Ik gooi die van mij op tijd dekens op

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:07

Ik doe zonder dekens kan wel zijn dat ik dun regendek koop maar een ongevoerde dan meer voor het gemak om proper paard te hebben dan wat anders. Maar als ik de stal in orde krijg deze winter dan hoogst waarschijnlijk niet...hangt beetje van die stal af door dat ongeluk achterstand daar mee spijtig genoeg. Ga zeker proberen zijn paddock goed te krijgen. Dan eventueel in een weekend nog die stal proberen goed te krijgen...

Paddock zo:

Geul volledig rond van 30/40cm diep vol met stenen < daar trein bilzen op dan in de uitloop zelf grof zand tot de hoogte of bijna hoogste van die trein bilzen (dik hout) en dan heel eventueel nog een laag fijn zand boven op. :)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:57

Joanne: Ja ze krijgt dan een deken op;)