[TI] Insuline resistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:21

Heel duidelijk Esther en ook cushing! blijkt vooral op te treden bij paarden die gedurende hun leven eigenlijk iets te zwaar zijn geweest, vaker bij merries en dan ook nog vaak bij sobere paardenrassen (die weinig nodig hebben en dus makkelijk structureel te veel binnenkrijgen).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:49

Heb het artikel gelezen, het product dat ze getest hebben is een vloeibaar product dat Hormonise heet. Dus niet de gedroogde variant waar het in de testresultaten in Engeland en USA juist om gaat. Die malen namelijk de chaste berry (=gedroogde bes) tot een poeder, net als provarium breeding is.

The manufacturer’s recommended dose of Vitex agnus castus Extract was administered
throughout the trial; details on the active ingredient(s) and concentration in the extract were not
available.

The authors thank Emerald Valley Botanicals for providing Hormonise®.

http://equinatural.com/testimonials
Hier zie je het product en het is vloeibaar.

De resultaten van mensen die juist effect geboekt hebben in Engeland e.a hebben het altijd over de gedroogde vorm. Dit zal ook best helpen, maar ik had inderdaad dan liever de gedroogde gemalen variant (= min of meer "kruid" dan wel poeder) onderzocht gehad omdat dat veel dichter bij het oorspronkelijke besje ligt.

Als ik zin en tijd heb zal ik die artikelen uit mijn map weer eens napluizen en kijken of ik ze terug kan googelen.

Dit verhaal is o.a een van de dingen die ik vroeger tegenkwam maar dan op andere site.
http://www.allabouthorses.com/horse-hea ... -cure.html

Het grappige is dat in dit verhaal het product Hormonize wordt aangehaald als niet goed omdat het een tinctuur zou zijn, dat wist ik niet eens meer..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:59

Het maakt niet uit in het onderzoek natuurlijk of het wel of niet vloeibaar is ( ik had ook harmomise opgezocht) het gaat om het wetenschappelijk bewijs of het werkt bij paarden en Cushing, om de werkzame stoffen dus. Of het nu een poeder is of een extract maakt de werkzame stof niet ineens spinazie.
Duidelijk is wel dat er een werkzame stof is, die helaas de klachten verergert en de Cushing paarden zieker werden op een paard na van de testgroep.

Belangrijk is bij wetenschappelijk onderzoek dat het na te doen is en er dus regels zijn. ( het onderzoek moet te reproduceren zijn) In dit onderzoek waren de regels dat de paarden Cushing hadden.
Misschien zou de uitkomst anders zijn als paarden EMS/IR hebben, wie zal het zeggen. Daar zijn mij geen onderzoeken van bekend die zijn te reproduceren. Wel natuurlijk verkopers die claimen dat het werkt, en bewezen is wel degelijk dat Vitex werkzame stoffen bevat, anders zouden de paarden niet zieker geworden zijn.

En Fargo ik wil je best gelijk geven hoor, ik ben altijd bereid om dingen bij te stellen als ik er duidelijk onderbouwde bewijzen zijn. Ik geloof namelijk wel dat Vitex op hormonen werkt, maar ook dat het afhankelijk is van de oorzaak.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:22

Ja in dit onderzoek, maar hierbij is wel de vloeibare variant gebruikt waarbij totaal onduidelijk is hoeveel werkzame stoffen er per dosis wordt gebruikt. En de grondregel voor een zinnig onderzoek is als je een werkzame stof wilt testen dat je dan in ieder geval weet hoeveel je van die werkzame stof aan het testen bent. En we weten ook niet wat er verder nog in dit Hormonise aanwezig is dat ook op de paarden inwerkt natuurlijk

Eerst heb je het heel goed over altijd kijken naar individuele paarden en kijken naar situaties en wat bij wie helpt en nu staar je je blind op 1 onderzoek dat een of ander kxtproduct neemt in plaats van the real thing. Terwijl er over de wereld en in VS en Engeland honderden paarden volgens hun eigenaren en dierenartsen opknappen doordat ze chasteberry krijgen.
En dan kies je ervoor om een bijzonder discutabel onderzoek te volgen. Prima, maar mij overtuig je zeker niet, maar dat maakt niet uit ;) :o

Ik vond het een beetje jammer en zonde dat je dit ook op een site zet alsof dit de absolute waarheid is want dit kan mensen en paarden die veel baat hebben of kunnen hebben bij provarium breeding afschrikken. DAT vind ik nou zonde. Dit artikel is een omstreden artikel/onderzoek onder cushing paarden eigenaren en hun dierenartsen juist omdat het niet over the real thing gaat. Terwijl er genoeg medische sites en artikelen en ervaringen van eigenaren met cushing paarden zijn die aangeven dat er bekend is dat chaste berry paarden onwijs kan helpen zeker in de beginfases van cushing.

Ik zie dat je je bericht een beetje aangepast hebt.. Ik zou gewoon zo graag een echt onderzoek zien naar de droge variant, 2 jaar terug zou er ook in Engeland een uitgebreid onderzoek zijn waaraan mensen mee konden doen, maar daar heb ik later niets meer van gezien. En ik denk dat je bij dit soort ziekten toch ook heel goed moet kijken naar de ervaringen van eigenaren en hun paarden, want daar kunnen we volgens mij toch veel van leren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:29

Nog een interessant artikel over dingen die je kunt doen bij IR en Cushing etc, zonder dat er medicijnen echt genoemd worden.
http://www.harmanyequine.com/laminitis.stm

Veel van de dingen geef ik inmiddels al. MSM bijvoorbeeld ;-)

Dit vind ik ook een fijn artikel waarin heel veel duidelijk wordt uitgelegd over cushing maar ook over IR!! ,

http://www.horsechannel.com/horse-healt ... 24321.aspx

waarin overigens ook nog het volgende gemeld wordt :o

Diet is gaining significance in the management of Cushing’s disease. Antioxidants, such as vitamins E and C, could play a role in helping to support Cushing’s horses. Chasteberry (Vitex agnus castus) is emerging as an organic source of dopamine stimulation; while it hasn’t completely stood up to the rigors of scientific testing, many researchers are still looking into it as a source of treatment for equine Cushing’s disease.
Laatst bijgewerkt door fargo op 27-03-09 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:40

???????????????????????????????????????????????????????

Dit onderzoek is gepubliceerd in een wetenschappelijk blad. De websites die het verkopen hebben niet gepubliceerd natuurlijk wel gepubliceerd voor hun handel. Aan ieder de keuze om er mee te doen wat ze willen.
Het is erg belangrijk dat iedereen kan controleren waar de informatie vandaan komt. Het meest belangrijk is de juiste diagnose die wordt gesteld door de dierenarts en niet via internet. Voor mijn paard is dat geen Vitex. Ik ben niet gek.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:46

Dit onderzoek onderzoekt met name een product en niet één actieve stof. En dat is wel degelijk de internationale kritiek op dit artikel. Maar laten we maar over dit onderzoek ophouden.
Het feit dat een onderzoek gepubliceerd wordt betekent niet dat er geen kanttekeningen bij kunnen worden geplaatst.

Ik geloof de honderden eigenaren met hun cushing paarden, de vele artsen en mijn eigen ervaringen met chaste berry en mijn DA die hier ook achter staat. Als het nou een supergrondig onderzoek was en er waren geen andere positieve ervaringen over de hele wereld, ja dan..

Welterusten :z :Z :evaw:

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 02:21

Je trekt het uiit de context, het gaat om vitex en de werkzame stoffen. Ik zou erg graag de internationale kritiek zien. of is het van horen zeggen?
Wetenschappelijk onderzoek is niet nodig zodat je objectieve te controleren gegevens krijgt? Is dat wat je zegt of begrijp ik je verkeerd?
Mijn dierenarts staat er achter trouwens om geen vitex te geven en alles te controleren op pub med en te kijken of het door wetenschappelijk bewijs wordt gesteund ( gelukkig heb ik door mijn werk ook toegang tot bepaalde wetenschappelijke bronnen of kan ze opvragen)
Ik ga ook slapen en denk er even over of ik verder kennis wil delen en eventueel een helder artikel wil gaan schrijven voor de Wiki hier over wat nu EMS/IR of Cushing is.
Voor mij is altijd belangrijk objectieve waarneming en gegevens gesteund door wetenschappelijk onderzoek.
Ik kijk wel even of ik nog wil reageren hier.
Met name wil ik graag dat de mensen met EMS/IR paarden verder kunnen, daar is deze discussie voor.
Gelukkig zijn er goede resultaten gezien door afvallen!!!!

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:47

even wat praktische beschouwingen, wat kun je als nog niet zoveel wetende (je bent er gewoon nog niet aan toegekomen!)mens, met onze doordraverij, want ook tug doet hier af en toe behoorlijk aan mee, waarom, ook ik wil nog meer weten, net als iedereen hier denk ik. alleen is het niet mijn doel om mensen af te laten haken, doordat de berg info te groot wordt om nog even snel naast je andere bezigheden in je hoofd te stoppen.

je mogelijkheid om info te verzamelen wordt door de praktische dingen als tijd en ook geld bepaald, ook andere handige hulpmiddelen als taalkennis en definitie's opzoeken, begrijpen en toe kunnen passen, vragen om tijd.

een beperkt aantal mensen is wat verder gekomen, zo ver dat je van de feiten, je aandacht gaat verplaatsen naar dingetjes die nog een belofte zijn, die veelbelovende dingetjes leveren veel twijfel op, je gaat een mening vormen(nog een beetje los, er is alleen beloofd dat het misschien kan)soms moet je na de volgende berg info, je mening bijstellen, soms komt de belofte niet uit.

het kan je ook op het punt brengen dat je moet besluiten dat het voor dat ene paard waar jij zelf wat mee moet doen, niet genoeg nut heeft of zelfs doordat dat ene paard iets te veel apart is van de rest en daardoor misschien zelfs nadeel heeft als je met een middel doorgaat of gaat
uitproberen.

misschien is het een optie om op dit moment onze doordraverij ipv op dit topic, even te verplaatsen naar een andere manier bijv. email of pb. en dan is te kijken of we uit onze gezamelijke kennis en vaardigheden een wat beter, voor iedereen te volgen verhaal kunnen maken.

ik vind het zeker boeiend genoeg om mee door te gaan (dat is hierbij mijn voordeel), dus even man en paard noemen estherhegt en fargo jullie nodig is hierbij speciaal uit om over het bovenstaande na te denken en hoe we dat uitvoeren, de info van jullie is voor mij zeer welkom.
het is alleen nog te veel aan of 1 paard op te hangen (geen kritiekpunt opzich), dat van jullie en nog niet op een praktische schaal naar de andere bokt-paarden te vertalen. (die mij wel degelijk ook van bruikbare info en zoektermen voorzien.

laat maar eens weten wat jullie hierover denken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:51

Ik heb er niet zo'n zin in om er een welles of nietes spelletje van te maken. Paarden zijn individuen en er zijn meerdere aanpakken van de ziekte cushing. Ik heb daar veel over gelezen en opgezocht. Esther doet dit sinds kort ook. Allemaal prima.
Net als aanpakken bij kanker of bij allergieëen zijn oplossingen niet altijd universeel toepasbaar in de zin van dat het bij het ene paard meer effect zal hebben als bij de ander.

Het mooie/aparte is namelijk dat bijvoorbeeld pergolide in zijn eerste tijd dodelijke slachtoffers heeft gegeven door vreselijke overdoseringen. Maar in de juiste dosering is het een supergoed middel is gebleken dat over het algemeen bij de meeste paarden een super resultaat geeft in de praktijk. Als iedereen nu zou zeggen oh er gaan/gingen paarden dood aan pergolide of ze crashten door hoefbevangenheid (wat in het vroege begin daadwerkelijk is gebeurd!!) zonder te kijken naar de werkelijke omstandigheden dan zou dat kortzichtig zijn.

In bovenstaand onderzoek is een Merk getest, niet een werkzame stof dat bij die individuele paarden in het onderzoek niet geweldig aansloeg.

In het onderzoek zelf wordt zelfs aangedragen dat de concentratie etc niet bekend is en ook niet welke andere stoffen er in zitten. En dat er vervolgonderzoek moet komen naar de pure chasteberry om echte conclusies te kunnen trekken. Dit wordt dan hier wel doorgetrokken naar de conclusie om chasteberry niet te gebruiken, terwijl er inmiddels honderden individuele paarden en dierenartsen resultaten zien in de praktijk. De conclusies van het onderzoek doorvoeren zou in dit geval weer net zo kortzichtig zijn als het niet geloven in pergolide. Chaste berry is een natuurlijke stof met dezelfde werking als pergolide. En een eigenaar van een paard moet (in overleg met DA) zelf uitproberen wat er bij zijn paard het beste werkt.
Er zijn bijv ook veel paarden die geen pergolide willen eten (in VS zijn er heel veel vormen van pergolide, poeder, pil en ook vloeibaar), dan ben je toch weer aan de chasteberry overgeleverd als natuurlijke tegenhanger van de pergolide. Bovendien heeft pergolide weer bijwerkingen waar sommige mensen bang voor zijn.

Keuzes, keuzes, keuzes.. Kijk naar je paard, informeer je bij andere eigenaren, kijk naar ervaringen, overleg met je DA en help je paard zo goed als je kan met de info die beschikbaar is.

En ik bewaar niet ieder artikel dat ik lees, ik heb een bijzonder goed geheugen en voel me ook gewoon een beetje aangevallen als ik dingen MOET gaan onderbouwen met bewijzen. Ik ga niet een potje zitten liegen, het gaat mij om het verbeteren van de levensomstandigheden en lengte van leven van cushing paarden en ik probeer gewoon die kennis te delen.

En anders ga ik gewoon lekker terug naar het cushing topic :D ;) om mensen én paarden te helpen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:45

ik vind het allemaal reuze interessant om alles te lezen ...alleen ik persoonlijk kan er op het moment niet zoveel mee...het is voor mij TEveel info :o ....ik sla alle linkjes wel op en ga die dan later eens goed uitpluizen, maar ik kan heel moeilijk veel informatie in 1 keer in mijn hoofd opslaan en onthouden :o (wegens al 8 jaar chronische ziekte van mijzelf...)
ik sta nog helemaal aan het begin van de IR met Blaze en ik ben nog steeds bezig goed te begrijpen wat IR nu precies is en wat het inhoudt :o
voor mij duizelt het allemaal nogal %) %)
en heb nogal moeite alles te begrijpen...helaas

EstherHegt

Re: Insuline resistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:39

Mij lijkt het een prima idee om per PB te discussieren over de werkzame stoffen en wat een goed wetenschappelijk onderbouwd artikel is en ook in zijn verband wordt gelaten en niet door een persoonlijke mening wordt vervuild. En wat van vanuit een commerciële website wordt beweerd. Uiteindelijk gaat het er om dat je de juiste keuze kunt maken.
Voor nu in dit topic lijkt het me erg handig de verschillen EMS/IR en Cushing helder zien te maken, met name de juiste diagnose is natuurlijk erg belangrijk zeker als het om het gebruik van medicatie gaat. Medicatie maar niet verder over hebben lijkt me maar de verschillen en de termen duidelijk krijgen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:08

wat ik me ook afvraag is of de IR bij Blaze misschien een gevolg kan zijn van wat hij de afgelopen 2,5 jaar heeft meegemaakt?????

de eerste 1,5 jaar heeft hij 8 x behoorlijk zware koliek gehad en een aantal keren dat ie er tegenaan zat....dus heeft de spijsvertering ook flink wat te verduren gekregen en lijkt mij dat hij dan ook nooit niet optimaal is geweest?

en vanaf vorig jaar december zijn we bezig geweest met een zeer ernstige leverontsteking /leverbeschadiging (wegens JKK vergiftiging) en een zeer slecht functionerende blinde darm
zijn lijf heeft dus al die 2,5 jaar en zeker het afgelopen jaar enorm veel te verduren gehad

en nu het eindelijk beter met hem ging en de lever weer goed was (leverwaarde is sinds ca 5 maanden weer normaal en bij laarakker meetten ze een paar weken geleden dat de lever weer goed functioneerde......de blinde darm was nog niet helemaal goed.....)
spijsvertering blijft ook nog steeds niet in orde.....papperige mest - zurige lucht
nu ineens komt dan de IR op de proppen....

misschien heeft hij er gewoon aanleg voor en had hij zowiezo IR gekregen , maar ik vind het wel toevallig dat het nu opspeelt?
het lijkt mij dan meer een gevolg van alle ellende die het lichaam te verduren heeft gehad.....daar moet je toch gewoon haast wel iets aan overhouden???

is IR ook leeftijd gebonden of komt het op elke leeftijd voor?

en wat is nu eigenlijk precies het verschil tussen IR en EMS? :o :o (het zal al vast wel uitgelegd zijn hier in het topic, maar kan iemand het in makkelijke begrijpelijke taal nog eens uitleggen :o )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:12

Het punt is juist dat ik geen persoonlijke mening zit te verkondigen maar ervaringen die wereldwijd door de jaren heen zijn opgedaan. Jij leest kennelijk niet wat ik aan toelichtingen en artikelen stuur.

En ook commerciële sites halen hun kennis bij artsen en onderzoeken. Er zijn zat dingen in de wereld die effect hebben maar waarbij het niet of nog niet wetenschappelijk bewezen is denk aan arnica e.a.
Veel plezier verder, no hard feelings maar hier heb ik geen zin in. Ik voeg graag iets toe op basis van opgedane kennis, maar om dat dan als "persoonlijke mening" afgedaan zien worden gaat mij te ver.
Have fun :Y)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:38

Nog even dit: er is wel degelijk een connectie tussen magnesium en suikerhuishouding en ook hoefbevangenheid. Sterker nog, veel (menselijke) diabetispatienten hebben een tekort aan magnesium. Veel cushing paarden ook dat heeft alles met de suikerhuishouding en insuline te maken namelijk.
Eleanor Kellon is heel erg bekend in cushing wereld maar ook bij behandelen hoefbevangenheid (laminitis).

http://www.naturalhorsetrim.com/Magnesium_posts.htm

Hierin zegt ze heel veel over insuline problemen maar ook over magnesium in de diverse reacties.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:20

tug doet vandaag nog veel gekker!

heb vanochtend maar eens mijn zoektermen een keer aangepast, en dat leverd nog veel andere en ook voor mij nieuwe inzichten op.

de onderzoeken naar IR, zijn eigenlijk nooit zuiver op met IR als bron van ziekte opgezocht, maar veel meer naar aanleiding van het vaak voorkomende hoefbevangenheid, eigenlijk als ik deze verslagen lees boffen jullie hier, jullie zijn bij je paarden gewoon heel vroeg gaan kijken wat er mis was, dus voor dat de algemeen genoemde en aan IR gelinkte hoefbevangenheid, jullie paarden nog meer schade kon toebrengen.

de vroegste vermelding van het hele systeem waarover dit topic draait,in een beetje samengevatte manier, is er 1 waaruit in ieder geval een beetje de na die tijd ontstane naamsverwarringen zijn te herleiden, dit rapport noemt het in het engels: The equine metabolic syndrome peripheral Cushing's syndrome, genoeg woorden die inmiddels op een of andere manier in 53 andere publicatie's van wetenschappers zijn geciteerd, ons stokpaardje is alleen nog maar insuline- resistent zijn. een onderdeeltje wat hier in dit verslag alleen nog als een voorstadium werd gezien.

hier wordt aangegeven dat er in de eerste 10 levensjaren bepalende dingen mis gaan, met als gevolg: dik worden, insuline-resistentie, meestal gevolgd door hoefbevangenheid.

na 2002 is nog veel meer onderzoek gedaan en ook wetenschappers kiezen dan een beetje naar eigen vakgebied en mening, zo komt er per publicatie niet alleen meer kennis beschikbaar, maar ook een beetje verwarring, de ene helft vindt blijkbaar de IR belangrijker en de andere de hoefbevangenheid.

voor ons in de praktijk betekent het, dat, wat we nu als beste met onze paarden voorhebben de meeste kansen op resultaat te behalen zijn uit een combi van rantsoenaanpassing en beweging, niet 1 van deze twee krijgt ergens de voorkeur het gaat steeds om het samen elkaar aanvullen.

er lopen vele onderzoeken naar extra middelen of maatregelen, maar daar komt vooral omdat het geen snoepjes zijn, maar middelen en maatregelen die ergens anders voor gebruikt worden, vaak voor mensen of hele andere dieren, ze zijn nog niet geschikt genoeg of veilig genoeg of betrouwbaar genoeg om zomaar aan een paard te geven. het is heel vervelend als zo'n middel om nu te kunnen helpen voor jouw paard er nog even niet is, maar het dat is gewoon een feit, onze voor ons nu belangrijke paarden zijn te vroeg geboren, het is iets wat je ook moet leren ervaren.

vandaag vond ik ook een artikel dat de kleinste kans op deze aandoening gezocht moet worden, in het zo nauwkeurig mogelijk in de gaten houden van wat er in een paard terecht komt, aan nadelige dingen, hun meest totaale oplossing was verbannen naar de stal, gelukkig, stond daar direct achter dat alleen al nooit meer vrije weidegang toch ook weer problemen voor welzijn en gezondheid zouden opleveren, je ontkomt dus niet aan een compromis en veel geduld.

tug is dus op dit moment ondanks alle info toch ook weer terug waar het begon, maar dat kan tijd oplossen en ondertussen verder zoeken naar praktisch uitvoerbare dingen en dingetjes, die het nu beter maken. zal morgen even proberen of ik de 7 aanbevelingen die ze geven kan vertalen, help misschien niet nu direct, maar wel een volgend paard!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:45

Even niet opgelet, en nu duizelt het mij. Met uitzondering van enkele artikelen staat er nu veel dat ik niet eens ga lezen, het lijkt af en toe wel opbieden. Als er eigenaren en paarden geholpen willen/kunnen, worden kan het beter gewoon blijven.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:52

Omdat ik het niet erg leuk vind hoe dit topic ineens verliep heb ik een samenvatting van het betreffende onderzoek vanuit de wetenschappelijke hoek gemaakt.
Ik heb nog een tweede onderzoek over Vitex en paarden gevonden, de samenvatting van de eerste de vergelijking met Vitex en Pergolide zal ik mee beginnen. Ik heb het probeem voorgelegd aan wetenschappers en ze beide onderzoeken laten lezen, van dat commentaar heb ik een samenvatting gemaakt.

Het beschrijft een experiment waarbij paarden Vitex extract toegediend
werd over een periode van twee tot zes maanden. Na die periode werd de
ACTH concentratie gemeten. ACTH is een indicatie van hoe ziek het
paard is (hoe hoger de concentratie, des te zieker het paard). Daarna
werd een ander middel (pergolide) toegediend gedurende drie of meer
maanden. De onderzoekers constateren dat het toedienen van Vitex
extract niet voor een verlaging van de ACTH concentratie zorgt en
concluderen dat Vitex extract dus niet helpt om Cushing te behandelen.
Ze raden het dus af om Vitex extract als een middel te gebruiken om
Cushing te behandelen. Pergolide hielp wel (voor alle paarden behalve
eentje), maar de onderzoekers merken wel op dat ze een hogere
pergolide dosering hebben gebruikt dan door de meeste dierenartsen
toegediend wordt.

Het tweede onderzoek maakt me duidelijk wat Fargo bedoelt, dit onderzoek staat online op deze link. Nu begrijp ik ook pas wat er aan de hand is en begrijp ik het punt van Fargo.
Lees eerst de link, daarna pas mijn samenvatting vanuit de wetenschappelijke insteek. Een ieder kan dan zijn eigen conclusies trekken.
De link http://www.laminitis.org/Vitex%20trial.html

De kanttekeningen

De amateuristische opzet van dit onderzoek doet bij mij vermoeden dat
je de resultaten niet te serieus moet nemen. Sommige paarden kregen
bijvoorbeeld medicatie voor laminitis en de dosering werd voor een
aantal paarden gedurende het onderzoek aangepast. De klinische
waarnemingen werden door de paardenhouders gedaan i.p.v. de
onderzoekers en dat kan voor een inconsequente beoordeling van de
gezondheid van de paarden zorgen. Bovendien zijn deze waarnemingen wel
erg subjectief en is er geen negatieve controle gebruikt (zieke
paarden die het middel niet toegediend kregen: misschien werden die
ook wel actiever en minder depressief in de loop van de tijd!). De
resultaten van de ACTH test zijn niet statistisch geanalyseerd, maar
laten geen verbetering zien. De auteurs beschrijven niet of the ACTH
concentraties significant lager waren na het gebruik van het Vitex
extract en bijna net zoveel paarden (12) lieten een afname van de
concentratie zien als een toename (9). Vier paarden lieten geen
verandering zien. Als je hier een statistische text op los zou laten
zou er beslist uit komen dat het toedienen van Vitex extract niets
geholpen heeft! Hetzelfde geldt voor de insuline en cortisol
resultaten. De conclusie van de auteurs is dus juist: voor zover het
m.b.v. dit onderzoek te bepalen valt, heeft het toedienen van het
Vitex extract geen effect op de variabelen (ACTH, etc.) die
gerelateerd zijn aan Cushing. De conclusie dat de paarden
minder depressief werden gaat mij daarentegen te ver, omdat dat
gedeelte van het onderzoek niet op een objectieve manier uitgevoerd is.
Er is niet duidelijk bij de foto's welk seizoen het is, zijn de paarden wel of niet geschoren. Wel zie ik op veel foto's dat de paarden zijn afgevallen, niet duidelijk is of dat door beweging is gekomen of door dieet of beiden.

Ook dit onderzoek is uitgevoerd met een extract, geen poeder.
Iedereen kan zijn eigen conclusie trekken ik hoop dat ik het in begrijpelijk Nederlands heb kunnen samenvatten. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:01

Hartstikke goed Esther, ik lees hiermee omdat ik m'n pony ook heb laten onderzoeken op Cushing en me verdiept in IR, omdat ze nogal onverklaarbaar bevangen was. En als je je eenmaal ergens in verdiept, dan wil je weten 'hoe het verder gaat' he?

Ik hoop dat jullie allemaal gewoon informatie blijven spuien hoor, heel fijn voor de meelezers.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:27

Heel interessant allemaal! Misschien hoort deze discussie alleen meer thuis in het cushing topic?

Wat een hoop (tegenstrijdige?) informatie is er ook bekend op internet.. Ik had deze artikelen niet eerder gelezen. Wil me er zeker nog eens echt in gaan verdiepen, want de voorkennis over de hele fysiologie heb ik wel.. maar heb er gewoon nog niet voldoende tijd voor gehad :o

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:33

Iedereen is vrij dit te kopieren naar het cushing topic. Het is allemaal erg interessant.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 07:23

ik ben op dit moment dus terug bij dat ik alleen weet dat een combi van rantsoenbeperking en beweging werkelijk helpt, geen enkel onderzoek is op dit standpunt afwijkend, alle andere mogelijkheden op het gebied van extra aanvullingen en/of medicijnen worden door geen enkel onderzoek als meer dan een extra hulpmiddel gezien. over deze extra hulpmiddelen is de mening van de onderzoekers zeer gevarieerd en dus voor ons erg onduidelijk. ik ga hier voor geen enkel middel pleiten, want ik kan dat niet, ik ben ook van de wetenschappelijke resultaten afhankelijk.
het is dus een kwestie van op zoek blijven naar nieuwe inzichten of ideen.

beweging vind ik wel een beetje te veel uit het zicht verdwijnen en is wel heel belangrijk en 1 van de twee bepalende factoren op weg naar een gezonder paard.

ik zal hier proberen wat dingen en manieren op te schrijven, die mij een positief resultaat opleverden, gebruik het na de overweging of het jullie past.

longeren: ik vond dit zelf altijd behoorlijk saai als het alleen voor de beweging moest en de meeste paarden (daardoor?) ook. een simpele manier om meer uit 10 minuten tijd te halen is de cirkel vergroten, ik heb inmiddels een standaard lijn van 12m,( langer is voor mij niet prettig vasthouden), voor dat ik deze lijn liet maken stapte ik zelf op een grotere cirkel mee, niet echt volmaakt uit longeertechnisch oogpunt, maar voor het doel beweging nuttig.

ik blijf zelf zolang als nodig op de 10 minuten als aanvang, vanaf het moment dat het paard dit hebben kan, voor ik er meer van maakte bouwde ik eerst de intensiviteit op in die tien minuten, door meer tempowisselingen, halthouden en achterwaarts, daarnas gebruikte ik balkjes, blijft de reactie van het paard goed dan doe ik in de eerste 10 minuten een stap terug naar alleen stap en zo mogelijk rustige draf en maak ik de sessie 5 minuten langer, daarna weer op mogelijkheid intensiveren, stapje terug en weer 5 minuten toevoegen. vaak liep ik even vast op een punt en door dan een klein stapje terug te gaan (het laatste dat lukte) en toch rustig door te zetten, kom je er dan ook, belangrijk is soms even langer wat je bereikt hebt vast te houden.

zit je op 10 minuten kun je nog meer resultaat behalen door vaker per dag de 10 minuten uit te voeren, ideaal werkte bij ons de elkaars paarden zo te helpen, de een deed beide in de ochtend, de ander had in de avond meer tijd en voerde het dan uit bij beide paarden. wees wel duidelijk in je afspraken hierover, maar je helpt zo in weinig extra tijd, twee paarden.

ik kan er geen vaste tijdlijn aan op hangen hoe snel je met een paard aan een meer gewenste werktijd van 30 min. komt. meestal vindt ik al voor die tijd de mogelijkheid om erop te stappen en ben je dan toch wat prettiger bezig voor jezelf en krijgt ook meer motivatie, als ik er op zit heb ik toch meer mogelijkheden om verschillende spieren gecontroleerd te trainen, dan naast een paard.

voor heel erg aangedane paarden is een opstapje te vinden door in plaats van een rechte lijn van de ene plek naar de andere wat om te buigen, daar is iedere stap extra winst, het is nog lang geen eindresultaat, maar iedere dag een stukje verder, je kunt ook kiezen om bijvoorbeeld te kiezen voor wat grondwerk, om jezelf en vooral je paard wat gemotiveerder te houden.

een paard dat onverwachts stil komt te staan door een met zijn IR te maken extra klacht of een andere oorzaak kun je ook wat helpen door bijvoorbeeld wat technieken te leren van een paardenfysiotherapeut, veel kleine dingen blijven altijd wel mogelijk en alles aan beweging van spieren helpt iets.

echte valkuilen lagen bij mij meer aan mijn persoon, ik heb ook baat bij vakantie en soms zit je gezondheid niet mee, maak dus al tevoren goede afspraken van te voren over hoe je dit op de voor je paard minst nadelige manier kunt oplossen. stilzetten is slechter, dan iets tijdelijk beperken.

ik ben heel nieuwsgierig hoe jullie het bewegingsgebeuren bij jullie weer andere paarden hebben uitgewerkt en ook wat je dan voor nadelen of beperkingen tegenkwam, laat maar horen dus want op dat vlak kun je nog veel aan elkaar hebben!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:59

he...tugje...wat ben je weer vroeg!

Beweging is inderdaad heel belangrijk...als de gezondheid van je paard het toelaat tenminste....en dat was bij pablo vaak niet het geval vanwege de vele hoefbevangenheden.

Ze zeggen dat een half uur per dag licht werk al veel zou helpen om de stofwisseling te activeren.

En natuurlijk bij voorbaat zorgen dat een paard niet te vet word...daar ligt denk ik het grootste gevaar .
Mensen die te zwaar zijn hebben ook glucose in hun bloed...vallen ze een aantal kilo's af werkt de hormoonhuishouding weer iets beter en verdwijnt de glucose in het bloed vanzelf...zonder medicijnen.

Ik weet niet of dat zo makkelijk gaat als er al een flinke disbalans een geruime tijd gaande is....wat bij pablo dus zo is.

Waar ongeveer elk IR baat bij heeft,een goed dieet,werkt bij pablo helaas niet afdoende.
Ik ben bang dat zijn metabolisme 'om zeep is geholpen'....waarschijnlijk doordat het al 15 jaar geleden begonnen is...en vanwege de geringe kennis en geen internet toen nog...steeds verkeerd behandelt is.

Ik ben trouwens door internet erachter gekomen dat soms levothyroxine wel kan helpen....en in het geval van pablo helpt het gelukkig!

Liever zou ik het met een dieet doen,maar dat is niet meer voldoende....gelukkig heeft de thyroxine relatief weinig bijwerkingen,als je enorme hoge doseringen zou geven is er kans op botontkalking en hartritme problemen...maar pablo krijgt de minimale dosering.....

Het is niet anders...het kost me 800 euro per jaar alleen aan pillen,maar dat heb ik er graag voor over.(gewoon een tuintje onderhouden bij iemand...dan heb ik z'n pillen eruit...)

Over beweging.....vorig jaar januarie had pablo een dip....dat uitte zich in sloom zijn,niet bewegen in de wei...een winterdepressie.

Toen ben ik begonnen met hem te wandelen...ik merkte dat als hij 10 min.gewandeld had,hij moest plassen....iedere keer.

Waarschijnlijk werd het overtollige vocht op deze manier uitgescheden....hij hield ook wat vocht vast onder zijn buik,rond zijn koker en bij de hals.

Na een aantal weken ging het aanzienlijk beter...veel minder moe,vrolijker en dat plassen was ook gestopt(tenminste niet helemaal natuurlijk!...gewoon in zijn stal...normaal).

Ik longeerde hem na een paar weken wandelen z'on 10 minuten per dag....totdat ik vorig jaar maart er weer op ging.
Dat ging prima...oefeningetjes doen op een weiland beneden...helemaal spoepel....een prachtige uitgestrekte draf,er helemaal door...en toen een gigantische bok,van vrolijkheid.
Daar was ik niet op berekend dus....op de grond lag ik...ik kon niet meer lopen ook....affijn,er uit pure noodzaakt weer opgeklommen...dat heeft dus heel lang geduurd...

Ik zal eens een foto zoeken van longeren van vorig jaar maart.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:01

Afbeelding

pablo februarie 2008

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 10:18

Eindelijk weer wat gewone info.
Ik denk dat als ik merk dat mijn paard het echt moeilijk krijgt, ik ook ga voor levothyroxine. Alleen in dit topic geeft dat al aan de beste resultaten te geven. Verder denk ik dat het erg moeilijk is om een middel te geven voor IR want er is niet echt veel stabiliteit in het rantsoen. Het voornaaamste, hooi, is te vaak aan verandering onderhevig. Dus zou de dosering van medicijnen ook constant aangepast moeten worden, geen doen lijkt mij.
Ik weet bij mijn paard gelukkig goed de balans te houden (nog) tussen beweging en voer. Door een blessure aan haar sprong heeft ze wel eens een paar weken op alleen wandelen en verder stalrust gestaan. Dan moet ik ook echt schrappen in het menu.
Verder luister ik erg goed naar de info die ik krijg van mijn paard. Doet haar been zeer dan loopt ze erg gecontroleerd en heel braaf, als ze nergens last van heeft dan laat ze me zien wat ze kan, ze daagt me gewoon uit. Gaat dan zelf wel sneller, word brutaler zeg maar.
Zo ook met de IR, ze geeft echt wel aan, nu ben ik moe, haar hele systeem wil dan niet makkelijk . En ja dan ben ik volgens menigeen misschien te flauw, maar die gaan dan ook uit van een "gezond" paard. Samen doen wij wat we kunnen, en wat ik vooral wil houden is plezier, ook voor haar. Als je je dier kent merk je wel of het vrolijk is of niet. En ik heb vaak een blij paard, dat graag mee gaat om te merken wat we vandaag op het program hebben staan. Zou ze niet kunnen dan weet ik zeker dat ik haar moeilijk uit wei of stal zal kunnen krijgen, mijn paard heeft geleerd dat er ook naar haar word geluisterd. Dat is een wisselwerking.
Soms als ik haar in de stal wou zetten en ze stond vlak voor de deur stil om gelukzalig naar de aangrenzende berm te kijken en kwam weer in beweging als ik van koers veranderde (richting berm) weet ik dat ze dat wou. Vind ik niet erg, ze doet veel voor mij (me ronddragen) doe ik ook wat voor haar.
Dit komt ons nu goed van pas.
Wij doen erg veel: longeren, grondwerk in vele variaties, bermgrazen, buitenritjes, recreatief dressuur, bitloos, barebackpad, samen rennen door de wei. Soms stappen we alleen en soms komen alle gangen aan bod. Ik vind veel leuk maar vooral de omgang en wisselwerking met mijn paard, als er weer wat lukt zonder dwang.

PS Pablo ziet er goed uit, maar ook als een paard met IR. Duidelijk een voorbeeld waarvan mensen zouden zeggen dat er niets aan is, tenzij je IR kent dan zie je het wel.