[TI] Extreem gevaarlijke tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Extreem gevaarlijke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:12

Nee, in dit weer ga ik inderdaad geen stal bouwen :D Ze komt wel af als ze me ziet maar blijft toch wel een goede 10 meter behouden. Vanochtend dreigde ze nog wat maar vanavond was dat over. Ik behandel haar nu gewoon zoals mijn andere paarden en dat is op de wei komen, langs alle 4 eens passeren en ondertussen hand op de hals en zo lopend de hand de ruggengraad laten volgen tot de kont. Ze worden 's ochtens allemaal uitgebreid gestreeld maar 's avonds om 10 uur echt niet meer :D

Heb dat nu ook voor de eerste keer gedaan bij haar, en bij de eerste aanraking, alhoewel ik duidelijk maakte dat ik kwam, verschoot ze maar ze liet het doen :)

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 06:02

Chapeau ! ! !

Geweldig dat dit gelukt is en dat ze mag blijven *\o/*

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:59

DeMolenhoek schreef:
Nee, in dit weer ga ik inderdaad geen stal bouwen :D Ze komt wel af als ze me ziet maar blijft toch wel een goede 10 meter behouden. Vanochtend dreigde ze nog wat maar vanavond was dat over. Ik behandel haar nu gewoon zoals mijn andere paarden en dat is op de wei komen, langs alle 4 eens passeren en ondertussen hand op de hals en zo lopend de hand de ruggengraad laten volgen tot de kont. Ze worden 's ochtens allemaal uitgebreid gestreeld maar 's avonds om 10 uur echt niet meer :D

Heb dat nu ook voor de eerste keer gedaan bij haar, en bij de eerste aanraking, alhoewel ik duidelijk maakte dat ik kwam, verschoot ze maar ze liet het doen :)

Goed zeg!
Je zou het ook eens andersom kunnen proberen, blijven staan, maar niet de focus op haar maar op iets anders (in de verte kijken of zo) en kijken of ze dichterbij durft te komen. Dan laat je het initiatief bij haar. Als de 10 m al 9,5 m wordt, betekent het dat je vorderingen maakt, en is het alweer klaar. Maar zo te zien gaan jullie gewoon al harstikke goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:11

Vandaag voor de eerste keer eraan geweest zonder teken van blijvende stress. Haar snel even geaaid, bij de aanraking verschoot ze weer, maar al minder, om daarna onmiddellijk verder te eten :) Ik mocht er aan komen zonder dat ze op wacht stond om eventueel uit te halen indien nodig :)

Nu heeft ze ook haar halster uitgekregen maar ben er van overtuigd dat als het nodig is ik haar snel kan nemen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:17

Wat fijn te horen TS. Ik word echt helemaal vrolijk van het topic.
Ik zou het leuk vinden, en vind ook dat je het verdiend, als ze straks wel lekker het rijpaardje word wat je graag zou willen :-)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:18

*\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:35

Nou, meer kan ik niet zeggen dan |(

Vandaag ben ik er weer gewoon aan gekomen tot ik een ander paard uit de wei ging halen. Ze staan nu op onze winterweide, en dit is ook een kleiner stuk. Nou... Ze werd panisch toen ze mijn touw zag, briesen, galopperen en smijten. Heeft een paar keer flink uitgehaald terwijl ik me helemaal niet op haar concentreerde. Na mijn paard te hebben gepakt touw terug gelegd en terug gegaan, maar ze hield me de hele tijd in de gaten en van zodra ik dichter dan 2 meter kwam haalde ze weer uit.

Vader verklaarde me gek dat ik het wil verder proberen. Voel me er wel echt niet lekker bij, maar meer omdat ik niet wil weten wat ze heeft mee gemaakt... We zullen wel zien hoe snel het beetje vertrouwen dat we hadden opgebouwd terugkomt. Was te verwachten, maar toch baal ik flink.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:38

Jammer, maargoed, houd in je achterhoofd dat terugval heel normaal is en er vaak juist geen vooruitgang is zonder eerst terugval te hebben. Dus houd moed, het komt allemaal goed, ze vergeet de goede dingen echt niet en zolang er geen gekke dingen gebeuren houd ze vanzelf op met spoken zien.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:25

Ah dat is even een domper, maar deze Tinker moet van heeeel ver komen, dus tijd is de enige sleutel....tijd, tijd en geduld...nieuwe omgeving, ze moet weer van voor af aan testen of het hier net zo veilig is als op de andere wei. Wellicht duurt het iets korter dan de vorige keer, maar misschien ook niet....

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:30

Misschien is het een idee om standaard met een touw in je hand door de wei te lopen en er gewoon niets mee te doen?
Kan ze aan dat "ding" in je hand wennen. En dan weer met touw in de hand gaan kroelen.
Met de andere hand dan natuurlijk.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:09

Je paardje heeft vanalles meegemaakt en het touw doet haar daaraan denken. Kan je niet een paar touwen hangen in de weide waar ze veel moet zijn. Bij de drinkensbak ofzo. Op die manier leert ze vlug dat een touw niet altijd moet geassocieerd worden met iets slechts. Dat geeft haar meer tijd om eraan te wennen dat de tijd dat jij er mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:52

Tegen touwen heeft ze niets, er hangen er in de wei al enkele. Tegen sommige mensen ook al niet meer. Maar touw + mens is klaar om aan te vallen blijkbaar. Nu ga ik standaard haar eerst kroelen en dan eens met een touw rondlopen.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:34

Ga met Ariebren mee,

Blijf allert.
Het gedrag kan ineens terug komen.zeker zolang ze jou niet accepteerd als hogere in de groep. Ze komt je wegjagen!!!!!!!!!!
Dat kan niet, dat is onacceptabel gedrag, geloof graag dat ze staat te genieten als je over haar kont kroelt, wie zou dat niet fijn vinden, maar dit is niet genoeg.
Ze moet leren wie de baas is, en deze jaagt haar weg, en niet andersom..................!
Ik vind haar onberekenbaar overkomen, en denk dat ze bij jullie in de wei, de broek aan heeft, en blijft hebben.
Ongeacht waar dit gedrag vandaan komt, of ze iets heeft meegemaakt, of haar karakter is zo, of ze is bang, al deze redenen ,mogen nog geen reden zijn om dit gedrag te tolereren.
Pas goed op, dat er geen ongelukken gebeuren!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:36

Wij zijn baas over haar, dat is duidelijk. Ze reageert niet omdat ze zich sterk voelt, maar uit angst. Dat is iets anders dan de baas spelen ;)

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:40

Als jij de baas was, voelt ze zich veilig bij jou ! Het is echt waar, en haalt ze niet uit, en zeker niet naar jou,

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:45

julian schreef:
Als jij de baas was, voelt ze zich veilig bij jou ! Het is echt waar, en haalt ze niet uit, en zeker niet naar jou,

Ik ben een stille meelezer, maar wilde hier even op reageren. Ik ben het hier absoluut niet mee eens, Ook ik heb een paardje dat behoorlijke angst kikker was (gaat nu goed) maar ook die haalde wel eens uit uit angst, absoluut niet uit dominantie! Ze is juist super mens gericht en het verschil tussen een spelletje/dominantie uithaal en angst uithaal die kan soms dicht bij elkaar liggen, maar als je je paardje kent, dan weet je de vinger wel goed te leggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:49

Zondag ga ik aan het werk met haar, alleen. Halster aan, longeerlijn aan en zien wat ze doet. Mijn doel is om ze uiteindelijk op een simpel commando naar mij te laten komen, eigenlijk grondwerk. Maar eerst met een longeerlijn eraan anders heeft ze weer heel de ruimte om te benutten.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:04

Of is een stuk afzetten misschien een idee? En zal ze dan juist het longeerTOUW in jou handen en aan haar vast misschien niet ontzettend eng vinden?
De mijne is lang niet zo erg als de jouwe, maar toen wij voor het eerst los gingen grondwerken sprong ze van angst over omheining. Dus toen hadden we haar maatje erbij gedaan en ging goed. Nu kan het gewoon prima alleen. Touw in handen vond ze ook eng, maar inmiddels niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:09

Ze gaat erdoor, blinde paniek en ze gaat erdoor. Als je haar eenmaal vast hebt reageert ze niet meer gevaarlijk. Ik krijg bij haar het idee dat ze enorm is opgejaagd en afgeklopt is geweest. Als je ze vast hebt is ze niet meer gevaarlijk maar juist nog enorm angstig. Ik vermoed dat ze dus nog maar slaag heeft gehad als ze haar vast hadden en ze weet dat ze niets moet doen voor een volgende mep te hebben.

We maken enorm veel vooruit gang in de omgang als je niets bij hebt, maar een halster of een touw en ze is weer zoals in het begin van het topic. En niet te vergeten, een gigantische voedernijd! Die moet nog zonder eten en drinken hebben gestaan want ze wordt bijna panisch als je eventueel eten weer weg haalt (voordroog verleggen etc)

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:47

Mijn inziens, maakt het niet uit waarom ze het doet , uit angst, of is haar karakter misschien zo, misschien door iets uit het verleden, allemaal gissingen ! Feit is ,dat ze omdraait en probeert te slaan , dit kan ook een keer raak zijn .
Iedere keer dat ze slaat , is er 1 teveel , er volgen nu geen sancties op, dus zal ze het waarschijnlijk blijven doen. Mijn inziens heeft dit paard een sterke leider nodig, omdat het een gecompliceerd (kan gevaarlijk paard ) zijn is, zie ik het niet zitten dat de Molenhoek dit op gaat lossen . Mijn inziens is het zo dat bij een dermate gecompliceerd paard, je iemand nodig hebt die stevig in de schoenen staat, niet bang is, en de confrontatie durft aan te gaan met haar,

Natuurlijk hoop ik overigens ook dat De Molenhoek het wel voor elkaar krijgt, en dat ze binnen niet te lange tijd samen veel plezier hebben !

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:54

Dit is echt geen dominant paard. Het lijkt wel alsof sommige bokkers maar één deuntje kennen: "Je bent geen leider over je paard, ze respecteert je niet". Mensen leer eens verder kijken, leiderschap is echt niet het enige dat kan ontbreken/misgaan. Zelfs het braafste paard kan eens een slechte dag hebben.
Er zullen bij jessica nog verborgen trauma's naar boven komen maar dit is normaal bij zo'n paard. De molenhoek weet wat ze doet en met voldoende rust en geduld komt dit zeker goed.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:59

En zo is het maar net ( schrijft een inmiddels stille meelezer ! )

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:35

julian schreef:
Mijn inziens, maakt het niet uit waarom ze het doet , uit angst, of is haar karakter misschien zo, misschien door iets uit het verleden, allemaal gissingen ! Feit is ,dat ze omdraait en probeert te slaan , dit kan ook een keer raak zijn .
Iedere keer dat ze slaat , is er 1 teveel , er volgen nu geen sancties op, dus zal ze het waarschijnlijk blijven doen. Mijn inziens heeft dit paard een sterke leider nodig, omdat het een gecompliceerd (kan gevaarlijk paard ) zijn is, zie ik het niet zitten dat de Molenhoek dit op gaat lossen . Mijn inziens is het zo dat bij een dermate gecompliceerd paard, je iemand nodig hebt die stevig in de schoenen staat, niet bang is, en de confrontatie durft aan te gaan met haar,

Natuurlijk hoop ik overigens ook dat De Molenhoek het wel voor elkaar krijgt, en dat ze binnen niet te lange tijd samen veel plezier hebben !

Helemaal me eens. Naar mijn mening helpt het afwachten en alleen kroelen iets, maar niet heel veel.
Ik denk nog steeds dat wanneer je met dat paard aan het werk gaat doormiddel van longeren poetsen enz er veel sneller grotere sprongen genomen worden in de vordering.

Goed om te lezen dus dat je nu wat gaat doen met de longeerlijn ;) Hopelijk helpt het!

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:13

Of ze uit dominantie slaat of uit angst ,de klap kan net zo hard aankomen,

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:42

Waarom is iedereen hier zo bang om eens een klap te krijgen? De enige manier om zeker geen klappen te krijgen is weg blijven van paarden. Mijn ervaring is dat de meeste ongelukken gebeuren met "brave" paarden waar niemand het van verwacht. En ja het is normaal dat een paard eens op je tenen staat, eens tegen je aan loopt, eens zijn kont uitsmijt: het zijn dieren geen willoze machines!
Een paard moet alles toelaten wat wij met hem/haar doen, overal aan zijn lijf laten zitten en vooral braaf blijven staan en zeker niet in onze ruimte komen want wij zijn baas! Ben ik nu echt de enige die dit een kromme situatie vind... Moest iedereen wat meer afgaan op simpel gevoel ipv de zoveelste nh-theorie/goeroe, ed , er zouden veel minder gefrustreerde paarden en ruiters rondlopen.
Er gewoon mee aan het werk gaan gaat hier het probleem echt niet oplossen, daar mag je zeker van zijn, da's een paard mentaal kapot maken.