[TI] ICS-NL Hengstenkeuring Zondag 3 April 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: ICS-NL Hengstenkeuring Zondag 3 April 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:08

Wat ik het ergst vond waren de wc's. Vreselijk, wat een stank.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:09

Hahaha, ja die was ik nog vergeten te noemen! De potten stonden ook gewoon los! Ik had al wat moeite met opstaan maar met die losse potten helemaal!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:53

Ik ben zelf erg enthousiast over de locatie in Ghlin (belgie) Ik ben daar een paar keer geweest en dat was heel goed geregeld.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:32

Ik zeg ook helemaal niet dat het stamboek niet meeleest. :+
Maar wat ik bedoel is: het is nogal makkelijk om zomaar te zeggen: hup ik zet het op bokt en daarmee moet alles dan maar opgelost zijn en heb ik mijn deel van het werk gedaan.
Als je het echt belangrijk vindt, dan mail of bel je het bestuur, of je legt het voor op de ledenvergadering.
Als je er zelf geen moeite voor wil doen, is het makkelijk om kritiek te spuien, maar dan vind je het kennelijk toch niet belangrijk genoeg anders deed je er wel echt wat meer aan dan het zomaar even snel op bokt neer te poten.

Idem voor wat betreft 'duurdere' locatie. Prima als je dat vindt, stel dat dan voor.
Maar dan krijg je gelijk ook weer een hoop gezeik als de contributie of het inschrijvingsgeld omhoog gaat.
Want mensen willen wel dat het stamboek geld uitgeeft maar vergeten dat er ook geld moet binnenkomen en als ze dat zelf moeten bekostigen, vinden ze het opeens allemaal niet meer zo nodig :+

Voor alle duidelijkheid: het gaat me er niet om (en vlek volgens mij ook niet) dat er negatieve commentaar geleverd wordt. Uiteraard mag dat. Ikzelf heb ook kritiek geleverd de dag zelf die overeenstemt met wat hier gezegd wordt.

Verder vind ik juist de charme van ons ras dat het er nog een beetje amateuristisch mag aan toe gaan bij onze keuringen. En dat het niet nodig is je paarden weken van te voren op een trainingsstal te zetten :o
EN persoonlijk wil ik ook dat dat zo blijft. Ik gruwel van al dat opgeblazen gedoe bij zovele andere stamboeken.
Het is een recreatief ras en het gros van de fokkers is hobbymatig bezig en dan vind ik mag je dat ook zien bij de keuringen. Het leuke is juist dat je ook als leek gewoon kan meedoen zonder schrik te hoeven hebben dat je afgaat als een gieter. (Doe maar eens als leek mee aan een friezenkeuring, je eindigt ergens als laatste en wordt vierkant uitgelachen... )

HV: dat is op zich een goed idee, maar dan krijg je ook gelijk te maken met het probleem dat sommige van onze hengsten op 3 jaar tijd misschien maar 3 dekkingen doen. Krijg dan ook nog eens die dieren naar de keuring. Van sommige hengsten zie je gewoon geen veulens op de keuring omdat mensen niet komen met hun paarden.

annelot: haha ja dat was me ook opgevallen := :+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:40

Detail, maar het kwam ter sprake... ik zou dan nog de voorkeur geven aan zaagsel als strooisel ipv stro, nat stro van het plassen geeft ook gele gloed aan sokken of als ze zijn gaan liggen van die urineplekken, is bij zaagsel toch minder vind ik.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:44

haha leon: ik zei nog tegen jordy: als we volgend jaar gaan, nemen we gewoon zelf 2 pakken vlas mee ;)
ik heb zowiezo voor een merriekeuring ook alles zelf mee (ook als ik een stal huur): strooisel, hooi, voer, water en iets om mee uit te mesten.
Dus zou dat voor de hk ook zo doen. Maar goed, ik ben wel een ontzettend pietje precies en kan op zo'n dag flippen van onvoorziene omstandigheden, dus dat is een beetje misvorming :o (en het is niet voor het eerst dat we bij aankomst een vieze, onuitgemeste stal aangewezen krijgen, of een stal waar haast geen stro inligt, dus we hebben geleerd uit het verleden)

_viooltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:21

@ Frenia
Allereerst, hoe weten jij en vlek wat er door wie al is (op de keuringsdag) of zal worden terug gekoppeld naar het stamboek?
Daarbij staat dat er toch los van dat ik mijn persoonlijke verslag van de keuringsdag hier in dit topic mag neerzetten? Ik ben het ook niet met je eens dat het makkelijk is om (onderbouwde!) kritiek ”dan maar even snel op bokt neer te poten”. Dit is nu al het derde bericht- en wat mij betreft ook het laatste bericht- waarin ik mezelf verdedig dat ik punten die voor verbetering vatbaar zijn (in mijn optiek) in dit topic bespreek.
Dit verbaast mij echt.
Als ik een verslag schrijf op internet over bijv. de KWPN hengstenkeuring & verrichtingsonderzoek of over een toneelstuk van een toneelvereniging dat ik heb bezocht en die ervaring was niet enkel positief dan krijg ik toch ook geen reacties in de trant van: we worden zo moe van negatieve reacties; geef het door aan de organisatie of houd je mond. Dit zou dan toch een vorm van censuur zijn? Het geeft ook nog een vertekend beeld van de werkelijkheid en is voor de organisatie die het evenement organiseert alles behalve zinvol.
Zoals ik al eerder heb aangeven denk ik dat het voor het stamboek nuttig is om dit topic te volgen en de verbeterpunten mee te nemen in de evaluatie van het evenement. Waarom zouden ze moeten gaan afwachten tot na de algemene ledenvergadering om intern het evenement te evalueren? Of ze dit forum op een constructieve manier zullen gebruiken dat is aan hun, daar kan ik inderdaad niet op vertrouwen.
Voor mezelf weet ik wel dat als ik een verslag schrijf dat ik dan zowel de positieve als wel de negatieve elementen zal benoemen indien ik die zo heb ervaren. Daar is mijn verslag van de ICS hengstenkeuring hier in dit topic geen uitzondering op.
De bovenstaande berichten over de op sommige punten gebrekkige locatie (een negatief punt dat hier dus niet besproken zou mogen worden), waarbij er vervolgens door meerdere wordt meegedacht aan locaties die wel toereikend zouden zijn, zijn toch toe te juichen?! Mijns inziens is het veel makkelijker om maar niks te zeggen dan om kritiek te benoemen en oplossingen/ideeën aan te dragen. Een forum zoals bokt, waar met meerdere mensen van gedachten kan worden gewisseld, leent zich hier uitstekend voor. Natuurlijk kan het daarnaast ook worden teruggekoppeld naar het ICS. Het één sluit het ander niet uit naar mijn mening.

Jij gaat er vanuit dat een andere locatie die beter in de behoefte voorziet, meteen veel meer zal kosten en zal leiden tot een verhoging van het deelnemersgeld/ contributie. Ik ben van mening dat dit niet per se zo hoeft te zijn. Als er eerst een lijst met mogelijke locaties zou worden gemaakt (waarbij dit topic nuttig kan zijn), zou hierna door het bestuur kunnen worden uitgezocht welke kosten dit met zich meebrengt per locatie. Het is niet bij voorbaat gezegd dat andere locaties veel duurder zijn.
Zelf als de kosten wat voor de locatie wat hoger zullen uitvallen zal er een kosten/baten analyse kunnen worden gemaakt. Zo denk ik bijvoorbeeld dat het op den duur veel kostbaarder is voor het stamboek als elk jaar veel mensen ontevreden zijn over de locatie. Eerst zullen de hengstenhouders wegblijven, en als er minder moois valt te bewonderen, de bezoekers vervolgens ook. Omgekeerd: als er meer hengsten meedoen aan de hengstenshow (i.e. meer bezoekers) brengt dit ook meer deelnemersgeld en een hogere omzet aan consumpties e.d. binnen.

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:53

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:56

puur schreef:
wel grappig ik hoorde overal "huh heeft die aan de andere kant zo'n witte vlek ?! "

Hij geeft het niet door aan zijn ukkies.

Die hebben allebei maar een klein en fijn blesje.

Afbeelding

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:29

Ik vond dat de dierenarts weer goed de tijd nam, hij onderzocht de hengsten rustig. Aardige man ook. Ik heb een tijdje aan de kant staan kijken. Had hem al eerder op keuringen gezien. Zit me alleen ineens af te vragen hoe hij ook alweer heet?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 23:47

De DA is een zeer ervaren arts op het gebied van hengsten keuringen.
Naam weet ik ook niet meer, maar hij komt uit de regio Bruchem, het oude woonadres van de fam. Heijkoop.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:36

Is verder ook niet belangrijk hoor ;)

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:08

Aangezien wij ons zo NIET konden vinden in het keuringsbeleid van de afgelopen hengstenkeuring (los van de beoordeling van onze eigen hengsten :+ ), wat mijns inziens meer op een poppenkast leek dan een objectieve hengstenkeuring, hebben wij besloten al onze ICS paarden over te laten schrijven naar het Ierse moederstamboek :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

hermes schreef:
Aangezien wij ons zo NIET konden vinden in het keuringsbeleid van de afgelopen hengstenkeuring (los van de beoordeling van onze eigen hengsten :+ ), wat mijns inziens meer op een poppenkast leek dan een objectieve hengstenkeuring, hebben wij besloten al onze ICS paarden over te laten schrijven naar het Ierse moederstamboek :D

En dus uit te schrijven bij ICS Ned? Allemaal of allemaal muv Miles?

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:38

Nu je er toch over begint; over Miles wil ik het best even hebben....

Als je als jury een hengst beoordeeld qua punten als eerste premiehengst en je snoept net even dat ene puntje af bij een punt gedrag terwijl Miles zich niet anders gedroeg in de ring dan de meeste andere 4 jarigen die in de ring verschenen en wel een 9 voor gedrag haalden, dan ben je als jury bijzonder kinderachtig bezig.
Dit overigens los van het feit of een punt voor gedrag in een keuringsring wel een graadmeter is. Heeft gedrag in de keuringsring met genetica, dus fokwaarde, te maken? Of heb je te maken met jonge paarden die zich op een paar uitzonderingen na allemaal misschien niet heel erg rustig gedragen op een voor hen spannende dag in een vreemde omgeving.....

Over de punten van Gildor wil ik het nog niet eens hebben. Wanneer een paard als Gildor wordt afgekeurd bij een strenge jurering dan kan ik me daar in vinden, maar als ik Gildor vergelijk met andere hengsten in zijn categorie die wel door zijn dan heb ik (en niet alleen ik overigens ;-)) mijn bedenkingen.

Overigens is onze beslissing niet alleen gebaseerd op de uitslagen van onze eigen paarden ;-) Er waren wel meer merkwaardige beoordelingen, die doorsloegen naar de positieve of negatieve kant van de beoordelingsweegschaal.
Blijkbaar is het toch nog steeds van belang of de eigenaar van het betreffende paard braaf is, misschien moet daar een punt in het juryrapport voor worden opgenomen, kun je het rechtstreeks aflezen :+ :+ :+

gipsycobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:05

Ik vind het ook jammer dat het "gedrag" op zo'n cruciaal moment als belangrijk punt wordt opgenomen en van belang is bij de beoordeling.
Als 4 jarige was onze Denver een "Spring in het Veld - Hey Pam, je haar danst" en ook nu bleef hij niet netjes langdurig stil staan voor de jury....
De eerste keer lieten we hem voorbrengen door profi's, nu deden we het zelf.

Thuis staat hij keurig stil, ook naast de merries als ik hem sta te poetsen. Tja....
Maar da's thuis he!

Kinsealy je 2 prachtige hengsten ben er van overtuigd dat we meer van ze gaan horen/zien

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:57

Willen jullie de keurrapporten delen of hebben we er weinig aan (zijn het alleen cijfertjes of staan er ook opmerkingen bij?)?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:58

Staan op haar site.
Heb er ook met verbazing naar gekeken (of eigenlijk ook weer niet, weet hoe het gaat daar).

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:04

Staan op onze site inderdaad http://www.gilcalad.nl/bloggum/ met voor de geïnteresseerden een filmpje ernaast.
Rapporten zijn alleen maar cijfers, worden niet gemotiveerd of uitgelegd verder.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:18

cijfers worden nooit gemotiveerd had ik al gezien. Dus je mag zelf gaan gokken wat er "fout" is aan je paard. Alhoewel je meestal wel langs kan gaan om te vragen na afloop.

Ik had ze al gezien kinsealy, je paard was echt vreseeeeelijkkkkk, dat je dat zelf niet zag. Ohnee dat doet alleen de jury uiteraard, want de rest zag gewoon een mooi paardje die lekker een jonge hengst was tussen alle andere hengsten ;) Ik was er niet bij maar wat ik op de filmpjes zag, was gewoon een goedlopende hengst.

Net als de hengst van Cobfan, met zijn oogafwijking, beestje had gewoon een infectie en was herstellende. Zonde om daar een keuring voor te laten gaan. Waarschijnlijk zag de DA dat wel en mocht hij door naar de keuring, alleen de jury zag dan wat anders. Even als zijn bolspat, pas na röntgenfoto's kan je zien wat het is, dus om daarop af te keuren is een beetje raar, het beestje heeft een keer klem gelegen kunnen hebben (net als ooit een merrie van mij) en is dan dus niet erfelijk...

Maar ja er zal altijd wel wat zijn bij keuringen en juryleden, waarschijnlijk ook bij elk stamboek. Maar ja we zullen zien, ik laat Gi en Noa ook opnemen bij het ICS ltd, kijken wat die van Noa vinden. Dan heb ik vergelijkingsmateriaal :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:24

Laten we in dit topic van de hengstenkeuring verder niet teveel offtopic gaan met een stamboekvergelijking/discussie.... neigt toch keer op keer weer naar moddergooien en heeft een ieder toch zijn of haar mening die echt niet veranderd.

Ik vind het altijd erg leuk om hengsten/paarden te bekijken op zo'n dag. Ik laat de uitslagen dan ook maar een beetje aan me voorbijgaan en geniet gewoon van al het moois (en minder moois :+ )

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:46

Ik denk dat geen enkele organisatie gebaat is met een houding van "ik laat de dingen langs mij heen gaan" of laten we geen discussie starten want iedereen heeft toch een eigen mening die niet veranderd ;) . Ieders mening kan veranderen door gebeurtenissen of opgedane kennis dus ook kunnen mensen die misschien zelf ook al wel een beetje het gevoel hebben/hadden dat het er op de hengstenkeuring niet helemaal fair aan toe gaat op andere ideeen worden gebracht :) of een stukje herkenning vinden.

Volgens mij zitten we nog steeds ontopic want het gaat nog steeds over de hengstenkeuring en de gevolgen daarvan voor anderen en het betreffende stamboek zelf toch?
Of moet alles altijd maar klakkeloos geaccepteerd worden omdat dingen toch niet zullen veranderen of omdat je anders de zwarte piet toegeschoven krijgt...

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:53

Het is ook een leuke dag waar liefhebbers veel paarden bijelkaar kunnen zien :j
Het is als toeschouwer uiteraard een andere ervaring en makkelijk om de uitslagen aan je voorbij te laten gaan en gewoon lekker paardjes te kijken.

Als deelnemer sta je er toch wat anders in natuurlijk en is het niet zo heel raar dat wanneer je bedenkingen hebt over de resultaten van je eigen paarden je daar vraagtekens bij zet, zeker als meerdere mensen diezelfde vraagtekens zetten.
Ik vind het persoonlijk bijzonder vervelend dat wanneer mijn hengst, die een prima karakter heeft, op een openbare ICS-NL hengstenlijst een 8 voor gedrag heeft staan terwijl hij normaal gedrag vertoonde wat niet afweek van andere hengsten die daar wel een 9 voor kregen. Dit vind ik terecht onterecht denk ik, zeker ook nog wanneer dit het enige uitgedeelde punt is, los van het totaal, wat door ICS-NL openbaar wordt gemaakt.

Over Gildors punten ga ik helemaal geen woorden meer vuil maken, iedereen mag daar zijn of haar eigen conclusies over trekken.

Dus een leuke dag voor toeschouwers is prima, maar dat hoeft niet in te houden dat deelnemers koste wat kost hun mond maar moeten houden en hun schouders moeten ophalen om vervolgens stilzwijgend naar een ander stamboek te vertrekken.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:54

Ik hoop maar voor je dat het ierse moederstamboek, wel het geen is wat je zoekt.. Anders zou je aan de gang blijven met in en uitschrijven. We weten allemaal dat er overal wat is, en zo zou dat altijd blijven.
Ik doe aan heel die keuringerij gewoon niet meer mee
niet bij A niet bij B en ook niet bij Z :D
de ene keer zijn de rasstandaard voorkeuren zo en dan weer zo. Helemaal prima.. Maar ben eigenwijs, en ga gewoon fokken wat IK mooi vind, en als een ander het lelijk vind, helemaal prima geen problemen mee. Ieder heeft een eigen smaak en mening

Maar dat wilt niet zeggen dat ik het altijd erg leuk gezellig enz op keuringen vind, dus zou er vast gewoon te vinden zijn.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:06

stalnijmegen schreef:
Ik hoop maar voor je dat het ierse moederstamboek, wel het geen is wat je zoekt.. Anders zou je aan de gang blijven met in en uitschrijven. We weten allemaal dat er overal wat is, en zo zou dat altijd blijven.
Ik doe aan heel die keuringerij gewoon niet meer mee
niet bij A niet bij B en ook niet bij Z :D
de ene keer zijn de rasstandaard voorkeuren zo en dan weer zo. Helemaal prima.. Maar ben eigenwijs, en ga gewoon fokken wat IK mooi vind, en als een ander het lelijk vind, helemaal prima geen problemen mee. Ieder heeft een eigen smaak en mening

Maar dat wilt niet zeggen dat ik het altijd erg leuk gezellig enz op keuringen vind, dus zou er vast gewoon te vinden zijn.

Aan de gang blijven met in en uitschrijven? Wij hebben voornamelijk paarden die bij het ICS Nl zijn ingeschreven vanaf de geboorte al (en die staan daar dus al tussen de vier en 1 jaar ingeschreven naar gelang hun leeftijd), verder hebben we nog twee tinkerstamboek paarden die daar nog gewoon staan ingeschreven en die daar gewoon blijven staan, dus van stamboek"hoppen" is geen sprake ;)
dit was dan wel even off-topic :+