ik stuur je binnenkort een hele zwik zakjes met haren Ik heb een aantal mensen benaderd die hun paard vorig jaar door Ierland hebben laten keuren en die zijn allemaal enthousiast en gaan haren opsturen.
frenia
Geplaatst: 02-02-10 13:42
moet er ook dringend eens werk van maken envelop ligt klaar, maar moet illians chip en levensnummer nog opzoeken
ik heb er eindelijk werk van gemaakt! morgen komt er een enveloppe uit belgië jouw kant op (en als het goed is krijg ik morgen ook een aangetekende zending met een aantal profielen )
desillies
Geplaatst: 02-02-10 22:11
Aaaaaaaaaahhh ik heb eindelijk haren, alleen een beetje veel hahahahahahhaaa Ik heb het op de ouderwetse manier gedaan, met manenkam dus. Kanonne ik heb echt een kaal plekje veroorzaakt bij beiden, ik was erop bedacht dat ze me een paasei zouden geven (trok uit staart) maar dat viel nogal mee, het hooi was interessanter Verloor mijn evenwicht door de ruk en stapte tot over mijn enkel in de blubber hahahahahaa Zakjes zijn ingevuld, papieren met wetenswaardigheden ook, nu alleen nog even mijn loon gestort krijgen Krijgen we overigens ook een rekening van de testen? Handig voor mijn administratie!
Laatst bijgewerkt door desillies op 02-02-10 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb geen aparte rekening voor iedere test Lien. Ik krijg een verzamelrekening. Maar als je het wilt inzien kan dat wel. Wil je best de rekening toesturen zodra ik die heb
annelot
Geplaatst: 03-02-10 00:14
alles zit in de envelop en gaat morgen op de bus. betaling is ook al gedaan
Ik vind het super dat je dit op je genomen hebt om te doen, en ik heb ook direct haren naar je toe gestuurd. Maar waarom doet een stamboek, welk stamboek dan ook , dit niet. Is het niet zo dat het eigelijk het belangrijkste werk is van een stamboek, om goede paardjes te fokken , en geen paardjes waar teveel familiebanden in zitten. Nu word er volgens mij door de stamboeken niet opgelet. Dat moet je zelf maar uitzoeken, en als je bij het stamboek om een DNA vraagt, dan krijg je als antwoord: moet je bij de hengstenhouder zijn.( gelukkig zo te zien niet allemaal). Of zit ik nu helemaal fout. Het lijkt mij dat de stamboeken blij moeten zijn dat je dit wil doen, En ik denk dat zij moeten zorgen dat alle DNA die ze in het bezit hebben ,in je database komt, en ook dat het dan iets is waar ieder lid van een stamboek dan ook op de één of andere manier, vragen over mag stellen.
Ik denk dat de stamboeken precies doen wat ze moeten doen. Een goede stamboekregistratie opzetten (en dat is gelukt in de meeste gevallen) en het bewaken van het ras en fokdoel.
Er zijn inderdaad stamboeken van andere rassen die ook een DNA versie van het stamboek bijhouden. Wat wij nu echter doen is echt een stamboek-overschrijdend werkje. Als je een database maakt voor enkel NSvT paarden of enkel ICS paarden dan schiet je daar niet veel mee op. We hebben wat dat betreft teveel stamboeken wereldwijd. De kracht van de DNA databank is dat het juist geen stamboek is en zich ook niet bemoeit met stamboekzaken. Zo kunnen we stamboek-overschrijdend werken en ook met iedereen samenwerken.
Natuurlijk zou een automatische DNA opname bij stamboekopname heel erg fijn zijn. Maar wie weet wat de toekomst brengt. Er zijn al stamboeken die dat heel erg zien zitten, maar helaas ook stamboeken die er niets van willen weten.
bontebles
Geplaatst: 05-02-10 11:31
Heb je ook de hengstenhouders aangeschreven over je idee en opzet van de database waar je mee bezig bent. Vooral die hengstenhouders van het stamboek die niet echt mee willen werken? Niet iedereen zit op bokt.