[TI] [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: [HK] Tinker geklets, voor al jullie off-topic behoeften.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:39

Ik doe verder praktisch zonder ijzers maar met mennen over de straat gaat het toch echt erg hard...Kit heeft goede hoeven maar dit trekken ze niet...
Ijzers komen er zeker weten vooraan onder maar achter daar ben ik nog niet over uit...
We willen zeker 2 keer in de week gaan mennen en niet alleen door het bos, hoefschoenen passen niet meer (die zijn aangemeten toen hij 2 was..).

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:35

Hier nog een voorbeeld van een zwart sjabrak op een zwart-bonte, ikzelf kijk niet zo vrolijk geloof ik hihi:
Afbeelding

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:40

Oké, is je eigen keus. Probeer het eerst eens dan met alleen 2 ijzers voor. Mochten de achterhoeven teveel slijten kun je alsnog daar laten beslaan.
Hier kunnen we ook over veel zandpaden rijden/mennen maar Fred, mijn bekapper, zegt altijd dat ik ook over het verharde moet stappen en draven. Sox doet dat ook graag. Maar die heeft gewoon keiharde hoeven. Dat is gewoon geluk hebben want het scheelt in je portemonnee.

Over hoefschoenen hoor ik verschillende meningen. Nadeel is dat je ze iedere keer aan en uit moet doen, voordeel is dat de hoeven op een natuurlijke manier hun werk kunnen doen. Je zou nieuwe kunnen laten aanmeten... Ik vind dat een paard met ijzers eerder wegglijdt. Een vriendin van me met Fries gleed zo op haar knieën tijdens het stappen op een asfaltweg, we schrokken ons rot. Daar wordt ook mee gemend, vandaar de ijzers (vierkant beslagen). Sox is nog nooit uitgegleden. Struikelen is een ander verhaal Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:49

Ik had zelf ook een zwarte pad onder mijn barefoot. Echt enorm saai. Bij en zwartbont paard staat het toch beter.
Ik heb nu een beetje ijsblauwig pad onder dat zadel en dit staat veel leuker. Wil ook nog blauw gemeleerde touwteugels. Bij een zwart paard staan kleurtjes wel gaaf zonder dat je meteen een kermisattractie wordt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:52

IJzers alleen voor hebben we al gehad, alleen toen menden we niet, het was ivm het op straat moeten rijden in de winter. Voorijzers is hij dus inmiddels gewend en hij kan zich super redden daarmee, geen glijpartijtjes gehad nog.

We pakken hier allerlei soorten ondergronden mee maar willen graag meer over straat kunnen met hem, echt asfalt dus.

Hoefschoenen daar hebben wij bijna een ongeluk mee gehad dus die komen er hier niet meer in voor hem, doodeng!

Ik zit dus alleen met die achterijzers. Wachten tot het nodig is zou kunnen maar we moeten trainen voor een lange rit en stoppen omdat er achter toch te veel af slijt betekent dus stilstaan als er geen ijzer meer onder kan, dan stopt alle bewegin buiten de deur dus (heb hier geen bak dus MOET naar buiten).

Het is idd geluk als ze goede hoeven hebben, voor onder het zadel zitten wij inderdaad gebakken, geen ijzertje nodig.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 00:02

Eigenlijk zeg je zelf al dat er achterijzers onder moeten vanwege de slijtage van de hoeven. Dan moet je het gewoon doen en ze gaan er in het najaar weer af want dan men je niet of véél minder. Een goeie hoefsmid kan zien waar de hoeven het meest belast worden, misschien kunnen de voorijzers er straks wel af. Ligt eraan of Kit zijn achterhand goed gebruikt of meer op de voorhand loopt. Advies hoefsmid dus...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 00:08

Ik vind het zelf ook moeilijk te zien wanneer ze nou te ver slijten en wanneer niet.
Stoppen tussendoor omdat ze tekort zijn is niet echt wenselijk ivm het schema. Ben er nog niet helemaal over uit..
Mijn instructeur rijdt dus al tijden met de kar met rondom beslag..ook toen ze maar 2 keer in de week voor de kar stonden. Nu staat hij iets positiever tegenover ijzers dan ik dus dat speelt ook mee Knipoog. Dank voor je meedenken in ieder geval, ik ga er nog even een nachtje over slapen, zzzzzzz.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 04:13

even een berichtje omdat ik het niet kan laten Tong uitsteken van bokt te blijven Haha!

ijzers ???
je kunt plastic ijzers proberen

hoefschoennen ben ik persoonlijk niet zo voor
heb les gehad van raymon spiering en die is er absoluut niet over te spreken Bloos

ik zal nog wel uitleggen warom maar ik moet u weer gaan gezien ik zo telaat voor werk kom Bloos

bokt moet ook niet zo verslavend zijn Tong uitsteken

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:25

Sita_ schreef:
Leuke foto's Marleen!
Kruiwagen omduwers heb ik niet.. Clown Amy is altijd erg braaf wat dat betreft.. Clown

Gaaf dat je Santa wil laten dekken.. Shettenveulies zijn ook al zo schattig! Lovers
Als het goed is is ze inderdaad over 4 weken weer hengstig! Ja

eeeuuhhhh maak daar maar 3 weken van hoor anders ben je dus net te laat Haha!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:29

Cheveyo schreef:
Leuke foto zag ik van Prada in het water!
Net in mijn shirtje de paarden hun laatste ronde gegeven!
Morgen wil ik gaan zwemmen met Machk (de jonge hond) en misschien vrijdag ook, even kijken of paps bij de smid wil blijven.

Wat zouden jullie doen? ook achter beslag ivm dan onbezorgd kunnen mennen over de weg of alleen voor zodat hij met achterbenen wat beter grip heeft? Of natuurlijk puntjes op de ijzers laten lassen voor de grip.

puntjes laten lassen??
bij Tommie worden er gaatje in de ijzers geboord waarin wideapuntjes worden geslagen en dat is niet voor de grip maar om overmatig slijten tegen te gaan.
als je grip wilt moet je met kalkoenen werken maar dat doe je natuurlijk niet zomaar maar bijvoorbeeld als je gaat springen op een grasondergrond.

Ik zou als ik jou was Kit lekker 4 kant laten beslaan zodat je onbezorgd net zoveel kunt mennen als je maar wilt....
en de ijzers in het najaar weer eraf, dan kunnen ze de hele winter weer bijkomen van het beslagen zijn Lachen

veel menplezier!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:29

Hai,

ik spiek hier af en toe eens mee, heb zelf ook een tinker.

Vanwege een blessure in de hoefgewrichten is Clover beslagen voor. Met ijzers ging het niet goed (met name inderdaad uitglijden, maar ook schokdemping en het probleem van de blessure oplossen lukte niet, ondanks zooltjes, silliconen e.d.) Hoefsmid en dierenarts gaven het op. Ik wilde nog 1 ding proberen (je beste maatje geef je niet zomaar op, toch?)
Sinds een half jaar staat ze op kunststof (dynamix) en we rijden en mennen weer! Kijk meer eens op www.hoofcomplete.com

Om een lang verhaal kort te maken, kunststof bevalt ons prima; wij hebben geen glijpartijtjes meer en trouwens ook geen struikelen meer! Achter wordt ze natuurlijk bekapt; ze heeft nog nooit zulke knetterharde hoeven gehad, er brokkelt niets meer af, geen steentjes meer. Vanwege de schokdemping draaf ik niet heel veel op het harde, misschien als ik het mennen nu weer wat meer ga oppakken dat er achter ook ''ijzers'' nodig zijn, ik hoop van niet.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:48

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem Cheveyo! Ik reed ook altijd op al m'n paarden zonder ijzers probleemloos buitenritten. Maar Mirthe's hoeven slijten nu met het mennen te hard. Ik ben bezig mezelf te verdiepen in het natuurlijk bekappen, heb ook reacties gevraagd aan mensen van wie ik weet dat ze het doen.
Mijn buurvrouw met wie ik veel samen doe, bekapt haar pony's ook natuurlijk, ment ook, en ik moet zeggen het ziet er super uit. Vind het ook wel eng, want je hoort ook verhalen waar het misgaat. Maar ijzers ben ik zelf totaal niet voor, dus ik denk dat wij over gaan op natuurlijk bekappen. Ben er twee dikke boeken over aan het doorlezen, en ik ben toch al iemand die de paarden zo "natuurlijk" mogelijk wil houden dus wie weet is het wat voor ons.
Lastig he, zoiets!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:54

desillies schreef:
eeeuuhhhh maak daar maar 3 weken van hoor anders ben je dus net te laat Haha!

Dan is die van mij wel apart.. Clown Daar zit echt 4 weken tussen totdat ze weer zichtbaar hengstig word..
Oke, ik dek dan nu niet.. Ovulatie is dan inderdaad wat eerder toch?

Goedemorgen Doei!

IJzers.. Kan ik niet over meepraten.. Ze is vierkant beslagen en daar doet ze het goed op.
We doen er alles mee.. Ook mennen, niet dat we dat nu nog vaak doen. Maar dat hebben we wel gedaan.. Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:12

Thanks voor jullie input allemaal!
Ik wil bij de huidige smid blijven en ik zal het idd bij haar even in de groep gooien. Wellicht heeft ze inderdaad wel plastic ijzers, meen alleen dat daar ook weer 'haken en ogen' aan zaten. Ik kan altijd nog de achterijzers er voor de ritten onder laten zetten en dan als ze niet meer nodig zijn eraf. Als ze goed slijten dan kunnen we ze misschien wel vaker gebruiken.

Puntjes was tegen het slijten inderdaad, je hebt gelijk, das waar ook!

Sita, heb jij glijpartijtjes met vierkant beslag?

Lien, heb jij Tom ook vierkant op de ijzers staan?

De schokdemping is idd een stuk minder met ijzers...hoefschoenen benaderen de natuurlijke demping een stuk meer maar ik vind het met mijn struikelblokje Kit wat gevaarlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:20

Plastic ijzers... Hoe heten die krengen nu.... ben al mijn favoriete links kwijt, waaronder ook een heel overzicht met dergelijke ijzers. Maar misschien is dit iets : http://www.easywalkerhorseshoes.nl/ En ik heb ook wel eens iemand gezien die plakijzers hadden, Nina_rex meen ik op Bokt, die waren op zich ook wel fijn, maar hielden niet heel erg lang (6 weken dacht ik). Misschien ook het uitzoeken waard?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:26

Thanks meiden, super links!! Die ga ik eens doorspitten!

Edit: ben erg benieuwd naar die Easy Walker!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:37

http://www.hoefsmederijspiering.nl/

raymon heeft een site Tong uitsteken
hier kun je ook veel informatie weg halen (zo op het eerste oog opslag)
en anders kun je hem wel bellen hij zou je wel een hoop goedde ideeen kunnen geven en natuurlijk informatie kunnen verschaffen

sucses

gaat naar hippo mijn cadeau bon uitgeven voor die verloopt Tong uitsteken

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:24

Doei!

Pff.. Gaat je autorit zo goed, kom je terug in de straat en dan zit je bijna in elkaar.. Wat overigens niet mijn schuld was.. Er reed een caddy voor me, die draait een parking op, dus ik rijd zachtjes door en ineens gooit ie die caddy voor mijn auto.. Dus Kees en ik tegelijk op de rem.. En wij zo.. Huh Verward Die ging toch parkeren.. Scheve mond Nah ja, toch heel aangekomen thuis, was nog 50 meter ofzo.. Clown
Hij was wat druk dus nog geen afspraak gemaakt voor TTT.. Misschien volgende week.. Lachen

Chev.. Geen glijpartijtjes hier.. Niet voor de wagen, niet onder het zadel..
Ik heb achter juist ijzers omdat ze sloft met dr achtervoeten, ze heeft zeg maar platvoeten. Deze slijten dan nog sneller en over de gehele voet af. Maar ik ben een keer een beetje gaan glijden omdat ik over een putdeksel moest en niet kon uitwijken, maar dat was gewoon even een glippertje.. Geen gevaarlijke situatie.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:01

cheveyo: Ik heb Ziggy vorig jaar in de zomer vierkant op ijzers gehad. Ook omdat hij voor de kar loopt. De eerste paar keer hebben we zonder ijzers gement, maar dat slijt echt zo snel.
Als ik jou was zou ik kit ook vierkant op ijzers zetten, bij Ziggy sleten de achterhoeven juist extra snel af door het trekken van de kar. Ziggy heeft ook nooit glijpartijen gehad, zelf op kleine natte klinkertjes niet.

sita:gelukkig ben je veilig thuis gekomen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:56

O hè hè Darlah nu dus een veulentje Go jij! Go jij! Muziek! leuke naam *LOL* *gaat foto zoeken*

Lovers leon shetveulies zijn ook leuk *LOL* idd Say ook standaard om de 3 weken Ja
Chamee dus nieuw thuis idd weet hoe dubbel zoiets kan voelen Ach gut gaaf dat ze al zo snel opgeknapt enzo OK dan!
en jippie Chayenne eindelijk een Oké van Snow OK dan! en al samen op pad geweest Cool

Prada ga zo je foto's bekijken *LOL*

O praat me niet van shets en tinks die kruiwagens om willen gooien Rolleyes grmF!@#$%#*$(... Nagelbijten / Gniffelen Bloos
eerst verzorgshet die echt té erg was kon je geen seconde uit t oog verliezen en later ook sommige tinks echte tAnks Nagelbijten / Gniffelen

Ennuh ... bij mijn vent komen er dus echt GEEN roze shirts in de kast Misselijk Bloos (licht/babyblauw enzo vind ik ook al té erg Bloos )

en ik moet nu echt aan Say's manen gaan snijden Nagelbijten / Gniffelen ik wilde ze deze week los laten hangen maar dan hangen ze dus echt op de grond met grazen en dat was niet de bedoeling heb altijd gezegd ze moeten nog wel los kunnen zonder dat ze er last van heeft Knipoog

Heb er een fotootje gemaakt met tel zal hem ff uploaden maar zal wel baggerkwaliteit zijn Bloos

Verder dus alleen gelongeerd omdat het me met schouder ff niet verstandig leek om te rijden Scheve mond ...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:58

-roze staat mijn (menselijke) vent ook super, zeker weten!
-snijden in manen....zonde Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:03

Grid, anders vlechten? Doe ik altijd met Dewi, is makkelijk om zo een handvat te hebben om haar mee te nemen in de paddock, en ze kan zo haar warmte beter kwijt in de zomer Lachen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:13

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:16

grid wat zijn die manen mooi lang geworden zeg !!! Haha!

btw schiet me wat tebinnen heb je al contact gehad met de eigenaren van jill ????

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:23

Ik ben aan een kant blij dat Amy niet van zulke lange manen heeft.. Ze kunnen gewoon los..
Wel zou ik ze wat dikker willen, maar dat lukt me al 2 jaar niet.. En ik vind ze best mooi zo.. Lachen Ze groeien ook best wel.. Ze zijn sinds ze bij mij is al 10 cm gegroeid.. Dat zie ik aan het stuk wat ze afgeschuurd had, en dat is nu al best heel erg lang.. Ja

Zo.. En ik weet wel dat ik een nieuwe baan heb.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik ging net even mijn planning halen.. Pff.. Ik word al moe bij de gedachte dat ik de komende 3 weken 5 dagen moet werken.. Gaaaap Dromen
Maar goed, heb nog wat kunnen onderhandelen, want anders raakte ik al mijn zaterdagen kwijt en dat zijn nu juist de dagen die tot eind Juli al bomvol zitten.. Heb bijna geeneen vrije zaterdag meer.. Dus als ik dan ook nog zou moeten werken, afijn.. Het is goed gekomen.. Lachen